• Äldre 30 Jan 16:07
    740 visningar
    11 svar
    11
    740

    Stulna Ipads utan lås GDPR brott?

    En fråga förskolan mitt barn går på blev utsatta för stöld. På ipadsen finns uppgifter om alla barnen.

    Frågade om dom va lösenordsskyddade fick då svaret nej men att dom satt lås på dom nu.

    Då detta hände nyligen så vet dom inte om vad som har hänt. Gick en halv dag innan dom låste dom. Så än så länge vet vi inte vad som händer om dom kommit åt personuppgifter.

    Min fråga är nu om jag kan anmäla detta hos polisen?

    Borde vara Brott mot GDPR lagen även om inget har hänt med personuppgifter vad vi vet. Då dom har varit oaktsamma och inte ens haft lösenord på surfplattorna. Någon som vet?

    Värt att göra en anmälan eller den kommer läggas ner?

  • Svar på tråden Stulna Ipads utan lås GDPR brott?
  • Jagjag­hej
    Äldre 30 Jan 16:11
    #1

    varför har man ens iPads på en förskola? så idiotiskt överhuvudtaget

  • Äldre 30 Jan 16:12
    #2

    Varför skulle du vilja anmäla även om det går?

    Varför vill du uppfattas som en komplett idiot och förstöra för ditt barns förskola?

  • Äldre 30 Jan 16:13
    #3
    zarah skrev 2019-01-30 16:07:56 följande:

    En fråga förskolan mitt barn går på blev utsatta för stöld. På ipadsen finns uppgifter om alla barnen.

    Frågade om dom va lösenordsskyddade fick då svaret nej men att dom satt lås på dom nu.

    Då detta hände nyligen så vet dom inte om vad som har hänt. Gick en halv dag innan dom låste dom. Så än så länge vet vi inte vad som händer om dom kommit åt personuppgifter.

    Min fråga är nu om jag kan anmäla detta hos polisen?

    Borde vara Brott mot GDPR lagen även om inget har hänt med personuppgifter vad vi vet. Då dom har varit oaktsamma och inte ens haft lösenord på surfplattorna. Någon som vet?

    Värt att göra en anmälan eller den kommer läggas ner?


    Läs här hur du ska göra. 

    www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips/
  • Äldre 30 Jan 16:17
    #4

    Det är just sånt här GDPR riktar in sig på 
    Vad som lagras
    Hur det hanteras och skyddas
    Vad som ska göras om det blir olika typer av läckt data och intrång.

    På komunen ska det finnas ett dataskyddsombud, antar att det är en komunal förskola. Det är en bra första kontakt.

  • Äldre 30 Jan 16:19
    #5
    Alexi skrev 2019-01-30 16:12:27 följande:

    Varför skulle du vilja anmäla även om det går?

    Varför vill du uppfattas som en komplett idiot och förstöra för ditt barns förskola?


    För att förskolan redan har en massa brister och en ignorant rektor. Tyvärr världens bästa pedagoger med en rektor som är skit. Därför vi inte byter förskola heller.

    Tack för idiot kommentaren känns som en rimlig kommentar att slänga in i slutet.
  • Äldre 30 Jan 16:21
    #6
    Kjell2 skrev 2019-01-30 16:17:17 följande:

    Det är just sånt här GDPR riktar in sig på 

    Vad som lagras

    Hur det hanteras och skyddas

    Vad som ska göras om det blir olika typer av läckt data och intrång.

    På komunen ska det finnas ett dataskyddsombud, antar att det är en komunal förskola. Det är en bra första kontakt.


    Ska spana in där. Tack för seriös hjälp!
  • Äldre 30 Jan 16:23
    #7
    Jagjaghej skrev 2019-01-30 16:11:48 följande:

    varför har man ens iPads på en förskola? så idiotiskt överhuvudtaget


    Det är väll en helt annan diskussion. Men kan hålla med dig. Dessa användes mesta dels för att dokumentera vilka tider barnen är där och sjukfrånvaro.
  • Äldre 30 Jan 16:26
    #8
    zarah skrev 2019-01-30 16:21:49 följande:
    Ska spana in där. Tack för seriös hjälp!
    Uppriktigt sagt tycker jag du ska ta upp detta med minst dataskyddsombudet. Om det är så att de förvarar känslig information om barnen på en iPad utan lösenord så är det inte bra.

    Just känslig information som sjukhistoria, problem mm ska hanteras skyddat och enbart om behov finns. En annan sak om det bara är namn och adress.


  • Äldre 30 Jan 16:36
    #9
    Kjell2 skrev 2019-01-30 16:26:36 följande:

    Uppriktigt sagt tycker jag du ska ta upp detta med minst dataskyddsombudet. Om det är så att de förvarar känslig information om barnen på en iPad utan lösenord så är det inte bra.

    Just känslig information som sjukhistoria, problem mm ska hanteras skyddat och enbart om behov finns. En annan sak om det bara är namn och adress.


    Hittade en blankett som jag ska fylla i via länken du skickade. Så ska skicka in den. Tack för att du verkar förstå min oror. Funderade först på om jag överreagerade. Där är även bilder på barnen. Så känner ändå att man vet inte i vems händer det kan hamna i.
  • Äldre 30 Jan 17:11
    #10

    Lagras personuppgifter på paddorna behöver de ha en plan för iaf:

    Hur de ska gallras

    Hur de ska skyddas

    Där ingår vad man ska göra om paddan blir stulen, går sönder, avskaffas o s v.

    Lagras inte personuppgifterna på paddorna utan paddorna använder en app för att kontakta källdatan på en server någonstans så ska man ju säkerställa hur login sker från paddorna/kan återkallas/spärras.

    Uppgifterna om barnen känns spontant som att det är något som borde ligga centralt någonstans och bara accessas från paddorna (och så borde de paddorna rimligen kunna låsas så de inte kan hämta den typen av information mer). Bilderna är väl större chans/risk att de ligger lokalt.

    Oavsett ska det finnas handlingsplaner.

    Sen är det väl rent krasst så att tjuvarna lär försöka sig på en factory reset så fort det bara går. De har knappast någon nytta av innehållet. Men det hör eg inte hit.

  • Äldre 30 Jan 18:11
    #11
    cosinus skrev 2019-01-30 17:11:54 följande:

    Lagras personuppgifter på paddorna behöver de ha en plan för iaf:

    Hur de ska gallras

    Hur de ska skyddas

    Där ingår vad man ska göra om paddan blir stulen, går sönder, avskaffas o s v.

    Lagras inte personuppgifterna på paddorna utan paddorna använder en app för att kontakta källdatan på en server någonstans så ska man ju säkerställa hur login sker från paddorna/kan återkallas/spärras.

    Uppgifterna om barnen känns spontant som att det är något som borde ligga centralt någonstans och bara accessas från paddorna (och så borde de paddorna rimligen kunna låsas så de inte kan hämta den typen av information mer). Bilderna är väl större chans/risk att de ligger lokalt.

    Oavsett ska det finnas handlingsplaner.

    Sen är det väl rent krasst så att tjuvarna lär försöka sig på en factory reset så fort det bara går. De har knappast någon nytta av innehållet. Men det hör eg inte hit.


    Jo dom sa att det ligger ju på en annan server men programmet appen va inte utloggad på den ena. Sen bilderna ligger bara på surfplatta. Som sagt detta upptäcktes på morgonen och användes sist 1630 dagen innan. Så vi pratar ändå 12-14 timmar som dom haft full access innan dom spärrades. . Sen så vet man aldrig vad den/dom som tog som har för avsikt med att ta dom. Om dom bara ska sälja dom eller faktiskt är ute efter uppgifter eller bilder. Oavsett vilket borde det minsta man kan begära är ett kodlås in i plattan. Jag menar de flesta människor jag känner har ju det på sin egen telefon för att någon inte ska kunna ta sig in på den. Så borde ju vara rimligt att ha det på en förskola med
Svar på tråden Stulna Ipads utan lås GDPR brott?