Inlägg från: Anonym (prata?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (prata?)

    Får ingen servett hos svärföräldrarna

    Anonym (Erika) skrev 2019-03-25 15:18:04 följande:

    Vi blir ofta bjudna på middag hos mina svärföräldrar. Samtidigt kommer resten av syskonen samt respektive och barn. Vi blir ganska många alltså.

    De dukar aldrig fram servetter!

    Jag är van att alltid ha en liten servett eller bit papper när jag äter så det känns verkligen malplacerat när det i te finns några. Det ligger bara en våtservettspaket mitt på bordet ifall barnen spiller. Men vi vuxna då?

    Vad säger ni andra (förutom att jag troligtvis är en otacksam miljöbov eller bör öppna truten?)

    Borde man inte lägga fram riktiga servetter om man har gäster? Eller åtminstone en rulle hushållspapper?


    Kan du prata med dem? Typ fråga om de har servetter eller be om bit hushållspapper? Eller rent av själv gå och ta en bit papper om du behöver?
  • Anonym (prata?)
    Anonym (Erika) skrev 2019-03-25 15:41:54 följande:

    Jag förstod att jag inte skulle tas på allvar.

    Jag fattar väl att man kan be om en servett, det är inte det d handlar om.

    Är det andra här som inte dukar fram servetter? Någon som kan komma med en anledning till varför man inte gör det? Varken servetter eller papper alltså.


    Det skulle kunna hända att jag missar det, eller att det finns servetter i rummet men inte på bordet.

    Och familj som är på middag ofta betraktar jag inte som "gäster" och då är jag inte så noga med dukning och etikett utan räknar med att de själva ser till att ta servetter eller papper om de behöver. 

    Anledningar att jag inte sätter fram servetter (någon eller flera av dessa):
    1) jag glömmer.
    2) har inga servetter hemma.
    3) servetterna står på en hylla bakom bordet (så alla kan ta, eller påminna de andra att ta).
    4) hushållsrullen står på diskbänken en meter bort (så alla kan ta papper eller förse andra och sig själv med papper). 
  • Anonym (prata?)
    Anonym (Erika) skrev 2019-03-25 16:16:29 följande:
    Tack!

    Det lutar nog åt att de glömmer (eftersom det inte är någon vana) eller att de tycker var och en kan hämta papper i köket själv eftersom det är familjen. Jag är ganska ny i familjen så ännu känns det dumt att be om papper varje gång eller bara resa mig mitt i middan för att bara hämta till mig. En av första gångerna tänkte jag vara vänlig och hjälpa till att duka och frågade då efter servetterna. Svärmor fick leta långt om länge för att hitta matchande, och bakom gick jag och sa att det inte var så viktigt och strunta i det osv. Det kändes så dumt. Ena gången frågade jag ifall någon annan ville ha papper när jag ändå skulle ut och hämta och då blev det alldeles tyst. Då flög svärmor upp och sprang efter en hushållsrulle. De kanske tycker att jag är fisförnäm som vill ha en bit papper istället för att torka munnen med händerna?!
    Ja, ni verkar ha lite olika kultur när det gäller det servetter och risken är att ni misstolkar varandra i onödan. Ta seden dit man kommer är ju en bra grundregel, samt att familj som man ofta har över på middag är inte lika noga med etikett. 

    Ta en bit hushållspapper om/när du behöver och tänk inte mer på det. 
  • Anonym (prata?)
    Anonym (prata?) skrev 2019-03-25 16:42:14 följande:
    Ja, ni verkar ha lite olika kultur när det gäller det servetter och risken är att ni misstolkar varandra i onödan. Ta seden dit man kommer är ju en bra grundregel, samt att familj som man ofta har över på middag är inte lika noga med etikett. 

    Ta en bit hushållspapper om/när du behöver och tänk inte mer på det. 
    Tillägg: jag brukar inte ens behöva torka munnen alltid när jag äter.

    Men det är kanske så för dig att du behöver det och därmed är van att alltid ha papper, medan andra är vana att servetter använder man ibland samt att det ser fint ut vid dukning?
  • Anonym (prata?)
    Anonym (Stella) skrev 2019-03-25 16:37:11 följande:

    I min värld så dukar alla, inkl vi själva förstås, med servetter varje måltid och även till frukost och fika. Som jag ser det så är det väldigt trashigt att inte duka med servetter eller som allra minst ha det på bordet åtminstone så att den som vill kan ta en servett.


    Jag tycker det är lite trashigt att duka med servetter vid en vanlig hemmamiddag eller frukost. Däremot kan servetter finnas till hands för den som behöver eller vill ha, men de kan ju lika gärna stå vid sidan av bordet som på bordet. Himla slöseri också med papper (om ni har papperssevetter) eller tvätt (om ni har tygservetter) till varenda lite måltid.

    Låter både lite bajsnödigt och som att ni försöker bevisa något. 
  • Anonym (prata?)
    Anonym (Stella) skrev 2019-03-25 16:58:10 följande:
    Du tycker inte att det är trashigt att ha matrester kvar på läpparna efter att man har ätit? Eller att torka munnen i tröjärmen? Ska man slicka sig om läpparna för att bli ren tycker du? Självklart torkar man munnen efter att man har ätit det finns liksom inga om och men där.

    Vidare skrev jag väl inte att man måste ha linneservetter till vardags men någon servett har man banne mig. Jag förstår inte heller vad det spelar för roll var man äter för en servett har man även om man äter i soffan, vid köksbordet, vid matsalsbordet, ute i skogen på picknick, på korvkiosken eller var som helst. Det har inget att göra med vett och etikett ens en gång utan det är bara lika självklart att man torkar sig om munnen som att man tvättar händerna när man har varit på toaletten.
    Jag vet inte hur du äter, men jag har inte matrester på läpparna efter måltid. Inte ens mina barn som går i lågstadiet har det. Vissa maträtter kanske kladdar mer, men jag har lärt mig att äta utan att kladda.

    Nej, banne mig, ingen servett behövs hemma i det privata, avslappnade. Om man behöver torka munnen så går det att ta vilket mjukt papper som helst, servett eller hushållspapper. 
Svar på tråden Får ingen servett hos svärföräldrarna