• linnea12533

sent leende?

När log era barn sitt första riktiga leende, svarsleende? Min dotter blir 6 veckor på måndag men ler inte än. Är hon ovanligt sen? Vi pratar massor med henne och ler men hon ler inte tillbaka. Kan tilläggas att hon inte är nöjd så långa vakenstunder heller. Hon har dock börjat följa oss med blicken nu.

• Svar på tråden sent leende?
  • linnea12533
    Pimpinellan skrev 2019-02-28 10:37:37 följande:

Barn 1 vecka 7+1. Barn 2 vecka 5+5. Så ditt barn är helt normalt.

Skönt att höra. Är med i en grupp där alla har barn som är födda ungefär samtidigt och där ler typ alla redan så därför jag känner mig orolig.
    Fler svar?
  • Jilka

Min son är sex v imorgon och har gett ca 4 svarsleenden sammanlagt (så jag vet inte om de ens räknas). Han är inte heller särskilt nöjd under vakentiderna. Ler mycket åt bröstvårtan och i sömnen men som sagt, fyra tveksamma leenden åt mig so far...

• linnea12533
    Jilka skrev 2019-02-28 11:38:55 följande:

Min son är sex v imorgon och har gett ca 4 svarsleenden sammanlagt (så jag vet inte om de ens räknas). Han är inte heller särskilt nöjd under vakentiderna. Ler mycket åt bröstvårtan och i sömnen men som sagt, fyra tveksamma leenden åt mig so far...

Skönt att du ändå fått några leenden iaf.
  • Pimpinellan
    linnea12533 skrev 2019-02-28 11:35:33 följande:
    Skönt att höra. Är med i en grupp där alla har barn som är födda ungefär samtidigt och där ler typ alla redan så därför jag känner mig orolig. Fler svar?
    Hmm, jag skulle vara skeptisk jag mot vad de påstår. Tycker det är så himla mycket skryt numer. Vi har en bekant som på fullaste allvar påstod att hans dotter gick vid 7 månader! Förvånad Jo, tjena liksom...
    Du behöver absolut inte vara orolig!
  • annabellelee

Barn gör något som liknar leenden när de får gaser, så en del som varit väldigt tidiga med svarsleenden har nog egentligen inte lett. Men föräldrar vill gärna tro att bebisen log...

Ts, helt normalt. Barn ett ca 10 v, barn två ca 8 v.

• annabellelee
    Pimpinellan skrev 2019-02-28 17:34:04 följande:

Hmm, jag skulle vara skeptisk jag mot vad de påstår. Tycker det är så himla mycket skryt numer. Vi har en bekant som på fullaste allvar påstod att hans dotter gick vid 7 månader!  Jo, tjena liksom...

Jag har faktiskt en släkting som gick vid 6 mån, så visst går det. Släktingen blev dock högst normal, absolut inte någon supermänniska inom något område. Bara tidig med att gå alltså...

Har även bekanta som fått använda små minihjälmar när barnen börjat gå vid 7-8 mån, eftersom de inte lärt sig ta emot sig när de faller, så det är absolut inget att sträva efter.
  • Jsv17

Min son var nästan 8v innan vi fick våra första svarsleenden, tror som många skrivit över att visst vissa barn är säkert tidigt ute med det, men många ggr är det föräldrar som vill tro att den grimas (som är som ett leende) de gör vid gaser och sånt är ett riktat leende men det är det egentligen inte. Jag har bilder på honom där han ?ler? innan men det var inte socialt, och inte riktat utan en grimas bara. Så ta det lugnt hon ör absolut inte sen.

Pojke 9-12-17
  • asdfgh
    Pimpinellan skrev 2019-02-28 17:34:04 följande:
    Hmm, jag skulle vara skeptisk jag mot vad de påstår. Tycker det är så himla mycket skryt numer. Vi har en bekant som på fullaste allvar påstod att hans dotter gick vid 7 månader! Förvånad Jo, tjena liksom...
    Har kompisar vars barn gick vid 8 mån. Våra knatade runt möbler vid 6 mån så 7 mån är ingen omöjlighet.
    Nu kommer jag inte ihåg exakt när vi fick svarsleenden men äldsta var väl 1,5-2 mån kanske. Yngsta kan nog ha varit lite tidigare (gladare bebis får man leta efter)
Svar på tråden sent leende?