• loulof

    Moderkakan i framvägg efter tidigare snitt

    Någon har tidigare har gjort snitt, blivit gravida igen där moderkakan sitter i framvägg som vill dela med sig av sina erfarenheter?

    Jag vill gärna ha snitt igen, är livrädd för att moderkakan ska växa fast...

  • Svar på tråden Moderkakan i framvägg efter tidigare snitt
  • Fenugreek

    Jag har tre barn födda med snitt,men moderkakan satt på alla i bakvägg. Däremot i min fjärde graviditet fäste fostret över kejsarsnittsärret och moderkakan med såklart. Tyvärr kan en graviditet som fäster över ärret från tidigare snitt inte fortsätta eftersom livmodern tillslut brister pga mindre elasticitet i sådan vävnad. Detta hände alltså mig och jag förlorade min bebis och nästan mitt liv. Risken för att detta ska hända ökar med varje snitt man gör så om du vill ha många barn hoppas jag att du tänker igenom om du verkligen vill ha ett till snitt.

    Risken för att moderkakan ska växa in i ärret finns såklart vid placenta i framvägg,men så länge fostret inte fäst väldigt långt ner i livmodern så borde du klara dig undan det. Det kommer såklart synas vid ultraljud så du kommer veta långt innan förlossningen.

    Detta kanske inte var svar på din fråga exakt utan var bara något jag ville dela med mig av då jag önskar jag vetat detta innan mina snitt även om jag inte valde snitt utan blev tvungen.

    Oavsett grattis till graviditeten och lycka till!

  • Ebo88
    loulof skrev 2019-03-07 23:34:12 följande:

    Någon har tidigare har gjort snitt, blivit gravida igen där moderkakan sitter i framvägg som vill dela med sig av sina erfarenheter?

    Jag vill gärna ha snitt igen, är livrädd för att moderkakan ska växa fast...


    Jag snittades och blev gravid snabbt efteråt med moderkaka i framvägg. Den växte inte fast.
  • loulof

    Jag vet inte om den sitter över snittet, vet bara att jag har den i framvägg. Nu är jag i v20 & i v28 kommer jag gå extra kontroller på spec mvc för att se hur den fäst... jag hoppas det kommer gå bra. Går även på extra kontroller från v23 för att kolla flödet i navelsträngen så det känns som dom har bra kolla på mig...

  • Anotherone

    Båda mina barn är födda med snitt och båda graviditeterna har jag haft moderkakan i framvägg. Jag var också orolig för att den skulle växa fast men barnmorskan lugnade mig med att kejsarsnittsärret på en växande livmoder sitter väldigt långt ner. Och moderkakan sitter högre upp, mer på mitten, och växer alltsom oftast uppåt.

  • linnis83

    Jag födde mitt första barn med snitt pga säte och hade samma oro som du när jag blev gravid igen. Moderkakan satt framtill men lite på sidan tror jag. Fick också höra att moderkakan skulle dras uppåt när livmodern växte och att det inte skulle vara någon fara, men jag upplevde inte direkt att dom kontrollerade det särskilt noga...

    Gick också över tiden (18 dagar!) och var orolig över igångsättning. De vill inte ge cytotec när man är snittad pga risk för att livmodern brister och även värkstimulerande ska ges med försiktighet. Nu kom det igång typ av sig själv till slut, men de tog vattnet och sen fick jag värkstimulerande ändå. Men allt gick bra!

    Stå på dig om du är orolig och be att de kollar upp det! Stort lycka till!

  • Babymama
    tossaliten skrev 2019-03-21 07:14:54 följande:

    Gravid 2 ggr, båda ggr med moderkakan i framvägg, aldrig varit något problem för snitt.


    Problemet är inte huruvida man kan göra kejsarsnitt eller ej efter en fullgången graviditet utan att mamman och bebisen riskerar att dö under graviditeten om moderkakan sitter på ärret efter det gamla kejsarsnittet. Ofta (nästan alltid) måste man omedelbart avbryta en sån graviditet.
  • hoppas 2014
    Babymama skrev 2019-03-21 13:16:39 följande:

    Problemet är inte huruvida man kan göra kejsarsnitt eller ej efter en fullgången graviditet utan att mamman och bebisen riskerar att dö under graviditeten om moderkakan sitter på ärret efter det gamla kejsarsnittet. Ofta (nästan alltid) måste man omedelbart avbryta en sån graviditet.


    Fråga: är det du skriver faktabaserat o isåfall var kommer info ifrån?
Svar på tråden Moderkakan i framvägg efter tidigare snitt