• Mrmagic2019

Kär efter långt förhållande

Har haft ett långt på förhållande(+20år) som var bra många stunder och destruktivt lika många stunder och som tillslut avslutades på ett mindre bra sätt.

Jag var väl ?klar? med vårat förhållande några år innan separationen var ett faktum, men gjorde det klassiska och försökte för barnens skull att få det att funka. Exet är riktigt bitter och talar gärna om för våra barn vilket svin, idiot, rövhål, osv jag är(barnen 18 o 19).

Vi har varit separerade i ca. 6 mån nu, och av en händelse träffade jag en person som jag känner sedan länge och tyckt mycket om på avstånd under många år, som också är separerad(ca. 1år).

Vi bestämde oss för att ses på en fika och prata minnen, en ?dejt? blev till två som blev tre osv.

Det visade sig att vi båda har enormt starka känslor för varandra och vi har båda pratat länge och ärligt om vad vi känner. Utan tvekan är vi överens om att det är kärlek vi känner för varandra och är villiga att satsa helhjärtat på ett förhållande.

Frågan är hur jag ska hantera mitt ex som så uppenbart är otroligt bitter och kvar i att bearbeta separationen? Tror ni det finns risk att hon försöker sabotera för oss?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kär efter långt förhållande
  • Anonym (Stina)

Varför ens blanda in exet i ett så tidigt stadium i förhållandet ?

• Anonym (Linda)

Håller med Stina, varför blanda in exet redan nu? Måste ni bli offentliga direkt?

• Anonym (hej hej)

Hej,
    Grattis till ny glädje! 

Tycker du ska gå långsamt fram, för även om du på ett sätt bearbetat förhållandet, så kanske du inte har bearbetat skilsmässan. Du verkar ju nämligen känna att exets känslor är ett problem för dig, och det tänker jag är ett tecken på att du inte bearbetat skilsmässan ännu. 

Tycker också du ska gå långsamt fram för barnens skull, det är en stor omställning när föräldrar skiljer sig och ännu större när de träffar en ny. Hatar fortfarande min pappas nya fru rätt ofta, fast jag är 38 år. Det kan du ju vara beredd på här också. 

Så mitt svar är:
    Gå långsamt fram för din skull, för dina barns skull. Och OM det är så att det skiter sig med den nya (ibland kan man längta så efter att vara kär, att få leva (när man varit död länge), att det går lite väl snabbt) så kan det vara skönt att ha hållit det lite under radarn. Allt är väldigt färskt, både skilsmässan och den nya. Nu kanske den nya verkligen är rätt för dig, men tycker det känns lite som du vill kasta dig in i något nytt. 

Att din exfru är bitter på dig betyder att hon kanske inte fått sina behov tillgodosedda i relationen och då blir det en skymf när den andra partnern drar. Fundera på om du har en del i detta (säger inte att det behöver vara så), så du inte tar med det i din eventuella nästa relation!

Lycka till

• annabellelee

Om din första tanke efter att du träffat nån ny är :"hur ska jag berätta för exet?" känns det inte som att du släppt exet än, oavsett vad du tror. Bearbeta separationen innan du tar tag i nåt nytt. Rusa inte, utan låt saker ta tid.

• Mrmagic2019

Tack för kloka svar!

Vi har ingen ambition att bli offentliga direkt eller blanda in barnen(vi har båda barn), vi skyndar långsamt.

Både jag och min nya hade från början tänkt att leva ensamma utan att söka efter någon ny, men tydligen har vi haft känslor för varandra på avstånd en längre tid som vi nu får möjlighet att visa varandra.

Mitt gamla förhållande är jag klar med sedan länge, känner en oerhörd frihet/lättnad att vi separerat. Det enda jag funderar över är om exet är klar med mig då det mesta i förhållandet var tvunget att ske på exet villkor eller sätt, separationen hade exet ingen kontroll över och därför blev den allt annat än smidig.

Svar på tråden Kär efter långt förhållande