• Anonym (km)

vagn vid 4,5

Är det konstigt att använda vagn till en 4,5-åring när man ska hem från förskolan och barnet är trött? Även till förskolan när man inte kan gå för långsamt. Tar minst 20 min att gå hem

• Svar på tråden vagn vid 4,5
  • Anonym (asdf)

Man gör det som funkar. Är det rimligt att kräva att barnet ska orka gå? Ja då promenerar man? Ej rimligt? Ja då använder man vagn/cykel/annat.

• Anonym (Moa)

Jag ställer mig något kluven till vagn med ett så pass stort barn.

Mina barn hade jag vagn till pga säkerhet när vi var ner på stan nästan till de var 4 år.

För lika mycket som jag tycker det var bekvämt att ha dem där så gick det ju snabbare att ta sig från A till B.

Sedan kunde vi vara ute på äventyr och stegmätaren visade på 12 km då utan vagn.

Så egentligen orkar barnen men det är väl lite bekvämt från föräldrarnas håll (och mindre stress kanske för det är ett barn som går sakta, sakta)

• mammalovis

Vi har nog behållit vagnen länge, då det är skönt att ha när barnet tjurar ihop fullständigt. Vi har 2,5 år mellan varje, 3 barn totalt. Å andra sidan har vi gått både i ur och skur. Bilen är så mycket bökigare att ta, då man måste skrapa rutor. Vi har ca 1 km till förskolan, vilket kunde ta 30 minuter. På våren har hon fått köra sparkcykel/vanlig cykel men det är ju opraktiskt vid detta väglag. Hade det funkat hade vi kunnat ta pulkan. Sedan har vi varvat promenad och åkande lite utifrån motförslut och så.

Nu det senaste året har vi delat upp jobbet så sambon tar de yngsta och jag till skolan. Vi går till skolan och de andra åker, så man märker att mellanbarnet lättare blir trött i benen än när de var vana att gå ofta.

De som tycker barnen ska gå oavsett humör har kanske inte så långt att gå eller väljer smidigare sätt. Att åka bil, cykelsits/vagn är ju inte mer aktivt för barnet än att åka vagn. Skillnaden är väl mer frisk luft jämfört med bilåkande.

• mammalovis
    Anonym (Anna) skrev 2019-01-21 15:20:45 följande:
    Skulle aldrig köra min 4,5 åring i vagn, barn behöver motion. Jag cyklar med henne i cykelstol.
    Vad är skillnaden menar du?

Varför kan inte barnet cykla själv i så fall, om det behöver motion? Sittplats som sittplats eller har du påhängd cykel så hon också får trampa?
  • Topcom

Skulle aldrig ha en 4,5 åring i vagn.. tycker personligen att ungar kan gå i den åldern och föräldrar som kör vagn till så stora barn är lite lata.

• Anonym (´´´´)
    Anonym (.) skrev 2019-01-21 15:04:48 följande:

ja men så är det väl med dagens barn, för bortskämda och lata för att kunna gå i några minuter. Skulle inte bry mig om jag såg det, bryr mig mer om hur dagens barn är och är orolig för utvecklingen.

Äh, vad är det för lata föräldrar som drar fötterna efter sig i fyraårs-takt? Jag vet inte vad för slött liv du lever, men inte hinner alla förvärvsarbetande vuxna ta sig tid att strosa fram som småbarn. 
    Nej, inte på allvar. Men ett argument som är precis lika giltigt som ditt.
  • Anonym (.)
    Topcom skrev 2019-01-21 20:03:16 följande:

Skulle aldrig ha en 4,5 åring i vagn.. tycker personligen att ungar kan gå i den åldern och föräldrar som kör vagn till så stora barn är lite lata.

och inte tala om hur lata dessa barn är
  • sextiotalist

Varför får man inte göra smarta lösningar i tillvaron utan att bli dissad som lat. De föräldrar som tar vagn, de går, till skillnad från de som tar bilen. De är knappast lata, en lat person tar bilen.
  • Anonym (Emma)

Men självklart är det ok! :)

Min snart 5-åring åker ståbräda eller ibland sitter hon i syskonvagnen med lillebror. Varför skulle det vara konstigare än något annat färdmedel?

• Anonym (Annat)

Skulle aldrig köra min 4,5 åring i vagn, barn behöver motion. Jag cyklar med henne i cykelstol.

OMG lysande! Utgår självklart från att din kommentar är ironisk :D
  • Anonym (Anna2)

Lata? Du inser väl själv att det är mkt mer ansträngande att köra en barnvagn med ett barn i, än att gå i samma takt som ett barn?

Dessutom, om man använder sig av barnvagn till ett större barn vid vissa tillfällen, så säger det inget om hur mkt/lite den familjen rör sig resten av tiden. Ett barn som går på dagis rör sig nog inte för lite.

• Anonym (km)

Tack för svar.
    Så tråkigt att det nästan alltid kommer elaka och skuldbeläggande kommentarer.
    Anledningen till att jag frågade var att soc verkade tycka det var konstig. Men jag tänkte att det finns säkert fler som har det så.
    Visst, om vi inte skulle ta vagn skulle det ta 5-10 min extra tid på morgonen och kanske onödig stress. Hemvägen skulle ta minst 10 min extra, ett barn som slänger sig på marken och gråter och skriker att den inte orkar gå.... Det känns inte som en trevlig halvtimme när man precis träffats efter flera timmar ifrån varandra. Då vill jag hellre komma hem och få lite kvalitetstid hemma.
    Och barnet får träna på att gå längre på helger när vi har mer tid och inte är så trötta. Och barnet får nog med motion på förskolan oxå. 

• Anonym (Anna2)
    Anonym (km) skrev 2019-01-22 13:36:44 följande:

Tack för svar.
    Så tråkigt att det nästan alltid kommer elaka och skuldbeläggande kommentarer.
    Anledningen till att jag frågade var att soc verkade tycka det var konstig. Men jag tänkte att det finns säkert fler som har det så.
    Visst, om vi inte skulle ta vagn skulle det ta 5-10 min extra tid på morgonen och kanske onödig stress. Hemvägen skulle ta minst 10 min extra, ett barn som slänger sig på marken och gråter och skriker att den inte orkar gå.... Det känns inte som en trevlig halvtimme när man precis träffats efter flera timmar ifrån varandra. Då vill jag hellre komma hem och få lite kvalitetstid hemma.
    Och barnet får träna på att gå längre på helger när vi har mer tid och inte är så trötta. Och barnet får nog med motion på förskolan oxå. 

Har soc kontaktat er angående detta? Det har jag svårt att tro.
  • uhsumkat
    Anonym (Moa) skrev 2019-01-21 19:50:12 följande:
    Jag ställer mig något kluven till vagn med ett så pass stort barn.

Mina barn hade jag vagn till pga säkerhet när vi var ner på stan nästan till de var 4 år.
    För lika mycket som jag tycker det var bekvämt att ha dem där så gick det ju snabbare att ta sig från A till B.

Sedan kunde vi vara ute på äventyr och stegmätaren visade på 12 km då utan vagn.

Så egentligen orkar barnen men det är väl lite bekvämt från föräldrarnas håll (och mindre stress kanske för det är ett barn som går sakta, sakta)
    Men du jämför äpplen med päron. Att ett barn orkar gå 12 km en ledig dag är INTE samma sak som att den orkar gå 6 km efter en lång dag på förskolan.

Du kanske orkar gå 20km på helgen men knappast efter en lång arbetsdag...

Man ska inte göra livet svårare än vad det är. Man ska strunta i alla proffstyckar-wannabes och göra det som funkar i vardagen. Orkar inte barnet gå så orkar det inte. Antingen gör man det till en pina för barnet ELLER så ser man till att komma hem smidigt så att man orkar ta itu med kvällen..
  • Anonym (km)
    Anonym (Anna2) skrev 2019-01-22 13:40:54 följande:
    Har soc kontaktat er angående detta? Det har jag svårt att tro.
    De har inte kontaktat oss på grund av detta men de påpekade detta som en del i en utredning. Tänker inte gå in närmare på det.
  • Anonym (Anna2)
    Anonym (km) skrev 2019-01-22 15:18:24 följande:
    De har inte kontaktat oss på grund av detta men de påpekade detta som en del i en utredning. Tänker inte gå in närmare på det.
    OK, då förstår jag.
  • gbgumman

Jag ser inga problem med det. Mina barn åkte vagn länge. Men jag har å andra sidan inget körkort så bil körde jag dom inte i. Det var vagn eller gå hela tiden. Varför klankar man ner på de som kör barnen i vagn hem från förskolan men inte de som kör barnen hem i bil ????

• gbgumman

Jag ser inga problem med det. Mina barn åkte vagn länge. Men jag har å andra sidan inget körkort så bil körde jag dom inte i. Det var vagn eller gå hela tiden. Varför klankar man ner på de som kör barnen i vagn hem från förskolan men inte de som kör barnen hem i bil ????

• Anonym (X)

Försök till skoj?
Svar på tråden vagn vid 4,5