• bligravid123

    Hur har era graviditeter varit? Olika/lika?

    Jag väntar just nu mitt andra barn ( har en son på 8 månader här hemma)

    Jag tycker att jag mådde mer illa med honom och hade mycket mera symtom direkt från +'et mot hur jag upplever graviditeten idag.

    Hur har eran varit? och om ni haft olika graviditeter har det blivit olika kön då pojke /flicka?

    Jag mådde lite illa med sonen och hade en stor rund spetsig mage....var jätte sugen på choklad....

    Undrar om det finns olika symtom beroende på vilken sort man ska få.

    Hur var era förlossningar? Gick 2,3,4 snabbare? Gick ni över tiden....

    Har så många frågor. :D

  • Svar på tråden Hur har era graviditeter varit? Olika/lika?
  • Fjäril kär

    Har tre söner och alla graviditeter var helt olika och magen såg helt olika ut varje gång.

    Har inte vetat könet på någon av de.

    Igångsatt med ettan pga havandeskapsförgiftning och det var en dramatisk förlossning där vi båda två höll på att dö. Tagen med sugklocka. Fem timmar tog det.

    Andra blev också igångsatt pga värkar som inte gjorde någon nytta. Tog också fem timmar.

    Tredje startade spontant i vecka 34+ och tog sju timmar. Bästa förlossningen jag haft.

  • bligravid123

    Ja sedär! så olika det kan vara men resultera i samma sort.

    Jag trodde definitivt att det var olika symtom på olika kön hahaha ja ja vi får vi se vad den här blir....

    Finns det fler som väntar syskon?

  • Alnjohansson

    Är i v.34 och väntar en till pojke, tycker att båda graviditeterna har varit ganska lika, bortsett från att jag själv mått mer psykiskt dåligt denna gång. Men tror det mest beror på att det hänt jobbiga saker runt om min släkt.. dock hoppas jag att denna förlossningen blir lättare, höll på i över 40h och fick avslutas med sugklocka tillsist, Så hoppas han banade väg för lillebror! Kan tillägga att min son kommer vara 2år och 3mån när lillebror kommer :)

  • joannaq

    Min första som va en pojke så mådde jag hur bra som helst hela graviditeten, min andra som va en pojke nådde jag dåligt och spydde till v18 (fick pimperan mot illamåendet och det hjälpte lite. Fick även som magsår och hade magbränna. Nu är jag gravid med mitt tredje barn och är i v31 nu. Har mått illa från v5 och haft även nu magsår och spyr men det har suttit i längre denna gång.. Äter sen v11 lergigan comp och ezomprasol, och nu är det en liten tjej som ligger i magen. Och magformen har sett lika ut med alla, även om den va lite mindre med första barnet. Men annars har det varit en kula som står rätt ut.

  • Anonym (Olika)

    Ettan var värst. Mådde illa dygnet runt till v 10. Var så yr att jag inte kunde tex damsuga/stå upp lite längre. Fick symptom supertidigt. Fick jättestora bröst som ömmade massa redan innan BIM. Lukt känslig

    2a barnet fick jag inte ont i brösten o de växte knappt. Lite yr o kände mig bakfull runt BIM men annars knappt illamående alls.

    3e kräktes på morgonen men mådde inte illa annars. Symptom senare o första symptom var att jag blev väldigt ledsen för ingenting

  • Meriall

    Spetsig mage med pojken, bredare med flickan.

    Mådde mkt illa med bägge, dock mer med flickan.

    Sugen på äpplen med pojken, grönsaker med flickan.

    Annars likt, fick mage sent med bägge.

  • syntharen

    Jag har två pojkar och en flicka, magen har sett likadan ut vid alla graviditeter, rund som en boll på magen och inte bred.

    Första barnet; mådde så där lagom illa, gick över om jag åt, kräktes aldrig, illamåendet blev bättre efter v 14 eller så. Var mkt sugen på frukt hela graviditeten. Gröna äpplen i början. Pojken föddes i v 39+0.

    Andra barnet; mådde fruktansvärt illa nästan direkt, kräktes, kunde bara äta gröna äpplen, illamåendet blev liiite bättre efter v 20 och gick nästan helt bort efter v 35 ca. Pojken föddes v 41+6 med igångsättning (men vattnet gick innan på förlossningen) och slutade i utakut snitt.

    Tredje barnet; mådde fruktansvärt illa direkt, kräktes, var inte sugen på nåt, verkligen ingen frukt inte ens gröna äpplen, mådde illa heeeela graviditeten men värst fram till v 20. Flickan föddes med planerat kejsarsnitt i v 38+5 (pga av komplikationer med dom två andra förlossningarna och så satt hon även i säte).

  • sobrio88
    bligravid123 skrev 2019-03-17 11:07:15 följande:

    Jag väntar just nu mitt andra barn ( har en son på 8 månader här hemma)

    Jag tycker att jag mådde mer illa med honom och hade mycket mera symtom direkt från +'et mot hur jag upplever graviditeten idag.

    Hur har eran varit? och om ni haft olika graviditeter har det blivit olika kön då pojke /flicka?

    Jag mådde lite illa med sonen och hade en stor rund spetsig mage....var jätte sugen på choklad....

    Undrar om det finns olika symtom beroende på vilken sort man ska få.

    Hur var era förlossningar? Gick 2,3,4 snabbare? Gick ni över tiden....

    Har så många frågor. :D


    Har två pojkar. Första graviditeten var mycket av det mesta: tidig grav foglossning, uvi som utvecklade sig till njurbäckeninflammation + ett par uvi till, havandeskapsförgiftning. Kommer ihåg att jag var väldigt sugen på salt hela tiden. Han föddes på 39+0 med sugklocka efter en 16h förlossning.

    Andra graviditeten var egentligen lika men mycket lindrigare. Lindrig foglossning, ett flertal uvi, högt blodtryck som inte utvecklade sig till hf. Hade nog inget riktigt craving denna graviditeten. Så graviditeten var bättre men han hade däremot inte så bråttom ut 40+1 föddes han på efter en 30h förlossning
  • frökenBea

    Första tösen då gick jag upp 30 kg. Mådde lite illa i början, v7-v 10 eller 12 ungefär. Men sen åt jag allt! Mat i mängder och godis, kakor, ja allt! Var endast 20 år och visste inte bättre, haha!

    Förutom viktuppgången, en enkel graviditet, gick över 8 dagar och vattnet gick. Fick sedan dropp för värkarna. Åtta timmar senare kom det lilla livet.

    Två år senare, andra tösen. Mådde också då illa i början bara. Gick upp ca 20 kg. Värkarna började på 40+9 och åkte till BB kl 13. 15.20 tittade hon ut.

    Sju år senare, då 29 år, tredje tösen. Mådde illa till v 15 ca och kunde knappt äta något. Efter det mådde jag rätt bra. Hade endast en boll på magen, alla trodde det var en pojke. Gick upp ca 15 kg. Värkarna kom 39+6 och in till BB 01.00. Hon tittade ut 2 eller 3 timmar senare.

    Nu 38 år. Fjärde flickan. V 24 idag och spyr fortfarande vissa morgnar. Har mått så jävla illa denna graviditetet och har aldrig förr spytt så här mycket! Har hittils endast gått upp 4 kg.

    Har en kula framtill bara, ser också denna ut som vad många tycker, en "pojkmage".

    Förutom kräkandet är det en enkel graviditet hittils.

  • isofija

    Nr1 (pojke) mådde jag illa fram till v23. Foglossning. Halsbränna, blev överkänslig mot avokado.

    Nr2 (pojke) mådde jag mer kraftigt illa men kortare tid, till v 13 ungefär. Foglossning tidigare än förra och mer kraftigt och på nya ställen. Mkt halsbränna.. blivit överkänslig mot tomater. (är i v 26 nu)

    Får se hur själva förlossningarna skiljer sig, hoppas på en enklare förlossning då första stannade av och tog lång tid. Blev klippt för att få ut honom, var nära sugklocka.

Svar på tråden Hur har era graviditeter varit? Olika/lika?