• Morgonsolen

    Universitetstudent och bor på landsbygden: mitt val att bo långt från universitetet och pendla accepteras sällan av lärare.

    Jag studerar på universitetet och har 10 mil att pendla dit i och med att jag VILL bo på landsbygden. Det finns få distansutbildningar/kurser inom det område som jag läser och kollektivtrafiken är mer eller mindre obefintlig så mitt enda alternativ är pendla med bil till universitetet. Att tillägga är att föreläsningarna bara är 1,5 timmar långa ca 2 gånger i veckan och därmed känns det ofta onödigt med en total restid på 3 timmar när föreläsningen bara är 1,5 timme. Varför inte lägga flera föreläsningar på samma dag istället för att ha så korta föreläsningar!?

    När jag sagt till lärare att jag skulle föredra att få handledning inför någon skrivuppgift via Skype istället för att åka totalt 20 mil för 20 minuter på universitetet, så säger de att jag får skylla mig själv som inte flyttar till studieorten. Varför ska inte vi som VILL bo på landet få samma möjligheter studier som alla andra? 

    Universitetet har även en filial 3 mil ifrån där jag bor. Har även frågat om jag kan får skriva mina tentor där, men ingen kunde svara på frågan om det var möjligt så antar att det inte går. 

    Hur upplever ni andra som pendlar långt att ni blir bemötta av universitetspersonalen?

  • Svar på tråden Universitetstudent och bor på landsbygden: mitt val att bo långt från universitetet och pendla accepteras sällan av lärare.
  • Studentpappa

    Det var inga problem jag pendlade 13 mil enkel väg. Men jag bad aldrig om någon särbehandling heller, att skriva tenta på annan ort var inga problem så länge de stod med tentavakt och det fanns där jag bor.


    Ride it like you stole it
  • Pilsner

    Du missuppfattar det, lärarna struntar i var du bor. Däremot vill de inte lägga en massa energi på att dalta med dig.

  • Coccolina

    Rent krasst... 


    Du har gjort valet att bo som du gör och studera som du gör... Hade du velat läsa på filialen skulle du valt något som var på den. Tycker inte skolan, professorer eller ja någon skall behöva anpassa sig för dina val. Skulle de erbjuda sig ok, men du kan inte förvänta dig det och du har absolut ingen rätt att klaga på det då det är du som gjort valet de har inte tvingat dig! En sak om det var obligatorisk skolgång.... 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Mara Sara

    Jag är inne på samma spår som din lärare. Du HAR samma möjlighet att studera som alla andra, det är du som valt denna livsstilen. Det är nog många svenskar som VILL bo på landet men väljer bort det av praktiska skäl.

    Jag har själv pendlat till jobb ca 3,5-4h per dag under flera år. På samma sätt som jag inte förväntat mig att arbetsgivaren ska anpassa sig till detta hade jag inte förväntat mig att en skola hade gjort det heller.

  • KaptenOhoy

    Men du måste väl förstå att ett universitet inte kan anpassa hela sitt upplägg efter dina restider? Dina kurser är inte det enda som är planerade under en vecka.

    Du har gjort ett val som innebär konsekvenser, men det är ditt val. Det ska inte behöva innebära konsekvenser för andra.

  • zemer

    Fast du har samma möjlighet att studera som alla andra. Sen dina egna personliga förutsättningar är ingenting som skolan kan eller ska styra över. Universitetet är frivilligt, ett val som du gör, och ditt eget ansvar att du klarar av.

    Oftast är det ju bara examinationer + förberedande grupparbeten som är obligatoriska. Föreläsningar och handledning kan man oftast själv välja om man vill gå på.

  • Liberté

    Du har två föreläsningar i veckan plus eventuellt grupparbete. 2 dagar i veckan att pendla är ingenting alls.

    Fanns personer jag läste med som åkte den sträckan varje dag, år efter år.

    Anledningen att de inte håller flera lektioner för en grupp samma dag brukar vara för att man ska ge tid att förbereda sig för nästa lektion samt ta in informationen man fått.

    Det är du som valt att bo på landet ingen annan. Begära särbehandling för dina beslut är oftast något universitet skiter i.

    Eget ansvar och allt det där.

  • Morgonsolen

    Tänker mer på att det känns "onödigt" att behöva köra 20 mil totalt för 20 minuters handledning. Inte speciellt miljövänligt heller.

    Om jag hade kunnat läsa den utbildning jag läser på distans så hade jag gjort det. Men när inte utbildningen finns på distans och jag vill utbilda mig så har jag inget val utan måste utbilda mig på campus

  • K Kalle
    Morgonsolen skrev 2019-03-21 11:51:13 följande:

    Jag studerar på universitetet och har 10 mil att pendla dit i och med att jag VILL bo på landsbygden. Det finns få distansutbildningar/kurser inom det område som jag läser och kollektivtrafiken är mer eller mindre obefintlig så mitt enda alternativ är pendla med bil till universitetet. Att tillägga är att föreläsningarna bara är 1,5 timmar långa ca 2 gånger i veckan och därmed känns det ofta onödigt med en total restid på 3 timmar när föreläsningen bara är 1,5 timme. Varför inte lägga flera föreläsningar på samma dag istället för att ha så korta föreläsningar!?

    När jag sagt till lärare att jag skulle föredra att få handledning inför någon skrivuppgift via Skype istället för att åka totalt 20 mil för 20 minuter på universitetet, så säger de att jag får skylla mig själv som inte flyttar till studieorten. Varför ska inte vi som VILL bo på landet få samma möjligheter studier som alla andra? 

    Universitetet har även en filial 3 mil ifrån där jag bor. Har även frågat om jag kan får skriva mina tentor där, men ingen kunde svara på frågan om det var möjligt så antar att det inte går. 

    Hur upplever ni andra som pendlar långt att ni blir bemötta av universitetspersonalen?


    Universitetet har ingen skyldighet att ordna speciallösningar. Det är väl lite "take it or leave it". Därför måste människor ofta flytta till studieorten och bo där under utbildningen för att hitta drömorten och drömboendet senare.

    Hur tänker du kring jobb? Ska framtida arbetsgivare anpassa sig efter dina tider?
  • Morgonsolen
    K Kalle skrev 2019-03-21 12:07:45 följande:
    Universitetet har ingen skyldighet att ordna speciallösningar. Det är väl lite "take it or leave it". Därför måste människor ofta flytta till studieorten och bo där under utbildningen för att hitta drömorten och drömboendet senare.

    Hur tänker du kring jobb? Ska framtida arbetsgivare anpassa sig efter dina tider?
    Såklart att jag anpassar mig efter arbetsgivaren, men en arbetsdag är 8 timmar medan föreläsningarna är 1,5h. Känns mer "värt" att åka och vara borta en längre stund än att vara på plats på universitetet kortare tid än det resan tar. 
Svar på tråden Universitetstudent och bor på landsbygden: mitt val att bo långt från universitetet och pendla accepteras sällan av lärare.