• Äldre 29 Jan 17:03
    985 visningar
    20 svar
    20
    985

    Läkarundersökning 6 månader bvc

    Hej!

    Vi va på 6 månaders kontroll idag och en läkare undersökte vår bebis, inklusive könsorganet. Detta skedde utan skyddshandskar. Är det normalt?

  • Svar på tråden Läkarundersökning 6 månader bvc
  • Äldre 29 Jan 17:04
    #1

    Kan tillägga att det är en pojke så läkaren undersökte alltså testiklarna

  • Anonym (..)
    Äldre 29 Jan 17:04
    #2

    varför undersöker dom könsorganet? aldrig hört talas om..

  • Anonym (..)
    Äldre 29 Jan 17:06
    #3
    bebben201001 skrev 2019-01-29 17:04:20 följande:

    Kan tillägga att det är en pojke så läkaren undersökte alltså testiklarna


    jaha då är det ju en annan sak. Vad jag vet så gör skolsköterskan såna kontroller på pojkar när dom är små eftersom i vissa fall så kan testiklarna hamna fel så dom behöver opereras.
  • Äldre 29 Jan 17:13
    #4

    Ja, de undersökte alltså testiklarna, men utan skyddshandskar. Ska det vara så?

  • Äldre 29 Jan 17:21
    #5

    Någon annan med pojk-bebis måste ju också ha varit med om sån undersökning på bvc. Hade läkaren handskar på sig då när de undersökte testiklarna?

  • Äldre 29 Jan 18:13
    #6

    Men jisses, tror du att läkarens händer var giftiga på nåt sätt??

  • Äldre 29 Jan 18:25
    #7

    Nä, men vem vet om hon kanske kan överföra sjukdomar, kanske hade herpes på fingrarna? Vet att jag är nojjig, kanske för mkt?

  • Äldre 29 Jan 18:26
    #8

    Tror det är värre med handskar, blir ju otrevligt för barnet med kalla handskar jfrt med varma händer. Läkaren tvättar sig säkert noga och spritar händerna mellan varje barn. Testiklarna är ju dessutom "utanpå" kroppen.

    Minns inte hur det var med min son men när min dotter blev undersökt och var prematur och infektionskänslig så användes inga handskar.

  • Anonym (:))
    Äldre 29 Jan 19:05
    #9

    Ja det är normalt. De kollar väl så testiklarna ligger rätt i pungen. De kollar flickorna med. Är väl jättebra att de är noga och kollar. Som ovan skriver kan bebisar tycka det är hemskt obehagligt med handskar och de rengör väl händerna noga mellan.

  • Äldre 29 Jan 20:24
    #10

    Är du rädd att din bebis smittar läkaren med nåt?

  • Äldre 29 Jan 20:28
    #11

    Helt normalt. Han känner på testiklarna så de trillat ner. Och handskar har man bara när man riskerar att få kroppsvätskor på sig.

  • Anonym (syste­ryster­)
    Äldre 29 Jan 21:24
    #12

    Läkaren kontrollerade sonens testiklar också och hade inga handskar på sig. Jag såg att hon tvättade händerna innan undersökningen och tvättade händer är renare än handskar. 

  • Äldre 29 Jan 22:23
    #13
    Drottningen1970 skrev 2019-01-29 20:24:25 följande:

    Är du rädd att din bebis smittar läkaren med nåt?


    Nej, men att läkaren smittar min bebis
  • Äldre 29 Jan 22:26
    #14
    mammatill6 skrev 2019-01-29 20:28:46 följande:

    Helt normalt. Han känner på testiklarna så de trillat ner. Och handskar har man bara när man riskerar att få kroppsvätskor på sig.


    Tack för ditt svar! Hur vet du att det är så?
  • modsey
    Äldre 29 Jan 22:27
    #15
    bebben201001 skrev 2019-01-29 22:23:39 följande:

    Nej, men att läkaren smittar min bebis


    Hade du reagerat på samma sätt om han undersökt barnets hals utan hanskar?

    De tvättar och spritar händerna så du kan vara lugn, det var ingen invasiv undersökning.
  • Äldre 29 Jan 22:33
    #16

    Läkare har flera gånger under min sons liv undersökt om testiklarna vandrat ner. Och nej, de har inte haft handskar.

    Om läkaren känner utanpå kroppen är risken ganska liten att smitta kommer in i kroppen. Om en läkare skulle sticka in ett orent finger i mun eller annan kroppsöpppning kan smitta spridas, men att klämma utanpå huden är inte farligt.

    Jag förutsätter dessutom att läkarna tvättar händer mellan patienterna.

  • Äldre 29 Jan 23:11
    #17

    Läkaren hade inte handskar när hon undersökte vår son, men vi såg när hon spritade händerna innan hon påbörjade den fysiska undersökning av vår son så tyckte inte det var konstigt.


    Pojke 9-12-17
  • Äldre 29 Jan 23:25
    #18
    bebben201001 skrev 2019-01-29 22:26:45 följande:

    Tack för ditt svar! Hur vet du att det är så?


    Jag jobbar i vården. Basala hygienrutiner.
  • Äldre 29 Jan 23:51
    #19
    Jsv17 skrev 2019-01-29 23:11:46 följande:

    Läkaren hade inte handskar när hon undersökte vår son, men vi såg när hon spritade händerna innan hon påbörjade den fysiska undersökning av vår son så tyckte inte det var konstigt.


    Ok. Jag såg inte att hon spritad händerna före undersökningen, hade jag sett det kanske jag känt mig lugnare
  • Thu 9 May 2019 14:45
    #20

    Vanligt missförstånd av folk som inte är i vården förstår att det kan vara förvirrande.
    Handskar är inte till för att skydda patienten mer utan är egentligen till för att skydda läkaren/ssk/usk från smittor, vätskor, stick osv. Man ska alltid sprita händerna före kroppskontakt och det gjorde antagligen läkaren precis innan han kom in i rummet eller ni kom in. Handspriten används också före man sätter på sig handskar för som sagt handskarna är till för att skydda personen som undersöker och gör inte själva händerna renare.

Svar på tråden Läkarundersökning 6 månader bvc