Gryntroll skrev 2019-03-17 09:32:57 följande:
Vi har en dotter som fyller 10 i år och en son som blir 7. Båda är intresserade om kroppens funktioner och har alltid frågat och vi (dock främst jag som får frågorna) svarat. Vi har varit öppna med mens, morgonstånd, bröst osv på len förenklad nivå som de kan ta till sig. Båda vet att kvinnor blöder och att det visar att kroppen kan få barn, att ett litet litet ägg har lossnat, morgonstånd och stånd i allmänhet när kroppen "testkörs" eftersom den behöver vara hård när spermier ska nå ägget osv.
Boken "Världens viktigaste bok" låter intressant, bra tips!
Om dina barn inte är intresserade av kroppens funktioner så är det ju kanske svårt att prata om det på ett naturligt sätt. Vad vet de om att du har mens osv? Kanske vara odiskret när du köpt hem skydd så de undrar vad det är och då komma in på vad det är? Behöver ju inte vara "nu ska vi samtala om blomor och bin, sätt dig här med mig...", utan några meningar hör och där mär ämnena dyker upp.
Ja det är det som är skillnaden här, de har aldrig frågat egentligen alls. Vi är nakna utan problem med varandra, alltid varit. Jag har försökt nämna mens då och då men jag har aldrig varit bekväm med dem med i badrummet dock. Bindor finns på samma hylla i skåpet som plåster och paketet kan stå framme utan problem när man handlat. Men de frågar inte, kommenterar inte.
Den boken ska vara jättebra och används tydligen till och med i skolan nu i fyran.
Sonen på 8 år hade blivit oerhört upprörd när han trodde att en tjej och kille i klassen gjorde några rörelser som han tolkade som "sex", han tyckte det var så pinsamt att han nästan dog (vilket visade sig väldigt tydligt när han skulle berätta varför han blivit ledsen - en kompis hade retat honom för den reaktionen).