Inlägg från: Anonym (man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man)

    Otrogna på jobbet-va fan

    Elefantmannen2 skrev 2019-03-07 13:51:08 följande:

    Du sätter ju fingret på många anledningar att det uppstår "kontorsförälskelse"


    Alla vill ha bekräftelse. Alla vill att livet ska var fritt och kul. Normalt spenderar man mer tid på jobbet än i hemmet. Hemmet är en stressig miljö för många.


    Lever man i ett förhållande där "livspusslet" och barncurling hamnat i främsta rummet är det inte så kul. Man bekräftar inte varandra. Man växer ifrån varandra värderingsmässigt utan att märka det. M.m.
    På jobbet får du vara vuxen, uppskattat och bekräftad i en barnfri miljö. 


    Många tycker att man ska undvika situationer, att man ska "lägga band på sig", tänka på barnen och mycket annat. Tvinga in andra människor i ett tankesätt och mönster och skuldbelägga.
    Fungerar det verkligen? Tydligen inte. 


    Är det verkligen så illa om man har en kontorsromans? Eller kanske till och med rent fysiskt förhållande med en kollega. 
    Jag tror att det ofta är direkta motsatsen. Den stora merparten har en sådan affär vid sidan utan någon lust att lämna sitt förhållande. I det fallet är en partner som känner sig bekräftad en glad och uppmärksam partner.


    Sen finns det givetvis många förhållanden som ÄR dåliga. Där folk går och mår dåligt. Stannar kvar för att det är det man ska göra enligt rådande normer och moralister på internet. 
    Helt fel som jag ser det. Att gå och sura och vantrivas i ett förhållande slutar extremt sällan väl. Tvärtom. Det leder till arga och bittra människor som är rent usla föräldrar när de sänder ut de signalerna. 
    Man tror sig göra barnen en tjänst genom att stanna kvar, kanske till och med "försöka lappa i hop det", men jag anser att det är raka motsatsen. Två föräldrar som skiljs som vänner innan den nedbrytande processen gått för långt och startar ett nytt liv med tillförsikt är tusenfalt bättre.
    Man säger att skilsmässor är stressande för barnen. Det är helt sant. Men vilken del i processen är den som sätter djupast spår? Det är när de fortfarande lever ihop, fast med oerhörd friktion. Bråk om småsaker. Stängt kroppsspråk etc. Barnen snappar upp allt. Att leva med pressen att ens största förebilder bråkar och tjafsar, inte visar respekt och närhet är det som sätter störst spår och läggar snitslar för deras utveckling. Som slutar med att de som vuxna stannar för länge i en dålig relation. Cirkeln är sluten. 


    (Gällande möjligheter att ha sex på jobbet säger jag bara "where there's a will there's a way". Framför allt kan man ju flytta övningarna till ett annat ställe om man nu sitter i den typ av kontor ni pratar om. 
    Personligen har jag alltid varit den som planerar konferenser, kick offs, fester, AW etc. Jag skapar min egen miljö Flört )


    Yada yada yada, det är ok att vara otrogen och alla måste lära sig förstå det för annars är de dömande.... inget nytt där inte.

    Intressant fråga... är det verkligen så illa?... det beror lite på hur man ser det.... en narcissist kommer givetvis svara , självklart är det inte illa för JAG mår ju bra av det.... en människa med normalt fungerande empati kommer svara..... ja det är verkligen så illa att såra och förnedra sin fru och barn för att "unna sig själv en kontorsromans"

    Ser man allt genom egoglasögon där man enbart utgår ifrån sig själv, vad man själv behöver, vad man själv känner och vad man själv vinner och fullkomligen skiter i andras känslor så finns det egentligen ingen gräns för vad man vad vad som är "illa"
  • Anonym (man)
    Elefantmannen2 skrev 2019-03-07 18:05:51 följande:

    Ok, Mr. Stereotyp.

    Alla som inte tycker och känner som du är narcissister? Och alla som tycker och känner som du är "normala"? Det egoistiska ligger möjligtvis i att försöka forma andra människor efter sin egen mall. 

    Du kanske ska ta in hela resonemanget? Att en "kontorsromans", "sexchatt" eller var man nu vill lägga sin ribba kan gagna den närmaste omgivningen, inklusive partnern.

     

     


    Nope själva definitionen av en narcissist är enbart bryr sig om sig själv. Och hela ditt resonemang bygger på att man enbart ska utgå ifrån vad man själv känner. Vad det innebär för andra figurerar inte alls. Utöver det påstår du nu att svek och lögner är något som kan gagna de man bedrar. Även det är ett väldigt narcissistiskt resonemang som dessutom är rätt ihåligt för om det man gör är så bra för alla, varför har man ett behov av att smyga med det? Om man gör något bra för sin partner och barn finns det ingen anledning att ljuga? Då borde man väl snarare berätta det för sin partner så hen förstår vilken bra partner man är som knullar andra för att det gagnar alla? Tänk vad glad och stolt han/hon kommer bli över att ha en sån omtänksam och ansvarsfull partner som knullar andra för familjens skull?
  • Anonym (man)
    Elefantmannen2 skrev 2019-03-07 18:56:20 följande:

    Börjar inte hela den här grejen med att medvetet missuppfatta saker och sedan diskutera med sin egen missuppfattning bli gammalt?


    Antingen dyker samma person upp i olika trådar med fler nick än man kan räkna eller så finns det en mindre armé av bittra, bedragna stackare med samma bristfälliga argumentationsteknik. 


    Har du funderat på din egen roll i det faktum att dina partners är otrogna? Att det kanske är lite mer komplext än att du är god och alla andra är onda?


    Om det nu skulle vara narcissistiskt att vara otrogen(med alla definitioner det finns) är 99% eller så narcissister. Nya normen. 
    Fast, om man ska hålla sig till det psykiska sjukdomstillståndet narcissism utan att urvattna det, är du ute och cyklar. Igen. 


     


    Yada yada yada, som vanligt börjar du snacka person istället för topic när argumenten tryter.

    I din fantasivärld är säkert 99% otrogna, i den verkliga världen är 30-50% otrogna, så dina försök att normalisera otrohet faller ganska platt. Mao nej att vara narcissist är inte den nya normen, dock är det inte ovanligt att narcissister gärna försöker normalisera sin egoism och försöka få det att framstå som normalt att bete sig som ett as mot andra.
  • Anonym (man)
    Elefantmannen2 skrev 2019-03-08 16:01:01 följande:

    Sure. 
    Hur vet du vad som sårar och inte då? Eller du har kanske aldrig gjort en partner besviken någonsin? Ibland medvetet för att människor är lustdrivna(måste ju inte ha något alls med sex att göra) och ibland omedvetet just för att man inte överträder en outtalad gräns hos partnern. 


    Exakt det jag menar. Det är inte svartvitt. Och att försöka göra det svartvitt blir ju bara helt fel. 


    Du vet att det gör sårar eftersom du känner ett behov av att hålla det hemligt för din partner. För om det du gör är så rätt varför skulle du behöva hålla det hemligt?

    Jo, handlingar är väldigt svartvita, antingen så gör man det eller så gör man det inte. Och att försöka göra det till grått blir bara löjligt... typ... "jag visste att du inte skulle gilla att jag drog över kollegan därför gick jag bakom din rygg och gjorde det i smyg utan din vetskap, men jag hävdar ändå att jag inte har en aning om vilka gränser som gäller i vårt förhållande"
  • Anonym (man)
    Anonym (menvafan!) skrev 2019-03-08 17:19:55 följande:

    Ok känns som om några här har korsat varandras vägar förr.

    Well, well, det är en öppen tråd, feel free 

    Några kommentarer:

    Anonym(man) skriver att 30-50% ä otrogna. Finns väl inte någon supertillförlitlig undersökning, men jag tror siffran som nämnts är 30% , lite högre för män, lite lägre för kvinnor, i alla fall om man talar om fysisk otrohet.

    Sedan kan jag tänka mig (min åsikt, ej bekräftat) att många av otroheterna sker i början av folks dating-karriär dvs i 20 års åldern, och sedan avtar när man blir lite mer seriös, dvs barn och / eller giftermål.

    Elefantmannen2, du har lite konstiga ideer tycker jag, du är säkert en av de som skriver att "man inte kan äga någon/någons sexualitet" och därmed skulle det vara ok att vara otrogen.

    Jag tror de flesta människor lever efter den gyllene regeln "Gör inte mot andra vad du inte vill ha gjort mot dig själv", dvs folk har moral nog att inte agera på en impuls/möjlighet att var otrogen. ( 30 % undantagna....)

    Vilket för mig tillbaka till ts. Läser man på FL så känns det som  vääääldigt många kvinnor är beredda att vara eller har varit otrogna, och väldigt ofta på jobbet.

    Är det en representativ bild av den 30-40 åriga kvinnan av idag? 

    Hade varit intressant om någon av alla dessa kvinnor på FL hade kommenterat det.


    Jodå vi har haft många diskussioner och har totalt skilda syn på otrohet.

    30% är väl en mer "officiell" siffra. Siffran varierar beroende på källa. En enkät som gjordes av Aftonbladet visade på 50%. Därför skrev jag 30-50%

    En intressant detalj är att nyare undersökningar både i Sverige och andra länder visar att otrohet ökat markant hos kvinnor och i vissa länder (bla Sverige) har de gått om männen. Personligen tycker jag inte det är speciellt förvånande eftersom kvinnor inte längre är beroende av männen samt får betydligt fler inviter än män får. Om tillfället gör tjuven så är det kanske logisk att anta att ju fler tillfällen desto fler tjuvar.

    Vad som är än mer intressant är att en undersökning från yougov visade att otrogna människor var MER svartsjuka än andra och majoriteten skulle aldrig acceptera att deras partner tog sig samma friheter.

    Så att 30% skulle vara ok med otrohet stämmer inte riktigt. Det verkar snarare vara så att man är ok med att själv vara otrogen men fan om om ens partner gör likadant nä då jävlar. ...:)

    Dessutom talar själva faktum att man smyger med sin otrohet för att man är väldigt medveten om att det är fel. Varför skulle man smyga med saker man var övertygad om är rätt?
  • Anonym (man)
    Elefantmannen2 skrev 2019-03-08 22:31:12 följande:

    För sakens skull:
    Det finns numer något som kategoriseras som "otrohet via sociala media".
    Att man tillbringar all sin tid för att på sitt bekräftelsebehov från sociala media istället för dem man omger sig med live. De flesta vet hur det är. Partner i soffan indragen i en diskussion på Facebook eller familjeliv istället för att lyssna när partnern berättar om sin vecka på jobbet eller barnens problem. Personen som sitter klistrad vid telefonen under familjemiddagen eller släktträffen. 

    Själv är jag singel, och normalt full, när jag skriver här. Hur ser det ut för er?


    Tror ingen här är förvånad över att du är singel Flört
  • Anonym (man)
    Elefantmannen2 skrev 2019-03-08 22:18:22 följande:

    Fetat 1: Nej, motsatsen. Om man själv är benägen att vänstra är man mer benägen att tro att andra människor fungerar likadant. 


    Fetat 2: Nej. Man är möjligtvis medveten om att partnern tycker att det är fel, precis som med många andra saker. Alla ljuger. Det finns inte en enda person som gått genom livet helt utan lögner. Anledningen till en lögn skiljer sig.
    Den främsta orsaken till att man ljuger om otrohet är att man själv vet att det inte betydde något, att det var ett misstag och man ofta ångrar sig. Varför riva upp himmel och jord och riskera en fortsatt relation med sin partner då? Det är ju lika ärligt att man fortfarande vill leva ihop och älskar hen. 


    1) Japp, som man känner sig själv känner man andra, var har jag påstått motsatsen?

    2) Ja man vet förmodligen att man gör fel och då kan man sen inte och sitta och påstå att att man inte hade en aning om att det var fel att knulla kollegan. Och precis som du skriver så är det svek och lögner det handlar om så det är ju bara löjligt och sitta och låtsas som att det inte är det och försöka snacka bort det med kvalificerat skitsnack. 

    Det sista är lika korkat som att påst att det är ok att någons grannens cykel för att man själv tyckte det var ok. Dels är det skitsnack för om man hade på allvar trott att det var ok så hade man inte smugit med det, och dels är det så moraliskt snedvänt att påstå att göra saker mot ANDRA som man vet att de inte är ok med är ok bara man själv tycker det att och sen påstå att det det skulle vara "ärligt" att ljuga om det tangerar sjukligt.
  • Anonym (man)
    Anonym (man) skrev 2019-03-10 16:43:37 följande:
    1) Japp, som man känner sig själv känner man andra, var har jag påstått motsatsen?

    2) Ja man vet förmodligen att man gör fel och då kan man sen inte och sitta och påstå att att man inte hade en aning om att det var fel att knulla kollegan. Och precis som du skriver så är det svek och lögner det handlar om så det är ju bara löjligt och sitta och låtsas som att det inte är det och försöka snacka bort det med kvalificerat skitsnack. 

    Det sista är lika korkat som att påst att det är ok att någons grannens cykel för att man själv tyckte det var ok. Dels är det skitsnack för om man hade på allvar trott att det var ok så hade man inte smugit med det, och dels är det så moraliskt snedvänt att påstå att göra saker mot ANDRA som man vet att de inte är ok med är ok bara man själv tycker det att och sen påstå att det det skulle vara "ärligt" att ljuga om det tangerar sjukligt.
    ... att det är ok att sno någons cykel.... ska det stå
  • Anonym (man)
    Elefantmannen2 skrev 2019-03-10 18:21:54 följande:

    1, Ok. Jag måste ha missuppfattat det jag fetade jag svarade på då?; "Vad som är än mer intressant är att en undersökning från yougov visade att otrogna människor var MER svartsjuka än andra och majoriteten skulle aldrig acceptera att deras partner tog sig samma friheter."
    >Du skrev att det är väldigt intressant och uppseendeväckande(?) efter som du använder stora bokstäver och allt? Om du själv tycker att det är en självklarhet förstår jag inte varför du skrev så.
    >Jag tycker inte att det är uppseendeväckande, tvärtom, så jag skrev det och förklarade varför.


    Jämförelser med cyklar? Samma person bakom anonyma som jämförde med att sälja knark till småbarn?


    2. Jag har nogsamt exemplifierat olika scenarion. Invänd gärna mot dem istället för att tala om för mig vad jag "egentligen" menar och tycker och diskutera mot din egen bild. 
    I enlighet med flera av exemplen vet man inte alls att man gör något partnern anser vara otrohet i många fall. Att du vill klumpa ihop precis allting till "att knulla kollegan" trots ett flertal definitioner och exempel visar ju inte på någon tankemässig spänst direkt.
    Det kan du ju läsa om i den rapporten från yugov du så gärna hänvisar till. Rapporten alltså, inte Metros, Aftonbladets eller Expressens tolkning, som de sannolikt stulit från en annan tidskrift dessutom. Det finns fler studier i ämnet.


     


     


    Japp, otrogna människor tolererar oftast inte samma beteende från sin partner vilket alltså tyder på att de är fullt medvetna om att vad de gör är fel och de helt enkelt skiter i det och vad det kan få för konsekvenser för deras partner och barn,  i grunden handlar om egoism.

    Japp, det finns många liknelser för egoism och dåliga dåliga bortförklaringar

    Jag tror att vi alla redan vet vad du menar och det behövs ingen tankemässig spänst för att förstå självklarheter oavsett hur mycket man försöker sudda ut gränser genom att röra till allt med fantasifulla argument. Rätt och fel är inte så svårt för de flesta.
  • Anonym (man)
    Elefantmannen2 skrev 2019-03-10 23:54:24 följande:

    Ja, vad har det du citerade med det att göra? Där står det uttryckligen att individer har olika gränser för vad som är otrohet. Som jag skrivit flera, flera gånger i tråden.


    Och varför citerar du mig om det? Jag har aldrig påstått något annat. Det klart man vet att man gör något fel om man smyger med det. 
    Och omvänt; Man smyger om man gör något på fel sida om sin egen gräns, det betyder inte entydigt att man går över partnerns gräns. 


    Ja och man vet väl redan att man passerat gränsen när man börjar smyga med sin otrohet?

    Jag iterar dig eftersom du i försöker göra gällande att man inte har en aaaaning om var gränsen går och att det är olika för olika par var gränsen går. Det argumentet håller inte eftersom smygande visar tydligt att man vet var gränsen går och att man passerat den
  • Anonym (man)
    Elefantmannen2 skrev 2019-03-11 00:23:22 följande:

    Fetade: Ja, skriver jag igen. Jag har aldrig skrivit något annat, skriver jag igen. 


    Nej, jag har inte skrivit så heller. 


    Det finns många olika typer av "otrohet". Det är inget jag hittar på, det är fakta. Därav länkar till det.


    Varje individ har sin uppfattning om vad som anses som otrohet och var gränserna går. Som jag skrivit många gånger.
    Därför länkade jag till DET. 


    INGENSTANS har jag skrivit om smygande, så du diskuterar än en gång mot vad du vill att jag ska ha skrivit. Jag har definitivt inte "försökt göra gällande" något ens i närheten. 


    Det värsta med fega stackare som smyger omkring med olika anonyma nick är att man inte kan blocka dem. 


     


    Dåså.. då kan vi väl enas om att det finns olika typer av otrohet och att olika personer har olika definitioner på det är ganska irrelevant. Fel är det oavsett.
    Det blir lite som att snacka om att det finns lite olika sätt att misshandla folk och att olika personer har olika definitioner av misshandel. Det är säkert ett  jätteintressant ämne, men det tar liksom inte bort att det är jävligt fel att misshandla folk och att den som gör det förmodligen är medveten om att det är fel.

    Intressant att du irriterar dig på att folk använder anonym nick men verkar vara helt ok med att folk bedrar och förnedrar sina sk nära och kära. Det gäller att prioritera eller hur?
  • Anonym (man)
    Anonym (Kär i kollega) skrev 2019-03-26 21:52:31 följande:

    Man kan väl dra slutsatsen av att det är rätt vanligt att få känslor för kollegor.


    Ja det är jättevanligt, men alla väljer inte att agera på det.
  • Anonym (man)
    Anonym (Otrogen) skrev 2019-03-29 09:40:07 följande:

    Äh, det finns sånt otrohetshat på den här sidan. Är väl inte hela världen? Det är ju sånt som händer? Problemet är att vi förväntar oss enligt samhällets normer att ett förhållande/äktenskap ska hålla livet ut och sen blir vi jätteförvånade mär det inte gör det. Hade det varit mer normaliserat kring skilsmässor och uppbrott tror jag att de som råkat ut för det skulle må bättre. Att det inte är fult/dåligt att vara frånskild. Jag tror vi är på väg åt rätt håll. Blir det mer okej att skiljas kommer vi nog minska ner otroheterna också.


    Det är väl klart att det är en piss i havet för dig det är ju inte du som blir bedragen, men fråga din partner vad han/hon tycker?

    Skilsmässor är redan normaliserade, folk har skilt sig utan problem i många år. Det du snackar om är att normalisera svek och lögner och det är en HELT annan sak. Det är ingen som sagt att ett förhållande ska vara livet ut, det som sägs är att man ska skilja sig med värdighet. Det finns inget som säger att man MÅSTE såra och förnedra sin partner bara för att man tröttnat på förhållandet. Det går att avsluta saker på ett fräschare sätt.

    Sen har du fel i att otrohet skulle bero på att man vill skiljas. Otrohet är snarare ett fegt sätt att få behålla det man har OCH ha någon vid sidan av. Äta kakan och ha den kvar. Ibland används det av som en språngbräda ur förhållandet. Oftast av svaga och egoistiska människor som inte klarar av att vara själva utan måste hitta något nytt innan de vågar släppa taget och är inte så noga med vem de sårar, bara de får en bekväm övergång.
  • Anonym (man)
    Anonym (pepep) skrev 2019-03-29 14:25:23 följande:
    Många gånger är så kallade experter så verklighetsfrånvända s det rycker om det.

    OM ens behov inte är tillgodosedda ska man f-n inte vara otrogen!
    Alla har perioder då man inte kan tillgodose den andras behov tillfälligt, ska partnern springa runt och knulla för det?
    Äh, det är bara det vanliga skitsnacket.

    Artikeln beskriver det som tusentals andra artiklar gör. Det beskriver VARFÖR folk är otrogna. Precis som det finns tusentals artiklar som beskriver VARFÖR folk våldtar, mördar, mobbar, etc... Det är väl inte direkt någon rocket science att de flesta har haft någon tanke som rört sig i skallen när det beslutade sig för att göra något. Väldigt få människor gör något helt utan anledning.

    Men i vanlig ordning så tolkar ju otrogna människor detta som att det betyder att det är ok att vara otrogen och att alla måste acceptera det för vadå, de har ju en anledning?... och det är ju ungefär lika korkat som att påstå att alla måste vara ok med att pedofiler ger sig på barn... för vadå, de har ju en anledning, de är pedofiler och kan inte hjälpa att de har sjuka böjelser och då måste ju alla såklart sluta ifrågasätta och kritisera dem.

    Det här är så typiskt för debatter om otrohet,  att hela tiden försöka kringgå de moraliska aspekterna, (är det rätt eller fel att svika och ljuga för människor som litar på en?) genom att förvrida och förvanska självklarheter... en förklaring blir helt plötslig en giltig ursäkt. Det är inte så förvånande att de avskyr svart eller vitt utan vill helst dra diskussionerna till gråzoner där rätt eller fel inte existerar, hur många ggr har man inte hör uttrycket "allt är inte svart eller vitt" i diskussioner om otrohet?
Svar på tråden Otrogna på jobbet-va fan