• whtevr9

    iPod och iPad till barn

    Av ren nyfikenhet när tycker ni att man kan ge iPod eller iPad till ett barn?

  • Svar på tråden iPod och iPad till barn
  • Alexi
    Anonym (sara) skrev 2019-01-31 13:35:58 följande:

    vet du seriöst inte skillnaden på en tv och en ipad?! det är LÅNGT ifrån samma sak. En ipad sitter man med på jättenära avstånd och den sänder ut tusen ggr mer farlig strålning.


    1. Tusen ggr mer strålning? Och det är farligt någon-några timmar per dygn??
  • Alexi
    Jagjaghej skrev 2019-01-31 10:01:09 följande:

    www.stralskyddsstiftelsen.se/2017/10/barnlakare-mycket-skarmtid-negativt-for-barns-hjarnor/

    Oåterkallelig sämre empatisk förmåga?

     barns och ungdomars överdrivna spelande, tittande och kommunicerande via skärmar är skadligt. Det hämmar den kognitiva utvecklingen och barns empatiska förmåga genom att stjäla tid från utveckling i verkligheten och i kontakt med andra. Vi vet att de områden i hjärnan som tränas utvecklas, medan det barnet inte tränar på går tillbaka. Därför är det viktigt vad barnet faktiskt gör under sin vakna tid., menar Åse Victorin:

    Om man känner till små barns utveckling vet man att de känsliga första åren är den tid då empati grundas genom anknytning och social interaktion. Flera studier visar att skärmar kan störa detta med sämre språkutveckling som följd. För lite levande mänsklig kontakt under denna känsliga tid leder till oåterkallerlig sämre empatisk förmåga.

    Hon är kritisk till Skolverkets förslag att digital teknik ska bli obligatoriskt i förskolan. Så små barn behöver inga skärmar utan har fullt upp med att utvecklas som människor, främst i den viktiga leken. Barn som har överdriven skärmanvändning presterar  även sämre i skolan, vilket visades bland annat i Pisaundersökningen 2015, där de barn som använde datorer mest fick sämst resultat. Flera studier visar att lång skärmtid och multitasking överstimulerar hjärnan vilket bl a leder till splittring, koncentrationsproblem och sämre inlärning.

    ??All tid som det lilla barnet sitter framför en skärm är en förlust av tid i verkliga livet. Små barn utvecklas bäst genom att använda sina fem sinnen i en tredimensionell värld, att röra på sin kropp och att interagera med andra barn och med vuxna, där ögonkontakten är särskilt viktig.

    Åse Victorin rekommenderar att föräldrar kräver att deras barns skola har en tydlig skärmpolicy som bidrar till lugn, fokus och social interaktion. Den kan innehålla regler som att mobilen lämnas in på morgonen och fås tillbaka när skoldagen är över. Datorerna ska vara lektionsbundna och nöjessurfande inte tillåtet under skoltid ? eftersom skolan ska vara en arbetsplats. Förslag på Skolpolicy för skolan finns på www.qleva.se

    Hon är skeptisk till s k pedagogiska spel  eftersom den pedagogiska effekten sällan är adekvat visad i de studier som ofta är finansierade av de medieföretag som  säljer dataspel och elektronik.


    1. ?Strålningen från paddan är farlig?

    ? Finns inga belägg för att så är saken ? tvärtom. Istället för att lyssna på den privata lobbyorganisationen Strålskyddsstiftelsen (som bland annat fått utmärkelsen ?Årets förvillare 2013?, reds anm) bör du söka information hos Strålskyddsmyndigheten.

    Det menar forskaren Elza Dunkels som i över 16 år studerat barns nätanvändning på Umeå Universitet:
  • Anonym (Mamma till två)
    Anonym (Mango) skrev 2019-01-31 03:09:21 följande:
    Du har fortfarande inte sagt vad du har emot det. Kan man få ett par exempel?

    Man blir inte närsynt av att titta på TV.
    Man får inte gamnacke av att titta på TV.
    TV:n kan inte tas med överallt, vilket göra att risken för överkonsumtion minskar. Överkonsumtion kan medföra att barnet inte rör sig tillräckligt, inte är utomhus, inte pratar med mamma och pappa tillräckligt mycket och därför inte utvecklar vare sin kropp, sin hjärna eller sin sociala kompetens på ett optimalt sätt.
    Föräldern kan lättare kontrollera vad det lilla barnet ser på TV:n än på Ipaden, där det kan råka klicka på något som inte alls är lämpligt för små barn.

  • Anonym (Mgt)
    Jagjaghej skrev 2019-01-31 09:51:39 följande:

    dom är 6 månader och 2 år. Ipad i skolundervisning är en annan sak, men att ge en 3-4 åring en egen ipad är helt absurt. och till dom som försvarar ipadanvändande av småbarn och skyller på att dom "lär sig saker " genom ipaden vill jag säga att små barn har i alla tider lärt sig saker alldeles utmärkt utan en ipad.


    Du skrev att barnen inte ska ha en iPad innan 13 år.

    Och om dina barn inte kan hantera en iPad när de börjar skolan så kommer de ha problem i början när de inte hänger med
  • Jagjaghej
    Anonym (Mgt) skrev 2019-01-31 16:43:06 följande:

    Du skrev att barnen inte ska ha en iPad innan 13 år.

    Och om dina barn inte kan hantera en iPad när de börjar skolan så kommer de ha problem i början när de inte hänger med


    menar på ett ungefär. Vissa är säkert mogna för att ha en ipad kanske vid 12 eller 11 år men då endast kanske någon timme per dag och noga tillsyn i vilka sidor barnet är inne på samt regler kring ipadanvändandet. Men att ge en egen ipad till ett så litet barn som 3-4 år gammalt är helt absurt och det tycker iallafall jag visar på ett dåligt omdöme och dåligt föräldraskap. Och om en förälder inte ens kan förstå varför det inte är bra att ge en 3 åring en egen ipad ja då börjar man ju undra lite..
  • Anonym (mor)

    Har hört om tvååringar som när en vuxen läst sagobok så har den lille liksom "svept" med handen för att byta sida. Då tycker jag det är lite trist.

  • Anonym (TrippTrappTrull)

    Här har alla tre (3, 7 och 9) egna plattor och vi struntar totalt i vad andra tycker om det. Vi tycker det är väldigt bra och givande för dem och det betyder inte att de aldrig leker, pysslar eller dyl också.

  • Anonym (TrippTrappTrull)
    Jagjaghej skrev 2019-01-31 16:53:13 följande:

    menar på ett ungefär. Vissa är säkert mogna för att ha en ipad kanske vid 12 eller 11 år men då endast kanske någon timme per dag och noga tillsyn i vilka sidor barnet är inne på samt regler kring ipadanvändandet. Men att ge en egen ipad till ett så litet barn som 3-4 år gammalt är helt absurt och det tycker iallafall jag visar på ett dåligt omdöme och dåligt föräldraskap. Och om en förälder inte ens kan förstå varför det inte är bra att ge en 3 åring en egen ipad ja då börjar man ju undra lite..


    Menar du allvar? Du inser inte att de använder plattor redan på förskolan? Och det är obligatoriskt från fsk-klass i vår skola.
  • Anonym (mor)

    HERREGUD som jag gruvar mig att få barnbarn ...........kommer inte palla.

  • Jagjaghej
    Anonym (TrippTrappTrull) skrev 2019-01-31 17:41:23 följande:

    Menar du allvar? Du inser inte att de använder plattor redan på förskolan? Och det är obligatoriskt från fsk-klass i vår skola.


    fullt medveten om detta. Och det betyder inte att det är det bästa för barnen, det är ett nytt påfund. Om 20 år kommer man se hur dessa barn påverkats av att växa upp med en iPad från och med en så liten ålder och då kommer man garanterat slopa detta.
  • Anonym (TrippTrappTrull)
    Jagjaghej skrev 2019-01-31 17:49:03 följande:

    fullt medveten om detta. Och det betyder inte att det är det bästa för barnen, det är ett nytt påfund. Om 20 år kommer man se hur dessa barn påverkats av att växa upp med en iPad från och med en så liten ålder och då kommer man garanterat slopa detta.


    Eller så kommer vi garva åt hur nojjiga folk var, precis som vi gör åt det de var rädda för förr. Jag vill att mina barn ska hänga med i utvecklingen, men de får självklart inte sitta hur länge de vill och med vad som helst.
  • Anonym (granit)
    Jagjaghej skrev 2019-01-31 17:49:03 följande:
    fullt medveten om detta. Och det betyder inte att det är det bästa för barnen, det är ett nytt påfund. Om 20 år kommer man se hur dessa barn påverkats av att växa upp med en iPad från och med en så liten ålder och då kommer man garanterat slopa detta.
    Du vet att folk trodde att hjärnan skulle kollapsa om man färdades fortare än 80 km/h i bil också i början av förra seklet?

    Har just varit på utvecklingssamtal och vår sons mentor har svängt. Hon sa nu för första gången att det verkar bra för vår son att koppla av med datorspel, eftersom det är tydligt att han prioriterar rätt och hans skolarbete inte lider av det.

    Om skärmar är skadligt beror även på barnets begåvning och förmåga att hantera impulser samt eventuella beroende-gener.
  • Anonym (Mgt)
    Jagjaghej skrev 2019-01-31 16:53:13 följande:

    menar på ett ungefär. Vissa är säkert mogna för att ha en ipad kanske vid 12 eller 11 år men då endast kanske någon timme per dag och noga tillsyn i vilka sidor barnet är inne på samt regler kring ipadanvändandet. Men att ge en egen ipad till ett så litet barn som 3-4 år gammalt är helt absurt och det tycker iallafall jag visar på ett dåligt omdöme och dåligt föräldraskap. Och om en förälder inte ens kan förstå varför det inte är bra att ge en 3 åring en egen ipad ja då börjar man ju undra lite..


    Du sätter dig på väldigt höga hästar. Tycker det är sämre föräldraskap att sitta på familjeliv hela dagarna ist. För att ta hand om barnen. Du svarar på en gång när du får ett svar.

    Jag har 3 barn. 10, 4 och 2 år och ja de har varsin iPad. Anledningen till att de små har det är för att vi har en stuga 4 Tim bilresa bort och de gallskriker hela vägen . Det är livsfarligt att köra med barn som gallskriker influera Tim. Sen behöver vi inte begränsa deras tid med ipaden eftersom de sitter nästan aldrig med den för de är hellre ute och leker. Däremot begränsar vi 10 åringens skärmtid för där behövs det.
  • Jagjaghej
    Anonym (Mgt) skrev 2019-01-31 21:58:32 följande:

    Du sätter dig på väldigt höga hästar. Tycker det är sämre föräldraskap att sitta på familjeliv hela dagarna ist. För att ta hand om barnen. Du svarar på en gång när du får ett svar.

    Jag har 3 barn. 10, 4 och 2 år och ja de har varsin iPad. Anledningen till att de små har det är för att vi har en stuga 4 Tim bilresa bort och de gallskriker hela vägen . Det är livsfarligt att köra med barn som gallskriker influera Tim. Sen behöver vi inte begränsa deras tid med ipaden eftersom de sitter nästan aldrig med den för de är hellre ute och leker. Däremot begränsar vi 10 åringens skärmtid för där behövs det.


    det var inte något vidare igenomtänkt svar detta, hur vet du att jag sitter på familjeliv hela dagarna bara för att jag är medlem här och svarar i tråden? då sitter ju isåfall även du på familjeliv hela dagarna efrersom även du är medlem här och svarar i tråden. Hur vet du att jag inte tar hand om mina barn och hur vet du om jag inte har en barnfri vecka denna vecka? dumt att uttala sig och spekulera i saker som man inte har en aning om. Självklart måste du ha något att skylla på men det är inte direkt någon ursäkt som jag köper, jag tycker fortfarande inte att det är okej att ge en ipad till småbarn. Hur tror du folk gjorde förr när dom var ute och åkte långt? inte hade barnen i bilen en iPad iallafall och dom allra flesta har klarat sig alldeles utmärkt ute i trafiken utan en ipad
  • Anonym (Mango)
    Jagjaghej skrev 2019-01-31 16:53:13 följande:
    menar på ett ungefär. Vissa är säkert mogna för att ha en ipad kanske vid 12 eller 11 år men då endast kanske någon timme per dag och noga tillsyn i vilka sidor barnet är inne på samt regler kring ipadanvändandet. Men att ge en egen ipad till ett så litet barn som 3-4 år gammalt är helt absurt och det tycker iallafall jag visar på ett dåligt omdöme och dåligt föräldraskap. Och om en förälder inte ens kan förstå varför det inte är bra att ge en 3 åring en egen ipad ja då börjar man ju undra lite..
    Istället för att skriva att det är dåligt hela tiden, kan du inte skriva varför? 
  • Jagjaghej
    Anonym (Mango) skrev 2019-01-31 23:31:56 följande:

    Istället för att skriva att det är dåligt hela tiden, kan du inte skriva varför? 


    duger inte svaren som du redan har fått? du har redan fått svar om varför.
  • Anonym (Mango)
    Jagjaghej skrev 2019-01-31 23:38:06 följande:
    duger inte svaren som du redan har fått? du har redan fått svar om varför.
    Det enda jag sett är nåt luddigt om strålning. Resten av argumenten verkar gälla stillasittande och överdriven skärmtid. 
  • Anonym (Mgt)
    Jagjaghej skrev 2019-01-31 22:23:02 följande:

    det var inte något vidare igenomtänkt svar detta, hur vet du att jag sitter på familjeliv hela dagarna bara för att jag är medlem här och svarar i tråden? då sitter ju isåfall även du på familjeliv hela dagarna efrersom även du är medlem här och svarar i tråden. Hur vet du att jag inte tar hand om mina barn och hur vet du om jag inte har en barnfri vecka denna vecka? dumt att uttala sig och spekulera i saker som man inte har en aning om. Självklart måste du ha något att skylla på men det är inte direkt någon ursäkt som jag köper, jag tycker fortfarande inte att det är okej att ge en ipad till småbarn. Hur tror du folk gjorde förr när dom var ute och åkte långt? inte hade barnen i bilen en iPad iallafall och dom allra flesta har klarat sig alldeles utmärkt ute i trafiken utan en ipad


    Jag tycker det är märkligt att någon hinner servett inlägg inom 20 min mitt på dan och kunna svara. Jag svarar när barnen sover eller när jag är på väg till jobbet.

    Ja folk klarade det förrut men det var fler bilolyckor och varken du eller jag vet om skrikande barn i bilen var delvis orsaken. Sedan får man ofta höra att folk klarade det förr. Men då jobbade mannen och kvinnan var hemmafru eller jobbade typ 50%. Både min mans mamma och min mamma jobbade 50 % när vi var små. Men nu ska båda jobba heltid och sköta allt hemma och då orkar man inte lika mycket. Jag var sjukskriven in4 veckor för några år sedan och vilken skillnad det var. Bara att jag plockade ur diskmaskinen, dammsög av och förberedde middagen.

    Sedan har du väldigt små barn. Upp till 14-15 mån är det en dans på rosor. Så himla enkelt att ha barn då. Sedan är det ganska enkelt fram till 2-2,5 beroende på när trotsåldern infaller. Kom tillbaka om 1-2 år när lilla förstör för stora när du är ensam och ska laga mat.

    Jag tycker det är så sjukt lågt att säga att 99% av föräldrarna är dåliga föräldrar. Det finns säkert 100 saker som du gör som jag aldrig skulle göra men jag skulle aldrig kalla dig för dålig förälder. Dubbade kunnat säga att du skulle aldrig göra det.
  • Jagjaghej
    Anonym (Mgt) skrev 2019-02-01 07:28:38 följande:

    Jag tycker det är märkligt att någon hinner servett inlägg inom 20 min mitt på dan och kunna svara. Jag svarar när barnen sover eller när jag är på väg till jobbet.

    Ja folk klarade det förrut men det var fler bilolyckor och varken du eller jag vet om skrikande barn i bilen var delvis orsaken. Sedan får man ofta höra att folk klarade det förr. Men då jobbade mannen och kvinnan var hemmafru eller jobbade typ 50%. Både min mans mamma och min mamma jobbade 50 % när vi var små. Men nu ska båda jobba heltid och sköta allt hemma och då orkar man inte lika mycket. Jag var sjukskriven in4 veckor för några år sedan och vilken skillnad det var. Bara att jag plockade ur diskmaskinen, dammsög av och förberedde middagen.

    Sedan har du väldigt små barn. Upp till 14-15 mån är det en dans på rosor. Så himla enkelt att ha barn då. Sedan är det ganska enkelt fram till 2-2,5 beroende på när trotsåldern infaller. Kom tillbaka om 1-2 år när lilla förstör för stora när du är ensam och ska laga mat.

    Jag tycker det är så sjukt lågt att säga att 99% av föräldrarna är dåliga föräldrar. Det finns säkert 100 saker som du gör som jag aldrig skulle göra men jag skulle aldrig kalla dig för dålig förälder. Dubbade kunnat säga att du skulle aldrig göra det.


    men alltså snälla du kan väl inte på allvar dra till med såna här drastiska och konstiga ursäkter för att försvara ipadanvändande? Har du aldrig hört talas om böcker ? pysselböcker? vanliga spel? att bilolyckor var vanligare förr handlar naturligtvis inte om att barn inte hade någon iPad, det borde väl även du förstå? förr använde man inte bälte i bilen och bilarna som tillverkades då var betydligt osäkrare än dagens bilar. Finns oändligt mycket mer sätt att roa barn på under bilresan. Nu får du sluta med dina konstiga ursäkter, jag tycker inte och kommer aldrig tycka att det är okej att ge en 3 åring en egen iPad, dessutom handlar inte diskussionen om barn som använder iPad vid ett tillfälle vid en lång bilresa.
  • Anonym (Mango)
    Jagjaghej skrev 2019-02-01 10:49:54 följande:
    men alltså snälla du kan väl inte på allvar dra till med såna här drastiska och konstiga ursäkter för att försvara ipadanvändande? Har du aldrig hört talas om böcker ? pysselböcker? vanliga spel? att bilolyckor var vanligare förr handlar naturligtvis inte om att barn inte hade någon iPad, det borde väl även du förstå? förr använde man inte bälte i bilen och bilarna som tillverkades då var betydligt osäkrare än dagens bilar. Finns oändligt mycket mer sätt att roa barn på under bilresan. Nu får du sluta med dina konstiga ursäkter, jag tycker inte och kommer aldrig tycka att det är okej att ge en 3 åring en egen iPad, dessutom handlar inte diskussionen om barn som använder iPad vid ett tillfälle vid en lång bilresa.
    Det är fortfarande noll personer som sagt att de förespråkar ipads framför böcker, pyssel, brädspel och sport. Vad är det för fel på att göra många olika saker? 

    Miin 4-åring har precis lärt sig simma utan flytdyna, han gick på sin första pianolektion i morse. När vi kom hem byggde vi en korg som han hoppas påskharen ska lämna ägg i snart. När limmet torkat ska vi måla den. Just nu leker han med sin syster. Vi läser böcker nästan varje kväll och han är allmänt aktiv. 

    Han har även spelat fotboll och provat på skridskor i några veckor, men det fastnade han inte för. 

    Och ja, ibland spelar han spel på sin ipad. 
Svar på tråden iPod och iPad till barn