• Anonym (ace)

    Måste jag sälja hästen för att få försörjningsstöd?

    Jag vet inte vad som gäller för specifikt häst, men vad jag känner till så blir individer inte tvingade att sälja hundar/katter/marsvin/undulater/etc för att få försörjningsstöd. Däremot så har jag aldrig heller hört talas om att försörjningsstödet ökas för att täcka behoven för husdjuren, utan de omkostnader som rör dessa får på något sätt tas från det stöd du får för dig den mänskliga familjen.

    Så om du får hyra plus försörjningsstöd plus barnbidrag plus bostadsbidrag och inte har råd att betala för alla kostnader (mat, försäkringar, kläder, räkningar osv) inklusive häst, så blir du ju tvingad att sälja den ändå, eftersom du inte kan ta hand om den.

  • Anonym (ace)
    Anonym (Micke) skrev 2019-03-26 13:00:55 följande:

    Enligt socialstyrelsens riktlinjer kan du få extrapengar till hennes lilla ponny;
    ""Det är oftast vuxna personer som söker och får ekonomiskt bistånd. Men när det finns barn som kan påverkas av beslutet är det viktigt att handläggare undersöker barnens situation, till exempel i samtal med föräldrar eller barnet själv. Hur stor vikt som ska läggas vid ett barns situation måste bedömas från fall till fall.


    När barnperspektivet påverkar ett hushålls behov av ekonomiskt bistånd kan det resultera i att


    hushållet får extra pengar för att ett barn ska kunna fortsätta med en fritidsaktivitet

    ""
    Jag tycker att barnperspektivet skall väga tungt och att alla skall ha rätt till
    en egen pony.
    Men att "barnet ska kunna fortsätta med en hobby" kan lika gärna betyda terminsavgift till ridskolan (ca 4500kr på min ridskola).
  • Anonym (ace)
    Anonym (Linn) skrev 2019-03-27 00:52:21 följande:
    Så du tycker att katter, hundar, marsvin ska ha rätt till försörjningsstöd precis som vi människor?
    Problemet med husdjur ät att de ses som objekt, motsvarande en cykel, en soffa, en kamera, trots att de är levande varelser och familjemedlemmar. Så nej, de kanske inte ska få försörjningsstöd, men jag personligen anser att det är grymt att kräva att dessa familjemedlemmar ska tvingas säljas. Speciellt eftersom det ofta inte handlar om att leva på soc resten av livet, utan några månader för att komma på fötter igen.
  • Anonym (ace)
    Anonym (ace) skrev 2019-03-27 05:53:56 följande:
    Problemet med husdjur ät att de ses som objekt, motsvarande en cykel, en soffa, en kamera, trots att de är levande varelser och familjemedlemmar. Så nej, de kanske inte ska få försörjningsstöd, men jag personligen anser att det är grymt att kräva att dessa familjemedlemmar ska tvingas säljas. Speciellt eftersom det ofta inte handlar om att leva på soc resten av livet, utan några månader för att komma på fötter igen.
    Vet inte hur det ser ut med häst, men hund och katt behöver vanligtvis inte hamna på exec auktion om du hamnar hos fogden. Bara som en parallell.
  • Anonym (ace)
    jamz23 skrev 2019-04-01 14:59:03 följande:
    För ett halvår sedan fick jag en egen Lamborghini, något jag drömt om i flera år. Vi två har varit totalt oskiljaktiga sedan dess.

    Nu kommer jag att separera pga plötsliga händelser och jag tänker inte jobba utan ska leva på svenska bidragssystemet!
    tanken som nu går upp för mig är att jag väl omöjligen kommer att kunna söka bidrag om jag har "tillgångar" i form av en bil? 

    Detta gör mig så oerhört ont då denna bil betyder allt för mig. Jag kommer bli fullkomligt förkrossad om jag måste sälja..

    Någon som vet om det finns en möjlighet att behålla bilen och ändå få hjälp med bidrag?

    Någon som ser likheten... Skaffa jobb eller sälj. Man kan inte leva på andras godhet utan uppoffringar.

    Du kan inte seriöst jämföra ett livlöst ting med en levande varelse?

  • Anonym (ace)
    Anonym (qwer) skrev 2019-04-01 16:03:40 följande:
    Hästen Frankel är värderad till 100 miljoner pund, ca 1,1 miljard svenska kronor. Om jag älskar den, är det ok att behålla den då och forfarande få bidrag från staten?
    Jag tycker att det är OK att fråga om man får behålla ett husdjur, ja. Jag tycker att det borde vara en helt annan bedömning för husdjur än för ett dött ting. TS häst är värd 20 000 kr, inte flera miljoner.

    Om du råkar ha en av världens dyraste hästar i besittning så kan vi ta just din specifika situation i beaktande när du befinner dig i den.
  • Anonym (ace)
    Anonym (qwer) skrev 2019-04-01 18:26:55 följande:
    Poängen var att få fram var gränsen i så fall går. Och vidare - hur bedömer man hur viktig och älskad hästen är? Om man bara accepterar hästen, ska man inte få bidrag då? Hur mycket måste man älska den? Hur mycket får den vara värd? Hur mycket får den kosta i drift? 

    Man kanske ska försöka ha något slags enhetliga regler eller någon gräns som är generell, eller håller du inte med? 
    Du och jag pratar om äpplen och päron. Min poäng är att det borde vara ett separat regelverk för husdjur än för prylar.

    Om du läst mina tidigare inlägg hade du vetat jag inte sagt att hästen ska eller inte ska säljas. Jag har skrivit om hur man ofta hanterar andra husdjur.


  • Anonym (ace)
    Anonym (skattebetare) skrev 2019-04-01 20:19:44 följande:

    först och främst varför behöver du ha socialbidrag?

    Varför inte jobba och försörja dig själv.

    Sedan vill inte jag betala för att du ska ha en häst.
    För det du gör är att kräva att jag och andra skattebetalare ska betala för din häst då du inte känner för att betala för den själv.


    Har du ens läst tråden? Det är aldrig föreslagit att någon annan än TS ska betala för sin häst. TS tror att hon kan ro runt alla löpande utgifter med både häst och människor på normalbeloppet för försörjningsstöd. Ett försörjningsstöd som "du" kommer få betala oavsett hästens vara eller icke vara.
Svar på tråden Måste jag sälja hästen för att få försörjningsstöd?