• Anonym (Ts)

csn, sjuk?

Kan man vara sjuk runt 3 veckor och behålla sitt csn lån, om det inte påverkar poängen eller kollar dom närvaron också? studerar på komvux.

• Svar på tråden csn, sjuk?
  • Anonym (var bered på helvetet...)
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-11 00:02:30 följande:

Kan man vara sjuk runt 3 veckor och behålla sitt csn lån, om det inte påverkar poängen eller kollar dom närvaron också? studerar på komvux.

Du kan vara sjukskriven om du har läkarintyg. Men det är inte lätt att få igenom det för Försäkringskassan och CSN tenderar till att inte vara överens om vem som betalar vad.... Men börja med att se till att du har läkarintyg, sen kan du kontakta försäkringkassan.... 

Du kan däremot inte vara sjuk och bara låta bli att gå till skolan. När du skippat tillräckligt många klasser så måste skolan meddela det hela och du blir återbetalningsskyldig och riskerar förlora resten av CSN. 

• Ms H

Närvaro rapporteras inte vidare, men du kan bli utskriven från kursen om du är inaktiv för länge.

• Kerubmamman

Sjukanmäl dig till försäkringskassan. Du kan vara hemma 14 dagar innan du behöver läkarintyg.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-11 00:02:30 följande:

Viktigt att du sjukskriver dig, vid länge tid med läkarintyg.

Om du inte lyckas ta dina poäng pga sjukdom kan du ändå få forstatt CSN nästa termin/år om du har varit skjukskriven. 

• Anonym (Ts)

Jag praktiserar just nu och går ingen kurs så poängen påverkad ej. Jag har även meddelat läraren om läget så tror ej han kontaktar csn då? Om det inte är något lärarna måste göra? Känns så jobbigt att behöva blanda in försäkringskassan...

• Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-11 11:49:39 följande:

Jag praktiserar just nu och går ingen kurs så poängen påverkad ej. Jag har även meddelat läraren om läget så tror ej han kontaktar csn då? Om det inte är något lärarna måste göra? Känns så jobbigt att behöva blanda in försäkringskassan...

Finns det inte närvarokrav på praktiken? Om du blir underkännd missar du dina poäng och kanske riskerar att inte få CSN nästa termin.

• Ms H
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-11 11:49:39 följande:

Som sagt, CSN kontaktas inte, men man kan bli utskriven om man är borta länge.

Praktik, vad avgör då om du blir godkänd eller underkänd? Jag hade gissat på att närvaro är en förutsättning för godkänt betyg, men jag har inte koll.
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2019-03-11 12:07:17 följande:

Finns det inte närvarokrav på praktiken? Om du blir underkännd missar du dina poäng och kanske riskerar att inte få CSN nästa termin.

Ms H skrev 2019-03-11 12:23:42 följande:

Praktik, vad avgör då om du blir godkänd eller underkänd? Jag hade gissat på att närvaro är en förutsättning för godkänt betyg, men jag har inte koll.

Jo men som jag förstår det rätt får man inte godkänt eller underkänt på praktiken. Någon i klassen frågade om praktiken påverkade betygen och då svarade läraren att det påverkar lite. Det är ju ingen kurs på det sättet liksom... Jag har praktiserat 2 veckor av 5... så lite har jag ju varit där.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-11 12:45:36 följande:

Jo men som jag förstår det rätt får man inte godkänt eller underkänt på praktiken. Någon i klassen frågade om praktiken påverkade betygen och då svarade läraren att det påverkar lite. Det är ju ingen kurs på det sättet liksom... Jag har praktiserat 2 veckor av 5... så lite har jag ju varit där.
    Nu vet jag inte hur det är hos dig men på andra ställen, gymnasienivå, finns det hårda närvarokrav på praktiken för att få godkännt. 

• Ms H
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-11 12:45:36 följande:

Vad är det för kurs?
Svar på tråden csn, sjuk?