• Anonym (TS)

Hur kan jag få min bebis att öka i vikt?

Min son är nu 8 månader och han har i stort sätt tappat intresset för mat. Han föddes en månad tidigare än beräknat och vägde bara 2,2 kg så han var liten från start. Sen dess har han dock ätit och växt bra tills förra BVC besöket då han backade ytterligare på kurvan.

Nu är han 72 cm och väger 8 kg.

Känner hur han blir tunnare för varje dag, och vi har fått tid till en barnläkare i slutet på mars. Men kanske nån av er har smarta tips tills dess? För det känns så jädra kämpigt

Hans ointresse började för ca 3 veckor sen, innan dess kunde han äta motsvarande 8 burkar per dag. Men nu duger inget som är för pureaktigt. Han vill helst äta mat med bitar men då äter han ju inte så mycket då maten tar lång tid att tugga.

Allt dissas förutom avokado som just nu är det enda säkra kortet, annars äter han mest som en sparv. Han dricker ersättning (var tvungen att sluta amma vid 6 mån men han har alltid fått ersättning som extra pga den låga vikten) men inga jättemängder där heller utan kanske 6 dl per dag om vi har tur.

Numera äter han inte på nätterna heller utan slutade med det när han åt så bra innan (antar att han inte var hungrig då eftersom han åt massor). BVC tycker dock att det är superbra att han inte äter på nätterna längre.

Så hjälp, vad gör man?

Jag har testat göra egen välling, bananpannkakor, grötpinnar, egen mat, burkar, grötar osv men upplever inte att han tycker att nått är speciellt gott.

• Svar på tråden Hur kan jag få min bebis att öka i vikt?
  • Fjäril kär

Fortsätt ge mat han kan tugga. Det är ju inte mängden som är viktig här utan kalorier. Ge ordentligt med fett i maten så är det okej att portionen är lite mindre. Ge ersättning som måltidsdryck. Avokado som "efterrätt" eller tilltugg till maten.

• Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2019-02-27 19:19:59 följande:

Fortsätt ge mat han kan tugga. Det är ju inte mängden som är viktig här utan kalorier. Ge ordentligt med fett i maten så är det okej att portionen är lite mindre. Ge ersättning som måltidsdryck. Avokado som "efterrätt" eller tilltugg till maten.

Tack! Jag försöker verkligen ger honom rent smör ibland! Och har funderingar på att försöka smuggla ner någon neutral rapsolja i ersättningen kanske?
  • Fjäril kär
    Anonym (TS) skrev 2019-02-27 19:23:30 följande:

Tack! Jag försöker verkligen ger honom rent smör ibland! Och har funderingar på att försöka smuggla ner någon neutral rapsolja i ersättningen kanske?

Går såser bra? Kan annars tipsa om att göra typ pasta, kyckling och sås och liknande maträtter.

Inte bara stirra sig blind på riskorn och ärtor och liknande. Blir maten torr, smaklös och fet är den inte god.
  • annabellelee

Jag har en dotter på 8mån som är 71cm och väger 7,4kg, så jag tycker inte det låter farligt litet.

Jag skulle också ge mat som han kan tugga med extra näring i. Tex köttbullar med extra olja i smeten.

Vår store pojk vägde bara 2,5 kg när han föddes och jag har alltid varit orolig för hans ätande. Han åt aldrig så mycket som 8 burkar per dag, men hade en motsvarande period när han vägrade all puré. Det var en jävla kamp ursäkta svordomen att få i honom mat. Det var lock och pock för att få honom att äta.

• Anonym (TS)
    Zaxika skrev 2019-02-27 19:33:32 följande:

Har du frågat bvc om råd om vad du kan ge?

Nej för det tänkte jag ju inte på Självklart har jag det men de kom tyvärr inte med så mycket nytt.
  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2019-02-27 19:41:24 följande:

Går såser bra? Kan annars tipsa om att göra typ pasta, kyckling och sås och liknande maträtter.

Inte bara stirra sig blind på riskorn och ärtor och liknande. Blir maten torr, smaklös och fet är den inte god.

Nästan allt funkar men dock inga större mängder. Testade kyckling och currysås ikväll med extra smör och det gick i 10 små skedar.

Vet liksom inte hur jag ska bulka upp honom då det känns som mängderna är så små oavsett vad man ger
  • Anonym (TS)
    annabellelee skrev 2019-02-27 19:51:16 följande:

Jag har en dotter på 8mån som är 71cm och väger 7,4kg, så jag tycker inte det låter farligt litet.

Jag skulle också ge mat som han kan tugga med extra näring i. Tex köttbullar med extra olja i smeten.

Vår store pojk vägde bara 2,5 kg när han föddes och jag har alltid varit orolig för hans ätande. Han åt aldrig så mycket som 8 burkar per dag, men hade en motsvarande period när han vägrade all puré. Det var en jävla kamp ursäkta svordomen att få i honom mat. Det var lock och pock för att få honom att äta.

Ja det känns som en jävla kamp, försöker verkligen att inte bli alltför stissig men inombords vill jag typ bara vråla ?ät?

Men tack för ditt svar! Här runt om oss så känns han så mini i jämförelse då nästan alla andra väger flera kg mer. Var inte så orolig innan men kändes så trist att BVC gjorde en så stor sak av det hela, för jag försöker verkligen ge honom mat. Men han är så superrörlig också så det känns ju som att allt rinner av pga det. Var det nån mat din son gillade extra mycket?
  • Jemp

Om han får plocka samtidigt som du ger pure, hur funkar det?

Har lite svårt att förstå, ska han till läkare just apropå vikten? Är BVC oroade? Gick han upp dåligt med 8 burkar per dag också?(i så fall tänker jag typ allergi eller så som gör det svårare att ta upp näringen men är verkligen ingen expert). Om han gått upp fint och BVC inte är oroade så kan det vara bra att veta att kurvan ofta planar ut i den åldern.

• Anonym (...)

Korvstroganoff, kan det vara något? Det tyckte min lilla var kanon när vi började introducera mat med bitar. Korven är såpass mjuk att den lätt mosas sönder i gommen, så det gör inget om det inte finns så många tänder än. Använd vispgrädde och släng i en bit smör för extra kalorier.

Svar på tråden Hur kan jag få min bebis att öka i vikt?