• Anonym (Micke)

    skolka varje måndag

    Min dotter avser att skolka från skolan på måndagar.
    Då skall hon ägna sig åt aktivism på nätet.
    Miljö, djurens rätt och demokratifrågor för unga är hennes intressen.

    Kan andra så kan jag.

    Måndagar anser hon är bäst för då har hon så lång dag...
    0815 till 16.00

    Hon går i åttan.

    Vad kommer skolan säga ?
    Vad skall jag säga  ?

    Jag tycker att det är helt fel, hon får vara aktivist på lördag och söndag.

  • Svar på tråden skolka varje måndag
  • themia
    EmberEyes skrev 2019-03-16 22:50:19 följande:
    Man har känt till och haft en gräsrotsrörelse sedan 60-talet. Det har inte förändrat något.

    Var jorden idag behöver är inte fler barn på twitter, insta, facebook m. fl som delar och gillar inlägg och planerar att sabotera sin skolgång genom att sätta i system att skolka en dag i veckan. Vi behöver forskare, trovärdiga journalister, politiker, ekonomer, jurister, företagsledare... Individer med kunskap, makt och medel att göra verkliga förändringar.
    Ja det är lätt att säga tulipanaros. Var menar du att dessa "räddare" ska komma ifrån om inte från dagens ungdom?
    Stöd kampanjen istället för att hacka på den.

  • Konservativ
    Anonym (juju) skrev 2019-03-17 22:55:43 följande:
    Jag antar att du vill skapa en debatt p.g.a Greta!
    Om din dotter kan visa att hon kan plugga på annat håll och inte missa något i skolan och klarar prover m.m. då kan rektor bevilja detta!

    Greta har otroligt mycket stöd och hjälp från olika organisationer och företag inom klimatet att klara allt detta då hon är en känd person över hela världen.

    Kan du jämföra din "dotter",om du nu har en sådan ,vilket jag betvivlar, med Gretas livssituation? Har din "dotter" sådan stöd så hon kan klara av skolan och allt vad det innebär på annat håll? knappast!

    Det var ett dåligt tråd du har skapat! Bara för att provocera!
    Bara i Bisarroland tar man en fjortonåring på allvar när hon ska "rädda klimatet" eller vilken fluga det är som gäller för tillfället. TS har helt rätt i att starta denna tråd som egentligen handlar om Gretas föräldrar som försummar hennes skolgång men eftersom de tillhör eliten ställs de aldrig till svars. Och eftersom vänsterjournalisterna har samma samma åsikter jamsar dom med.

    Så om jag vill hemskola mina barn kan jag från nu hänvisa till klimatet? Förmodligen inte för jag tillhör inte eliten. Fy fan.
  • Konservativ
    themia skrev 2019-03-18 08:35:10 följande:
    Ja det är lätt att säga tulipanaros. Var menar du att dessa "räddare" ska komma ifrån om inte från dagens ungdom?
    Stöd kampanjen istället för att hacka på den.
    Okej. Nästa gång du är sjuk, gå till en fjortonårig läkare.

    Jaså inte? Men komplicerade samhällssystem vill du att fjortonåringar ska ta hand om? 
  • EmberEyes
    themia skrev 2019-03-18 08:35:10 följande:
    Ja det är lätt att säga tulipanaros. Var menar du att dessa "räddare" ska komma ifrån om inte från dagens ungdom?
    Stöd kampanjen istället för att hacka på den.
    Du, var tror du att lärare, läkare, forskare, sjuksköterskor, företagsledare, ekonomer m. fl kommer ifrån? "Influencer" utan utbildning?

    Världen förändras inte av att fjortisarna skolkar bort sin skolgång och istället leker på sociala medier. "Gräsrotsröresen" fungerar precis lika bra om den sköts på kvällar och helger, efter skola och läxor är klara.
  • Anonym (juju)
    Konservativ skrev 2019-03-18 10:59:55 följande:
    Bara i Bisarroland tar man en fjortonåring på allvar när hon ska "rädda klimatet" eller vilken fluga det är som gäller för tillfället. TS har helt rätt i att starta denna tråd som egentligen handlar om Gretas föräldrar som försummar hennes skolgång men eftersom de tillhör eliten ställs de aldrig till svars. Och eftersom vänsterjournalisterna har samma samma åsikter jamsar dom med.

    Så om jag vill hemskola mina barn kan jag från nu hänvisa till klimatet? Förmodligen inte för jag tillhör inte eliten. Fy fan.
    Hur vet du att föräldrarna till Greta försummar Gretas skolgång?
    Finns många barn som får studier tillgodosedda på annat håll än skolan om föräldrarna kan ordna detta. Man behöver inte vara elit för det men däremot kanske inte en undersköterska har den kapaciteten och kunskap om detta.

    Kan du tillgodose dina barns skolgång hemma och det är trovärdigt för rektorn och kommunen kommer du få dispens för detta självklart men att döma att ditt språkbruk har jag svårt att du skulle kunna klara av sådant uppdrag 
  • Konservativ
    Anonym (juju) skrev 2019-03-18 15:58:31 följande:
    Hur vet du att föräldrarna till Greta försummar Gretas skolgång?
    Finns många barn som får studier tillgodosedda på annat håll än skolan om föräldrarna kan ordna detta. Man behöver inte vara elit för det men däremot kanske inte en undersköterska har den kapaciteten och kunskap om detta.

    Kan du tillgodose dina barns skolgång hemma och det är trovärdigt för rektorn och kommunen kommer du få dispens för detta självklart men att döma att ditt språkbruk har jag svårt att du skulle kunna klara av sådant uppdrag 
    Du kunde inte avhålla dig från att trycka ner mig i din sista mening va? Hemskolning är förbjudet i Sverige. Gäller förstås inte eliten och Gretas föräldrar tillhör eliten. De (och vänsterjournalisterna) utnyttjar hennes engagemang för sina egna politiska syften. Barnarbete, någon? Jag betvivlar inte hennes ärlighet men konstaterar att hennes vedervärdiga föräldrar inte lyder under samma regler som vi andra.
  • Anonym (juju)
    Konservativ skrev 2019-03-18 16:07:09 följande:
    Du kunde inte avhålla dig från att trycka ner mig i din sista mening va? Hemskolning är förbjudet i Sverige. Gäller förstås inte eliten och Gretas föräldrar tillhör eliten. De (och vänsterjournalisterna) utnyttjar hennes engagemang för sina egna politiska syften. Barnarbete, någon? Jag betvivlar inte hennes ärlighet men konstaterar att hennes vedervärdiga föräldrar inte lyder under samma regler som vi andra.
    Enligt vilken lag är "hemskolning" förbjudet? Vilka regler syftar du på?
    Privatskolor finns det gott om och det är inte antal elever som avgör om privatskola får bli eller icke bli godkänd. Det är kvalitén på utbildningen som avgörs. För Greta antar jag att det finns en sådan plan på annat håll d.v.s hon går i privatskola helt enkelt. Hon har proffs som hjälper henne. 

    Definition på vad som är skola och inte skola är inte att det bara är kommunala byggnader som får avses som skola!
    Det är skillnad på att gå i skola och att gå till skola.

    Eftersom du attackerar vänsterjournalisterna Gretas föräldrar och hur du skriver utan kunskap och ser hur besviken du är på samhällets ordning och har svårt att acceptera detta utgår jag från att du röstar SD. Luktar avundsjuka!

    Jag tror du fiskar på djupt vatten utan kunskap.
    Detta sättet att reflektera brukar spegla allt annat i livet för vissa personer, tyvärr. 

     
    Allmänt om skolplikt
    Vad är skolplikt och rätt till utbildning?

    Skolplikt innebär att barn måste gå i skolan och delta i den verksamhet som anordnas i skolan, om eleven inte har giltigt skäl att utebli. Om det finns synnerliga skäl kan den kommun barnet bor i (hemkommunen) fatta beslut om att barnet får fullgöra skolplikten på annat sätt. Det är ovanligt att en kommun fattar ett sådant beslut. Rätt till utbildning innebär att barn som omfattas av skolplikten har rätt till kostnadsfri utbildning. Det finns också en del barn som inte omfattas av skolplikten men som ändå har rätt till utbildning.


    Källor: 7 kapitlet 2 ? 7 och 15 §§ skollagen samt 2 kapitlet 18 § regeringsformen.


  • themia
    EmberEyes skrev 2019-03-18 13:46:16 följande:
    Du, var tror du att lärare, läkare, forskare, sjuksköterskor, företagsledare, ekonomer m. fl kommer ifrån? "Influencer" utan utbildning?

    Världen förändras inte av att fjortisarna skolkar bort sin skolgång och istället leker på sociala medier. "Gräsrotsröresen" fungerar precis lika bra om den sköts på kvällar och helger, efter skola och läxor är klara.
    Du menar väl inte att du tror att dagens makthavare kommer att rädda klimatet?
    Så naiv får man inte vara, vi nog lita till "fjortisarna". Om tio år är de vuxna med rösträtt, om 20 år sitter de i beslutande positioner i regeringar, parlament och företag.  
  • Konservativ
    Anonym (juju) skrev 2019-03-18 16:34:45 följande:
    Enligt vilken lag är "hemskolning" förbjudet? Vilka regler syftar du på?
    Privatskolor finns det gott om och det är inte antal elever som avgör om privatskola får bli eller icke bli godkänd. Det är kvalitén på utbildningen som avgörs. För Greta antar jag att det finns en sådan plan på annat håll d.v.s hon går i privatskola helt enkelt. Hon har proffs som hjälper henne. 

    Definition på vad som är skola och inte skola är inte att det bara är kommunala byggnader som får avses som skola!
    Det är skillnad på att gå i skola och att gå till skola.

    Eftersom du attackerar vänsterjournalisterna Gretas föräldrar och hur du skriver utan kunskap och ser hur besviken du är på samhällets ordning och har svårt att acceptera detta utgår jag från att du röstar SD. Luktar avundsjuka!

    Jag tror du fiskar på djupt vatten utan kunskap.
    Detta sättet att reflektera brukar spegla allt annat i livet för vissa personer, tyvärr. 

     
    Allmänt om skolplikt
    Vad är skolplikt och rätt till utbildning?

    Skolplikt innebär att barn måste gå i skolan och delta i den verksamhet som anordnas i skolan, om eleven inte har giltigt skäl att utebli. Om det finns synnerliga skäl kan den kommun barnet bor i (hemkommunen) fatta beslut om att barnet får fullgöra skolplikten på annat sätt. Det är ovanligt att en kommun fattar ett sådant beslut. Rätt till utbildning innebär att barn som omfattas av skolplikten har rätt till kostnadsfri utbildning. Det finns också en del barn som inte omfattas av skolplikten men som ändå har rätt till utbildning.


    Källor: 7 kapitlet 2 ? 7 och 15 §§ skollagen samt 2 kapitlet 18 § regeringsformen.


    Jaha. Låt mig gissa, du såg min signatur Konservativ och drog sedan slutsatsen att jag är en lågpannad SD:are som du måste upplysa? Jag kan ju ha fel, jag känner inte dig.

    Hemundervisning (inte hemskolning som jag skrev) är inte tillåten i och med skollagen 2011. Det stycke som du citerar handlar om att kommunen har rätt att fatta beslut om andra undervisningsformer och inte att vidriga föräldrar kan låta sina ungar skolka för att de vill utnyttja henne i politiskt syfte. Skolkar man så är man borta från den obligatoriska undervisningen. Och, jo, om man utnytttjar sitt barn för sina egna politiska syften så är man en vidrig förälder.

    Observera att jag skriver inget om dina kunskaper eller attityd. 
  • themia
    Konservativ skrev 2019-03-18 11:01:34 följande:
    Okej. Nästa gång du är sjuk, gå till en fjortonårig läkare.

    Jaså inte? Men komplicerade samhällssystem vill du att fjortonåringar ska ta hand om? 
    Ja det är den nivån dina inlägg brukar hamna på. Knappast förvånad
Svar på tråden skolka varje måndag