• Anonym (.)

    Är så less en del av mina brukare...

    Får man som undersköterska beklaga sig över sin situation?

    Jag finns till för att hjälpa människor vid särskilt boende. De ska få sina fysiska, psykiska, sociala, andliga och kulturella behov tillgodosedda. De ska bli trevligt bemötta. Bland vissa brukare är jag nästintill en SLAV, det är SJUKT vad de kan driva med personalen. Hör och häpna; de som är mest klara är absolut värst.

    Först och främst: MATEN!
    Lunch och middag får avdelningen färdiglagat från specialkök, enbart till att värma upp. Denna mat duger sällan till våra klara tanter, det ska petas och gnällas. Jag menar, allt är inte supergott kanske så att man skulle sitta och frossa det framför mello, men det GÅR att äta, och om det inte går att äta kan man väl helst hålla tyst och vänta till nästa måltid för att inte dra ned stämningen för brukare och andra boende (om man är klar i huvudet och har förmåga att förstå det).

    Sen är det vissa damers individuella rutiner som är sjuligt omfattande. Tvättlappar hit och dit, lakansväv ska ligga där och där i sängen, trosor ska bak och fram för att inte skava här och där, enbart två tvålpump på tvättlappen för att inte få allergi men när det endast är två tvålpump sägs de "jaa, inte var det mycket tvål här inte" med missnöjd stämma. Kläderna tvättas felaktigt och är skrövliga (fast de flesta som jobbar där är 50-60 år och är fullt kapabla att tvätta kläder). En klar dam ska ALLTID på toaletten när personalen kommer in med lunch eller middagsbrickan på rummet (hon vill äta på sitt rum). Vilket innebär att en personal blir ockuperad hos henne när alla andra 15 brukare behöver servas i matsituationen. Är man klar borde man väl ändå kunna säga "kom 20 minuter innan lunch hetsen till mig så hinner jag gå på toa innan". 

    Ett morgonbesök är av biståndshandläggare beräknat ta 20 minuter, och ett kvällsbesök 10 minuter. Hos de omfattande damerna kan ett morgonbesök ta 45-60 minuter och ett kvällsbesök kring 30 minuter. De har så sjukligt omständiga och petiga rutiner.. Och inte nog med de, de är ALDRIG nöjda. När allt är gjort efter deras pipa är det ALLTID något som skulle kunna vara bättre.. Är allt som det ska så finns det väl alltid nån duschstång som är sne och kan åtgärdas, eller nån lampa som lyser svagt och behöver bytas, eller ett vattenglas till på sängbordet som skulle behöva stå där över natten trots att det redan finns två samt nattpersonal som skulle kunna fylla på om vatten tog slut. Alltid alltid alltid något mer, något ytterligare, aldrig nöjd. Har man inte omdöme, empati och förmåga att känna någon nöjdhet och tacksamhet när man är medicinskt KLAR och REDIG?

    Hade man fått sitt kvällsbesök gjort på 10-15 minuter och fått sina behov tillgodosedda av en snäll och trevlig uska, ja nog hade man sagt "tack för idag, godnatt" även om nu duschstången stod 5 mm snett eller om man undrade ifall 5 dl vatten räcker fram tills nattpersonalen ser till mig om 4 timmar så hade man ju varit nöjd och glad som allt var.. Man kan ju inte dräpa personalen, det är väl mänskligt folkvett..

    Kommer få så jävla mycket hat nu och att jag borde byta jobb. Men jag bara orkar inte, och behövde ventilera mig....

  • Svar på tråden Är så less en del av mina brukare...
  • Anonym (.)
    Anonym (Jag) skrev 2019-03-11 15:06:55 följande:
    Exakt! Hur kan du då säga att det tar 10 min när personen gör det själv? Jäktar du på dem eller om de överskrider dina 10 min? När borstas tänderna då? Jag själv föredrar att borsta det första jag gör på morgonen men jag antar att de inte heller får välja det själv på ditt löpande band? Står det sällan på läkemedelslistan? Mycket underlig arbetsplats du arbetar på får jag säga. Mycket underligt!
    Man ska inte smörja utan medicinska skäl. Att använda salva "i onödan" gör huden "beroende" av salva för att inte torka ut, motsatt effekt med andra ord.... Trodde usk visste bättre
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 15:02:41 följande:

    Är klockan 8.30 och du har tre brukare kvar som ligger i kissig blöja, inte ätit på 10 timmar eller fått sina 8 mediciner så kan man faktiskt inte prata om Agdas kinkiga frukost i en halvtimme. Man får säga vad man vill ha, och tacksamt ta emot. Annars är man jobbig och det har man rätt att vara, men jag personligen har svårt för såna människor vilket själva trådstarden handlar om; Jag är LESS.


    Men det är fortfarande inte Agda som är problemet utan det är i första hand chefen och biståndshandläggaren som har tillsatt för få personal för att kunna erbjuda en kvalitetssäker vård om ni har sådan tung arbetsbelastning. I andra hand är det du som är problemet eftersom du varken har förmågan att förändra på din arbetsplats eller i ditt eget liv eftersom du verkar så missnöjd. ?Man? behöver inte vara ett dugg jävla tacksam. Om den konversationen som du skrev innan ska föreställa Agdas otacksamhet så kan jag inget annat göra än att skaka på huvudet! Varför jobbar du kvar om du är så missnöjd över att de gamla inte uppför sig exakt som du vill?
  • Anonym (uska)
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 14:29:47 följande:
    Det kan jag verkligen inte rycka det är med tiden.

    Det här gör jag hos en typisk brukare på morgonen:

    Väcker dem med godmorgon och ett leende på läpparna, räcker rullator och går med dom på toaletten. Där får dom sitta och göra sina behov med stängd dörr medan jag drar upp persienner, bäddar säng.

    Därefter får dom sitta kvar på toa och jag ber dem ta av sig nattlinnet, räcker blöta tvättlappar och uppmana dom att tvätta överkroppen (ansikte, under armnar osv). Räcker handduk. Sen räcker jag tröja som dom får ta på sig själv medan jag samtidigt tar på blöja/trosa, byxor, strumpor och skor. Sen får se ställa sig upp, jag tvättar nedre delen, torkar, drar upp byxorna och följer dom till bordet i sitt rum. Tar reda på sopor och handdukar, tvättar och spritar händerna, slänger sopor, gör en frukostbricka jag går tillbaka med och ger medicin. Det här hinner man faktiskt på 10 minuter utan problem..

    Skulle säga att ditt inlägg här summerar perfekt varför brukarna är gnälliga och inte har den tacksamhet som du vill ha. Du gör allt till ett jobb, du ser inte brukaren du ser bara arbetsuppgifterna som ska göras. Visst du kanske gladeligen gör dom och entusiastiskt men med denna beskrivningen ser du inte människan bakom. 

    Även äldre kan ha bättre dagar och känna att de har en liten hälsovinst. Trots att jag vet att Agda har rullator så frågar jag ALLTID om hon vill ha den eller en arm. För om Agda har en bra dag så föredrar hon armen och blir så glad och tacksam för att man ser att hon är bättre. 
    Osv med alla uppgifter man gör. För Agda är en människa med olika behov och olika dagsform. Det är min uppgift att se detta och fråga om behovet. 


    Du pratar mycket om att det har med inställning att göra. Prova själv att byta inställning. Prova att se människan och försök förstå vad den människan vill ha just idag, kommunicera med den om behovet. Så ska du se att du får mycket mer tacksamhet från brukarna och mycket mindre gnäll.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 15:08:38 följande:

    Vad jag gör när det tar en timme, jag startar en tråd på familjeliv om att människor är så jäkla omständliga och aldrig nöjda. Har du inte fattat hinten med själva trådstarten?


    Vad vill du att Familjeliv ska göra åt dig? Det är väl ditt jävla ansvar att förändra ditt liv om du nu är oförmögen att förändra din arbetsplats...
  • Anonym (.)
    Anonym (Jag) skrev 2019-03-11 15:13:08 följande:
    Men det är fortfarande inte Agda som är problemet utan det är i första hand chefen och biståndshandläggaren som har tillsatt för få personal för att kunna erbjuda en kvalitetssäker vård om ni har sådan tung arbetsbelastning. I andra hand är det du som är problemet eftersom du varken har förmågan att förändra på din arbetsplats eller i ditt eget liv eftersom du verkar så missnöjd. ?Man? behöver inte vara ett dugg jävla tacksam. Om den konversationen som du skrev innan ska föreställa Agdas otacksamhet så kan jag inget annat göra än att skaka på huvudet! Varför jobbar du kvar om du är så missnöjd över att de gamla inte uppför sig exakt som du vill?
    Hon får bete sig hur hon vill, jag är bara less människor som henne. Precis som jag är less ungar som inte tackar för maten, de som inte håller upp dörren, de som mobbar, de som är otrogna m.m. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Jag) skrev 2019-03-11 15:13:08 följande:
    Men det är fortfarande inte Agda som är problemet utan det är i första hand chefen och biståndshandläggaren som har tillsatt för få personal för att kunna erbjuda en kvalitetssäker vård om ni har sådan tung arbetsbelastning. I andra hand är det du som är problemet eftersom du varken har förmågan att förändra på din arbetsplats eller i ditt eget liv eftersom du verkar så missnöjd. ?Man? behöver inte vara ett dugg jävla tacksam. Om den konversationen som du skrev innan ska föreställa Agdas otacksamhet så kan jag inget annat göra än att skaka på huvudet! Varför jobbar du kvar om du är så missnöjd över att de gamla inte uppför sig exakt som du vill?
    Hon får bete sig hur hon vill, jag är bara less människor som henne. Precis som jag är less ungar som inte tackar för maten, de som inte håller upp dörren, de som mobbar, de som är otrogna m.m. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 15:12:56 följande:

    Man ska inte smörja utan medicinska skäl. Att använda salva "i onödan" gör huden "beroende" av salva för att inte torka ut, motsatt effekt med andra ord.... Trodde usk visste bättre


    De flesta gamla har just medicinska skäl till att använda exempelvis Canoderm och liknande. Det är väldigt vanligt förekommande. I alla fall på boenden där undersköterskor och annan vårdpersonal bryr sig om de gamla och ser efter deras behov. Men dessa hinner ni väl inte tillgodose så som ni tummar på kvalitén inom verksamheten?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (uska) skrev 2019-03-11 15:14:56 följande:

    Skulle säga att ditt inlägg här summerar perfekt varför brukarna är gnälliga och inte har den tacksamhet som du vill ha. Du gör allt till ett jobb, du ser inte brukaren du ser bara arbetsuppgifterna som ska göras. Visst du kanske gladeligen gör dom och entusiastiskt men med denna beskrivningen ser du inte människan bakom. 

    Även äldre kan ha bättre dagar och känna att de har en liten hälsovinst. Trots att jag vet att Agda har rullator så frågar jag ALLTID om hon vill ha den eller en arm. För om Agda har en bra dag så föredrar hon armen och blir så glad och tacksam för att man ser att hon är bättre. 

    Osv med alla uppgifter man gör. För Agda är en människa med olika behov och olika dagsform. Det är min uppgift att se detta och fråga om behovet. 

    Du pratar mycket om att det har med inställning att göra. Prova själv att byta inställning. Prova att se människan och försök förstå vad den människan vill ha just idag, kommunicera med den om behovet. Så ska du se att du får mycket mer tacksamhet från brukarna och mycket mindre gnäll.


    Mycket välskrivet inlägg!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 15:17:16 följande:

    Hon får bete sig hur hon vill, jag är bara less människor som henne. Precis som jag är less ungar som inte tackar för maten, de som inte håller upp dörren, de som mobbar, de som är otrogna m.m. 


    Alltså... ska du uppfostra gamla människor?
  • Anonym (.)
    Anonym (Jag) skrev 2019-03-11 15:24:46 följande:
    Alltså... ska du uppfostra gamla människor?
    Håller så klart god min. Men min personliga åsikt är att jag inte gillar henne, fattar du konstigt?
Svar på tråden Är så less en del av mina brukare...