• modsey

    Vad sägs om detta förslag? Föräldraledighet och föräldravecka.

    Anonym (Anna) skrev 2019-03-10 17:33:18 följande:
    Om barnet är friskt så vabbar man inte.
    jo för läkarbesök, logoped, dietist, tandläkare så kan man det.
  • modsey
    Anonym (Tidigare) skrev 2019-03-10 22:45:50 följande:

    Har kommit med detta förslag i en tidigare tråd men skriver det igen

    Tycker det kan vara samma system som nu med enda skillnaden att arbetsgivaren kan få rätten att neka ledigheten om den andra(sammboende) vårdnadshavaren redan är ledig

    Sedan kan man ju fuska och ljuga med det men det kan man ju aldrig komma ifrån


    Fast rätten till föräldraledighet sitter inte att den andre föräldern arbetar eller ej. Det är barnets rätt till tid med sina föräldrar, båda föräldrarna. Och ja jag förstår exempelvis vårdpersonal som tar den här möjligheten under några år. De är ganska många helger under året de arbetar och inte är tillsammans som familj, så att de nyttjar denna möjlighet är inte helt konstigt.  Och jag är arbetsgivare och har " problemet" med detta när de har eller tar ledigt, men jag köper det!
  • modsey
    Anonym (Tidigare) skrev 2019-03-10 23:00:43 följande:
    Som det ser ut nu ja

    Jag Tycker däremot att det går att jämställa med att föräldrar är ?tvingade? att låta sitt barn vara hemma från förskolan när de själva har semester, och även jämställas med att det finns en stark begränsning på hur många dubbeldagar man får ta.

    Logiskt sett, går barnet på förskola och man vet att förälder 1 kommer att vara ledig v7(tex) så kommer barnet inte ha rätt att vara på förskolan den veckan i alla fall. Är det inte då konstigt att förälder 2 kan ta ut föräldraledighet för barnet, som enligt logiken redan hade varit hemma med förälder 1.

    Tycker det hade varit en bra begränsning på systemet, tex efter att barnet fyllt 2 år.

    Men om du köper systemet som det är nu så lär du väl inte tycka någon förändring är nödvändig?
    Ja där tycker vi olika. Jag tycker det är bra att man kan vara hemma båda två i hop som en familj. Både när barnet är litet, men också när de är lite äldre.
  • modsey
    Anonym (Tidigare) skrev 2019-03-10 23:19:18 följande:
    Man kan ju fortfarande vara hemma allihopa men då får man nyttja sina semesterveckor till det alternativt ha gemensam familjetid när det inte är som högst belastning på jobbet med ledigheter.

    Skulle föräldraledigheten inte längre vara samma trumfkort vid jul/sommar som det är nu skulle det ju också troligtvis resultera i att alla inom tex vården fick lite ledighet vars, istället för att vissa får allt och andra inget år efter år.
    Du missar en viktig sak,  ( eller flera) det finns väldigt få arbetsgivare som skulle bevilja föräldrar ledigt med semester och ta in någon annan på kval övertid. När någon tar fp så kan man motivera det på ett helt annat vis.
    När tycker du familjer ska ha familjetid, en vecka eller två i oktober?
  • modsey
    Anonym (Tidigare) skrev 2019-03-10 23:31:27 följande:
    Menar du att arbetsgivare aldrig beviljar någon semester? Eller vad är det du menar?

    Föräldrarna får väl ansöka om semester på samma sätt som alla andra

    Väljer de att söka föräldraledighet över sport eller höstlov så lär de nog få det och kan ha familjetid allihopa tillsammans för då är det inte samma tryck för att alla barnlösa också vill vara lediga

    Sen kan de säkert beviljas en del föräldraledighet på sommar/jul också men de kan inte automatiskt få 9 veckors sammanhängande ledighet som nu
    fast det skrev jag väl inte? Men de kommer nekas i högre grad av bland annat det skälet.
    Jag blir lite beklämd över missunnsamheten hos dig....
  • modsey
    Seven Costanza skrev 2019-03-10 23:44:33 följande:

    Jag tror att det skulle räcka alldeles utmärkt med dagens regler ifall försäkringskassan bara så till att informera alla arbetsgivare om att rätten till föräldraledighet (dvs detta med att föräldraledighet trumfar annat och ?inte kan nekas?) BARA gäller ifall arbetstagaren kan visa att hen faktiskt HAR tillräckligt med föräldradagar kvar OCH att hen inte redan har tagit ut tre perioder med föräldraledighet under innevarande år.

    Många arbetsgivare verkar inte känna till detta utan beviljar blint allt som är ifyllt som ?föräldraledighet? och därmed tror jag att många anställda lägger föräldraledigt trots att de alltså inte har dagar kvar/inte tar ut dagar. De tar alltså i praktiken obetald semester vilket de inte har rätt till utan att fråga.


    Håller helt med. Vet att många inte känner till detta.
  • modsey
    Anonym (Tidigare) skrev 2019-03-11 07:18:18 följande:
    Fast jag förstår fortfarande inte. Varför skulle arbetsgivaren vara mer benägen att neka föräldern semester än icke föräldern? Du får gärna förklara

    Jag tycker det är beklämande att de som arbetar i tex vården och faller i någon av kategorierna frivilligt barnlös eller ofrivilligt barnlös kommer att få räkna med att under hela sitt yrkesverksamma liv aldrig få vara hemma och fira jul.

    Jag tycker även att det är beklämmande att det anses accepterat att köra över sina kollegor varje år för att det är möjligt.

    Menar du på fullt allvar att barnen mår dåligt om de är hemma med sin ena förälder och deras andra förälder jobbar tex en tredjedel av deras jullov?

    Det behöver ju inte vara så svartvitt att antingen är man aldrig lediga tillsammans eller så är man alltid det.

    Att du inte tycker detta är ett problem utesluter ju inte att andra verkar göra det. Hur var det, du jobbar som chef i vården? Hur ser din ledighet ut på jularna och på sommaren?
    Nej det skrev jag inte heller, att de skulle vara mera benägna att neka föräldrar mot icke föräldrar. Läs igen kanske?

    Och personal utan barn är inte alls ålagda att jobba alla jular resten av livet
     det är bara dålig planering av chefer i så fall!
    Hur min ledighet ser ut som arbetsgivare, vad har det ens med debatten att göra?
  • modsey
    Anonym (Tidigare) skrev 2019-03-11 09:41:35 följande:
    Fast jag skriver ju att jag inte förstår din poäng från vad du skrivit, kan du då vara snäll att förklara?

    Inom vårdyrket så byts ju personalen hyfsat ofta och sannolikheten att där då alltid är några med småbarn som ?kräver? sammanhållen ledighet för 2 veckor över jul, då blir det ju med brist av vikarier automatiskt så att de utan barn alltid tvingas jobba jul/nyår/etc

    Den här diskussionen kommer upp titt som tätt vilket betyder att det upplevs som ett stort problem av de utan småbarn som arbetar i de utsatta yrkena. Det implicerar att det inte är ett år av femton detta händer utan det är en majoritet av åren.

    Hur din ledighet ser ut anser jag är högst relevant då det är väldigt lätt att tycka att andra ska acceptera det utan klag om det inte påverkar din egen ledighet.

    För övrigt anser jag inte heller att det faller i missunsamhetskategorin. De andra anställda verkar ju inte missunna föräldrarna deras ledighet utan de är arga för att det verkar finnas ett systemfel som gör att denna föräldraledighet blir tagen på de övrigas bekostnad så att de barnlösa blir förfördelade. Missunsamhet är ju snarare att känna upprördhet över andras fördelar trots att de inte påverkar din egen situation.

    Det är väl ingen som nekar att det satts i system att kräva föräldraledighet istället för semester under storhelgerna för att automatiskt få företräde före kollegorna i perioder då många vill vara lediga.
    Det är nog ett större problem på FL än i irl. OM en personal aldrig får ledigt jul eller juli med ovan motivering, så handlar det om dålig planering av chefen. Det är enklare att motivera kval turer då det är någon som tar f- ledigt mot om någon tagit semesterledigt. Nyttjar man inte det som chef så är det där felet ligger och inte att en förälder tar sin f- ledighet under några år!

    Min ledighet har inget med de som arbetar här att göra, de får lika lätt eller svårt med ledighet oavsett hur jag arbetar. De som arbetar här utan barn,  jobbar exempelvis aldrig alla jular på rad och de får regelbundet ledigt i juli.
  • modsey
    Anonym (Ivan) skrev 2019-03-11 11:48:45 följande:
    I tidigare trådar i det här ämnet har du ganska hårdnackat drivit föräldrars rätt att köra över andra och poängterat hur dåligt dina barn skulle ha mått om inte båda föräldrarna varit hemma på jul, fått lång sommarsemester mm. Nu är väl de barnen över åtta år, intressant att se att det ändå gjort din syn på detta lite mer nyanserad...
    Nu missuppfattar du nog mig, jag tycker fortfarande att föräldrar lägen ska vara stark även i denna punkt. Att den ska gå före semester alltså. Men, det finns självklart olika sätt att lösa det som arbetsgivare för att inte några andra ska ha alla julaftnar i 30 år

    Eftersom jag själv inte arbetar röda dagar, har mina barns åldrar rätt lite med detta att göra. Min man har under åren tagit fl under dessa perioder, men det har funnits ett givande och tagande även då och jag tror mig minnas att rätt många menade att vi skulle " få igen" och min man aldrig skulle få hjälp av kollegor pga detta, men så är det inte. På hans arbete så har man haft en bra syn och fördelat attraktiva ledigheter ändå utan att tvinga barnslösa att ta allt. Med kvalturer och bemanning bland annat.
  • modsey
    Anonym (Tidigare) skrev 2019-03-11 12:45:58 följande:

    Detta verkar gälla främst vården och det kan ju knappast ha undsluppit någon att det råder enorm personalbrist just där. Även om du som chef vill ta in extrapersonal kanske extrapersonalen inte finns att få?

    Handlar det endast om framförhållning så borde det inte göra någon skillnad om det är semester eller FP.

    Chefen vet ju att alla vill vara lediga på julen men att hitta så många kompetenta vikarier kanske inte är så lätt?

    Ang kval turer så måste verksamheten vara dinensionerad för att personal ska kunna få sin lagstadgade semester även om de inte har småbarn.

    Ni/(din man) kanske hade ett ta och ge förhållningssätt på sin arbetsplats och då är det klart att det kan fungera. Problemet är ju just när personalen inte har det förhållningssättet utan kör på själviskt och osolidariskt. Det blir ju ett väldigt sårbart system om man måste de till att ha endast solidarisk personal som själva får styra så att det blir rättvist för alla. Hade det inte alls varit ett problem så hade väl dessa trådar inte kommit upp gång på gång


    Nej problemet är åter här att ledning och chefer inte i så fall planerar och strukturerar upp verksamheten så att de som inte har fl att ta ut kan ha bra ledigheter. Det är faktiskt inte mddarbetares ansvar att fördela och leda arbetet.
  • modsey
    GGN skrev 2019-03-12 19:04:52 följande:

    Som någon redan nämnt, att ta ut föräldraledigt när det inte behövs borde inte vara tillåtet. Alltså när den andra föräldern redan har semester.


    Fast vadå inte behövs. ? Egentligen behöver vi väl inte fl alls, barn KAN för all del sättas på dagis från 6 veckor som i många andra länder.
    De verksamheter som har det största problemet med detta är troligen vården och  här finns en personalbrist ändå i botten som beror på så många andra saker och faktorer. Jag har hört åtskilliga gånger att om denna möjlighet inte fanns heller med att ta fl tre perioder per år så skulle folk slutat och bytt jobb tidigare. Nu behåller vi dem ett par år till just för att detta går.
  • modsey
    Anonym (Tidigare) skrev 2019-03-12 20:19:53 följande:
    Medans jag tycker regeln som sådan är onödig, omotiverad och feldimensionerad och sätter arbetsgivaren i en tråkig sits. Jag tycker att det går att jämföra med att alla skulle ha rätt till tre perioder tjänstledigt av what ever reason per år.

    I övrigt är rätt till tjänstledigt väldigt väldigt väldefinierat och regeln om föräldraledighet känns rimligt om man kan påvisa ett klart behov. Men vart är ?behovet? att vara lediga båda föräldrarna över hela jul/nyårshelgen med en 6-åring?
    behovet är 6 åringens och de tär en rätt begränsad period i en förälders liv ändå. Sedan tror jag som flera påpekat, att många arbetsgivare måste kolla upp att dagar finns att kvitta ledigheten med. Där slarvas det nog en hel del...
  • modsey
    Anonym (Tidigare) skrev 2019-03-12 21:14:23 följande:

    Och därför satte jag behov inom citationstecken. Tror inte det hade varit alltför hårt för 6åringen om förälder 1 jobbade 20-23 och 26-30 dec så länge den andra föräldern var hemma


    nu är sällan de datumen så svåra att bemanna, det är just julafton som brukar vara svårast.
    Åter, att vården inte har folk har inte särskilt mycket alls med fl ledigt att göra...
  • modsey
    Anonym (Tidigare) skrev 2019-03-12 21:50:47 följande:

    Hur resonerar du där? Jag tycker att personalbristen i vården har väldigt mycket med detta att göra, där synliggörs att detta är ett problem. Personalbristen är så stor att de, i princip, behövt rubba semesterlagen. Både med att ändra/flytta redan avtalad semester och att om så krävs för att få verksamheten att fungera skjuta in personalens sommar semester i Maj/September.

    Medans föräldraledigheten inte fått några inskränkningar alls! Hade det inte varit rimligt med en liknande inskränkning av föräldraledigheten? Om den andra hemmavarande föräldern har semester ... tex

    Där var väl nyss en tråd där någon begärt föräldraledighet för hela juli och sedan semester för hela juli. Kombinerat med personalbrist så är det klart att några anställda som gör så påverkar både annan personal och verksamhet.

    Du skriver som att du verkar ha en oändlig pool av extrapersonal tillgänglig? Varför går då vården på knäna varje sommar?

    Sen tycker jag fortfarande att det borde systematiseras så att utdrag över tillgängliga föräldradagar måste lämnas in både vid ansökan och efter fl


    Lite snabbt. Folk har inte eoner av fl dagar år ut och år in. Igen, bättre kontroll på att föräldrar som söker HAR dagar kvar. Många chefer känner inte ens till den möjligheten att begära in intyg på dagar.

    Och sist, igen. Den här möjligheten att få i hop familjelivet med dessa dagar gör snarare att vi behåller personal något år till. Det gör nämligen att det fungerar ett par år till!
  • modsey
    Anonym (Tidigare) skrev 2019-03-12 22:29:22 följande:

    Inte helt omöjligt att det är ?hönan och ägget?, kanske skulle det lätta upp lite för alla istället så att ni faktiskt kan behålla mer personal i längden. Samtidigt som folk inte har oändligt med dagar så påtalar du själv att många slutar när de har slut på dagar och inte längre kan utnyttja den möjligheten, och de ersätts säkert med folk som har dagar kvar. Vilket gör det till ett systematiskt problem


    Ersätts med folk som har dagar?! Nja riktigt så är det inte med bristen på personal i vården. Men att folk slutar när de inte får i hop sina liv med det jobb de har , egentligen rätt normalt och faktiskt vettigt.
  • modsey
    Anonym (Tidigare) skrev 2019-03-13 09:35:39 följande:

    Det är ju du som skrivit att du ser en trend av att folk stannar medans de kan komplettera med föräldraledighet och sedan slutar? Ersätts inte en del av denna personal av ny ibland också yngre personal som sedan upprepar det hela?

    Det kan ju knappast ha hänt en gång om du ser ett samband.


    Fast om denna förmån inte finns, hur menar du att det skulle bli bättre? För att de slutar eller bytet jobb tidigare i livet mot om de kan trixa med hjälp av detta i några år? Det är bra tycker jag att vi behåller folk så länge vi kan !
  • modsey
    Anonym (Tidigare) skrev 2019-03-13 10:18:28 följande:

    Jag säger hönan och ägget återigen. Kanske skulle det lätta lite i verksamheten om den inte blev lika belastad av långa föräldraledigheter mitt i högbelastade perioder? En sådan lättning skulle gynna alla

    Och föräldraledighet hade man fortfarande kunnat ta, familjesemester på höstlovet och en extra vecka på sommaren kanske? Men inte 7 veckor i juli Augusti


    Jag delar helt enkelt inte din tro på att detta skulle lösa ens en liten del av vårdens bemanningsproblem. Men så kan det vara att man tror olika
  • modsey
    Anonym (Tidigare) skrev 2019-03-14 13:50:34 följande:
    Men i det aktuella scenariot ser det ju ut ungefär så här.

    Förälder A och B bor ihop och har barn i förskoleålder. Förälder A jobbar inom vården, förälder B jobbar på ett vanligt flexibelt jobb(dvs lite valbar semester).

    Om man då väljer att planera sommaren med B tar semester i juli, A tar föräldraledigt juli och får då din semester lagd i Juni eller augusti. Då är ju den enda anledningen att det var just A din la föräldraledighet och i juli för att ?smita förbi? semesterkön eftersom de allra flesta vill vara lediga då
    det du kan göra och som också görs ( men som det inte skrivs om på fl....) är att man som arbetsgivare när man inte kan skjuta på f- ledigheten skjuter på personens semester. Att det inte görs och att chefer inte heller kollar om de som söker f-ledighet har täckning för det är en annan sak. Rodda runt där och städa upp först så kommer många fler få bra ledigheter och ändå ha kvar denna lag.
Svar på tråden Vad sägs om detta förslag? Föräldraledighet och föräldravecka.