• Anonym (Gaaaah!!!)

Klimakterieproblem??

Alltså, jag blir tokig! Jag är i den där åldern när man börjar närma sig klimakteriet, och har väl börjat få en del "symptom", så som vallningar, torra slemhinnor osv osv. Var hos min gynekolog för ett tag sen, och hon konstaterade att det fortfarande var aktivitet i äggstockarna, men att det ju pga mina olika symptom ju ändå verkade som att jag "är i början av resan" (ja, det var så hon uttryckte det).

Men till saken: min mens är fn inne på dag 9... det är bruna flytningar snarare än blod, men definitivt mer än bara vanliga flytningar. Jag vet att det är normalt att mensen beter sig märkligt när man närmar sig klimakteriet, men det här?? 

Finns det nån annan här inne som har upplevt eller upplever detta? Det är ju pissirriterande, jag har dessutom ganska korta cykler, så som det nu är är jag mensfri typ en vecka innan det är dags igen. Varken jag eller min man tycker att det är så jättelockande att ha sex när jag har mens, så det påverkar verkligen sexlivet negativt också.

• Svar på tråden Klimakterieproblem??
  • Anonym (Avskyr klimakteriet)
    Anonym (Gaaaah!!!) skrev 2019-02-16 17:58:09 följande:

Jag är nu på dag 15, och har sen i torsdags blött rejält igen (måndag-onsdag var det mer som bruna flytningar) och det bara fortsätter. Jag blir fullständigt tokig!! Anonym (Gunilla) ? du får hemskt gärna svara på mina frågor till dig i inlägg #16!

Finns det nån annan som kan berätta om sina blödningserfarenheter? Jag skulle hemskt gärna vilja höra från andra som haft liknande problem om vilken hjälp ni fått, och vilken effekt det haft.

Jag ska så klart prata med min gynekolog om det här, men hon har inga tider på lääääänge, så under tiden vill jag samla på mig så mycket information som möjligt själv, så att jag kan ha ett så effektivt och givande samtal med henne som möjligt när vi väl träffas. Och då är det ju jättebra att veta vad som har funkat och inte för andra kvinnor.

Det är alltså specifikt problem med blödningar jag vill veta mer om ? vallningarna och torrheten (när jag inte blöder) kan jag leva med - iaf än så länge. 

Tack.

Be gynekolog om att få Primolut Noor!  Det fick jag när jag blödde över en månad. Det fungerade jättesnabbt så det var onödigt att gå och lida så länge, och dra på sig en järnbrist i onödan.
  • Anonym (Gaaaah!!!)
    Anonym (Sextokig) skrev 2019-02-16 18:21:24 följande:

Min mens slutade för ett år sedan är 52 nu vist vallningar. Men jag blev sextokig tänker bara på sex hela tiden . Vilket min man tycker är jette bra . Började å klä mig utmanande i korta kjolar stay upps mm vi gör de var dag nu mera ,så skönt när man inte behöver tänka på skydd o mens . Någon mera som blivit sextokig på äldre dagar???

Haha, åååh det var verkligen härligt att höra!! Jag är så rädd för att min sexlust bara ska försvinna.
  • Anonym (Gaaaah!!!)
    Anonym (Avskyr klimakteriet) skrev 2019-02-16 18:51:46 följande:
    Be gynekolog om att få Primolut Noor!  Det fick jag när jag blödde över en månad. Det fungerade jättesnabbt så det var onödigt att gå och lida så länge, och dra på sig en järnbrist i onödan.
    Åh, tack!!! Avbröt det alltså blödningen med en gång? Fortsatte du att ta det sen för att stabilisera, och fick du regelbundna och/eller mer normala blödningar sen?
  • Anonym (Sextokig)

Vi är ju så olika jag är rädd jag tar död på gubben men han pallar med fortfarande . Hi hi i bland kan de bli flera gånger per dag. Förr va de max en gång i veckan...

• Anonym (A)

Lite vallningar och torrhet, inte så farligt. Har väl lite tur.

Anonym (Gaaaah!!!) skrev 2019-02-16 18:57:41 följande:
    Åh, tack!!! Avbröt det alltså blödningen med en gång? Fortsatte du att ta det sen för att stabilisera, och fick du regelbundna och/eller mer normala blödningar sen?

Ja det stoppade blödningen på c.a 1-2 dagar. Har för mig att jag använde det 10 dagar (minns inte riktigt).

Har dock använt det när jag tyckt att det gått alltför lång tid utan någon blödning. Till skillnad från alla andra som är överlyckliga att bli av med mensen helt och hållet, så känner jag mig bara sjuk och får problem när det blir för långt uppehåll. 

Det bästa är nog att ta HRT om man vågar/kan, för då slipper man de flesta problemen. Oavsett om det bara är progestron (gestagen) eller kombinationspiller med både östrogen+progestron. Men då jag inte vågar av rädsla fö blodproppar så tar jag bara primolut Noor när jag verkligen behöver (har endast fått två långa blödningar och 2 uppehåll, då jag behövt använda det än så länge).

I början provade jag med Primolut Noor varje månad (kanske under 4-5 mån), men det hjälpte bara hålla blödningarna under kontroll, och inte problemen man får av brist på östrogen.

• Anonym (Faster Flo)

Jag är 55 och har väldigt regelbunden mens fortfarande, dvs den börjar på rätt dag. Däremot så kan den hålla på allt mellan 4 och 11 dagar. Det där med klumpar känner jag också igen och jag har haft ?katastrofer? då det blött igenom allt vid nästan varje mens de senaste 10 åren. Nu har jag börjat att ta Ipren, 200mg 3ggr/dag, i början av mensen. Det reducerar blödandet med 30%-50% och gör det mer hanterbart.

Jag vågar inte nämna att jag har långa blödningar för min gynekolog. Gjorde det en gång och hon började direkt prata om en biopsi av livmoderslemhinnan. Hon sa att om jag har en lång blödning till (detta var alltså efter min första) så måste vi göra biopsin. En sådan Biopsi lär vara något av det värsta man kan råka ut för så jag drar ut på det tills jag verkligen måste. Nyfiken på om någon annans gyn nämnt något sådant?

• Anonym (Sextokig)

55 är du motaglig tror du ?? De borde ge sig ..55 å blöda är inte de ovanligt ???

• Anonym (Gaaaah!!!)
    Anonym (Avskyr klimakteriet) skrev 2019-02-17 19:02:26 följande:

Ja det stoppade blödningen på c.a 1-2 dagar. Har för mig att jag använde det 10 dagar (minns inte riktigt).

Har dock använt det när jag tyckt att det gått alltför lång tid utan någon blödning. Till skillnad från alla andra som är överlyckliga att bli av med mensen helt och hållet, så känner jag mig bara sjuk och får problem när det blir för långt uppehåll. 

Det bästa är nog att ta HRT om man vågar/kan, för då slipper man de flesta problemen. Oavsett om det bara är progestron (gestagen) eller kombinationspiller med både östrogen+progestron. Men då jag inte vågar av rädsla fö blodproppar så tar jag bara primolut Noor när jag verkligen behöver (har endast fått två långa blödningar och 2 uppehåll, då jag behövt använda det än så länge).

I början provade jag med Primolut Noor varje månad (kanske under 4-5 mån), men det hjälpte bara hålla blödningarna under kontroll, och inte problemen man får av brist på östrogen.

Ok, tack! Så om man tar detta regelbundet så blir alltså blödningarna också regelbundna? Jag försökte läsa om det på Fass, men fattade nada. Där stod en massa konstigt om att man skulle ta pillret och då skulle blödningen upphöra inom några dagar men sen skulle det komma en ny blödning som skulle vara som en vanlig mens 4 dagar senare (eller nåt sånt)... som sagt: fattade nada. Jag är ju som sagt främst ute efter nåt som rättar till blödningarna, övriga östrogenrelaterade problem kan jag leva med.
  • Anonym (Gaaaah!!!)
    Anonym (Faster Flo) skrev 2019-02-18 08:54:57 följande:

Jag är 55 och har väldigt regelbunden mens fortfarande, dvs den börjar på rätt dag. Däremot så kan den hålla på allt mellan 4 och 11 dagar. Det där med klumpar känner jag också igen och jag har haft ?katastrofer? då det blött igenom allt vid nästan varje mens de senaste 10 åren. Nu har jag börjat att ta Ipren, 200mg 3ggr/dag, i början av mensen. Det reducerar blödandet med 30%-50% och gör det mer hanterbart.

Jag vågar inte nämna att jag har långa blödningar för min gynekolog. Gjorde det en gång och hon började direkt prata om en biopsi av livmoderslemhinnan. Hon sa att om jag har en lång blödning till (detta var alltså efter min första) så måste vi göra biopsin. En sådan Biopsi lär vara något av det värsta man kan råka ut för så jag drar ut på det tills jag verkligen måste. Nyfiken på om någon annans gyn nämnt något sådant?

Oj! Förlåt, men det här låter ju inte klokt! Jag skulle rusa till min gynekolog fortast möjligast! Det finns ju så klart en anledning till att hon ansåg att den måste göras. 
  • Anonym (Rödluvan)

Normalt med långa blödningar ja.

Finns en svamp som går att använda under mens. Håller undan blodet. Används tydligen när de spelar in porrfilmer också.

Kolla på siter för sexleksaker

• Anonym (gunilla)
    Anonym (Faster Flo) skrev 2019-02-18 08:54:57 följande:

Huamig... nu när jag läser detta så minns jag att min gynekolog sa samma sak.
    Jag vet hur olidligt plågsamt det är att bara sätta in en spiral så jag sa bara "nej tack, ska ni göra det så får ni söva mig".
    Då var det inte så angeläget längre.

Nu fick jag hjälp av Provera och det blev bra ändå till sist.
    Anonym (Gaaaah!!!) skrev 2019-02-18 11:17:41 följande:
    Ok, tack! Så om man tar detta regelbundet så blir alltså blödningarna också regelbundna? Jag försökte läsa om det på Fass, men fattade nada. Där stod en massa konstigt om att man skulle ta pillret och då skulle blödningen upphöra inom några dagar men sen skulle det komma en ny blödning som skulle vara som en vanlig mens 4 dagar senare (eller nåt sånt)... som sagt: fattade nada. Jag är ju som sagt främst ute efter nåt som rättar till blödningarna, övriga östrogenrelaterade problem kan jag leva med.

När du äter Primolut Nor (de 10 dagarna) ska du inte ha någon blödning. Men efter ca 2 dagar när du slutat ta dem får du en vanlig mensblödning som ska vara helt normal 5-7 dagar. Så var det åtminstone för mig. 

Redan efter jag använt de första gången blev min mens regelbunden efteråt.Det bästa är att man i princip kan styra när man vill ha mensen, och när man vill slippa. 

Om du ber en gynekolog skriva ut åt dig, så förklarar de hur du ska använda tabletterna för att stoppa blödningen. Jag hade som sagt både långvarig blödning och blödde relativt mycket (vilket orsakade anemi) men jag tror de skriver ut primolut i regel för de flesta som inte slutar blöda.

• Anonym (Faster Flo)
    Anonym (Sextokig) skrev 2019-02-18 09:33:45 följande:

55 är du motaglig tror du ?? De borde ge sig ..55 å blöda är inte de ovanligt ???

Man kan ju hoppas! Senast jag var hos doktorn så nämnde hon att hon fått berätta för en 56-åring patient denna var gravid! Och hon hade tre 48-åriga patienter som var gravida förra året. Så det kan ju dra ut på tiden.
  • Anonym (Faster Flo)
    Anonym (gunilla) skrev 2019-02-18 16:21:16 följande:

Huamig... nu när jag läser detta så minns jag att min gynekolog sa samma sak.

Jag vet hur olidligt plågsamt det är att bara sätta in en spiral så jag sa bara "nej tack, ska ni göra det så får ni söva mig".

Då var det inte så angeläget längre.

Nu fick jag hjälp av Provera och det blev bra ändå till sist.

Ja det är väl lite samma här. Jag frågade vilken sövning eller bedövning de använde och hon svarade lite otydligt att det är inte proceduren. De tjänar pengar på att göra ingreppet utan bedövning ?och det går ju så fort?, ?bara 10 minuter?. Jotack, det går fort att hugga av ett lillfinger också men ingen skulle göra det utan bedövning. Det är lite typiskt när det gäller kvinnor att ?man skall stå ut? och vara ?duktig flicka?. Nu bor jag utomlands så det kanske är lite annorlunda här.

Tror att jag skall fråga om Provera vid nästa besök. Men ibuprofen hjälper bra!
  • Anonym (Gaaaah!!!)
    Anonym (Avskyr klimakteriet) skrev 2019-02-20 00:24:50 följande:

När du äter Primolut Nor (de 10 dagarna) ska du inte ha någon blödning. Men efter ca 2 dagar när du slutat ta dem får du en vanlig mensblödning som ska vara helt normal 5-7 dagar. Så var det åtminstone för mig. 

Redan efter jag använt de första gången blev min mens regelbunden efteråt.Det bästa är att man i princip kan styra när man vill ha mensen, och när man vill slippa. 

Om du ber en gynekolog skriva ut åt dig, så förklarar de hur du ska använda tabletterna för att stoppa blödningen. Jag hade som sagt både långvarig blödning och blödde relativt mycket (vilket orsakade anemi) men jag tror de skriver ut primolut i regel för de flesta som inte slutar blöda.

Ah, ok! Tack så mycket igen!
Svar på tråden Klimakterieproblem??