• Anonym (km)

vagn vid 4,5

Är det konstigt att använda vagn till en 4,5-åring när man ska hem från förskolan och barnet är trött? Även till förskolan när man inte kan gå för långsamt. Tar minst 20 min att gå hem

• Svar på tråden vagn vid 4,5
  • sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2019-01-21 15:32:57 följande:
    jodå jag har två barn , 1 och 3 år gamla.
    En liten undran, hur långt har du det till din förskola, och hur tar ni er dit?
  • Anonym (förebild)

Inte konstigare än att skjutsa barnet i bil när det tar tjugo minuter att gå eller tio minuter att cykla. Bättre faktiskt, eftersom du föregår med gott exempel och visar barnet att man inte alltid behöver bil när man ska någonstans.

• sextiotalist
    Anonym (förebild) skrev 2019-01-21 15:41:14 följande:

Inte konstigare än att skjutsa barnet i bil när det tar tjugo minuter att gå eller tio minuter att cykla. Bättre faktiskt, eftersom du föregår med gott exempel och visar barnet att man inte alltid behöver bil när man ska någonstans.

Och dessutom kan barnet kliva ur vagnen och gå bredvid om det fungerar för båda.
    Jag ser hellre en förälder som hämtar sitt (även större) barn med vagn och faktiskt rör på sig än föräldern som hämtar sitt barn med bil.

Lite OT, men denna diskussion var även aktuell när min egen son var i den åldern (och även då på nätet) och föräldrar ondgjorde sig över att det var större barn som åkte vagn, de själva tog bilen istället.
  • Anonym (Anna2)
    Anonym (Anna) skrev 2019-01-21 15:20:45 följande:

Skulle aldrig köra min 4,5 åring i vagn, barn behöver motion. Jag cyklar med henne i cykelstol.

På vilket sätt får barnet motion när det sitter på cykeln?
  • Anonym (-)

Omg!? Haha, alltså 4,5 år!? Nej, snälla, då använder man INTE vagn!

• Anonym (-)

När hade du tänkt att sluta med vagn egentligen!?

• Anonym (I)

Nä inte konstigt tycker jag. Jag har vagn till min 4åring. Tar 20minuter att gå hem/till förskolan. Hon går ibland. Jag tycker det är skönt att ha vagn när man handlar eller åker in till stan också för att det är lättare att ha koll på henne då. Kommer att använda vagn en tag till.

• sextiotalist
    Anonym (-) skrev 2019-01-21 16:16:13 följande:

Omg!? Haha, alltså 4,5 år!? Nej, snälla, då använder man INTE vagn!

Det kan man visst göra, det beror på hur  långt man ska gå, hur det övrigt ser ut. Jag förutsätter att du aldrig tar bilen eller har barnet bak på cykeln när ni är någonstans och självklart bär du ditt sovande barn när du är på stan eller på längre utflykter.
    Vi använde vagnen tills sommaren efter det sonen fyllde fyra, inte alltid, men vi hade med den om det var längre turer. Till/från dagis behövdes det inte, då det endast var några hundratals meter. Men vi använde den när vi gick till stranden, var på stan och andra längre utflykter, där vi visste att sonen skulle bli trött (förutom att det var rätt bekvämt att ha saker i :) )
  • Anonym (Stina)

Det är ju i princip ingen skillnad på att barnet får åka buss, bil eller cykelvagn.

• Anonym (förebild)
    Anonym (-) skrev 2019-01-21 16:16:37 följande:
    När hade du tänkt att sluta med vagn egentligen!?

En motfråga: hur långt går/gick din 4,5-åring till och från förskolan?
Svar på tråden vagn vid 4,5