• minnie768

Letrozol - följas åt?

Clemmentina skrev 2019-12-19 18:04:11 följande:
    Ja det gör den! Så smidigt! :) Håller tummarna för att du hade ägglossning.
    Då ska jag bannemej beställa en sån till nästa cykel om det inte tar sig nu.
    Ä det en sån här du har?
    https://www.billiga-tester.se/basal-termometer/babyplan-digital-termometer-med-flexibel-spets?gclid=CjwKCAiA__HvBRACEiwAbViuU_sgW6hI6jcQlfqmA5lV4GZYLvPzN6qEgZsUNiJ2c70Ie7wJvj9P1BoCWSsQAvD_BwE

T
    ack <3
  • minnie768
    Clemmentina skrev 2019-12-20 11:44:30 följande:
    Precis, det är den! :)
    Lägger till den på inköpslistan i mellandagarna om det inte blir ett plus denna cykeln :)
  • minnie768
    Clemmentina skrev 2019-12-20 14:31:08 följande:
    Det låter som en bra plan! När tänker du testa? :)
    Jag har sagt att jag inte kommer testa förrän tidigast den 23e. Men just nu är jag inte alls sugen på att testa.. Vi får se :)
  • minnie768
    emphz skrev 2019-12-20 17:17:51 följande:

Jag startade denna tråd för lite drygt 10 månader sen, då hade vi försökt skaffa syskon i 8 månader med hjälp av letrozol. Till slut kom plusset.

Igår den 19/12 föddes äntligen lillasyster.

Ge inte upp, jag fortsätter heja på er.

Stort grattis till lilla flickan!! Hjärta Och tack för peppen! :)
    Nilee84 skrev 2019-12-22 06:46:43 följande:

Helt sjukt, tog ett tidigt test i måndags, BIM-2 och det var negativt så har ju funderat på varför jag varken får mens eller är gravid. Tog ett test nu och positivt??? Ägget har alltså lyckats fästa även fast jag nyligen fått reda på att förutom PCO har jag efter första grav ärrbildning/endo i livmodern. Hoppas nu att det håller hela vägen!! Lycka till all ni andra!! Och ta inte tidiga tester, hehe!

Wow GRATTIS!! :)
    Du plussade alltså på bim+4? Snacka om bästa julklappen! :) <3
  • minnie768
    Clemmentina skrev 2019-12-23 10:55:46 följande:
    Har du vågat testa ännu?
    Nope..inget test. Jag känner verkligen INGENTING! Plus att jag hade lite bråttom imorse, tar kanske ett test imorgon.. Tänker att äl uteblivit eller var senare än vanligt, känns lättare att hålla fast vid den tanken är att hoppas för mycket på ett plus :/
  • minnie768

Tyvärr inget plus för oss heller, mensen kom med besked tre dagar innan 30-års dagen :'( tungt! Vi har haft långa samtal hemma senaste dagarna på hur vi ska göra för jag känner att jag inte orkar mer. Just nu önskar jag att jag inte ville ha egna barn, för att slippa all stress och alla tårar. Men vi beslutade i alla fall att fortsätta en kur till, sen ska sambon med till kliniken så ska vi ta ett samtal med vår nya läkare så får vi se vad som händer. Två av våra närmaste vänner (2 par) påbörjar ivf nu i januari, ett par andra kompisar fick en dotter igår så det är svårt att tänka på annat också..

Sorry för dystert inlägg.. Med andra ord är jag på cd 6 idag, har inte kunnat boka tid för ny VUL för kliniken är stängd tills på tisdag :/ Hoppas bara att de har tider kvar med så kort varsel då..

Hir har det gått för er andra som inte skrivit längre upp?

• minnie768
    Anonym (Li) skrev 2020-01-02 17:12:32 följande:
    Ohh va trist förstår dig. Va bra att ni har planerat vad ni ska göra härnäst det brukar hjälpa vem vet turen är kanske på vår sida i år håller tummarna <3
    Jag brukar lugna mig om man har en "plan", men just nu känns allt bara skit :P Men å andra sidan har det inte gått så långt i denna cykeln ännu så det blir säkert bättre ju närmare äl man kommer. Tack <3 Hoppas verkligen att det är vår tid snart!
    Clemmentina skrev 2020-01-02 17:50:53 följande:
    Vad tråkigt att läsa detta! :( Hoppades så att det var er tur. Jag har också flera gravida i min närhet...håller med om att det är svårt att tänka på något annat. Bra att ni har en plan framåt. Grattis i efterskott!
    Jaa men det var inte vår tur nu heller :( :(
    Det är super svårt!! Jag blir speciellt stressad över att kompisarna ska påbörja ivf nu, har fått alla sprutor utskrivna och att de drar igång vid nästa mens. Det känns som att vi är sååå långt efter :( Men men.. hoppas att vi kanske kan vara ett av de paren som behöver några kurer letro innan plusset...... Tack så mycket <3 

Du bör väl närma dig bim?? Eller vart i cykeln är du nu?
  • minnie768
    Anonym (Li) skrev 2020-01-03 16:17:02 följande:
    Förstår dig det är inte lätt jag var väldigt nere när mensen kom sist men jag har försökt o övertala mig själv att inte tänka på det hela tiden utan sätta fokus på annat oxå som faktist går bra här i livet MEN det är svårt. Jag hoppas verkligen att det är vår tur snart vem vet vad det nya året har att ge <>
    Kram!
    Clemmentina skrev 2020-01-03 17:52:42 följande:
    Precis, det hoppas jag med. En del behöver faktiskt flera kurer för att bli gravida. De flesta av mina vänner har barn som är två år och äldre, så jag känner igen den där stressen. Hoppas verkligen att det är er tur nu!

Jag har bim måndagen den 13. Äl +5 nu. Känner inte det minsta just nu. Ser nästan fram emot att mensen kommer så att vi kan börja med sprutorna.
    De flesta paren i vår närmaste omgivning har faktiskt inte barn utan det är fler på "håll" bland vänner och bekanta som har barn. Men flera av mina godaste vänner är flera år yngre än mig och har två barn var, ena väntar sin tredje nu.. Men nu börjar plussen komma runt i kompiskretsen en efter en, igår fick vi reda på att en släkting väntade på operation, hon var gravid men fått missfall som inte ville komma ut. Kändes så jävla jobbigt!! Att tillägga är att hon går på prev medel! Mycket tankar som virvlar runt i huvudet.... :'(

Spännande! Ser att du tog ett test idag som var neg, hoppas att det bara är för tidigt och att ni klarar det innan ivf <3

Har försökt nå kliniken hela dagen för att boka VUL men kommer inte fram :/ cd11 idag så kanske inte blir någon vul denna månaden..
  • minnie768
    Clemmentina skrev 2020-01-07 19:37:55 följande:
    Tack, jag hoppas också det vad för tidigt. Idag ömmar brösten riktigt rejält, mycket mer än de brukar. Hoppas!

Usch känner igen det där så väl! Känns som alla runtomkring får pluss just och tankarna kommer hela tiden. Hoppas verkligen att det är er tur snart! Jag har inte gått och gjort vul varje månad. Om det sett bra ut hittills går det säkert bra ändå. Eller försök få till ett privat vul på en annan klinik. På en del ställen kan man få tid samma dag! Håll oss uppdaterade på hur det går.
    Spännande! Hoppas att det är ett gott tecken! :) :) Håll oss uppdaterade!

Hade det bara varit för vul hade det inte gjort mig så mycket att hoppa över en månad. Men jag vill ju få ovitrelle sprutan, plus att sambon måste åka med så de kan skicka iväg remiss till ivf. Kom fram igår em efter 15 samtal typ, så fick bokat en tid på fredag, då är jag på cd 14. Ska bli spännande att se hur stora äggblåsan/orna är då.
    Det ska jag absolut göra! :) 
  • minnie768
    Clemmentina skrev 2020-01-12 10:08:22 följande:
    Tyvärr var testet negativt för mig. Håller tummarna för att du får ett positivt test om ett par dagar!
    Vad tråkigt att läsa! :( Du får försöka se fram emot att starta med ivf nu, även om det inte är helt kört så länge mensen inte kommit?

Uppdatering från mitt VUL i fredags:
    Slemhinnan var 8 mm och en äggblåsa på 17 mm på höger sida så läkaren var nöjd att det vara var en blåsa i bra storlek och inte två som jag hade förra månaden. Blev erbjuden Ovitrelle så tog sprutan hemma i lördags kväll, bör få ägglossning idag.
    Vi försöker ha sex varje/varannan dag typ 3-4 dagar innan äl och sen dagen efter pos äl test om jag fått det. Pratade med läkaren i fredags om just detta, hon menade att ligger man 2-3 dagar i veckan "räcker" det. Men det är ju så otroligt mycket som spelar in, har mannen dålig kvalité på spermierna, eller mindre antal överlever de kanske inte så länge i kvinnan som om kvalitén/antalet är på topp. Då kanske det är bättre att ligga en gång till menade hon, men sen vill man ju att spermierna ska hinna mogna bra innan han får utlösning.. Så det är svårt hur man ska göra. Nu har vi legat fre+lör+sön och gissar att vi ligger även ikväll då han har aningen lågt antal spermier enligt proverna som togs på honom i höstas.

I fredags fick vi också skickat iväg remissen till ivf, äntligen! Känns bra! Hoppas såklart att det tar sig ändå, men ändå skönt att den är skickad.
  • minnie768
    Anonym (Mia) skrev 2020-01-17 07:02:54 följande:

Ingen annan som har erfarenheter av letrozole utan VUL? Är de många som blivit stoppade pga flera ägg som varit redo att släppa?:)

Min första klinik som skrev ut Letrozol till mig erbjöd inte VUL utan bara blodprov efter äl för att bekräfta att äl faktiskt skett. Men jag tyckte det kändes osäkert så jag kontaktade en annan klinik för att göra VUL. Hade inte vågat börja med tabletterna om jag inte undersökte iaf första cykeln. Äter bara enkeldos men har fått allt mellan 14-22 mm, en eller två folliklar på cd 12-14. Så det kan variera månad till månad.
    Du har ingen annan klinik du kan åka till bara under första cykeln med tabletterna? Eller åka till din klinik en gång bara för att se hur din kropp reagerar?
  • minnie768
    Anonym (Mia) skrev 2020-01-17 20:49:38 följande:
    O

Tyvärr inte :( vad betyder folliklar? Tänker att den enda risken är att föer ägg släpper och det är en liten risk?:)
    Folliklar = äggblåsor, alltså det som sedan blir ägget som släpper :)
    Det beror helt på hur du reagerar på Letrozolen, det finns ju dom som reagerar väldigt tydligt på letron och blir överstimulerade vilket inte alls är bra. Fler folliklar kan växa till sig så att det är fler än 1 eller 2 som släpper och blir befruktade samtidigt vilket ju inte är så bra...

Sen finns det så klart dom som reagerar "lagom" på letron, och då är det ju ingen fara. Tror att det oftast är så, men man behöver ändå ha det i åtanke att det finns en risk om man inte vet hur man reagerar på stimuleringen tabletterna ger :)
  • minnie768
    Anonym (Mia) skrev 2020-01-20 19:21:02 följande:
    Okej, så överstimulering = flera folliklar, dvs äggblåsor som sedan släpper och kan innebära flerbefruktning. Alltså, tvillingar etc? Det blir risken.
    Ja precis, men blir du också överstimulerad är det också risk att du blir väldigt dålig, vet inte vad som "händer" men jag har bara läst om någon som blev det som blev inlagd.
    Jag vill verkligen inte skrämma upp dig!! Men det är bra att känna till det tycker jag, läs på det lite så att du kan vara uppmärksam på tecken från kroppen om du väljer att ta letrozol utan koll av läkaren innan äl :)
Svar på tråden Letrozol - följas åt?