• Anonym (Mamma)

Vems ansvar att lära klockan?

Barnet går i trean och har ännu inte lärt sig klockan. Vi försöker, men varje gång vi tror hen kopplat så får hen panik och blandar ihop allt gång på gång.

Är inte det här skolans ansvar att lära?

• Svar på tråden Vems ansvar att lära klockan?
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2019-02-17 10:58:27 följande:
    Men vi har försökt i flera år! Uppenbarligen klarar vi inte att förklara så hen förstår.
    Kanske har skolan också försökt i flera år? Jag har som lärare varit med om elever som inte kunnat klockan i 7:an. Och det verkar vara ganska vanligt bland barn med Asperger. Kanske tar det helt enkelt lite tid. Eller, jag menar, det kan vara så att det krävs en viss mognad för att kunna förstå det och att han inte har den än.
  • Anonym (Viktig)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-02-17 10:28:01 följande:

Barnet går i trean och har ännu inte lärt sig klockan. Vi försöker, men varje gång vi tror hen kopplat så får hen panik och blandar ihop allt gång på gång.

Är inte det här skolans ansvar att lära?

Det viktiga är väl att barnet lär sig? Ett gemensamt ansvar för alla som har med barnet att göra alltså.

Min dotter går också i trean och har haft svårt att knäcka klock-koden. Vi bad om extra övningar från skolan, men det som verkligen funkade var att hon fick en fin armbandsklocka och att vi frågade då och då vad klockan var. Vips så kunde hon klockan.
  • Anonym (Mamma)
    AndreaBD skrev 2019-02-17 12:22:35 följande:

Kanske har skolan också försökt i flera år? Jag har som lärare varit med om elever som inte kunnat klockan i 7:an. Och det verkar vara ganska vanligt bland barn med Asperger. Kanske tar det helt enkelt lite tid. Eller, jag menar, det kan vara så att det krävs en viss mognad för att kunna förstå det och att han inte har den än.

Skolan har inte tränat på klockan sen ettan.
  • scanmia

Kanske kan ni testa en app? Min yngsta hade en app som hette Lär dig klockan (tror jag) och som var riktigt rolig att lära sig klockan med.

• mammalovis

Prata med skolan och fråga om vad som händer. Hur går det med klockan i skolan? Hur har de arbetat där? Vilka mål har de satt upp för respektive årskurs?

I de flesta läromedel återkommer klockan regelbundet. Vi har Favorit  matematik. Där går man igenom hel och halvtimmar i ettan. Resten av den analoga klockan i tvåan och digital tid i trean. Just digital tid verkade många ha svårt för. Kravet på vår skola är att du ska kunna hel, halv och kvartarna i 2:an. 
    I min dotters bok Koll på matematik har de också arbetat igenom hela den analoga klockan.

Har din son förstått hela timmar eller var har det strandat? Har ni analoga klockor i hemmet? Hur har han koll på hur lång tid han får göra saker i hemmet eller tider han har att passa? Har han fått några hjälpmedel från bup? Det finns ju många hjälpmedel. Kanske måste han lära sig den vägen.

Sedan är ju tanken att hemmet ska samarbeta med skolan. Just klockan lär ju sig många barn hemma. Men självklart har skolan ett ansvar att undervisa om det. Sedan vägen till att lyckas uppnå mål som är svåra samtalas ju om på utvecklingssamtal och man sätter upp individuella mål. Med asperger brukar ju kunskapsprofilen vara varierande, så det finns området som fungerar bra och andra som fungerar sämre.

Min dotter på 5,5 år fick testa att läsa av hela timmar igår och tyckte det var jättekul. I ert fall antar jag att han har svårt att förstå vad han ska ha kunskapen till. Då är det lättare att lära in andra saker, tänker jag. 

• Anonym (U)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-02-17 10:57:40 följande:
    Både och.
    Ja, snarare väldigt intelligent.
    Har aspergers och särbegåvning.
    Vad är det för särbegåvning?
    Finns det andra områden hen har svårt för?
  • Mimosa86

Båda?

Skolan ska väl lära ut men sen ligger det på föräldrarna att barnen övar hemma

• tankfull

Det känns fel att fokus ligger på vems ansvar det är att lära barnet klockan.
    Det ligger väl i föräldrarnas intresse att barnet lär sig det hen behöver för att klara sig. Jag håller med dem som skriver att man ska gå tillbaka till basics och kolla bara på hela timmar under lång tid och sedan gradvis ta det vidare. Viktigt att inte bli irriterad på barnet utan se till att barnet inte låser sig vid tanken att detta är svårt.
    Det kommer att fungera så småningom.

• AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2019-02-17 12:35:38 följande:
    Skolan har inte tränat på klockan sen ettan.
    Hur vet du det så säkert? Om bara av sonen så skulle jag inte lita på det helt och hållet. Ungarna kan glömma vad de har gjort.
  • Mrs Moneybags

Jaa du, vems ansvar är det att ditt barn lär sig det hen behöver kunna för att klara av vardagen? Ditt, såklart!

Skolan är ett hjälpmedel, men i slutändan är det ändå du som måste se till att hen har lärt sig klockan. Tala med läraren och be om hjälp, tala med specialpedagogen mfl för att få tips och råd, öva hemma. 

Självklart kan ditt barns diagnos spela in, den kanske gör det svårt att lära sig vissa saker. Desto viktigare att öva ännu mer och på rätt sätt.

• Anonym (Öva öva)

Det är ditt ansvar, med hjälp av skolan.

Det har precis börjat släppa för min son i 2an och så här har jag gjort.

Vi började med heltimmar, lilla och stora visaren, sen halv, sen nu förstår han 20 i och 20 över tex, är det i så är det mellan halv och hel på vänster sida före timmen, är det över så betyder det efter och då får han räkna minuterna på den högra halvan, han fattade ganska snabbt och sen är det bara repetera, repetera och repetera.

Köp en klocka till barnet också och varje gång hen frågar vad klockan är be hen först försöka själv, du hjälper bara till när du ser att barnet är på väg att ge upp. Lycka till!

Svar på tråden Vems ansvar att lära klockan?