• whtevr9

    iPod och iPad till barn

    Av ren nyfikenhet när tycker ni att man kan ge iPod eller iPad till ett barn?

  • Svar på tråden iPod och iPad till barn
  • Anonym (Mango)
    Alexi skrev 2019-01-31 06:54:13 följande:

    Jag förstår inte alls varför man diskuterar Ipadanvändande som något speciellt. Poängen är ju skärmanvändandet, sen vilken skärm som använda är ju helt irrelevant.

    Min tioåring gör allt som har med skärm att göra på en Ipad. Hon ser väldigt sällan på en tv-skärm utan ser tvprogrammen (svt play/barnkanalen, netflix, lilla aktuellt, Youtube osv i en total blandning) på en Ipad.


    Exakt. Den uppmärksamme läsaren noterar att tråden fortfarande inte har ett svar på varför det skulle vara dåligt. 
  • Jagjaghej
    Anonym (Mgt) skrev 2019-01-31 06:37:53 följande:

    Hur gamla är dina barn? 99 % av alla läxor görs via appar och datorprogram. Och även i skolan jobbar man på det sättet till viss del iaf.


    dom är 6 månader och 2 år. Ipad i skolundervisning är en annan sak, men att ge en 3-4 åring en egen ipad är helt absurt. och till dom som försvarar ipadanvändande av småbarn och skyller på att dom "lär sig saker " genom ipaden vill jag säga att små barn har i alla tider lärt sig saker alldeles utmärkt utan en ipad.
  • Jagjaghej
    Alexi skrev 2019-01-31 06:54:13 följande:

    Jag förstår inte alls varför man diskuterar Ipadanvändande som något speciellt. Poängen är ju skärmanvändandet, sen vilken skärm som använda är ju helt irrelevant.

    Min tioåring gör allt som har med skärm att göra på en Ipad. Hon ser väldigt sällan på en tv-skärm utan ser tvprogrammen (svt play/barnkanalen, netflix, lilla aktuellt, Youtube osv i en total blandning) på en Ipad.


    www.stralskyddsstiftelsen.se/2017/10/barnlakare-mycket-skarmtid-negativt-for-barns-hjarnor/

    Oåterkallelig sämre empatisk förmåga?

     barns och ungdomars överdrivna spelande, tittande och kommunicerande via skärmar är skadligt. Det hämmar den kognitiva utvecklingen och barns empatiska förmåga genom att stjäla tid från utveckling i verkligheten och i kontakt med andra. Vi vet att de områden i hjärnan som tränas utvecklas, medan det barnet inte tränar på går tillbaka. Därför är det viktigt vad barnet faktiskt gör under sin vakna tid., menar Åse Victorin:

    Om man känner till små barns utveckling vet man att de känsliga första åren är den tid då empati grundas genom anknytning och social interaktion. Flera studier visar att skärmar kan störa detta med sämre språkutveckling som följd. För lite levande mänsklig kontakt under denna känsliga tid leder till oåterkallerlig sämre empatisk förmåga.

    Hon är kritisk till Skolverkets förslag att digital teknik ska bli obligatoriskt i förskolan. Så små barn behöver inga skärmar utan har fullt upp med att utvecklas som människor, främst i den viktiga leken. Barn som har överdriven skärmanvändning presterar  även sämre i skolan, vilket visades bland annat i Pisaundersökningen 2015, där de barn som använde datorer mest fick sämst resultat. Flera studier visar att lång skärmtid och multitasking överstimulerar hjärnan vilket bl a leder till splittring, koncentrationsproblem och sämre inlärning.

    ??All tid som det lilla barnet sitter framför en skärm är en förlust av tid i verkliga livet. Små barn utvecklas bäst genom att använda sina fem sinnen i en tredimensionell värld, att röra på sin kropp och att interagera med andra barn och med vuxna, där ögonkontakten är särskilt viktig.

    Åse Victorin rekommenderar att föräldrar kräver att deras barns skola har en tydlig skärmpolicy som bidrar till lugn, fokus och social interaktion. Den kan innehålla regler som att mobilen lämnas in på morgonen och fås tillbaka när skoldagen är över. Datorerna ska vara lektionsbundna och nöjessurfande inte tillåtet under skoltid ? eftersom skolan ska vara en arbetsplats. Förslag på Skolpolicy för skolan finns på www.qleva.se

    Hon är skeptisk till s k pedagogiska spel  eftersom den pedagogiska effekten sällan är adekvat visad i de studier som ofta är finansierade av de medieföretag som  säljer dataspel och elektronik.
  • Jemp
    Jagjaghej skrev 2019-01-31 10:01:09 följande:

    www.stralskyddsstiftelsen.se/2017/10/barnlakare-mycket-skarmtid-negativt-for-barns-hjarnor/

    Oåterkallelig sämre empatisk förmåga?

     barns och ungdomars överdrivna spelande, tittande och kommunicerande via skärmar är skadligt. Det hämmar den kognitiva utvecklingen och barns empatiska förmåga genom att stjäla tid från utveckling i verkligheten och i kontakt med andra. Vi vet att de områden i hjärnan som tränas utvecklas, medan det barnet inte tränar på går tillbaka. Därför är det viktigt vad barnet faktiskt gör under sin vakna tid., menar Åse Victorin:

    Om man känner till små barns utveckling vet man att de känsliga första åren är den tid då empati grundas genom anknytning och social interaktion. Flera studier visar att skärmar kan störa detta med sämre språkutveckling som följd. För lite levande mänsklig kontakt under denna känsliga tid leder till oåterkallerlig sämre empatisk förmåga.

    Hon är kritisk till Skolverkets förslag att digital teknik ska bli obligatoriskt i förskolan. Så små barn behöver inga skärmar utan har fullt upp med att utvecklas som människor, främst i den viktiga leken. Barn som har överdriven skärmanvändning presterar  även sämre i skolan, vilket visades bland annat i Pisaundersökningen 2015, där de barn som använde datorer mest fick sämst resultat. Flera studier visar att lång skärmtid och multitasking överstimulerar hjärnan vilket bl a leder till splittring, koncentrationsproblem och sämre inlärning.

    ??All tid som det lilla barnet sitter framför en skärm är en förlust av tid i verkliga livet. Små barn utvecklas bäst genom att använda sina fem sinnen i en tredimensionell värld, att röra på sin kropp och att interagera med andra barn och med vuxna, där ögonkontakten är särskilt viktig.

    Åse Victorin rekommenderar att föräldrar kräver att deras barns skola har en tydlig skärmpolicy som bidrar till lugn, fokus och social interaktion. Den kan innehålla regler som att mobilen lämnas in på morgonen och fås tillbaka när skoldagen är över. Datorerna ska vara lektionsbundna och nöjessurfande inte tillåtet under skoltid ? eftersom skolan ska vara en arbetsplats. Förslag på Skolpolicy för skolan finns på www.qleva.se

    Hon är skeptisk till s k pedagogiska spel  eftersom den pedagogiska effekten sällan är adekvat visad i de studier som ofta är finansierade av de medieföretag som  säljer dataspel och elektronik.


    Det är bristen på sociala interaktioner de säger kan ge brister i empatin, inte surfplattan i sig. De pratar om överdrivet användande, tyvärr utan några tidsangivelser mer än ett exempel på att sitta med surfplattan 80% av sin "fria" tid.

    För mycket tror jag inte heller är bra. Alla vet väl själva att det är lätt att fastna. Men att elektronik, tex surfplattor, rakt av är dåligt köper jag inte.
  • Anonym (Mango)
    Jagjaghej skrev 2019-01-31 10:01:09 följande:
    www.stralskyddsstiftelsen.se/2017/10/barnlakare-mycket-skarmtid-negativt-for-barns-hjarnor/

    Oåterkallelig sämre empatisk förmåga?
    Strålskyddsstiftelsen? Det är en privat organisation som verkar för ett uttalat mål. Knappast opartiska. 
    Jagjaghej skrev 2019-01-31 10:01:09 följande:
     barns och ungdomars överdrivna spelande, tittande och kommunicerande via skärmar är skadligt. Det hämmar den kognitiva utvecklingen och barns empatiska förmåga genom att stjäla tid från utveckling i verkligheten och i kontakt med andra. Vi vet att de områden i hjärnan som tränas utvecklas, medan det barnet inte tränar på går tillbaka. Därför är det viktigt vad barnet faktiskt gör under sin vakna tid., menar Åse Victorin:
    Överdivet ja? Vem har sagt att överdrivet spelande är bra? Och vem är Åse Victorin, och varför spelar hennes åsikt mer roll än min?
    Jagjaghej skrev 2019-01-31 10:01:09 följande:
    ??All tid som det lilla barnet sitter framför en skärm är en förlust av tid i verkliga livet. Små barn utvecklas bäst genom att använda sina fem sinnen i en tredimensionell värld, att röra på sin kropp och att interagera med andra barn och med vuxna, där ögonkontakten är särskilt viktig.
    Va? På vilket sätt förlorar de mer tid till en ipad än en TV? Och varför kan mina barn inte röra på sig och titta på barnprogram på en ipad? 
    Jagjaghej skrev 2019-01-31 10:01:09 följande:
    Åse Victorin rekommenderar att föräldrar kräver att deras barns skola har en tydlig skärmpolicy som bidrar till lugn, fokus och social interaktion. Den kan innehålla regler som att mobilen lämnas in på morgonen och fås tillbaka när skoldagen är över. Datorerna ska vara lektionsbundna och nöjessurfande inte tillåtet under skoltid ? eftersom skolan ska vara en arbetsplats. Förslag på Skolpolicy för skolan finns på www.qleva.se
    Igen med Åsa? Återigen är det ingen som förespråkat ipad-spel på skoltid. Vem debatterar du ens med? 
    Jagjaghej skrev 2019-01-31 10:01:09 följande:
    Hon är skeptisk till s k pedagogiska spel  eftersom den pedagogiska effekten sällan är adekvat visad i de studier som ofta är finansierade av de medieföretag som  säljer dataspel och elektronik.
    Åsa verkar skeptisk till mycket. Och hur skiljer sig detta från klassiska brädspel? Monopol eller Finns i sjön är väl inte mer pedagogiska? 
  • legomum

    Tycker denna artikel är väldigt bra. Anders Hansson som skrivit boken hjärnstark lyfter den del med barn (och vuxna med förstås) och rörelse och hjärnans förmåga att orka.

    www.nsph.se/vaxa-och-ma-bra/idrottochhalsa/vill-du-bli-smartare-och-fa-hjarnan-att-fungera-battre/

    Den är läsvärd och jag rekommenderar starkt att åtminstone fundera på vad som skrivs.

    Barn som har plattor och datorer tenderar att sitta alldeles för mycket vid sina tekniska "leksaker" och resultaten är faktiskt skrämmande. Det tycker i alla fall jag.

    Däremot anser jag inte att man ska ta bort användandet men att låta barn  sitta och "leka" med plattan går bort.

  • Alexi
    Jagjaghej skrev 2019-01-31 09:51:39 följande:

    dom är 6 månader och 2 år. Ipad i skolundervisning är en annan sak, men att ge en 3-4 åring en egen ipad är helt absurt. och till dom som försvarar ipadanvändande av småbarn och skyller på att dom "lär sig saker " genom ipaden vill jag säga att små barn har i alla tider lärt sig saker alldeles utmärkt utan en ipad.


    De får alltså inte se på tv heller?

    För barnkanalen på en Ipad eller barnkanalen på en tv är samma sak. Och båda går att stänga av...
  • Anonym (sara)
    Alexi skrev 2019-01-31 13:21:21 följande:

    De får alltså inte se på tv heller?

    För barnkanalen på en Ipad eller barnkanalen på en tv är samma sak. Och båda går att stänga av...


    vet du seriöst inte skillnaden på en tv och en ipad?! det är LÅNGT ifrån samma sak. En ipad sitter man med på jättenära avstånd och den sänder ut tusen ggr mer farlig strålning.
  • Anonym (sara)
    Alexi skrev 2019-01-31 13:21:21 följande:

    De får alltså inte se på tv heller?

    För barnkanalen på en Ipad eller barnkanalen på en tv är samma sak. Och båda går att stänga av...


    vet du seriöst inte skillnaden på en tv och en ipad?! det är LÅNGT ifrån samma sak. En ipad sitter man med på jättenära avstånd och den sänder ut tusen ggr mer farlig strålning.
  • Anonym (sara)

    dessutom begränsar inte en tv barns liv lika mycket som en ipad.

Svar på tråden iPod och iPad till barn