• Anonym (Gaaaah!!!)

Klimakterieproblem??

Alltså, jag blir tokig! Jag är i den där åldern när man börjar närma sig klimakteriet, och har väl börjat få en del "symptom", så som vallningar, torra slemhinnor osv osv. Var hos min gynekolog för ett tag sen, och hon konstaterade att det fortfarande var aktivitet i äggstockarna, men att det ju pga mina olika symptom ju ändå verkade som att jag "är i början av resan" (ja, det var så hon uttryckte det).

Men till saken: min mens är fn inne på dag 9... det är bruna flytningar snarare än blod, men definitivt mer än bara vanliga flytningar. Jag vet att det är normalt att mensen beter sig märkligt när man närmar sig klimakteriet, men det här?? 

Finns det nån annan här inne som har upplevt eller upplever detta? Det är ju pissirriterande, jag har dessutom ganska korta cykler, så som det nu är är jag mensfri typ en vecka innan det är dags igen. Varken jag eller min man tycker att det är så jättelockande att ha sex när jag har mens, så det påverkar verkligen sexlivet negativt också.

• Svar på tråden Klimakterieproblem??
  • Anonym (Gaaaah!!!)

Oj! Tack för alla svar!! Låter ju inte helt jätteroligt vad man har framför sig då... 

Anonym (gunilla) skrev 2019-02-11 21:30:17 följande:
    Jag mår toppenbra nu för tiden. Saknar inte fertiliteten, preventivmedel behöver jag inte tänka på! Vallningarna försvann tillsammans med mensen.

Enda, och faktiskt den enda, nackdelen är att jag får jobba mer på att hålla formen i trim. Men det går bra det med.
    Detta låter ju ändå skönt... hur funkar det med sexlivet? Försvann din sexlust, och har den i så fall kommit tillbaka igen? Det är nog det jag fasar för mest, att sexlusten ska försvinna. Än så länge har jag den kvar trots torra slemhinnor, men jag är ju som sagt bara precis i början och man har ju hört mycket om folk som förlorat sexlusten. Däremot har jag inte först så mycket om om den kommer tillbaka igen och i så fall hur snabbt.

Men det där du tog för blödningarna ska jag nog kolla med gyn, för precis som Avskyr klimakteriet skriver så är det ju helt hopplöst med dessa blödningar som man aldrig vet när de ska komma och hur länge de ska hålla på. Man kan ju inte planera nåt öht!
    Anonym (Avskyr klimakteriet) skrev 2019-02-11 21:47:02 följande:

Glömde skriva att jag hade likadant. En mens blev jag tvungen att söka hjälp hos gyn för att den inte gått över på mer än 1 månad. 

Det kommer att variera och bli perioder då du kanske inte har mens på flera månader och kan ha massor av sex (om du vill med tanke på torra slemhinnor). 

Oj!! Ja, riktigt så illa har det ju inte blivit för min del än, med mens i en månad! Fy vad jobbigt! Men de där långa uppehållen ser jag fram emot! Och ja, som sagt, trots torra slemhinnor finns lusten kvar än så länge som skönt är.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Gaaaah!!!) skrev 2019-02-12 08:26:48 följande:

Oj! Tack för alla svar!! Låter ju inte helt jätteroligt vad man har framför sig då... 

Detta låter ju ändå skönt... hur funkar det med sexlivet? Försvann din sexlust, och har den i så fall kommit tillbaka igen? Det är nog det jag fasar för mest, att sexlusten ska försvinna. Än så länge har jag den kvar trots torra slemhinnor, men jag är ju som sagt bara precis i början och man har ju hört mycket om folk som förlorat sexlusten. Däremot har jag inte först så mycket om om den kommer tillbaka igen och i så fall hur snabbt.

Men det där du tog för blödningarna ska jag nog kolla med gyn, för precis som Avskyr klimakteriet skriver så är det ju helt hopplöst med dessa blödningar som man aldrig vet när de ska komma och hur länge de ska hålla på. Man kan ju inte planera nåt öht!Oj!! Ja, riktigt så illa har det ju inte blivit för min del än, med mens i en månad! Fy vad jobbigt! Men de där långa uppehållen ser jag fram emot! Och ja, som sagt, trots torra slemhinnor finns lusten kvar än så länge som skönt är.

Nu är jag visserligen man, men när mitt ex gick igenom klimakteriet ändrades inte sexlusten. Vi hade sex varje dag, oavsett om hon blödde, hade flytningar, eller var torr. Precis som vi alltid gjort. Kanske handlar det lite om ett val från bådas sida. Blir man fattar, eller ratar mannen vid symtom, blir det säkert en ond spiral. Så till slut vill ingen ha sex de dagar man känner av det.
  • Anonym (Avskyr klimakteriet)

Men det där du tog för blödningarna ska jag nog kolla med gyn, för precis som Avskyr klimakteriet skriver så är det ju helt hopplöst med dessa blödningar som man aldrig vet när de ska komma och hur länge de ska hålla på. Man kan ju inte planera nåt öht!

Glömde skriva att jag hade likadant. En mens blev jag tvungen att söka hjälp hos gyn för att den inte gått över på mer än 1 månad. 

Det kommer att variera och bli perioder då du kanske inte har mens på flera månader och kan ha massor av sex (om du vill med tanke på torra slemhinnor). 

Oj!! Ja, riktigt så illa har det ju inte blivit för min del än, med mens i en månad! Fy vad jobbigt! Men de där långa uppehållen ser jag fram emot! Och ja, som sagt, trots torra slemhinnor finns lusten kvar än så länge som skönt är.
    Min lust var förhöjd till en början. Jag ville ha sex mer än någonsin. Sedan ändrades det tvärt efter ca 1 år och jag har tappat lusten helt. :(

Det har inget att göra med att jag inte älskar eller åtrår min man, men jag har verkligen ingen lust alls. Det förvånar mig att man kan gå från den ena extremen till den andra så fort. Jag är rätt övertygad att det beror på att både mina östrogen och progestronnivåer är så otroligt låga, även om jag inte har några jätteproblem med torra slemhinnor. Har gjort test via werlabs som visade på väldigt låga nivåer av östrogen och relativt låga på progestron (gestagen). 

Hursomhelst så verkar vissa inte påverkas så negativt av klimakteriet. Kanske deras kroppar kompenserar bra med östron, Kroppen vill göra allt för att spara på östrogenet så därför blir det svårare att gå ned i vikt/behålla sin vikt, men kanske det är bra då östrogenbrist är (enligt mig) ett värre alternativ. 

Hur det blir för dig är svårt att veta. Det är lite som ett lotteri där vissa känner att de vunnit högsta vinsten, medan andra känner det motsatta.
  • Anonym (gunilla)

Jo, sexlusten avtog mer och mer.
    Nu när man skulle kunna "köra på" utan att oroa sig, ja då vill man inte längre.

När jag väl tappat all lust, då saknar jag den faktiskt inte alls!

Jag blödde också en evighet (kändes det som) en gång, närmare två månader. Trodde att det äntligen var över, då tog det fart igen.
    Om man då ändå blödde hyfsat kontrollerat men inte... det var allt från småskvättande till de koagulerade klumparna. 

Be att få Provera utskrivet, de hjälpte mig som sagt väldigt bra!
  • Anonym (Hulda)

Jag verkar ha haft tur. Jag hade hormonspiral så jag hade inga blödningar åren innan heller. Jag frågade en barnmorska om jag kunde ha kvar spiralen ända till klimakteriet och hon svarade att jadå, man " surfar" igenom klimakteriet då. Vid 48 syntes på en rutin gynkontroll att jag hade ägglossning. Vid 50 visade ett hormontest att jag var förbi klimakteriet. Inte en vallning, inga blödningsrubbningar. Det enda symptom jag har är att slemhinnorna är torra. Jag använder hormonring men det hjälper inte helt. Så ni som har hormonspiral, ha kvar den igenom klimakteriet är mitt tips.

• Anonym (Gaaaah!!!)
    Anonym (Man) skrev 2019-02-12 08:44:40 följande:
    Nu är jag visserligen man, men när mitt ex gick igenom klimakteriet ändrades inte sexlusten. Vi hade sex varje dag, oavsett om hon blödde, hade flytningar, eller var torr. Precis som vi alltid gjort. Kanske handlar det lite om ett val från bådas sida. Blir man fattar, eller ratar mannen vid symtom, blir det säkert en ond spiral. Så till slut vill ingen ha sex de dagar man känner av det.
    Ja, kanske är det så. Flytningar eller torka ser jag inte som ett problem, men när det verkligen är syndaflod känns det inte så lockande. Förtar ju lite av stundens hetta om man ska hålla på och greja med handdukar och grejer, eller byta lakan varje gång. Härligt att höra att hon lyckades behålla sin sexlust i alla fall!
    Anonym (Avskyr klimakteriet) skrev 2019-02-12 12:05:29 följande:
    Min lust var förhöjd till en början. Jag ville ha sex mer än någonsin. Sedan ändrades det tvärt efter ca 1 år och jag har tappat lusten helt. :(

Det har inget att göra med att jag inte älskar eller åtrår min man, men jag har verkligen ingen lust alls. Det förvånar mig att man kan gå från den ena extremen till den andra så fort. Jag är rätt övertygad att det beror på att både mina östrogen och progestronnivåer är så otroligt låga, även om jag inte har några jätteproblem med torra slemhinnor. Har gjort test via werlabs som visade på väldigt låga nivåer av östrogen och relativt låga på progestron (gestagen). 

Hursomhelst så verkar vissa inte påverkas så negativt av klimakteriet. Kanske deras kroppar kompenserar bra med östron, Kroppen vill göra allt för att spara på östrogenet så därför blir det svårare att gå ned i vikt/behålla sin vikt, men kanske det är bra då östrogenbrist är (enligt mig) ett värre alternativ. 

Hur det blir för dig är svårt att veta. Det är lite som ett lotteri där vissa känner att de vunnit högsta vinsten, medan andra känner det motsatta.
    Så jobbigt... Och att du inte vågar få östrogentillskott heller, jag visste inte att det var förhöjd risk för blodproppar, jag har för mig att jag läst att risken för (bröst?)cancer ökar m östrogentillskott, men blodproppar visste jag inte. Ja, vi får väl se vilken slags lott jag har fått då. 
    Anonym (Avskyr klimakteriet) skrev 2019-02-11 21:25:19 följande:
    Har för mig att man inte kan säga att man är i klimakteriet (läs menopaus) förrän man gått ett år utan mens? 
    Nä, jag har aldrig riktigt fattat vad som är vad med det där. Men jag trodde att klimakteriet var perioden när det blir mindre och mindre aktivitet i äggstockarna och man får alla de här olika symptomen, och att menopaus var när mensen upphörde helt?
    Anonym (Hulda) skrev 2019-02-12 19:28:22 följande:

Jag verkar ha haft tur. Jag hade hormonspiral så jag hade inga blödningar åren innan heller. Jag frågade en barnmorska om jag kunde ha kvar spiralen ända till klimakteriet och hon svarade att jadå, man " surfar" igenom klimakteriet då. Vid 48 syntes på en rutin gynkontroll att jag hade ägglossning. Vid 50 visade ett hormontest att jag var förbi klimakteriet. Inte en vallning, inga blödningsrubbningar. Det enda symptom jag har är att slemhinnorna är torra. Jag använder hormonring men det hjälper inte helt. Så ni som har hormonspiral, ha kvar den igenom klimakteriet är mitt tips.

Åh, då borde ju alla få det som förebyggande behandling! Skämt åsido, det är ju bara att gratulera, vad härligt att det gått så lätt för dig :)
    Anonym (gunilla) skrev 2019-02-12 12:20:09 följande:
    Jo, sexlusten avtog mer och mer.
    Nu när man skulle kunna "köra på" utan att oroa sig, ja då vill man inte längre.

När jag väl tappat all lust, då saknar jag den faktiskt inte alls!

Jag blödde också en evighet (kändes det som) en gång, närmare två månader. Trodde att det äntligen var över, då tog det fart igen.
    Om man då ändå blödde hyfsat kontrollerat men inte... det var allt från småskvättande till de koagulerade klumparna. 

Be att få Provera utskrivet, de hjälpte mig som sagt väldigt bra!
    Åh, jag skulle sakna det fruktansvärt :( Men verkligen skönt att du inte lider av det! Men Provera, på vilket sätt hjälpte det? Gjorde det blödningarna mer regelbundna? Kortare? Mer normal mängd och "kvalitet"? Var det när du blödde i två månader (!!!) som du började med Provera?

• Anonym (Man)

[quote=79440379][quote-nick]Anonym (Gaaaah!!!) skrev 2019-02-13 09:20:52 följande:[/quote-nick]

Ja, kanske är det så. Flytningar eller torka ser jag inte som ett problem, men när det verkligen är syndaflod känns det inte så lockande. Förtar ju lite av stundens hetta om man ska hålla på och greja med handdukar och grejer, eller byta lakan varje gång. Härligt att höra att hon lyckades behålla sin sexlust i alla fall!

Vi löste det genom att alltid ha bäddat med badlakan i sängen. Blött och kladdigt kan det ju bli av fler orsaker. Blev det inget sex vid sänggående, var det ju bara att ta bort. Men för det mesta sov vi på det också.

• Anonym (Gaaaah!!!)
    Anonym (Man) skrev 2019-02-13 11:35:43 följande:

Vi löste det genom att alltid ha bäddat med badlakan i sängen. Blött och kladdigt kan det ju bli av fler orsaker. Blev det inget sex vid sänggående, var det ju bara att ta bort. Men för det mesta sov vi på det också.

Ja det var ju en smidig lösning! Tack!
  • Anonym (Gaaaah!!!)

Jag är nu på dag 15, och har sen i torsdags blött rejält igen (måndag-onsdag var det mer som bruna flytningar) och det bara fortsätter. Jag blir fullständigt tokig!! Anonym (Gunilla) ? du får hemskt gärna svara på mina frågor till dig i inlägg #16!

Finns det nån annan som kan berätta om sina blödningserfarenheter? Jag skulle hemskt gärna vilja höra från andra som haft liknande problem om vilken hjälp ni fått, och vilken effekt det haft.

Jag ska så klart prata med min gynekolog om det här, men hon har inga tider på lääääänge, så under tiden vill jag samla på mig så mycket information som möjligt själv, så att jag kan ha ett så effektivt och givande samtal med henne som möjligt när vi väl träffas. Och då är det ju jättebra att veta vad som har funkat och inte för andra kvinnor.

Det är alltså specifikt problem med blödningar jag vill veta mer om ? vallningarna och torrheten (när jag inte blöder) kan jag leva med - iaf än så länge. 

Tack.

• Anonym (Sextokig)

Min mens slutade för ett år sedan är 52 nu vist vallningar. Men jag blev sextokig tänker bara på sex hela tiden . Vilket min man tycker är jette bra . Började å klä mig utmanande i korta kjolar stay upps mm vi gör de var dag nu mera ,så skönt när man inte behöver tänka på skydd o mens . Någon mera som blivit sextokig på äldre dagar???

Svar på tråden Klimakterieproblem??