• Anonym (Klo)

Klump i halsen, vad?

Haft som en klump i halsen i några veckor. Ibland som en svullnad och ibland som att nåt sitter där. Fått tid till Önh och tagit prover på vc. Visade inget. Läkaren var inte på stress.

Nån som känner igen känslan/ problemet? Dessutom känns det mest på vänster sida i halsen. Kan strsssymtom sitta ensidigt?

• Svar på tråden Klump i halsen, vad?
  • mamaleona

Jag tycker inte mig minnas att det skulle synts på utsidan. Klumpkänslan var största problemet. Togs biobsi o gjordes ultraljud. Är säkert 8-9år sedan. Hade inga andra symtom.

• Anonym (Klo)
    mamaleona skrev 2019-02-02 22:02:02 följande:

Jag tycker inte mig minnas att det skulle synts på utsidan. Klumpkänslan var största problemet. Togs biobsi o gjordes ultraljud. Är säkert 8-9år sedan. Hade inga andra symtom.

Tack! Får se vad det visar hos önh.
  • Alexandra1986

Jag har haft just dessa symptom på stress o får det fortfarande. Tror att det har att göra med att jag spänner mig och så blir det stelt. Därav känslan av att det sitter en klump.

• Anonym (Klo)
    Alexandra1986 skrev 2019-02-02 22:21:14 följande:

Jag har haft just dessa symptom på stress o får det fortfarande. Tror att det har att göra med att jag spänner mig och så blir det stelt. Därav känslan av att det sitter en klump.

Tack fina du för svar! Men känns det påtagligt som nåt som sitter i halsen eller mer lite tjockt? På mig känns det båda, ibland lite som en svullnad och ibland som att det sitter en bit. Känns värst när jag vrider huvudet åt vänster. Kanske nån muskel som stramar?
  • Anonym (Samma)

Jag har i perioder en liknande känsla..sitter på vänster sida precis ovanför halsgropen..kollat struma tester men de visade inget, läkarna har varit inne på reflux, äter omeprazol konstant men det gör ingen skillnad för " klumpen" däremot slipper jag den konstanta halsbrännan. Oftast måste jag knöla ihop kudden under nacken på ett speciellt sätt,annars känns " klumpen" mer.. Upplever att det blir värre vid förkylning så jag har själv tankar om att det är någon körtel som svullnar upp. Läkarna ser inget vare sig i eller utanpå halsen... Så orsaken är fortfarande ett mysterium...

• Alexandra1986
    Anonym (Klo) skrev 2019-02-02 22:29:04 följande:

Tack fina du för svar! Men känns det påtagligt som nåt som sitter i halsen eller mer lite tjockt? På mig känns det båda, ibland lite som en svullnad och ibland som att det sitter en bit. Känns värst när jag vrider huvudet åt vänster. Kanske nån muskel som stramar?

Jag upplever det så som du beskriver men oftast som en klump, väldigt sällan som tjockt i halsen men det har hänt. Ibland en klump och ibland något som fastnat, brukar gå att massera bort.
  • Anonym (Klo)
    Anonym (Samma) skrev 2019-02-02 22:40:34 följande:

Jag har i perioder en liknande känsla..sitter på vänster sida precis ovanför halsgropen..kollat struma tester men de visade inget, läkarna har varit inne på reflux, äter omeprazol konstant men det gör ingen skillnad för " klumpen" däremot slipper jag den konstanta halsbrännan. Oftast måste jag knöla ihop kudden under nacken på ett speciellt sätt,annars känns " klumpen" mer.. Upplever att det blir värre vid förkylning så jag har själv tankar om att det är någon körtel som svullnar upp. Läkarna ser inget vare sig i eller utanpå halsen... Så orsaken är fortfarande ett mysterium...

Verkligen liknande!! Ok, så dom hittar ingen orsak. Precis så, på vänster sida precis ovanför halsgropen. Jag känner inte så mycket när jag ligger still på rygg och slappnar av. Körtlar brukar oftast synas fr utsidan och ömma fr utsidan, och vete sjutton om de ens sitter så långt ner. Det är ju sköldkörteln i sånt fall. Tack verkligen!
  • Anonym (Klo)
    Alexandra1986 skrev 2019-02-02 22:46:23 följande:

Jag upplever det så som du beskriver men oftast som en klump, väldigt sällan som tjockt i halsen men det har hänt. Ibland en klump och ibland något som fastnat, brukar gå att massera bort.

Försökt massera men det har inte hjälpt. Inget hjälper. Att inte stressa upp mig och använda hslsmusklerna i onödan.
  • lilagrodautanben

Kollat köldkörteln? Jag har samma, känns som om jag inte kan andas eller svälja. Inget psykiskt men däremot köldkörteln.

• Anonym (Klo)
    lilagrodautanben skrev 2019-02-03 00:03:51 följande:

Kollat köldkörteln? Jag har samma, känns som om jag inte kan andas eller svälja. Inget psykiskt men däremot köldkörteln.

Tack för tips! Jag har kollat värdena för sköldkörteln precis men ska till öron-näsa-hals och då får de väl kolla om den är förstorad. Hade du hormonrubbning eller bara förstoring?
Svar på tråden Klump i halsen, vad?