• Anonym (Frida)

    All inclusive eller inte?

    Hej, jag undrar bara vad ni har för inställning till all inclusive på solsemestern.
    Brukar ni boka AI?
    Åker ni själv, med en kompis, med en partner, med eller utan barn?

    Jag ska boka en vecka i solen, ska åka själv, och överväger all inclusive av  olika anledningar.

  • Svar på tråden All inclusive eller inte?
  • Anonym (Frida)

    Tack för alla tips och råd!

    Jag har nu bokat en vecka med all inclusive på fyrastjärnigt hotell och hoppas att det blir bra.
    Ser SÅ mycket fram mot det nu!

  • Anonym (Lo)
    Anonym (Frida) skrev 2019-03-19 04:54:29 följande:

    Tack för alla tips och råd!

    Jag har nu bokat en vecka med all inclusive på fyrastjärnigt hotell och hoppas att det blir bra.

    Ser SÅ mycket fram mot det nu!


    Det blir säkert jättebra! Trevlig resa :)
  • Palestrina
    Anonym (Frida) skrev 2019-03-17 16:57:27 följande:

    Hej, jag undrar bara vad ni har för inställning till all inclusive på solsemestern.
    Brukar ni boka AI?
    Åker ni själv, med en kompis, med en partner, med eller utan barn?

    Jag ska boka en vecka i solen, ska åka själv, och överväger all inclusive av  olika anledningar.


    Reste jag med kompisar eller partner skulle jag välja bort AI. Med barn har jag åkt på AI två gånger, för att barnen har varit väldigt knepiga med maten. Då underlättar buffén och att man slipper leta efter mat. Utan AI skulle syftet med just de resorna (lugn och vila på en varm plats) gå förlorad.

    Annars är jag principiellt emot det eftersom AI både är ett mindre etiskt sätt att turista, och ett mycket tråkigare sätt. Är personligen inte road av solsemestrar utan föredrar städer, eller vandring, och uppskattar att prova olika restauranger.
  • Anonym (Frida)
    Palestrina skrev 2019-03-19 09:55:59 följande:
    Reste jag med kompisar eller partner skulle jag välja bort AI. Med barn har jag åkt på AI två gånger, för att barnen har varit väldigt knepiga med maten. Då underlättar buffén och att man slipper leta efter mat. Utan AI skulle syftet med just de resorna (lugn och vila på en varm plats) gå förlorad.

    Annars är jag principiellt emot det eftersom AI både är ett mindre etiskt sätt att turista, och ett mycket tråkigare sätt. Är personligen inte road av solsemestrar utan föredrar städer, eller vandring, och uppskattar att prova olika restauranger.
    Min resa är för lugn och ro, en paus från vardagen. Och jag reser "all by myself".
    Jag är inte intresserad av vandring eller städer utan är ute efter sol och bad.

    Precis tvärtom! {#emotions_dlg.flower}
  • Glinda från Oz

    All inclusiv är piss för lokalbefolkningen, det är väldigt sällan något lokalt företag som äger det så alla pengar går utomlands, man hindrar lokalbefolkningen från att använda sina egna stränder och lokala restauranger och butiker tjänar inte en krona. Av den anledningen har jag svårt för all inklusive, men det är upp till var och en. Jag tycker hela poängen med att åka utomlands försvinner också, åtminstone jag åker utomlands för attse och uppleva nya saker.

    Jag åker med min dotter (6 år) ibland följer vänner eller min systers familj med.

  • modsey
    Glinda från Oz skrev 2019-03-19 11:22:53 följande:

    All inclusiv är piss för lokalbefolkningen, det är väldigt sällan något lokalt företag som äger det så alla pengar går utomlands, man hindrar lokalbefolkningen från att använda sina egna stränder och lokala restauranger och butiker tjänar inte en krona. Av den anledningen har jag svårt för all inklusive, men det är upp till var och en. Jag tycker hela poängen med att åka utomlands försvinner också, åtminstone jag åker utomlands för attse och uppleva nya saker.

    Jag åker med min dotter (6 år) ibland följer vänner eller min systers familj med.


    Håller med här. Även om jag troligtvis inte rest på det viset ändå så är det en viktig aspekt. Åkt all inclusive en gång för över 20 år sedan och visst var det en trevlig resa, men inte gynnar det den lokala marknaden. ( till mitt försvar var jag inte insatt då i den problematiken) som när man bor på lokala boenden och handlar på de lokala affärerna och äter på de lokala restaurangerna.
  • Anonym (Tips, kanske?)
    Anonym (Reser ofta med all inclusive) skrev 2019-03-18 17:01:01 följande:
    Så olika man kan uppleva saker!

    Jag är 56, åker alltid på all inclusive. Stora hotell med minst 200 rum, gärna det dubbla. Reser alltid ensam.

    Där jag knutit kontakter har varit de stora hotellen, skulle inte boka ett litet sk "familjärt" eller "pittoreskt".
    Sedan väljer jag bort hotell med barnpool och underhållning för barn. Samt familjehotell.
    8(
    Funkar jättebra och jag är supernöjd. Så mitt råd är, boka all inclusive!
    Hej, jag har också åkt ensam de sista åren och tycker också att det är svårt att resa ensam till små familjära hotell (där jag har råkat hamna i brist på erfarenhet).. Jag är i din ålder och undrar om du har något tips på något/några bra hotell du varit på?
  • Anonym (Reser ofta med all inclusive)
    Anonym (Tips, kanske?) skrev 2019-03-19 13:48:04 följande:
    Hej, jag har också åkt ensam de sista åren och tycker också att det är svårt att resa ensam till små familjära hotell (där jag har råkat hamna i brist på erfarenhet).. Jag är i din ålder och undrar om du har något tips på något/några bra hotell du varit på?
    Beror ju lite på vart du vill åka.
    Men ett tips är Catalonia Punta Del Rey på norra Teneriffa. Ett helt underbart ställe!
    Pasa Beach i Marmaris, Turkiet är också kanon.
  • Anonym (Frida)
    Glinda från Oz skrev 2019-03-19 11:22:53 följande:

    All inclusiv är piss för lokalbefolkningen, det är väldigt sällan något lokalt företag som äger det så alla pengar går utomlands, man hindrar lokalbefolkningen från att använda sina egna stränder och lokala restauranger och butiker tjänar inte en krona. Av den anledningen har jag svårt för all inklusive, men det är upp till var och en. Jag tycker hela poängen med att åka utomlands försvinner också, åtminstone jag åker utomlands för attse och uppleva nya saker.

    Jag åker med min dotter (6 år) ibland följer vänner eller min systers familj med.


    Som sagt åker jag för sol, bad och avkoppling.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Reser ofta med all inclusive) skrev 2019-03-19 16:35:17 följande:
    Beror ju lite på vart du vill åka.
    Men ett tips är Catalonia Punta Del Rey på norra Teneriffa. Ett helt underbart ställe!
    Pasa Beach i Marmaris, Turkiet är också kanon.
    Wow, Catalonia PDR har jag också bott på.
    Ett kanonhotell!
Svar på tråden All inclusive eller inte?