Anonym (Man) skrev 2019-02-12 08:44:40 följande:
Nu är jag visserligen man, men när mitt ex gick igenom klimakteriet ändrades inte sexlusten. Vi hade sex varje dag, oavsett om hon blödde, hade flytningar, eller var torr. Precis som vi alltid gjort. Kanske handlar det lite om ett val från bådas sida. Blir man fattar, eller ratar mannen vid symtom, blir det säkert en ond spiral. Så till slut vill ingen ha sex de dagar man känner av det.
Ja, kanske är det så. Flytningar eller torka ser jag inte som ett problem, men när det verkligen är syndaflod känns det inte så lockande. Förtar ju lite av stundens hetta om man ska hålla på och greja med handdukar och grejer, eller byta lakan varje gång. Härligt att höra att hon lyckades behålla sin sexlust i alla fall!
Anonym (Avskyr klimakteriet) skrev 2019-02-12 12:05:29 följande:
Min lust var förhöjd till en början. Jag ville ha sex mer än någonsin. Sedan ändrades det tvärt efter ca 1 år och jag har tappat lusten helt. :(
Det har inget att göra med att jag inte älskar eller åtrår min man, men jag har verkligen ingen lust alls. Det förvånar mig att man kan gå från den ena extremen till den andra så fort. Jag är rätt övertygad att det beror på att både mina östrogen och progestronnivåer är så otroligt låga, även om jag inte har några jätteproblem med torra slemhinnor. Har gjort test via werlabs som visade på väldigt låga nivåer av östrogen och relativt låga på progestron (gestagen).
Hursomhelst så verkar vissa inte påverkas så negativt av klimakteriet. Kanske deras kroppar kompenserar bra med östron, Kroppen vill göra allt för att spara på östrogenet så därför blir det svårare att gå ned i vikt/behålla sin vikt, men kanske det är bra då östrogenbrist är (enligt mig) ett värre alternativ.
Hur det blir för dig är svårt att veta. Det är lite som ett lotteri där vissa känner att de vunnit högsta vinsten, medan andra känner det motsatta.
Så jobbigt... Och att du inte vågar få östrogentillskott heller, jag visste inte att det var förhöjd risk för blodproppar, jag har för mig att jag läst att risken för (bröst?)cancer ökar m östrogentillskott, men blodproppar visste jag inte. Ja, vi får väl se vilken slags lott jag har fått då.
Anonym (Avskyr klimakteriet) skrev 2019-02-11 21:25:19 följande:
Har för mig att man inte kan säga att man är i klimakteriet (läs menopaus) förrän man gått ett år utan mens?
Nä, jag har aldrig riktigt fattat vad som är vad med det där. Men jag trodde att klimakteriet var perioden när det blir mindre och mindre aktivitet i äggstockarna och man får alla de här olika symptomen, och att menopaus var när mensen upphörde helt?
Anonym (Hulda) skrev 2019-02-12 19:28:22 följande:
Jag verkar ha haft tur. Jag hade hormonspiral så jag hade inga blödningar åren innan heller. Jag frågade en barnmorska om jag kunde ha kvar spiralen ända till klimakteriet och hon svarade att jadå, man " surfar" igenom klimakteriet då. Vid 48 syntes på en rutin gynkontroll att jag hade ägglossning. Vid 50 visade ett hormontest att jag var förbi klimakteriet. Inte en vallning, inga blödningsrubbningar. Det enda symptom jag har är att slemhinnorna är torra. Jag använder hormonring men det hjälper inte helt. Så ni som har hormonspiral, ha kvar den igenom klimakteriet är mitt tips.
Åh, då borde ju alla få det som förebyggande behandling! Skämt åsido, det är ju bara att gratulera, vad härligt att det gått så lätt för dig :)
Anonym (gunilla) skrev 2019-02-12 12:20:09 följande:
Jo, sexlusten avtog mer och mer.
Nu när man skulle kunna "köra på" utan att oroa sig, ja då vill man inte längre.
När jag väl tappat all lust, då saknar jag den faktiskt inte alls!
Jag blödde också en evighet (kändes det som) en gång, närmare två månader. Trodde att det äntligen var över, då tog det fart igen.
Om man då ändå blödde hyfsat kontrollerat men inte... det var allt från småskvättande till de koagulerade klumparna.
Be att få Provera utskrivet, de hjälpte mig som sagt väldigt bra!
Åh, jag skulle sakna det fruktansvärt :( Men verkligen skönt att du inte lider av det! Men Provera, på vilket sätt hjälpte det? Gjorde det blödningarna mer regelbundna? Kortare? Mer normal mängd och "kvalitet"? Var det när du blödde i två månader (!!!) som du började med Provera?