• Harryett

Vill ha alla spartips och åtgärder

Hej

Alla tips till att minska utgifterna, tar jag emot med tacksamhet. Just nu får vi inte riktigt ihop det och nallar på spar-kontot för att gå runt. Våra utgifter har skenat iväg och inkomsten minskat.

Hur ser era fasta utgifter ut varje månad?

Det jag hittills gjort:

- avslutat nexstory

- avslutat postkodslotteriet

- byt elbolag

- sagt upp extra tv-boxen och tagit bort HD-kvalité.

- lämnat tillbaka hyrda hjälpmedel

- ändrat till autogiro för att slippa faktureringsavgift

- pausat gymkort

- sagt upp dubbla försäkringar.

Våra fasta avgifter:

Huslån + amortering - 3500kr

El - 3000kr (vintertid)

Sophämtning - 300kr

Billån - 2000kr

Försäkringar - 2000kr

Pensionssparande - 1000kr

Telefoner - 1000kr

Tv och internet - 850kr

Hemlarm - 400kr

Fritids/förskola - 1500kr

Tandläkarförsäkringar - 500kr

Gymkort - 250kr

Livförsäkringar - 130kr

Postkodslotteriet - 170kr

Resten går på mat (för mkt!) och bensin, barnkalas-presenter och andra måsten.

Tips, tack. Och vill gärna veta vad era fakturor landar på? Har ni koll? Och hur mkt pengar har ni kvar när ni betalat räkningarna? Sparas något?

• Svar på tråden Vill ha alla spartips och åtgärder
  • Meriall
    Harryett skrev 2019-02-05 20:50:16 följande:

Hej

Alla tips till att minska utgifterna, tar jag emot med tacksamhet. Just nu får vi inte riktigt ihop det och nallar på spar-kontot för att gå runt. Våra utgifter har skenat iväg och inkomsten minskat.

Hur ser era fasta utgifter ut varje månad?

Det jag hittills gjort:

- avslutat nexstory

- avslutat postkodslotteriet

- byt elbolag

- sagt upp extra tv-boxen och tagit bort HD-kvalité.

- lämnat tillbaka hyrda hjälpmedel

- ändrat till autogiro för att slippa faktureringsavgift

- pausat gymkort

- sagt upp dubbla försäkringar.

Våra fasta avgifter:

Huslån + amortering - 3500kr

El - 3000kr (vintertid)

Sophämtning - 300kr

Billån - 2000kr

Försäkringar - 2000kr

Pensionssparande - 1000kr

Telefoner - 1000kr

Tv och internet - 850kr

Hemlarm - 400kr

Fritids/förskola - 1500kr

Tandläkarförsäkringar - 500kr

Gymkort - 250kr

Livförsäkringar - 130kr

Postkodslotteriet - 170kr

Resten går på mat (för mkt!) och bensin, barnkalas-presenter och andra måsten.

Tips, tack. Och vill gärna veta vad era fakturor landar på? Har ni koll? Och hur mkt pengar har ni kvar när ni betalat räkningarna? Sparas något?

Dessa är mina:

Avgift bostadsrätt: 6000kr

Försäkringar (liv, hus, barn): ca 1000 kr kanske? osäker

Mobil: 1000kr?

Csn-lån: 1000kr

Förskola: 1000 kr

Netflix, spotify och liknande: 300kr

Fack, medlemsavgifter: 200kr? vet ej hur mkt

Busskort: 700 kr

Mat och hushåll: enormt mycket...

Sparar inget nu men vill gärna göra det. Har dock låg lön och jobbar ej heltid så det är svårt.
  • Ellie

Det jag funderar över är:

Telefoner; det låter mycket med 1000 kr. Hur många abonnemang? Bundet/avbetalning?
    Jag själv betalar 100 kr per månad för abonnemang, och min man 90 kr, men då är barnen för små för egna telefoner, och vi har betalt kontant för de två vi har.

Tv och internet - 850kr
    Nu går ju TV-avgiften på skatten. Behöver ni massa extra kanaler, eller vad betalar ni för?
    Vi har bredband med telenor för 319 kr per månad. Betalar inget mer för tv/internet.

Hemlarm - 400kr
    Bor ni i ett område där detta behövs? Känner ni er mycket tryggare så kanske det är värt avgiften. Jag vet inte om det går att få till något billigare larm, men jag själv har aldrig haft larm där jag bott.

• Harryett

Vi har 2 abonnemang med telefon och ett kontantkort till sonens telefon för 95kr. Tror totalsumman är 945kr för att va exakt. Min telefon är snart färdigbetald men sambons har ett år kvar drygt.

Tv-avtalet är vi tydligen bundna till i minst ett år till. Skulle ändra till fet billigaste men det gick inte. Sa däremot upp en box och HD-kvalité så där blev vinsten nån hundring. Tror Dock jag räknat bort det redan. Har internet från samma leverantör tror vi betalade 300-nånting. Det är alla onödiga kanaler vi betalar för.

Vi satte in larmet i syfte att veta att barnen kommer hem till ett tryggt hem utan brand eller tjuvar. Barnen har inte börjat gå hem själva, men efter sommaren är det tänkt o då känns det tryggt för oss att veta att de är trygga. Men hade det inte varit för barnen hade vi nog struntat i larm. Är omringade av grannar så är ett tryggt område. Tänker att vi kanske tar bort larmet om något år när barnen är lite större.

Upptäckte nu att vi inte alls betalar 3500kr på lånet. Vi betalar 6500kr. Det förklarade vart några tusen tog vägen.

Tack för tipsen. Vad har alla för elbolag föresten? Märkte av vår nästa eleäkning ligger på 3600kr svin dyrt ju.

Ellie skrev 2019-02-05 21:27:45 följande:

Det jag funderar över är:

Telefoner; det låter mycket med 1000 kr. Hur många abonnemang? Bundet/avbetalning?

Jag själv betalar 100 kr per månad för abonnemang, och min man 90 kr, men då är barnen för små för egna telefoner, och vi har betalt kontant för de två vi har.

Tv och internet - 850kr

Nu går ju TV-avgiften på skatten. Behöver ni massa extra kanaler, eller vad betalar ni för?

Vi har bredband med telenor för 319 kr per månad. Betalar inget mer för tv/internet.

Hemlarm - 400kr

Bor ni i ett område där detta behövs? Känner ni er mycket tryggare så kanske det är värt avgiften. Jag vet inte om det går att få till något billigare larm, men jag själv har aldrig haft larm där jag bott.

• Harryett

Jag känner igen mig.. mat och övrigt slukar hela ens inkomst.. jag tänkte nu testa att handla över internet o samtidigt veckoplanerare maten. Kanske det inte följer med så mycket onödigt hem.

Meriall skrev 2019-02-05 21:07:58 följande:

Dessa är mina:

Avgift bostadsrätt: 6000kr

Försäkringar (liv, hus, barn): ca 1000 kr kanske? osäker

Mobil: 1000kr?

Csn-lån: 1000kr

Förskola: 1000 kr

Netflix, spotify och liknande: 300kr

Fack, medlemsavgifter: 200kr? vet ej hur mkt

Busskort: 700 kr

Mat och hushåll: enormt mycket...

Sparar inget nu men vill gärna göra det. Har dock låg lön och jobbar ej heltid så det är svårt.

• Ellie

Jag kan tyvärr inte ge bra tips på elbolag. Betalar själv alldeles för mycket för elen, men har inte kommit mig för att byta bolag. Skall ta tag i det någon dag.

Antagligen behöver du detaljgranska inköp som hör till mat och övrigt.
    Skriv upp exakt vad du köper, spara kvitton osv. Gör det under minst ett par månader, för att få en uppfattning om vart pengarna tar vägen.
    Försvinner det 30 kr per dag på en kaffe i väntan på bussen blir det ju 900 per månad. Varje liten 10 kr per dag är 300 i månaden.

• Hyllemor

Det du ska dra ner på är troligen matkostnaderna. Man kan komma undan väldigt billigt utan att maten blir äcklig eller mindre näringsrik. Det enklaste sättet att göra det på är att inte slänga någonting och att dryga ut den mat som man lagar. Jag har väldigt låga matkostnader och det är för att jag tar tillvara på allt.

Prio ett är att hellre äta många små portioner än att lasta upp massor med mat på tallriken som man sedan måste slänga för att man inte orkar äta upp (här får man styra barnen lite.) Prio 2 är att att försöka göra något av alla rester som blir över.

En gång i veckan äter vi "restpyttipanna" och en gång i veckan äter vi "restsoppa", vilket verkligen håller nere matkostnaderna. En soppa på vatten och buljongtärning kan verkligen innehålla precis vad som helst och där sparar jag in massor med pengar.

Grunden i mina soppor för 4 personer består av:

Vatten + grönsaksbuljongtärning och sedan är basen en halv gul lök, potatis och morötter i varierande mängd beroende på hur mycket annat man har att fylla på med och sedan häller jag i det som råkar finnas i kyl och frys: kött kan innebära en överbliven smal korv, eller en liten bit kassler eller bara köttet från ett kycklinglår eller några skivade köttbullar alternativt några matskedar köttfärs som blivit över från gårdagens tacos. Utöver det allt annat som råkar finnas: en snutt paprika, några broccoli- och blomkålsbuketter, en bit kålrot eller en några matskedar majs. När allt har kokat färdigt så häller jag på valfri mängd gröna frysta ärtor som får tina i den varma soppan. Ofta blir det så jäkla mycket mat att 4 personer kan äta det i flera dagar. Om det sedan blir soppa över så silar jag det och fryser in och har som fond till nästa veckas soppa, så slipper jag bunjongtärningen och så blir det dessutom godare också. 

Min lågbudgetsoppa har blivit en sådan favorit att min annars kräsna unge önskar sig den soppan även när jag inte har rester över. Då blir den helt klart dyrare. :)

Att jämföra priser i affären är heller ingen dum idé. På ICA får man ofta sämre kvalitet om man väljer deras egna märken och det vill man kanske inte ha, men Coops egna märken är ofta billigare men har exakt samma innehåll som mer traditionella märken, bara det att de paketeras i en annan förpackning. Deras egna smör är t.ex exakt samma som Bregott (bara omförpackat) samt ketchupen är den samma som Slotts (tror jag att det är.)

• EE2017
    Hyllemor skrev 2019-02-06 03:02:02 följande:

Det du ska dra ner på är troligen matkostnaderna. Man kan komma undan väldigt billigt utan att maten blir äcklig eller mindre näringsrik. Det enklaste sättet att göra det på är att inte slänga någonting och att dryga ut den mat som man lagar. Jag har väldigt låga matkostnader och det är för att jag tar tillvara på allt.

Prio ett är att hellre äta många små portioner än att lasta upp massor med mat på tallriken som man sedan måste slänga för att man inte orkar äta upp (här får man styra barnen lite.) Prio 2 är att att försöka göra något av alla rester som blir över.

En gång i veckan äter vi "restpyttipanna" och en gång i veckan äter vi "restsoppa", vilket verkligen håller nere matkostnaderna. En soppa på vatten och buljongtärning kan verkligen innehålla precis vad som helst och där sparar jag in massor med pengar.

Vatten + grönsaksbuljongtärning och sedan är basen en halv gul lök, potatis och morötter i varierande mängd beroende på hur mycket annat man har att fylla på med och sedan häller jag i det som råkar finnas i kyl och frys: kött kan innebära en överbliven smal korv, eller en liten bit kassler eller bara köttet från ett kycklinglår eller några skivade köttbullar alternativt några matskedar köttfärs som blivit över från gårdagens tacos. Utöver det allt annat som råkar finnas: en snutt paprika, några broccoli- och blomkålsbuketter, en bit kålrot eller en några matskedar majs. När allt har kokat färdigt så häller jag på valfri mängd gröna frysta ärtor som får tina i den varma soppan. Ofta blir det så jäkla mycket mat att 4 personer kan äta det i flera dagar. Om det sedan blir soppa över så silar jag det och fryser in och har som fond till nästa veckas soppa, så slipper jag bunjongtärningen och så blir det dessutom godare också. 

Min lågbudgetsoppa har blivit en sådan favorit att min annars kräsna unge önskar sig den soppan även när jag inte har rester över. Då blir den helt klart dyrare. :)

Att jämföra priser i affären är heller ingen dum idé. På ICA får man ofta sämre kvalitet om man väljer deras egna märken och det vill man kanske inte ha, men Coops egna märken är ofta billigare men har exakt samma innehåll som mer traditionella märken, bara det att de paketeras i en annan förpackning. Deras egna smör är t.ex exakt samma som Bregott (bara omförpackat) samt ketchupen är den samma som Slotts (tror jag att det är.)

Inspirerande inlägg . Men blev nyfiken på det du skrev om ICAs märken, det är väl inte sämre än Coops?
  • Hyllemor
    EE2017 skrev 2019-02-06 05:08:26 följande:
    Inspirerande inlägg . Men blev nyfiken på det du skrev om ICAs märken, det är väl inte sämre än Coops?
    ICA:s billigare varor har faktiskt inte samma smak som de mer traditionella varorna. Coops, däremot, är det exakt samma innehåll fast i annan förpackning.
  • Aniiee

Jag tror också att det är just maten du behöver dra ner på. Och bensinen kanske....

Hur står det till med kunskaperna i köket? Kan du plannera och laga mat på ett bra sätt? Slänger ni mycket mat?

I have a growing lack of disgust for you
  • Mandelskorpan

3.600 i e..l? Oj vad dyrt! Se över vad ni har för uppvärmning/isolering?

Sen reagerade jag på mobilerna, våra barns abonnemang kostar 90 kr/månad så det kanske ni ska se över?

• Jemp
    Hyllemor skrev 2019-02-06 03:02:02 följande:

Nåja, Coops smör är inte svenskproducerat.
  • Jemp

Ts, kolla kontoutdrag ett par månader tillbaka så du får koll på vad ni lägger på mat, bensin och var pengarna tar vägen i övrigt.

Vi lägger ca 6000på mat, 2 vuxna och 2 barn. Hade gått att minska lite.

Behöver ni bil? Kan ni byta till en billigare och/eller köra mindre?

• Jemp

För att svara på dina avslutande frågor har jag stenkoll och gör budget för varje månad. Du skriver inget om tex kläder, A-kassa/fack, ev aktiviteter eller hobbys mm så där försvinner kanske pengar du inte tänkt på också?

Svar på tråden Vill ha alla spartips och åtgärder