• Anonym (Mamma­)
    Äldre 17 Feb 10:28
    926 visningar
    31 svar
    31
    926

    Vems ansvar att lära klockan?

    Barnet går i trean och har ännu inte lärt sig klockan. Vi försöker, men varje gång vi tror hen kopplat så får hen panik och blandar ihop allt gång på gång.

    Är inte det här skolans ansvar att lära?

  • Svar på tråden Vems ansvar att lära klockan?
  • Äldre 17 Feb 10:47
    #1

    Nej det är inte skolans ansvar eftersom klockan inte är något kunskapskrav. Inte ens i matematik finns det något kunskapskrav att man måste kunna klockan för att få godkänt i matematik så det är inte skolans ansvar, det är ert föräldraansvar. 

    www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr11-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet%2Fcompulsorycw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRGRMAT01%26tos%3Dgr%26p%3Dp&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f#anchor4

    Har ni testat olika spel där man kan träna klockan? Jag kan tipsa er om elevspel.se annars om ni inte har suttit där redan.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 17 Feb 10:49
    #2
    Bibbidi skrev 2019-02-17 10:47:02 följande:

    Nej det är inte skolans ansvar eftersom klockan inte är något kunskapskrav. Inte ens i matematik finns det något kunskapskrav att man måste kunna klockan för att få godkänt i matematik så det är inte skolans ansvar, det är ert föräldraansvar. 

    www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr11-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet%2Fcompulsorycw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRGRMAT01%26tos%3Dgr%26p%3Dp&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f#anchor4

    Har ni testat olika spel där man kan träna klockan? Jag kan tipsa er om elevspel.se annars om ni inte har suttit där redan.


    Vi har provat allt möjligt, inget fungerar.

    De har ju prov på klockan i skolan, så hur kan det inte vara deras ansvar?
  • Äldre 17 Feb 10:52
    #3

    Det enda jag kan hitta om tid i kunskapskraven för matematik årskurs 3 är detta:

    "eleven kan göra enkla mätningar, jämförelser och uppskattningar av längder, massor, volymer och tider och använder vanliga måttenheter för att uttrycka resultatet"

    men det är ju inget som står att eleven måste kunna klockan (?) utan jag tolkar det mer som att kunna uppskatta en ungefärlig tid. Men jag vet inte. Vad säger läraren?

  • Äldre 17 Feb 10:53
    #4

    Men är det själva avläsningen av klockan som brister eller är det tidsuppfattningen? För det är ju två olika delar.

    Är barnet normalbegåvat i övrigt?

  • Anonym (Trank­)
    Äldre 17 Feb 10:57
    #5

    Det man får tänka på är, vad är viktigast för barnet? Antagligen att hon eller han lär sig klockan.

    Då är det bättre att fortsätta försöka lära ut klockan, snarare än att börja klaga på skolan. Ansvaret spelar mindre roll när det handlar om vad som är bäst för barnet.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 17 Feb 10:57
    #6
    Alexi skrev 2019-02-17 10:53:45 följande:

    Men är det själva avläsningen av klockan som brister eller är det tidsuppfattningen? För det är ju två olika delar.

    Är barnet normalbegåvat i övrigt?


    Både och.

    Ja, snarare väldigt intelligent.

    Har aspergers och särbegåvning.
  • Äldre 17 Feb 10:57
    #7
    Anonym (Mamma) skrev 2019-02-17 10:49:57 följande:
    Vi har provat allt möjligt, inget fungerar.
    Centralt innehåll

    Centralt innehåll utifrån Lgr11 som är aktuellt i arbetsområdet.


    Kopplingar till läroplan
    Ma  1-3
    Geometri Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.
    Kunskapskrav

    Kunskapskrav kopplade till det centrala innehållet i ämnet utifrån Lgr11.


    Kopplingar till läroplan
    Eleven har grundläggande kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem i vanligt förekommande sammanhang på ett i huvudsak fungerande sätt
    Eleven kan beskriva begreppens egenskaper med hjälp av symboler och konkret material eller bilder.


    Klockan

    Kunskapskrav för åk. 1-3, arbetsområde klockan, ur LGR11:



    Eleven har grundläggande kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem i vanligt förekommande sammanhang på ett i huvudsak fungerande sätt.
    Eleven kan beskriva begreppens egenskaper med hjälp av symboler och konkret material eller bilder.
    Eleven kan även ge exempel på hur några begrepp relaterar till varandra.
    Eleven kan beskriva och samtala om tillvägagångssätt på ett i huvudsak fungerande sätt och använder då konkret material, bilder, symboler och andra matematiska uttrycksformer med viss anpassning till sammanhanget.

    Centralt innehåll för åk. 1-3, arbetsområde klockan, ur LGR11:



    Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.


    Så klockan verkar vara ett kunskapskrav. Hör med skolan om hur de tänker. Om det är ett kunskapskrav, som det verkar att vara nu när jag suttit och läst mer i LGR11 så är det fel att de lämpar över allt ansvar på er.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 17 Feb 10:58
    #8
    Anonym (Trank) skrev 2019-02-17 10:57:35 följande:

    Det man får tänka på är, vad är viktigast för barnet? Antagligen att hon eller han lär sig klockan.

    Då är det bättre att fortsätta försöka lära ut klockan, snarare än att börja klaga på skolan. Ansvaret spelar mindre roll när det handlar om vad som är bäst för barnet.


    Men vi har försökt i flera år! Uppenbarligen klarar vi inte att förklara så hen förstår.
  • Äldre 17 Feb 11:00
    #9

    Självklart ska ni fortsätta att träna klockan hemma. Det är ingenting ovanligt att man inte kan klockan i årskurs 3 så det är ju ingen panik som ni måste känna över det. Träna hemma då och då, på tex elevspel, och tänk sedan att det kommer "klicka" en dag framöver.

  • Äldre 17 Feb 11:00
    #10
    Anonym (Mamma) skrev 2019-02-17 10:57:40 följande:
    Både och.
    Ja, snarare väldigt intelligent.
    Har aspergers och särbegåvning.
    Fast då är det väl något med de diagnoserna som gör att detta är ett problem. Då bör ni ju prata med specialpedagogen eller BUP eller vad ni nu har inkopplat, så att de ser om det finns några smarta verktyg för att lära sig detta trots diagnoserna.
Svar på tråden Vems ansvar att lära klockan?