månadspeng
Jag vet det finns olika trådar men hittar ändå inte svar. har en tös i årskurs åtta. Vi har haft olika lösningar för pengar hittills men nu är önskemålet att få hela barnbidraget. jag tänkte tvåstegsraket, att först prova 700 kr i månaden och sen om det funkar så får hon hela barnbidraget från årskurs 9 (i höst alltså). Men jag vill ha en plan ordentligt. vad ska ingå och vad ska jag föra till? så vad betalar era barn med de pengar de får och hur mycket får de?
jag har kommit fram till att jag tänker föreslå att 200 av de 700 ska sparas till kommande klädköp. kvarstår 500 kr i månaden. rent krasst är det drygt 100 kr i veckan. hon äter lunch/middag ute två gånger i veckan pga aktiviteter efter skolan som gör at hon inte hinner hem och äta. jag tänker mig att om hon väljer snabbmat så är det på hennes peng, väljer hon lite nyttigare mat, sallad, sushi... som ger kroppen näring så kan jag stå för den (dvs tas inte av henne 500 kr) låter det rimligt? vill gärna att hon ska känna att det lönar sig att äta bra mat.
Men mer då?
Min första tanke var att får hon så här mycket pengar att röra sig med så får hon bekosta smink kläder bio presenter... själv. men ser man på en vecka så är en dryg hundralapp lite lite för att kunna bekosta allt detta? Eller hur ska man tänka? Vill gärna ge henne en rimlig plan!
Mobilen kommer jag fortsätta att stå för just nu.