Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

    Bra eller dåligt att KD nu offentligt öppnar upp för samtal med SD?

    KD tar konsekvenserna av vad deras väljare önskar: att prata med alla partier om man har något gemensamt med dem.

    Beroende på undersökning säger 70 till 85+ procent av KD-väljarna ja till att samtala med SD i frågor där man är (mer eller mindre) överens.

    Den totala fixeringen vid SD har varat i över ett decennium nu. Sedan någon gång mellan 2006 och 2010.

    Ryggmärgsreflexerna hos många finns kvar. Det ser vi. Samtidigt är motreaktionen så mycket svagare än den hade varit för bara ett år sedan. Förändringen är på väg. Ett mer normalt politiskt klimat kommer. Ett där inte allt går ut på att positionera sig emot ett annat parti. Det som gav oss DÖ och JÖK kommer att vara en kort historisk parentes och det är bra.

    .
    KD:s väljare och M:s väljare tycker för övrigt samma sak om att samtala med SD. M har dock en mer plågsam process när det gäller att välja väg.


  • Flash Gordon
    HSOF skrev 2019-03-22 12:37:10 följande:
    Det kommer nog vara tyst från moderaterna ett tag framöver. De har ett annat läge och kommer att tappa väljare oavsett vad de gör. Det finns en stor del inom partiet som vill samarbeta med Sd men samtidigt en stor grupp som absolut inte vill det, framför allt liberaler i storstadsregionen.

    Så vad de än gör så kommer det att skada partiet, men kanske bra att välja bana nu, så har de ändå 3 år på sig att bygga upp ett nytt förtroende.
    En stor grupp?

    Bara en av tjugo moderata väljare tycker att det är dåligt att KD pratar med SD. De har i praktiken inga väljare att tappa.

    Däremot är moderaternas politiker i bekymmer eftersom de till större del är emot samtal. De måste hitta tillbaka till vad deras väljare vill och det kommer att svida.
    .

    https://www.expressen.se/nyheter/valjarnas-dom-ratt-av-ebba-busch-thor/

    92 procent av Kristdemokraternas väljare och 87 procent av Moderaternas tycker att Ebba Busch Thors besked om att samtala med Sverigedemokraterna är bra. Det visar en Demoskop-mätning som Expressen beställt. 

    Bland M-väljare, som är en viktig grupp för KD, tycker en nästan lika stor andel, 87 procent, att beslutet var bra. Endast 5 procent tycker att det var dåligt
  • Flash Gordon
    HSOF skrev 2019-03-22 16:46:30 följande:
    Stämmer dessa nya fakta så har det förändrat sig en hel del sedan förra hösten då det endast var runt 60% inom partiet som ville bjuda in Sd till konstruktiva samtal.
    Klart det stämmer. För den här undersökningen.

    Och så stor skillnad är det inte mot för i höstas (tex november). Det var rätt länge sedan det fanns något större motstånd hos väljarna i M och KD mot att prata med SD:

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m-och-kd-valjarna-vill-ha-forhandlingar-med-sverigedemokraterna

    Prata med SD

    KD 83 (ja) - 8 (nej)
    M 85 (ja) - 10 (nej)

    Förhandla med SD

    KD 74 (ja) - 16 (nej)
    M 67 (ja) - 18 (nej)

    .
    Att bara var tjugonde moderat väljare idag är emot att KD pratar med SD om sakfrågor betyder förstås inte att också bara var tjugonde moderat är emot att M själva pratar med SD, men det är rimligt att tro att det inte finns ett jättestort motstånd kvar i M:s väljarkår för det.

    Det är trots allt, som EBT skriver, det logiska steget för att få genom sin politik - efter att L+C valt att bli en del av det rödgröna blocket.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-03-24 11:00:07 följande:
    Lösryckta bibelcitat för att plocka politiska poäng, var det ...

    10) Om någon kommer till er utan denna lära skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen. 11) Den som välkomnar honom gör sig till hans medbrottsling.

    2 Joh 1:10-11
  • Flash Gordon
    Moderno skrev 2019-03-24 14:43:58 följande:
    Så om myndigheterna för samtal med hemvändande IS-terrorister, får vi uppfatta dig som att du menar att myndigheterna därigenom samarbetar med dessa? 

    För mig är ett samtal något annat än en förhandling, och samarbete därtill något annat än förhandling. Tre skilda förhållanden, alltså. Samtalet med IS-terroristen (eller för den delen SD:aren) innebär allttså enligt min mening inte ett samarbete, som torde förutsätta någon form av samverkan mot ett gemensamt mål, där förhandlingar kan, men inte behöver, ingå som ett moment. 

    Att sträva efter att förhindra samtal och meningsutbyten mellan människor - även med dem som hyser förkastliga åsikter - leder inte till ett gott samhälle tycker jag. 
    Som det dissekeras ord nu. Och då menar jag inte att det negativt mot dig. Du sätter bara fingret på fenomenet.

    En diskussion om detaljer ("Vad är samtal egentligen? Vad är förhandling?") som skymmer det stora i detta.

    Men det är bra. Låt vänstern fortsätta att rasa och argumentera kring detaljer. Det suger bara energin ur motstånd när det visar sig att det inte har någon effekt längre. 
    .

    Jag svarar på ditt inlägg men det är inte riktat till dig utan är mer en reflektion över läget.
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-03-24 18:56:26 följande:
    jaha, så du citerade enbart en del av det jag skrev och sen tillskriver du mig en åsikt som du baserar på hur du uppfattar denna del av det jag skrivit Drömmer

    Jag vet inte om det är med avsikt du inte sätter ihop det jag skrivit i två olika stycken eller om det är en oförmåga. Det spelar säkert ingen större roll heller.

    Kanske har en del förmånen att läsa en längre text - eller några få rader - som helt och hållet skilda från varandra.  

     
    Låt mig förenkla.
    .

    Det Moderno reagerar på är ditt påstående om att: samtal = samarbete.

    .
    Det är därför Moderna bara citerar den delen.

    "Samtal och /eller förhandling är samarbete"

  • Flash Gordon
    Mandel skrev 2019-03-24 16:50:11 följande:
    Och där blev per automatik alla kristna rasister som inte välkomnar andra människor med andra religioner än kristendomen...
    Nja, det finns ju inget rasistiskt i att inte bjuda in vem som helst i ditt hus.

    Brevet anses vara skrivet ca 60 är efter Jesus död som en varning till de tidiga kristna församlingarna. "Se upp! De kommer att försöka förgöra er!"  Församlingarna behövde skydda sig själva och den sanna tron mot de som ville annat än församlingarnas bästa.

    .
    Vill man kan man förstås applicera citatet på dagens situation och göra politiska poänger på det. Likväl som man kan med vilket bibelcitat som helst.
  • Flash Gordon
    Moderno skrev 2019-03-24 16:22:43 följande:
     men att det inte kommer att leda någon vart eftersom SD inte samarbetar på några andra premisser än de som ger utslag för SD:s politik. I så fall kan jag hålla med till viss del. 
    Beror ju på frågan.

    Det finns ju ingen mening med att diskutera för eller emot Nato med SD. KD är för. SD emot. Ingen lär ändra ståndpunkt.

    Däremot lär det gå att diskutera frågor där man ligger nära varandra. Utan att veta så säg att KD vill ge åtta miljarder mer till försvaret och SD tio miljarder mer. Där kan man ju förmodligen hitta en kompromiss som passar båda parter.

    DEN typen av samtal med SD har det ju länge funnits en önskan om hos väljarna i M och KD.
  • Flash Gordon
    Moderno skrev 2019-03-25 08:13:50 följande:
    Ja, det kan jag hålla med om. Jag är själv inte SD:are (är mer vänster än höger i många frågor), men jag har aldrig förstått den extrema beröringsskräck som gällt i förhållande till SD.
    Beröringsskräcken kommer sig av att den som först kan tillgodogöra sig SD:s 62 mandat i Riksdagen kommer att ta makten för lång tid framöver.

    Då gäller det för främst S att försöka fula ut allt samarbete mellan de borgerliga och SD så länge det går, men den taktiken är på upphällning. "No more f*cks to give", börjar det heta det från borgerligheten nu.

    .
    Och inte för att S kommer att sitta på händerna och se på. Den dagen M:s politiska ledning säger jag till samtal med SD kommer det inte att dröja länge innan S gör detsamma. Man kommer att mumla nåt om "ansvar för landet" och "nytt läge" och det ena med det andra.
  • Flash Gordon
    Meriall skrev 2019-03-25 10:30:44 följande:
    Ja det är förmodligen detta som EBT vill. Och jag ser inga problem med det. De kan prata med SD även i frågor där de tycker olika utan att bli överkörda för det. Jag tror Åkesson hellre kompromissar med sin värdegrund och blir "överkörd" för att vinna gillande hos EBT än tvärtom. Och det är väl positivt?
    Och det är vad det länge funnits ett stark stöd inom M och KD för. 

    September 2018:
    https://omni.se/sifo-allt-fler-av-m-s-valjare-vill-samarbeta-med-sd/a/21xzAx

    "Allt fler alliansväljare vill se ett samarbete med Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna i de frågor där partierna tycker lika. Det framgår av en Sifoundersökning som gjorts på uppdrag av TV4 Nyheterna. Starkast är stödet bland Kristdemokraternas väljare - 89 procent av partiets väljare vill se ett SD-samarbete. Det är en ökning på 14 procentenheter sedan före valet. 

    Stödet bland M-väljare är nu uppe i rekordhöga 76 procent, en ökning med nio procentenheter sedan före valet. 

    Bland Liberalernas väljare kan 53 procent tänka sig ett samarbete med SD i frågor där de tycker lika"


    ----

    Sedan tror jag inte någon behöver kompromissa med sin "värdegrund". Tycker man inte samma sak så gör man inte. Det är när man redan ligger nära varandra som man kan hitta gemensamma lösningar. 

    Och att tycka likadant i sakfrågor har inte med "värdegrund" att göra. KD visar på det i exemplet med förslag kring kristna konvertiter där de, V och SD hade samma syn. Tre relativt olika partier men som i en sakfråga överlappar varandra.

    https://kristdemokraterna.se/kristdemokraternas-forhallningssatt-i-en-ny-parlamentarisk-situation/
Svar på tråden Bra eller dåligt att KD nu offentligt öppnar upp för samtal med SD?