• tankfull

    Är det sant att bara dåliga sjuksköterskor jobbar i psykiatrin?

    Jag har aldrig hört att det är dåliga sjuksköterskor som hamnar inom psykiatrin. Däremot så var den manlige sjuksköterskan jag fick som samtalskontakt inte någon stjärna. Han upprepade samma sak hela tiden och efter två möten ringde han mig hem och frågade vad jag hade för planer för helgen. Jag ville inte träffa honom igen efter det.
    Tyvärr har jag träffat flera konstiga människor inom just psykiatrin men jag tror inte att deras utbildningsnivå varit problemet utan att de haft vissa problem själva. Inte helt lyckat när en skör person som mår dåligt hamnar i händerna på en människa som behandlar hen på ett dåligt sätt. 

  • tankfull
    Tiina87 skrev 2019-02-15 20:57:44 följande:
    Kan i och för sig vara positivt att sjuksköterksorninom psykiatrin har egna erfarenheter av psykiatri vård då det kan ha en annan förståelse. Men självklart inte alltid.

    Finns ju även både bra och dåliga sjuksköterskor inom hela vården oavsett ämne och specialitet.
    Det är inte bra om en person som jobbar inom psykiatrin har valt yrket mer eller mindre för att vårda sig själv eller för att intresset är stort för psykiatriska problem för att personen själv besitter sådana problem. Egen erfarenhet kan vara bra, men kanske helst inte att man är psykiskt instabil själv.

    Chefen för vuxenpsykiatrin (som pratade maniskt i en timme trots att han hade kunnat säga det han ville på 10 minuter) erbjöd mig att ge mig en diagnos för att "underlätta saker med Försäkringskassan" och enligt honom var det nu endast bipolaritet eller ADHD som "gällde" för att bli tagen på allvar. Jag avböjde.

    En barnspsykoterapeut som jag sökte råd av enbart för att stärka mitt konsekvenstänk kring mitt barn började fråga ut mig om ifall barnets pappa brukade pussa barnet på munnen(!) Han hade helt snöat in på incest.

    Dessa upplevelser ihop med flera andra har faktiskt gett mig uppfattningen att det är fler inkompetenta personer som jobbar just inom psykiatrin än inom andra områden, men jag vet att det finns jättefina terapeuter också. Jag har haft en kvinna som terapeut ett år och hon var fantastisk.
  • tankfull
    Tiina87 skrev 2019-02-15 21:38:42 följande:
    Har man ett stort intresse av psykiatri, oavsett orsak så är det positivt.
    Nej.
  • tankfull
    Tiina87 skrev 2019-02-15 22:50:36 följande:
    I många fall jo.
    Nej, det tycker jag inte stämmer i många fall. Däremot måste jag säga att det är något speciellt med väldigt många som arbetar inom vården generellt att de har en besserwisserattityd och absolut måste få sista ordet och alltid anser att de har rätt. Du vet nog vad jag menar ;) Sen finns det fantastiskt duktiga personer med en mer ödmjuk attityd också, och dem uppskattar man väldigt mycket som patient.
  • tankfull
    SweeneyTodd skrev 2019-02-16 15:31:22 följande:
    Tråkigt att höra att du har dåliga erfarenheter från psykiatrin.Jag har också dåliga erfarenheter från psykiatrin. Två läkare sa att jag hade schizofreni, men det var falskt. Och nej, jag är ingen galning som förnekar, då personer från avdelningen(både läkare och sjuksköterskor), sa att det inte stämde och det var jättekonstigt att dessa läkare sa detta. 

    På BUP hade jag enligt dem en personlighetsstörning(ej narcissism), trots att man ska vara minst 18 för att få en personlighetsstörning, då innan dess är personligheten inte färdig. 

    Sedan fick jag ett jättedåligt bemötande på akutpsyk två gånger. Vill helst inte gå in på vad som exakt hände, bara att det var väldigt dåligt och konstigt.  
    Har du fått klarhet i vad dina problem består i nu då, och varför läkarna trodde att du var schizofren? Låter ju rätt drastiskt att komma med en sådan diagnos.
  • tankfull
    SweeneyTodd skrev 2019-02-16 19:12:31 följande:
    Vet inte riktigt om jag förstår detta. Jag har en Asperger diagnos, men den hade jag innan läkarna sa att jag hade schizofreni. 
    Okej. Då har du vissa problem som hänger ihop med att du har Aspergers. Schizofreni känns ju betydligt värre än Aspergers så jag var bara nyfiken på vad det var hos dig som fick läkarna att tro att du kunde vara schizofren? Hoppas i vilket fall att du får bättre hjälp med att hantera din Asperger diagnos nu.
Svar på tråden Är det sant att bara dåliga sjuksköterskor jobbar i psykiatrin?