• Alexi

Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?

Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?

Dottern går i mellanstadiet och vi har fått tider för utvecklingssamtal. I princip alla tider ligger mellan kl 10 och 14. Jag förstår inte hur läraren tänker. Barnet missar lektioner och föräldrarna får ett helsike i ett lösa jobbpusslet. Sannolikt svårt för många föräldrar att komma båda två. Tidigare lärare har alltid haft samtalen vid kl 07.30-09 eller typ kl 14-16. Då kan man ju jobba en hyfsat vanlig dag. Men det här med tider mitt på dagen är ju larvigt.

Nu kan vi kanske en av oss jobba hemma och lösa det så, men ska folk med mer bundna jobb stanna hemma en hel dag för detta? En förälder som är lärare, skaffa vikarie för sin egen klass för att gå på utvecklingssamtal för barnet.

Jag fattar inte, vill inte skolan att föräldrar ska vara engagerade i sina barns skolgång?

• Svar på tråden Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?
  • CH2O2
    Wilowa skrev 2019-03-16 09:52:23 följande:

Fast du förstår inte lärarens arbetssituation, vi har ofta hög arbetsbelastning på riktigt. Dock är den belastningen svår att se för nån som står utanför och det kan också variera från skola till skola och till och med från klass till klass. En lärare har arbetsuppgifter som man bara ser om man är lärare. Det handlar väldigt ofta om att man inte hinner göra anpassningar och åtgärder åt elever, att man känner att man inte räcker till. Vi får ofta höra att vi är dåliga för att elever inte får den hjälp de behöver, men sanningen är att vi kan göra bättre bara vi får förutsättningarna och tiden att göra det. Mycket av den viktiga tiden tas tyvärr av föräldrar som tror att de kan kräva fullt fokus på dem och deras barn.

Jag skulle lätt kunna jobba 60-70 timmar i veckan om jag orkade, mer där till med. Därför är det väldigt viktigt att vi håller på våra gränser. Vi måste hålla på gränserna så vi får tid till det som verkligen är viktigt, att förbereda våra lektioner. Det är inte en förberedelse för vårt jobb, det är en viktig del i vårt jobb. Utan planering och dokumentation ser vi inte elevernas kunskap och kan då heller inte ge dem vad de behöver. Hela den här diskussionen bygger på en okunskap om läraryrket, ni förstår inte det viktiga jobb jag gör på förtroendetiden.

Den dagen du arbetar senare, har du bestämt den dagen själv? Stannar du kvar för att du vill vara snäll eller är det din chef som fixat detta åt dig? Skulle du stanna kvar en extra dag, utan annan ledighet om dina kunder krävde det? Säger du ja till sånt utan uppgörelse med chefen?

Jag tror att nästan alla kan jobba 60-70 timmar per vecka om de ville och orkade, på mitt jobb tar inte arbetsuppgifterna slut, mer än ytterst tillfälligt. Precis som alla människor måste jag prioritera vad som är viktigt och vad som gör skillnad, och det kan absolut vara att prioritera bort en enskild kund eller neka en kund orimliga önskemål för andra mer akuta arbetsuppgifter. Däremot kan jag absolut stanna kvar för att färdigställa uppgifter som jag inte hann klart eller hjälpa en kund trots att klockan slagit fem, utan att kräva någon ersättning eller kompensation. Jag tar kortare raster än jag har rätt till, utför uppgifter som inte är "mina" och täcker upp för kollegor. Jag gör det enbart av lojalitet mot kunder, kollegor och företag, men jag vet också att det kommer löna sig för mig i längden.

Det handlar inte om att alltid anpassa sig och behöva vända ut och in på sig själv för att göra andra nöjda, men det är lite provoceranse att ni konsekvent hävdar att INGEN kan förstå, att er arbetssituation är så unik och orimlig och att det inte finns något som helst utrymme till att tillmötesgå föräldrar utan att bli sjukskriven. Jag tror inte att någon i tråden har hävdat att alla föräldrar ska få gå på utvecklingssamtal exakt när de vill och att lärare bara får köpa det, men att prioritera om arbetet under ett par veckor, som ni dessutom har koll på redan under terminsstart, så att man kan förlägga utvecklingssamtalen på andra tider än mitt på dagen, är faktiskt inte så oerhört mycket begärt. En sån sak kan inte vara sist på priolistan, då tycker jag att man tänker helt fel som lärare.
  • Alexi
    Wilowa skrev 2019-03-16 10:09:32 följande:
    Fast du har en patient åt gången, jag har över 90 under en vecka och alla har rätt till individuell undervisning.

Fri tid är inte samma sak som ledig tid. Jag kan inte lägga samtal på förtroendetiden, får då får inte eleverna sin individuella undervisning. Dessutom brukar jag planera mer veckorna innan en samtalsperiod och har således redan gjort förtroendetiden den veckan.

Rektors ansvar: se till att läraren har tid för samtal utanför förtroendetiden.
    Lärares ansvar: se till att eleverna får den undervisning de har rätt till.

Vem har ansvaret för att se till att tider med samtal fungerar? Vem ska föräldrarna lägga skulden på när de inte får tider som funkar?

Jo rektor och det är just till denne jag vänder mig när det inte går att boka ett samtal inom tiden jag fått.
    Fast hur får elever den undervisning de har rätt till om du lägger 25 samtal under deras lektionstid? Jag får verkligen inte det att gå ihop?
  • Wilowa
    Alexi skrev 2019-03-16 10:20:39 följande:
    Om man inte kan lägga samtal kl 15 för att man tycker arbetstiden är slut då så tolkar jag det så. Vet inte exakt om du eller annan sagt det men det är ju det som poängen i den här tråden.
    Har du kontaktat den första läraren och frågat om det finns möjlighet att lägga samtalet nån annan tid?

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om jag har ett schema som säger att jag slutat 15, slutar jag inte då? Om jag har ett avtal som säger att jag ska ha samtalen under schemalagd tid, gäller inte det om föräldrar har ett annat önskemål? Rektorn måste komma med schemaändringar 14 dagar innan, annars har läraren rätt till övertidsersättning. Hur kan då beslutet ligga mellan läraren och föräldern? Ofta går det att fixa in nåt samtal på annan tid, men inte alla.

Om du vore min förälder, så skulle vi säkert kunna lösa det på nåt sätt, men jag kan omöjligt sitta här och säga vad din skola och dina barns lärare ska göra. Tänk efter så tror jag du inser det. Varje rektor har rätt att lösa detta på det sätt denne tycker passar bäst. Vi har på mitt jobb, som jag sagt innan, en lösning som skulle passa dig bättre. Det är en lösning som kommer från rektorn, inte från mig. Jag är inte mindre lat eller mindre osamarbetsvillig än dina barns lärare, jag har istället en rektor som tänkt till. Min rektor har fördelar årsarbetstiden så att det ligger mer tid de veckor som är avsatta för samtal. Det är jag, men inte dina barns lärare. Inse att detta är ett problem som rektorn måste lösa.
  • Wilowa
    Alexi skrev 2019-03-16 10:30:11 följande:
    Fast hur får elever den undervisning de har rätt till om du lägger 25 samtal under deras lektionstid? Jag får verkligen inte det att gå ihop?
    Det är som sagt inte mitt ansvar. Väljer rektor att sätta in vikarie så är mitt ansvar att se till att vikarien har välplanerat material att arbeta med.
  • Wilowa
    CH2O2 skrev 2019-03-16 10:25:39 följande:
    Jag tror att nästan alla kan jobba 60-70 timmar per vecka om de ville och orkade, på mitt jobb tar inte arbetsuppgifterna slut, mer än ytterst tillfälligt. Precis som alla människor måste jag prioritera vad som är viktigt och vad som gör skillnad, och det kan absolut vara att prioritera bort en enskild kund eller neka en kund orimliga önskemål för andra mer akuta arbetsuppgifter. Däremot kan jag absolut stanna kvar för att färdigställa uppgifter som jag inte hann klart eller hjälpa en kund trots att klockan slagit fem, utan att kräva någon ersättning eller kompensation. Jag tar kortare raster än jag har rätt till, utför uppgifter som inte är "mina" och täcker upp för kollegor. Jag gör det enbart av lojalitet mot kunder, kollegor och företag, men jag vet också att det kommer löna sig för mig i längden.

Det handlar inte om att alltid anpassa sig och behöva vända ut och in på sig själv för att göra andra nöjda, men det är lite provoceranse att ni konsekvent hävdar att INGEN kan förstå, att er arbetssituation är så unik och orimlig och att det inte finns något som helst utrymme till att tillmötesgå föräldrar utan att bli sjukskriven. Jag tror inte att någon i tråden har hävdat att alla föräldrar ska få gå på utvecklingssamtal exakt när de vill och att lärare bara får köpa det, men att prioritera om arbetet under ett par veckor, som ni dessutom har koll på redan under terminsstart, så att man kan förlägga utvecklingssamtalen på andra tider än mitt på dagen, är faktiskt inte så oerhört mycket begärt. En sån sak kan inte vara sist på priolistan, då tycker jag att man tänker helt fel som lärare.
    Du har säkert ett viktigt och ansträngande jobb, jag har inte sagt att du inte har det. Ditt jobb är inte relevant här.
  • Wilowa

Jag har helt andra förutsättningar än den lärare diskussionen handlar om. Jag kan lägga sena samtal och ändå hålla mig till avtalet. Det har min rektor sett till.

• Alexi
    Wilowa skrev 2019-03-16 10:33:46 följande:
    Har du kontaktat den första läraren och frågat om det finns möjlighet att lägga samtalet nån annan tid?

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om jag har ett schema som säger att jag slutat 15, slutar jag inte då? Om jag har ett avtal som säger att jag ska ha samtalen under schemalagd tid, gäller inte det om föräldrar har ett annat önskemål? Rektorn måste komma med schemaändringar 14 dagar innan, annars har läraren rätt till övertidsersättning. Hur kan då beslutet ligga mellan läraren och föräldern? Ofta går det att fixa in nåt samtal på annan tid, men inte alla.

Om du vore min förälder, så skulle vi säkert kunna lösa det på nåt sätt, men jag kan omöjligt sitta här och säga vad din skola och dina barns lärare ska göra. Tänk efter så tror jag du inser det. Varje rektor har rätt att lösa detta på det sätt denne tycker passar bäst. Vi har på mitt jobb, som jag sagt innan, en lösning som skulle passa dig bättre. Det är en lösning som kommer från rektorn, inte från mig. Jag är inte mindre lat eller mindre osamarbetsvillig än dina barns lärare, jag har istället en rektor som tänkt till. Min rektor har fördelar årsarbetstiden så att det ligger mer tid de veckor som är avsatta för samtal. Det är jag, men inte dina barns lärare. Inse att detta är ett problem som rektorn måste lösa.
    Ja och nej, vi anpassar oss och kör den tid vi fått men har förmedlat att om det dyker upp en annan tid så tar vi gärna den. Det som tyvärr händer är att min man kanske inte kan vara med.

Den meningen om arbetstiden var inte ett svar till dig utan en annan lärare i tråden. Men jag jobbar kontorstider. Då är ju min normala arbetstid 08-16.30. Men kl 9-15 är den tid alla förväntas vara på plats (jag tänker som era lektionstider) och utanför den tiden är flextid (som er förtroendetid, ska göras men jag kan styra mer själv. Men arbetsgivaren kan ju lägga möten på den tiden och det är ju inget konstigt. Mer än att jag får pussla med min man om hämtning och lämning de dagar möten hamnar utanför 9-15. Eftersom jag vissa dagar börjar tidigt och andra dagar jobbar sent.

• Wilowa
    Alexi skrev 2019-03-16 10:39:22 följande:
    Ja och nej, vi anpassar oss och kör den tid vi fått men har förmedlat att om det dyker upp en annan tid så tar vi gärna den. Det som tyvärr händer är att min man kanske inte kan vara med.

Den meningen om arbetstiden var inte ett svar till dig utan en annan lärare i tråden. Men jag jobbar kontorstider. Då är ju min normala arbetstid 08-16.30. Men kl 9-15 är den tid alla förväntas vara på plats (jag tänker som era lektionstider) och utanför den tiden är flextid (som er förtroendetid, ska göras men jag kan styra mer själv. Men arbetsgivaren kan ju lägga möten på den tiden och det är ju inget konstigt. Mer än att jag får pussla med min man om hämtning och lämning de dagar möten hamnar utanför 9-15. Eftersom jag vissa dagar börjar tidigt och andra dagar jobbar sent.
    Vet du vad som blir fel här? Du förutsätter att era regler är samma för lärare, men det är det inte. Utifrån det kan jag förstå din irritation, men en rektor får inte lägga nåt på en lärares förtroendetid. Det som gäller på ditt jobb är alltså inte okej i skolan. Jag har inte arbetstid till 16.30 när jag slutar 15, då har jag arbetstid till just 15. Om rektor vill att jag ska stanna längre ska den tiden antingen ersättas med övertid eller kompenseras i tid. Det spelar ingen roll om jag har förtroendetid kvar eller inte.
  • CH2O2
    Wilowa skrev 2019-03-16 10:36:01 följande:

Du har säkert ett viktigt och ansträngande jobb, jag har inte sagt att du inte har det. Ditt jobb är inte relevant här.

Nej mitt jobb är inte särskilt viktigt, världen skulle klara sig alldeles utmärkt utan det. Ditt inlägg var förvisso inte riktat till mig men du frågade ju faktiskt huruvida akidoki stannade för att vara snäll, huruvida det var förankrat med chefen och om hen skulle stanna kvar utan annan kompensation, så jag svarade på det. Jag visste inte att det var så noga
  • Akidoki
    Wilowa skrev 2019-03-16 10:36:01 följande:

Har du kognitiva svårigheter eller trollar du bara?
Svar på tråden Hur kan lärare lägga utvecklingssamtal mitt på dagen?