• Anonym (Ts)
    Äldre 20 Mar 13:00
    769 visningar
    24 svar
    24
    769

    Råd om vårdnadstvist

    Barnets pappa har startat en vårdnadstvist för att få del av vårdnaden. Jag har haft ensam vårdnad sen födseln och han har blivit en del av barnets liv senaste månaden och fått umgänge. Innan dess hade vi ingen kontakt. Jag känner honom inte och det var flera år sen vi umgicks ett kortare tag. Vi kan inte samarbeta för jag tycker inte han tänker på barnets bästa utan sitt eget (har kommit med galna förslag som inte gagnar barnet) och han blir arg på mig om allt inte blir exakt som han tänkt, tex med umgänget.

    På sikt kan vi kanske ha gemensam vårdnad. Om ett år eller så har vi kanske lärt känna varandra, han har lärt känna barnet och vi kanske lärt oss samarbeta. Eller ännu längre fram. I så fall är jag öppen för det. Men vill inte det nu och har blivit rådd av FR att behålla ensam vårdnad ett bra tag till.

    Han och hans advokat är väldigt på och vill att jag skriver på ensam vårdnad nu, annars drar de det till rättegång.

    Jag inser ju att jag kan förlora i rättegång och speciellt om det drar ut på tiden (vilket jag förstått är vanligt) så att vi alla lärt känna varandra. I så fall får han vårdnad då och jag får väl betala enorma rättegångssummor för både honom och mig om jag förlorar? Eller funkar det så? Vad bör jag göra?

    Vill som sagt inte skriva på nu men är inte negativ till att göra det i framtiden. Har berättat detta för honom men han vill ha det NU.

  • Svar på tråden Råd om vårdnadstvist
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 13:01
    #1

    Barnet har just fyllt 3 år.

  • Anonym (Visst­)
    Äldre 20 Mar 13:03
    #2

    Så vitt jag fått till mig så står parterna i en vårdnadstvist för sina egna kostnader oavsett hur det går.

  • Anonym (Irie)
    Äldre 20 Mar 13:08
    #3

    Skriv inte på nåt! Låt honom dra det till rättegång. Dokumentera allt, försök ha kontakten på mail eller sms och spara!

  • Anonym (123)
    Äldre 20 Mar 13:09
    #4
    +1

    Lös problemen själva. Lämnar ni rättigheten till att en domstol ska bestämma så finns det sällan någon vinnare. Vad är så omöjligt för dig att gå med på? Gör ett schema och följ det. Kom ihåg att barnet har rätt till hela familjen, dvs även eventuella syskon på båda sidorna, kusiner, farmor, morfar osv. Dela upp jul, födelsedagar och semester så är ni i hamn.

  • Anonym (Irie)
    Äldre 20 Mar 13:11
    #5
    Anonym (123) skrev 2019-03-20 13:09:15 följande:

    Lös problemen själva. Lämnar ni rättigheten till att en domstol ska bestämma så finns det sällan någon vinnare. Vad är så omöjligt för dig att gå med på? Gör ett schema och följ det. Kom ihåg att barnet har rätt till hela familjen, dvs även eventuella syskon på båda sidorna, kusiner, farmor, morfar osv. Dela upp jul, födelsedagar och semester så är ni i hamn.


    Vilken sinnesfrisk förälder hade lämnat över halva vårdnaden till nån som varit del av barnets liv i 1 av 36+ månader?
  • Anonym (123)
    Äldre 20 Mar 14:08
    #6
    Anonym (Irie) skrev 2019-03-20 13:11:25 följande:

    Vilken sinnesfrisk förälder hade lämnat över halva vårdnaden till nån som varit del av barnets liv i 1 av 36+ månader?


    Det är det som kan hända om man vägrar att samarbeta och kompromissa för att inte gå till domstol för att få det bestämt.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 14:09
    #7
    Anonym (Visst) skrev 2019-03-20 13:03:30 följande:

    Så vitt jag fått till mig så står parterna i en vårdnadstvist för sina egna kostnader oavsett hur det går.


    Det vore ju jättebra om det var så. I så fall kanske han kan bli övertalad att lägga ner anmälan. Han är inte direkt rik. Men vet du att det är så eller tror du? För visst är det civilmål?
    Anonym (Irie) skrev 2019-03-20 13:08:32 följande:

    Skriv inte på nåt! Låt honom dra det till rättegång. Dokumentera allt, försök ha kontakten på mail eller sms och spara!


    Jo det gör jag. Men jag tänker/hoppas att ifall rättegången drar ut 1-2 år som jag hört att det kan göra så kanske vi lärt oss samarbeta då så att det är okej att han får del av vårdnaden. Men då blir ju alla kostnader (massiva har jag förstått) i onödan? Kan jag dra ut på det utan att det ska kosta en massa?
    Anonym (123) skrev 2019-03-20 13:09:15 följande:

    Lös problemen själva. Lämnar ni rättigheten till att en domstol ska bestämma så finns det sällan någon vinnare. Vad är så omöjligt för dig att gå med på? Gör ett schema och följ det. Kom ihåg att barnet har rätt till hela familjen, dvs även eventuella syskon på båda sidorna, kusiner, farmor, morfar osv. Dela upp jul, födelsedagar och semester så är ni i hamn.


    Umgänge har han efter vad barnet orkar med. Men regelbundet och ganska ofta. Vi ökar det i takt med att barnet orkar och är trygg. Hans släktingar får besöka barnet hur mkt de vill på hans umgängestider.

    Det är vårdnaden det handlar om det här.

    Han ville tex ta med sig barnet en vecka utomlands för att träffa släkt trots att han känt honom i 3 veckor. Det kan han väl göra om han har vårdnad? Är inte rädd att han inte kommer tillbaka med honom men barnet kan ju omöjligtvis vara ifrån mig i en vecka utomlands redan! Jag vill att umgänget är reglerat och att jag har bestämmanderätt eftersom jag känner barnet och märker när han mår dåligt.
    Anonym (Irie) skrev 2019-03-20 13:11:25 följande:

    Vilken sinnesfrisk förälder hade lämnat över halva vårdnaden till nån som varit del av barnets liv i 1 av 36+ månader?


    Ja exakt. Speciellt när han betett sig dåligt och jag inte ens känner människan!

    Är som sagt inte anti till gemensam i framtiden.

    Men jag vet ju inte hur rätten dömer om ärendet drar ut på tiden i 1-2 år. Då känner han ju barnet mycket bättre iom att de har regelbundet umgänge.

    Och hur blir det då för mig ekonomiskt? Jag är låginkomsttagare (försörjer mig och sonen utan problem men har inte råd med dyra advokater eller betala rättsliga kostnader på stora summor).
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 14:12
    #8
    Anonym (123) skrev 2019-03-20 14:08:39 följande:

    Det är det som kan hända om man vägrar att samarbeta och kompromissa för att inte gå till domstol för att få det bestämt.


    Du menar att jag borde ge honom gemensam vårdnad nu? Som sagt så har vi ett umgängesschema som vi följer redan och som trappas upp med tiden. Han träffar sin pappa ofta. Jag tycker att jag har samarbetat där.

    Du förstår skillnad på umgänge och vårdnad?
  • Anonym (123)
    Äldre 20 Mar 14:15
    #9
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-20 14:12:02 följande:

    Du menar att jag borde ge honom gemensam vårdnad nu? Som sagt så har vi ett umgängesschema som vi följer redan och som trappas upp med tiden. Han träffar sin pappa ofta. Jag tycker att jag har samarbetat där.

    Du förstår skillnad på umgänge och vårdnad?


    Utöka umgänget och möt hans vilja att ta större ansvar för barnet. Det är någonting som han inte är nöjd med om han redan efter en månads umgänge inte känner att han får vara en normal del av barnets vardag. Du vet väl om att det kan fattas beslut i domstol direkt som man väljer att ansöka om mer umgänge och vårdnad.
  • Anonym (Hemfö­rsäkri­ng)
    Äldre 20 Mar 14:16
    #10
    Anonym (123) skrev 2019-03-20 14:08:39 följande:

    Det är det som kan hända om man vägrar att samarbeta och kompromissa för att inte gå till domstol för att få det bestämt.


    Tror inte det finns någon domare som skulle dömma till gemensam vårdnad när pappan precis har kommit in i bilden. Han får först visa att han är där för att stanna.

    Vad gäller umgänge är det en annan sak. Det kan ni kanske komma överens om med hjälp av familjerätten så det trappas upp i takt med att barnet lär känna din pappa, och då kan du kanske komma med förslaget att ni kan diskutera vårdnadsfråga igen om 1 år.

    Vad gäller kostnader betalar du bara dina egna. Sen ingår det oftast i hemförsäkringen så du endast betalar 20% av totalsumman.

    Hoppas det löser sig för er.
Svar på tråden Råd om vårdnadstvist