Forum 40+ - Svårt att få barn
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Klimakteriet och blödningar - behöver råd!

    Fre 8 feb 2019 12:32 Läst 0 gånger Totalt 9 svar
    Fre 8 feb 2019 12:32

    Jag har haft regelbunden mens i alla år tills den plötsligt började komma var 3:e i stället för var 4:e vecka i somras. Jag närmade mig 50 och har läst att det ofta händer när sista mensen närmar sig. Dessutom har jag gått på regelbundna gyn-koller och allt ser bra ut.

    Jag hade mens i slutet av november och sedan...ingenting. Efter sex veckor utgick jag från att jag haft min sista mens och tänkte att det var en passande 50-årspresent...men sedan kom den igång igen den 28 januari och ingenting tyder på att den är på väg att upphöra. Jag blöder lika mycket nu efter tio dagar och min mens har aldrig varit i mer än fem dagar tidigare.

    Det kommer både klarrött blod och klumpar av levrat blod.

    Jag har läst att detta kan inträffa i klimakteriet då hormonobalansen gör att livmoderslemhinnan inte drar ihop sig som vanligt och det därför inte finns något som stoppar blödningen.

    Men hur ska jag få stopp på den?! Har någon annan upplevt samma sak och fått hjälp av gyn? Finns det tabletter som kan stoppa blödningen? Jag vet att det finns tabletter för att skjuta upp mensen, men vad gör man när blödningen redan är i gång och inte vill sluta...?! Förutom att det är väldigt opraktiskt att blöda hela tiden lär jag få järnbrist...!

    Vore otroligt tacksam för råd och tips!

  • Anonym (Finns hjälp)
    Visa endast
    Fre 8 feb 2019 12:42 #1

    Fick liknande trassel. Har nu svagaste möjliga östrogenplåster. En pytteliten historia på magen som jag byter må och tors. Det har gjort enorm skillnad.

  • Anonym (känne­r igen)
    Visa endast
    Fre 8 feb 2019 12:50 #2

    Hej!
    Precis samma sak hände mig. Jag blev tvungen att åka in till akut-gyn när jag svimmade av järnbrist. Då hade jag haft mens över 1 månad, och rätt rejäl sådan.
    Den mensen fick jag efter att ha haft uppehåll nästan ett halvt år. Men jag hade också ett myom som fick tas bort.

    Om man har otur kan det hålla på så i flera år. Vissa går klimakteriet över på bara ett halvt år och andra kan ha dessa uppehåll, extremblödningar, mens med kortare dagar, mer sparsam mens o.s.v i 5år.

    Jag fick Primolut Nor och tranexamsyra för att stoppa blödning. Behövde dock bara använda Primolut Nor. Fungerade väldigt snabbt för mig. 

  • Lör 9 feb 2019 09:59 #3

    Lyckades få tag på min gynekolog på telefon som skrev ut Primolut-N för att stoppa blödningen, samt Cerazette minipiller som jag ska börja med när blödningen upphört. Tanken är att förhindra ägglossning tills min egen hormonproduktion sjunkit så pass mycket att den upphör på naturlig väg. Har dock läst en del om Cerazette, och medan vissa blir blödningsfria får andra tvärtom tätare och rikligare blödningar. Dessutom verkar många gå upp i vikt av den.

    Någon som har erfarenhet av Cerazette?

  • Anonym (känne­r igen)
    Visa endast
    Lör 9 feb 2019 10:58 #4
    Katten346 skrev 2019-02-09 09:59:59 följande:

    Lyckades få tag på min gynekolog på telefon som skrev ut Primolut-N för att stoppa blödningen, samt Cerazette minipiller som jag ska börja med när blödningen upphört. Tanken är att förhindra ägglossning tills min egen hormonproduktion sjunkit så pass mycket att den upphör på naturlig väg. Har dock läst en del om Cerazette, och medan vissa blir blödningsfria får andra tvärtom tätare och rikligare blödningar. Dessutom verkar många gå upp i vikt av den.

    Någon som har erfarenhet av Cerazette?


    Jag har tyvärr inte provat Cerazette. Däremot fick jag efter egen begäran prova på östrogenplåster, vilket fungerade suveränt för mig (jag hade konstaterat via blodprov att jag hade lågt östrogen), . Bland annat så minskade min muffinsmage under den tiden. Kunde dock inte fortsätta då min pappa och fler släktingar fick blodproppar, vilket medförde att jag inte vågade använda hormoner mer. 

    Har aldrig mått så dåligt som efter jag slutade med östrogenplåstren, blev deprimerad och fick extremt torr hy och håravfall. 
  • Lör 9 feb 2019 15:22 #5

    Intressant! Jag har alltid läst att östrogen leder till viktökning och att kombinationspiller med både östrogen och progesteron därför är värre än minipiller med bara progesteron.

    Min gynekolog sa att jag fortfarande producerar tillräckligt mycket östrogen för att ha ägglossning, dock inte regelbundet som tidigare utan mer på måfå vilket leder till oregelbundna och utdragna blödningar. Därav Cerazette som ska stoppa ägglossning tills den avtar på naturlig väg. Men jag ska ha det du skriver i åtanke och ta upp östrogenplåster med henne vid tillfälle.

  • Anonym (känne­r igen)
    Visa endast
    Lör 9 feb 2019 19:50 #6

    Jo, jag trodde också förut att östrogen endast gav viktuppgång, men tydligen inte. Jag fick förklarat som så, att när östrogennivåerna går ner så börjar kroppen spara på fett (där östrogen ansamlas). Därför mår ofta underviktiga kvinnor lite sämre i klimakteriet då de har mindre fett (östrogen) .

    www.expressen.se/halsoliv/halsa/sjukdomar--besvar-1/klimakteriet/7-tecken-pa-ostrogenbrist/

  • Anonym (...)
    Visa endast
    Fre 13 sep 2019 11:19 #7

    Om mensen har upphört och man sedan börjar få blödningar så ska man söka till gyn så att det inte är någon cysta eller liknande.

  • Anonym (Aj aj ...)
    Visa endast
    Tis 25 feb 03:43 #9

    Jag ser att tråden är gammal och gissar att ingen kollar den mer men vill ändå passa på att tacka er som skrev i den. 

    Jag har samma problem:närmar mig menopaus och har ganska oregelbunden mens var tredje månad eller så. Den här månaden vill den inte sluta utan har droppat på i 17 dagar nu. Idag satte det igång ordentligt och jag fick sätta i en plus tampong. 


    Dessvärre så bor jag i usa och har inte fått någon information à la vad ni beskriver, Här är de stenhårda på att all blödning som varar längre än 10 dagar, kommer tätare än 21 dagar eller som inträffar efter menopaus skall ?åtgärdas? med en Biopsi av livmodern. Fick ni också detta? 

    Såsom detta ingrepp oftast utförs här så är det barbariskt, ren tortyr, som att bli opererad utan bedövning (och det är ju precis vad som sker). De testar för cancer och det är allt. Om ny blödning sker någon månad senare så testar de igen. Min väninna har nu utsatts för fyra sådana hemskheter. Hon svimmade den första gången och de fick hålla ned henne de två följande gångerna. Fjärde gången blev hon äntligen sövd. 


    Så, nej, jag har ingen större lust att utsättas för detta om jag istället kunde få ett plåster eller piller. Det är hoppfullt att se att det kan finnas hjälp. 

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll