Vems ansvar att lära klockan?
Barnet går i trean och har ännu inte lärt sig klockan. Vi försöker, men varje gång vi tror hen kopplat så får hen panik och blandar ihop allt gång på gång.
Är inte det här skolans ansvar att lära?
Barnet går i trean och har ännu inte lärt sig klockan. Vi försöker, men varje gång vi tror hen kopplat så får hen panik och blandar ihop allt gång på gång.
Är inte det här skolans ansvar att lära?
Jag är född -88.
Vi fick lära oss om klockan i skolan. Kommer ihåg att vi pratade om Egypten osv gällande klockan.
Men precis som i alla ämnen kan ju barn ha svårt för något och då är det ju upp till föräldrarna att hjälpa barnet hemma också (vilket ni gör)
I skolan finns det ju exempelvis stödmatte, stödspråk om man har svårigheter men dessvärre tror jag inte det finns stödklass för att lära sig klockan utan klassen måste ju gå vidare i skolplaneringen.
Skolan har nog försökt och säkerligen kommer allt falla på plats för ert barn.
Kan ni inte gå till varsam - en butik med hjälpmedel? Dom kanske har nå bra tips och hjälpmedel för att lära sig klockan?
Vi har en grabb i 6an som inte kan analoga klockan heller men den digitala. Vi med skolan satte som mål att han skulle kunna den digitala istället då eftersom idag är det den klockan man stöter på oftare
Här finns två hjälpmedel.
Ett spel där man lär sig om klockan och en pysselbok för att lära sig.
www.apotekhjartat.se/produkt/lar-dig-klockan-pysselbok/
www.storochliten.se/melissa-doug-lar-dig-klockan
Hur gör ni då? Sitt tex bara med heltimmar först, och traggla det även långt efter ni tror att h*n kan det, innan ni tar halvtimmar. Sen sitter ni och tragglar halvtimmar OCH blandar in heltimmar lååååååångt efter ni tror "ja men nu kan ju h*n det...". Traggla traggla traggla hur länge som helst innan ni går över till nästa del.
Det är ingen panik, det kommer fastna någon dag.
Har ni testat att fokusera på timvisaren endast? Dvs strunta i sekund och minutvisarna tills det är helt klart hur timvisaren funkar? Det gjorde det lättare för min son att fatta. Sedan tog vi minutvisaren, halv och hel timme, sedan kvart osv
Tror mig minnas att det finns hjälpmedelsklockor. Som lyser olika färg olika tider på dygnet.
Har man autism så har man troligtvis nedsatt tidsuppfattning. Det kan säkert fördröja inlärningen av klocka och tid även om matematiken i sig fungerar.
Det finns sätt att öva på tidsuppfattning. Äggklockor är ett sätt. Känner dock inte till exakt hur man ska använda dem med barn.
Testa att bara träna med timvisare