• Morgonsolen

    Universitetstudent och bor på landsbygden: mitt val att bo långt från universitetet och pendla accepteras sällan av lärare.

    Jag studerar på universitetet och har 10 mil att pendla dit i och med att jag VILL bo på landsbygden. Det finns få distansutbildningar/kurser inom det område som jag läser och kollektivtrafiken är mer eller mindre obefintlig så mitt enda alternativ är pendla med bil till universitetet. Att tillägga är att föreläsningarna bara är 1,5 timmar långa ca 2 gånger i veckan och därmed känns det ofta onödigt med en total restid på 3 timmar när föreläsningen bara är 1,5 timme. Varför inte lägga flera föreläsningar på samma dag istället för att ha så korta föreläsningar!?

    När jag sagt till lärare att jag skulle föredra att få handledning inför någon skrivuppgift via Skype istället för att åka totalt 20 mil för 20 minuter på universitetet, så säger de att jag får skylla mig själv som inte flyttar till studieorten. Varför ska inte vi som VILL bo på landet få samma möjligheter studier som alla andra? 

    Universitetet har även en filial 3 mil ifrån där jag bor. Har även frågat om jag kan får skriva mina tentor där, men ingen kunde svara på frågan om det var möjligt så antar att det inte går. 

    Hur upplever ni andra som pendlar långt att ni blir bemötta av universitetspersonalen?

  • Svar på tråden Universitetstudent och bor på landsbygden: mitt val att bo långt från universitetet och pendla accepteras sällan av lärare.
  • Studentpappa

    Det var inga problem jag pendlade 13 mil enkel väg. Men jag bad aldrig om någon särbehandling heller, att skriva tenta på annan ort var inga problem så länge de stod med tentavakt och det fanns där jag bor.


    Ride it like you stole it
  • Pilsner

    Du missuppfattar det, lärarna struntar i var du bor. Däremot vill de inte lägga en massa energi på att dalta med dig.

  • Coccolina

    Rent krasst...