• Anonym (Maja)

Ny partner, sjukdomskoll?

Hur gör ni andra vad gäller kontroll av könssjukdomar, hiv och annat? Jag är skild sedan nåt år och har just börjat dejta men inte träffat nån som riktigt klickat än men jag tänker att jag har då absolut inga planer på att dra på mig nån skit från nån annan så hur undviker man det. Hur har ni andra gjort när ni träffat nån? Dragit med dom på hälsokontroll? Litat på deras ord?

• Svar på tråden Ny partner, sjukdomskoll?
  • pyssel
    Anonym (Naiv) skrev 2019-02-24 14:46:53 följande:

Möjligtvis, sen kände jag ju dock dem flesta lite sen innan då dem umgicks i samma umgängeskretsar som jag. Några va kusiner med varandra o lite så.

Haha, konsten att skoja lagom mkt ;)
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Naiv)
    Anonym (Sara) skrev 2019-02-24 14:44:33 följande:

Eller så är det så att risken att smittas är större hos dom fräscha killarna då dom säkerligen haft mer sex. Sen har inte könssjukdomar nånting att göra med vare sig utseende eller hygien.

Med fräsch menar jag att dem inte haft allt för många sexpartners, inte bara baserat på utseendet utan baserat på att dem är noga med vilka dem ligger med och hellre väntar några månader på att få ligga än att ta första bästa tjej.
  • Anonym (Naiv)
    pyssel skrev 2019-02-24 16:36:37 följande:

Haha, konsten att skoja lagom mkt ;)

Det är dock sant, låg med den ena killen som jag känt/gått i skola med flera år. Några månader senare hade jag sex med hans yngre kusin, och sen deras äldre kusin som tydligen hade trånat efter mig under hela den tiden.
  • Anonym (Naiv)
    Anonym (Naiv) skrev 2019-02-24 16:45:33 följande:

Det är dock sant, låg med den ena killen som jag känt/gått i skola med flera år. Några månader senare hade jag sex med hans yngre kusin, och sen deras äldre kusin som tydligen hade trånat efter mig under hela den tiden.

Och i princip alla jag har haft sex med är vänner med varandra/känner varandra på ett eller ett annat sätt.
  • Glinda från Oz

Använd kondom, det skyddar mot nästan allt.

• pyssel
    Anonym (Naiv) skrev 2019-02-24 16:45:33 följande:

Nu tänkte jag mer på skämtet att folk som man känner och är släkt skulle fungera som något slags kondom.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Definitivt)
    Anonym (Sara) skrev 2019-02-24 14:44:33 följande:
    Eller så är det så att risken att smittas är större hos dom fräscha killarna då dom säkerligen haft mer sex. Sen har inte könssjukdomar nånting att göra med vare sig utseende eller hygien.
    Ja exakt de snygga killarna ligger ju troligtvis runt som kaniner. Könssjukdomar som HPV tex , är en lömsk sjukdom som kan ge cancer i både livmoder, mun och svalg och drabbar kvinnor och gaymän värst. Det kan vara vårtor som inte alltid syns men smittar ändå. Sen HIV syns inte på 3 mån sen sista samlag så inte tillförlitligt alls med nån ny partner.

Alla könssjukdomar även syfilis och gonorre är på uppåtgång så sex speciellt oralsex med män som legat runt är inte att rekommendera.
  • Anonym (ez)

Aldrig testat mej. Eller Jo en gång fick jag ett klamydia brev så det testades men det var negativt.

• Anonym (Naiv)
    pyssel skrev 2019-02-24 18:51:40 följande:

Nu tänkte jag mer på skämtet att folk som man känner och är släkt skulle fungera som något slags kondom.

Jaha, men de va inte riktigt så jag menade, menade mest att jag känner/kände dem och litar på dem.
  • pyssel
    Anonym (Naiv) skrev 2019-02-24 19:35:27 följande:

Jaha, men de va inte riktigt så jag menade, menade mest att jag känner/kände dem och litar på dem.

Och jag menade att kompisskap inte skyddar mer än främlingsskap mot bakterier och virus. Blanka papper eller kondom gör.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Naiv)
    Anonym (Definitivt) skrev 2019-02-24 19:00:58 följande:

Ja exakt de snygga killarna ligger ju troligtvis runt som kaniner. Könssjukdomar som HPV tex , är en lömsk sjukdom som kan ge cancer i både livmoder, mun och svalg och drabbar kvinnor och gaymän värst. Det kan vara vårtor som inte alltid syns men smittar ändå. Sen HIV syns inte på 3 mån sen sista samlag så inte tillförlitligt alls med nån ny partner.

Alla könssjukdomar även syfilis och gonorre är på uppåtgång så sex speciellt oralsex med män som legat runt är inte att rekommendera.

Menade fortfarande inte fräscha i att dem är snygga, visserligen är dem det också men menade mest att dem faktiskt inte ligger med vem som helst, och inte heller många utan väljer sina sexpartners väldigt noga. :)
  • Anonym (Naiv)
    Anonym (Definitivt) skrev 2019-02-24 19:00:58 följande:

Menade fortfarande inte fräscha i att dem är snygga, visserligen är dem det också men menade mest att dem faktiskt inte ligger med vem som helst, och inte heller många utan väljer sina sexpartners väldigt noga. :)
  • Anonym (X)
    Anonym (Naiv) skrev 2019-02-24 22:42:00 följande:
    Vet de om att de är buksvågrar? Vi killar kan ju ibland tycka det är lite... skumt att doppa i samma, speciellt på så kort tid.
  • Anonym (Naiv)
    Anonym (X) skrev 2019-02-24 22:45:21 följande:

Vet de om att de är buksvågrar? Vi killar kan ju ibland tycka det är lite... skumt att doppa i samma, speciellt på så kort tid.

Haha ja det vet dem, tror till och med dem två äldsta försökte få till en trekant med mig, men då hade jag pojkvän så det blev ett starkt nej till det. Dem är väldigt öppna och pratar om sånt, antar att den ena blev sugen efter att den andra pratat gott om en osv haha.
  • Anonym (X)
    Anonym (Naiv) skrev 2019-02-24 23:06:43 följande:
    Haha ja det vet dem, tror till och med dem två äldsta försökte få till en trekant med mig, men då hade jag pojkvän så det blev ett starkt nej till det. Dem är väldigt öppna och pratar om sånt, antar att den ena blev sugen efter att den andra pratat gott om en osv haha.
    Fast... då låter det ju inte som snubbar som omsorgsfullt väljer sina sexpartners. Alls.
  • Anonym (Naiv)
    Anonym (X) skrev 2019-02-24 23:14:06 följande:

Fast... då låter det ju inte som snubbar som omsorgsfullt väljer sina sexpartners. Alls.

Orkar typ inte förklara hela grejen men jo, dem fick bara höra gott omdöme om en tjej och ville alla testa eller vad man ska säga haha, att dem sen ville ha sex igen med samma tjej har väl inget med omdömet o göra? De är inte som jag blir någon annan bara för jag haft sex med båda redan vid olika tillfällen.
  • Anonym (X)
    Anonym (Naiv) skrev 2019-02-24 23:25:14 följande:

Orkar typ inte förklara hela grejen men jo, dem fick bara höra gott omdöme om en tjej och ville alla testa eller vad man ska säga haha, att dem sen ville ha sex igen med samma tjej har väl inget med omdömet o göra? De är inte som jag blir någon annan bara för jag haft sex med båda redan vid olika tillfällen.

Både du och de har sex med flertalet partners. Inget fel i det, bra att ni har kul, men ni är idioter som inte skyddar er. DET är min poäng, inte nån moral om att inte ha sex eller att de är "fräscha".
  • Anonym (STD)

Jag har blivit smittad av könssjukdomar två gånger. En gång av en oskuld (herpes) och en gång då min sambo var otrogen (klamydia). Det är mycket naivt att anta att bara för att ens partner inte ligger runt med vem som helst, så är de sjukdomsfria. Deras tidigare partner kan ha varit otrogen, de kan ljuga, de kan vara smittade utan att veta om det. DU kan vara smittad utan att veta om det. Du kan t.ex. ha klamydia utan symptom, HPV i olika former, symptomfri herpes. Kondom skyddar inte mot alla könssjukdomar och tester visar inte heller alla.

Svar på tråden Ny partner, sjukdomskoll?