• Anonym (???)

Splittrad

Jag är så kluven kanske rent av förvirrad. Jag har bott nu med samma person i flera år och vi har barn tillsammans. Jag var iväg för kan de vara nu ett par veckor sedan och hälsade på en kompis. En av mina bästa vänner. Där träffade jag en kille på dansgolvet. Ingen ting hände den kvällen fick lite närkontakt när vi dansade. De var ju trotts allt styrdans, men han väckte ett intresse i mig. Han känner tydligen min kompis också.  Ingenting hände den där kvällen men vi har pratat en hel del i telefonen efter det. Min relation med min sambo har inte varit den bästa egentligen flera år. Men alla relationer går upp och ner, tyvärr har våran varit mycket ner. Den här killen vi har så mycket gemensamt och vi skrattar hela tiden. Ibland känner jag mig som en fnittrig fjortis. Det pirrar till i hela bröstkorgen och jag kan inte sluta tänka på honom. Saken är det att jag kommer inom en snar framtid stöta på honom igen. Jag vill så gärna träffa honom igen och se hur det känns då. För sanningen ska fram så sågs vi i bara några timmar sist. När jag funderar på om jag är redo att lämna min sambo så är det ett jag vet inte kanske eller nej. Jag är så förvirrad vet inte vad jag ska göra. 
    Ska jag träffa honom igen och se vad jag känner för honom eller om det är bara något spännande.? Eller ska jag avbryta de direkt och stanna med min sambo som jag just nu inte riktigt vet vad jag känner för. Vet inte om jag är lycklig i relationen heller. Förmodligen inte eftersom han är så intressant. 

• Svar på tråden Splittrad
  • Kråkungen
    Elefantmannen2 skrev 2019-02-14 19:56:49 följande:

Ett väldigt, väldigt vanligt scenario. 

Väldigt få kan stoltsera med att ett förhållande som gått över tiden förbättras. Att då stanna kvar för "barnens skull" och liknande förlänger bara det obekväma i situationen. Är det bra för "barnen" att leva med bråk, bitterhet och beskyllningar? Är det för deras bästa? 

Min åsikt och erfarenhet är nej. Klart att det är uppslitande och jobbigt för barn med skilsmässa, men att leva i den miljön är det givetvis också. Att stanna tillsammans fördjupar bara bitterheten. Det är även främst i denna kategori skilsmässorna blir smutsiga historier med hat, barnen som slagträ och liknande. Inte heller det är "bra för barnen".

EXAKT så.
  • Anonym (hm)

Ska du göra slut så ska du göra det pga rätt anledning. Inte p ga någon annan! O så dåligt kan ni ju inte ha det då du kom på detta i samband med att ha träffat en flört! Att finna saker att skylla på är ju väldigt vanligt bland kvinnor så fort dom han få någon hårt mellan benen. Väx upp. Därmed inte sagt att du inte kan vara med din flört någon gång i framtiden. Men gör det på rätt sätt utan att kränka eller bete dig smutsigt eller ljuga för din partner!

• Elefantmannen2
    Anonym (hm) skrev 2019-02-15 09:27:39 följande:

Ska du göra slut så ska du göra det pga rätt anledning. Inte p ga någon annan! O så dåligt kan ni ju inte ha det då du kom på detta i samband med att ha träffat en flört! Att finna saker att skylla på är ju väldigt vanligt bland kvinnor så fort dom han få någon hårt mellan benen. Väx upp. Därmed inte sagt att du inte kan vara med din flört någon gång i framtiden. Men gör det på rätt sätt utan att kränka eller bete dig smutsigt eller ljuga för din partner!

Eller tvärtom?

När hon fick lite uppmärksamhet av en annan man ställdes hennes levnadssituation i ett nytt ljus. Att hon faktiskt mår dåligt i sin situation och är värd att vara lycklig.

Behöver någon saker att skylla på för att lämna ett dåligt förhållande? 

• Anonym (Sad)
    Anonym (???) skrev 2019-02-12 23:16:59 följande:
    Jag har föreslagit terapi men han är inte intresserade. Han tycker vi kan lösa de själva genom att prata men om han inte förstår mig och vad som är viktigt för mig då tycker jag att vi behöver hjälp. Jag vill inte lämna hobom samtidigt som jag känner att jag vill ha mer. Jag vill känna mig lycklig i relationen igen. Att det ska vara så svårt
    Det verkar för mig som att din man inte tar dina problem på allvar.

Sätt dej ner med honom o tala om att du har nått vägs ände o att du allvarligt funderar på skilsmässa, se till att han fattar vad som håller på att hända, (kanske ha papper om skilsmässa att visa honom)

Det som jag tror måste till är parterapi

Ta inte upp att du känner "pirr" för en annan man.
  • Kråkungen
    Elefantmannen2 skrev 2019-02-15 11:07:23 följande:

Eller tvärtom?

När hon fick lite uppmärksamhet av en annan man ställdes hennes levnadssituation i ett nytt ljus. Att hon faktiskt mår dåligt i sin situation och är värd att vara lycklig.

Haha - EXAKT . Igen :)
  • Anonym (hm)

Eller tvärtom?

Gillar din tanke faktiskt! Om det inte hade varit för uttrycket "man blir blind när man är "kär"."
  • Elefantmannen2
    Anonym (hm) skrev 2019-02-15 12:13:42 följande:
    Gillar din tanke faktiskt! Om det inte hade varit för uttrycket "man blir blind när man är "kär"."

Visst kan det vara så. Men i den här typen av förhållanden är man sällan "kär" längre. Uttryckligen i hennes fall. 
    Då var hon ju blind när hon inledde förhållandet med den partnern hon har nu. Fast nu kan hon se:)

Hela grejen med att använda ordstäv som någon slags bevisföring i en diskussion känns lite sådär ;)
    Men "liten tuva stjälper ofta stora lass", så fortsätt, by all means ;)

• Anonym (Ka)

Eller tvärtom?

Kråkungen skrev 2019-02-15 11:56:57 följande:
    Haha - EXAKT så. Igen :)
    Och visst är det bekvämt att kunna skylla på ett dåligt förhållande när det börjar pirra efter någon ny....??

• Kråkungen
    Anonym (Ka) skrev 2019-02-15 12:57:37 följande:
    Kråkungen skrev 2019-02-15 11:56:57 följande:
    Haha - EXAKT så. Igen :)
    Och visst är det bekvämt att kunna skylla på ett dåligt förhållande när det börjar pirra efter någon ny....??

Fast nu var ju inte det Elefantmannen2 skrev (och som jag höll med om) öht menat som ett försvar eller en ursäkt för något; det var menat som ett svar på det något osammanhängande inlägg som (hm) skrev, där hen bl a uttryckte att ts förhållande inte kunde vara dåligt, eftersom hon borde ha kommit på det även utan en flört... Vad jag kan se har Elefantmannen inte sagt något här om huruvida pirr efter någon ny (eller faktiskt otrohet) skulle ursäktas av ett dåligt förhållande. Det var liksom inte det det handlade om just här.
  • Kråkungen
    Kråkungen skrev 2019-02-15 13:59:31 följande:
    Fast nu var ju inte det Elefantmannen2 skrev (och som jag höll med om) öht menat som ett försvar eller en ursäkt för något; det var menat som ett svar på det något osammanhängande inlägg som (hm) skrev, där hen bl a uttryckte att ts förhållande inte kunde vara dåligt, eftersom hon borde ha kommit på det även utan en flört... Vad jag kan se har Elefantmannen inte sagt något här om huruvida pirr efter någon ny (eller faktiskt otrohet) skulle ursäktas av ett dåligt förhållande. Det var liksom inte det det handlade om just här.
    Det det handlade om var att man kan gå i ett förhållande som är dåligt, men blunda för det, ända tills man en dag träffar nån som ger det där pirret, och att man då tydligare kan se hur dåligt man faktiskt mår i sitt nuvarande förhållande. Vad man sen gör med det - om man väljer att avsluta sitt förhållande, eller om man väljer att vara otrogen, eller om man väljer att bara fortsätta blunda - är ju en annan fråga.
Svar på tråden Splittrad