• Alexi

Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?

Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?

Dottern går i mellanstadiet och vi har fått tider för utvecklingssamtal. I princip alla tider ligger mellan kl 10 och 14. Jag förstår inte hur läraren tänker. Barnet missar lektioner och föräldrarna får ett helsike i ett lösa jobbpusslet. Sannolikt svårt för många föräldrar att komma båda två. Tidigare lärare har alltid haft samtalen vid kl 07.30-09 eller typ kl 14-16. Då kan man ju jobba en hyfsat vanlig dag. Men det här med tider mitt på dagen är ju larvigt.

Nu kan vi kanske en av oss jobba hemma och lösa det så, men ska folk med mer bundna jobb stanna hemma en hel dag för detta? En förälder som är lärare, skaffa vikarie för sin egen klass för att gå på utvecklingssamtal för barnet.

Jag fattar inte, vill inte skolan att föräldrar ska vara engagerade i sina barns skolgång?

• Svar på tråden Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?
  • kaffe

[quote=79507680][quote-nick]hammarhajen skrev 2019-03-15 17:58:55 följande:[/quote-nick]Vet du, jag lägger ner. Om du inte vill eller kan förstå att det krävs energi och fokus också för utvecklingssamtal så har du en helt annan syn på skolans betydelse än vad jag har. Att prata om lärande och utveckling och har allt fokus på sig själv, kan vara en stor anspänning för många barn. Även om de har lätt för sig och trygga relationer till föräldrar och lärare. En del går hellre till tandläkaren än på utvecklingssamtal, för andra är det tvärt om. 

De samtal jag haft runt 16.30 - 17.00 med barn som varit först i skolan och sedan på fritids är sällan så bra som de som ligger tidigare på dagen. Just för att barnen är trötta och hungriga då. 

Många barn är ju lika trötta vid 18.00 som jag är vid 22.00 på kvällen. Inte skulle jag vilja ha mitt medarbetarsamtal när jag är som tröttast och bara vill hem. Utvecklingssamtalet är inte primärt till för föräldrar, utan för att barn och föräldrar tillsammans med läraren ska kunna reflektera över barnets lärande, styrkor och utmaningar. 

Med det sagt kan man självklart ha samtal vid olika tider på dagen, precis som man kan gå till tandläkaren vid olika tider. [/

Varför skulle jag inte förstå att det krävs energi och fokus av barnen vid utvecklingssamtalen? Men om man ska gå efter när barnen är som piggast och mest på g så hade kl 22 varit en utmärkt tid att ha dom där samtalen på för mina tonårssöner.

• Crash Man
    Akidoki skrev 2019-03-15 17:56:07 följande:

Du får gärna förklara hur du menar.

Föräldrarna arbetar på sina jobb. Våra jobb är jämförbara med lärarnas jobb.

På mitt jobb arbetar jag senare en dag i veckan för att det ska fungera för de kommuninvånare som behöver träffa mig men inte kan komma på dagtid.

Det blir bara löjligt att påstå att andra inte förstår lärares arbetssituation. Du har ingen aning om vad ex. jag jobbar med.

Jag skulle kunna hävda att lärare inte har en aning om vad det innebär att ha hög arbetsbelastning på riktigt, men jag gör inte det för det skulle vara löjligt.

Det är era barn det är ni som har ansvaret för dem. Ni får ampassa era scheman för att ni ska kunna vara närvarande vid deras utvecklingssamtal. Om era barn blir sjuka och får en läkartid klockan 11.00 och ni måste vara närvarande vid läkarbesöket. Kräver ni då att läkartiden ska flyttas fram till 16.30 för att det inte ska kollidera med er arbetstid. Om ni inte ställer det kravet på läkare, varför gör ni det på lärare?
  • Crash Man
    Plupp73 skrev 2019-03-15 18:39:25 följande:

Jag är fd lärare och förstår överhuvudtaget inte det nya systemet. I en klass med 25 elever som har 50 föräldrar vill man alltså att 50 personer skall anpassa sina scheman och arbetstider efter 1 (!?!) persons önskemål och arbetstider. Dessutom gör man eleverna lektionsfria dagtid. Förstår

faktiskt inte alls. Jag var lärare i 10 år på både mellan- och högstadiet.

För det första behöver inte båda föräldrarna vara närvarande vid ett utvecklingssamtal, utan det räcker med en. Så man behöver inte ta hänsyn till 50 pers utan bara 25 st

För det andra så stämmer det inte att man anpadsar sig till en persons arbetstid. Man anpassar sig till en persons arbetstid 25 gånger. Säg att ni får som ni vill och utvecklinhssamtalen sker mellan 16.00 -

18.00. Utvecklingssamtalen varar 30 min, en lärare har fyra utvecklingssamtal om dagen. Det skulle innebära att läraren jobbar till 18.00 sex dagar i rad.
  • Plupp73
    Crash Man skrev 2019-03-15 19:56:51 följande:

För det första behöver inte båda föräldrarna vara närvarande vid ett utvecklingssamtal, utan det räcker med en. Så man behöver inte ta hänsyn till 50 pers utan bara 25 st

För det andra så stämmer det inte att man anpadsar sig till en persons arbetstid. Man anpassar sig till en persons arbetstid 25 gånger. Säg att ni får som ni vill och utvecklinhssamtalen sker mellan 16.00 -

18.00. Utvecklingssamtalen varar 30 min, en lärare har fyra utvecklingssamtal om dagen. Det skulle innebära att läraren jobbar till 18.00 sex dagar i rad.

Jag jobbade mellan 14-21 med utvecklingssamtal två dagar i rad. Det gick kanoners. Sedan ville alltid typ 2 familjer ha på morgonen före skolstart. Funkade också.
  • Plupp73

I övrigt anser jag faktiskt att det allra bästa för alla är om båda föräldrar är närvarande under utvecklingssamtalen
  • Crash Man
    Plupp73 skrev 2019-03-15 20:00:33 följande:

Jag jobbade mellan 14-21 med utvecklingssamtal två dagar i rad. Det gick kanoners. Sedan ville alltid typ 2 familjer ha på morgonen före skolstart. Funkade också.

Bra att det fungerade så för dig, jag tror dock inte att det är optimalt för alla. Jag ser inget probelm med utvecklingssamtal varken före eller efter skolan börjar/slutar. Men jag anser att det i första hand ska vara lärarna som avgör när det ska ske och om lärarna vill ha mitt på dagen så bör det respekteras.
  • CH2O2
    Crash Man skrev 2019-03-15 17:41:06 följande:

Jag tror inte att de som inte arbetar som lärare riktigt kan inse vilken oerhörd arbetsbörda lärare har. Jag är inte emot att ha utvecklingssamtal på kvällar eller tidig morgon, men jag tycker framförallt att läraren ska få bestämma när dessa samtal passar bäst. Som jag nämnt tre gånger nu. Varför tycker föräldrarna att de kan tvinga läraren att arbeta på en tid som inte passar denne, men inte tvärtom.

Utvecklingssamtal är en del av din verksamhet, det är du som leder och planerar mötena. Det rimliga är att lärare planerar mötena så att föräldrarna har möjlighet att delta. Att förlägga möten på de absolut sämsta tiderna för föräldrar, dessutom med kort varsel, och sen tycka att föräldrar är oengagerade och curlade när de protesterar är verklighetsfrånvänt. Man kanske inte kan få det som passar bäst för en själv hela tiden, man kanske får kompromissa lite och förstå att andra människor har också mycket på jobbet, det går inte att bara gå ifrån en timme för alla. Det får stora konsekvenser för många som får trolla med knäna, medan du som lärare har kontroll och i god tid kan planera din tid och dina arbetsuppgifter.

De allra flesta föräldrar vill engagera sig och få insyn i sina barns skolgång och jag tycker att det är jättekonstigt att skolan vill göra det så svårt som möjligt.
  • Det blir mycket bättre
    Crash Man skrev 2019-03-15 19:48:13 följande:
    Det är era barn det är ni som har ansvaret för dem. Ni får ampassa era scheman för att ni ska kunna vara närvarande vid deras utvecklingssamtal. Om era barn blir sjuka och får en läkartid klockan 11.00 och ni måste vara närvarande vid läkarbesöket. Kräver ni då att läkartiden ska flyttas fram till 16.30 för att det inte ska kollidera med er arbetstid. Om ni inte ställer det kravet på läkare, varför gör ni det på lärare?
    Beklagar, men en lärare kan inte jämföras med en läkare.

Många vanliga dödliga arbetar till kl. 18 varje dag, plus en lördag här och där.
    Lärare arbetar dock sällan lördagar, därför kan det knappast bli tal om sex dagar i rad. 
  • Plupp73
    Crash Man skrev 2019-03-15 20:14:27 följande:

Bra att det fungerade så för dig, jag tror dock inte att det är optimalt för alla. Jag ser inget probelm med utvecklingssamtal varken före eller efter skolan börjar/slutar. Men jag anser att det i första hand ska vara lärarna som avgör när det ska ske och om lärarna vill ha mitt på dagen så bör det respekteras.

Ja men kanoners! Då kan vi ta och stänga både akuten och cancervården på både kvällar och helger - för då vill jag vara hemma med familjen! Så bra. Skit i målgruppen - dvs de utvecklingssamtalen är till för.

Jag vet att det inte är jämförbart, och att jag överdriver. Men man missar ju målet fullständigt. Självklart är utvecklingssamtalen till för FÖRÄLDRARNA. Det är ju skolans dialog med föräldrarna om hur det går för barnet. Om föräldrarna är skilda är det inte givet att det räcker om en kommer!
  • Akidoki
    Crash Man skrev 2019-03-15 19:48:13 följande:

Till att börja med, jag kan inte svara för alla enskilda åsikter i tråden, enbart för mina egna. Jag har inte uttalat mig om läkartider alls. Men, när vi är inne på det så är min erfarenhet att sjukvården försöker att anpassa sig genom att erbjuda möjligheten att boka om tider, och vid akuttider får jag alltid veta vilka möjligheter som finns under dagen. De vill ju gärna att det sjuka barnet ska komma in.

För att inte kollidera med min arbetstid hade tiden behövt ligga kring 18.00. Men för mig räcker det bra med att förlora så lite arbetstid som möjligt. En kompromiss tycker jag brukar fungera bäst.

Är du lärare? Jag uppfattar dig som ganska aggressiv och kompromisslös, är det verkligen önskvärda egenskaper?

Sedan är det så att skolan har ansvaret för att barnen får en fullgod utbildning. Det ansvaret sträcker sig ganska långt och ligger inte på mig som förälder. Utvecklingssamtalet handlar väl rimligtvis om barnets utveckling?
Svar på tråden Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?