• lisalinn

    Hjälp .. uppsagd :(

    Hoppas jag kan få lite råd över situationen jag befinner mig i ..

    Jag jobbar som sjuksköterska, blev klar med mina studier sommaren 2018. Jag började jobba direkt och fick fast tjänst. På grund av arbetsbrist har jag nu fått veta att jag kommer bli uppsagd ..

    Jag var med i ett fack och akassa när jag studerade men bytte när jag fick jobb, problemet är att det då blev en lucka mellan utträdet från min fd akassa och inträdet i den nya akassan. Jag har nu fått veta att jag kommer få ungefär 350 kr/dag ..

    Jag har två barn, ensamstående.. hur gör jag? Jag har tagit reda på information om alla olika

    bidrag det finns så där behöver jag ingen hjälp. Har även överklagat till den ena akassan

    eftersom de avslutade mitt medlemskap för tidigt, innan den andra börjat gälla .. Men vad mer? Missar jag något? Vet inte vad jag ska göra .. Uppsägningen är inte färdig men har redan börjat söka jobb, dock är de flesta ställena färdiga inför sommaren och jag kanske hittar något om jag har tur till hösten.

    Facket försöker få bort den här uppsägningen då vi inte anser att det är arbetsbrist på jobbet, men vi kommer nog inte lyckas ..

    Jag vet inte vad jag ska göra, var hos läkaren idag för att jag haft panikångestattacker och kan inte sova ..

    Hjälp ??

  • Svar på tråden Hjälp .. uppsagd :(
  • lisalinn

    Ja, just där jag arbetar sker det lite förändringar nu som gör att jag inte får vara kvar. Söker som sagt nya jobb men många har redan anställt för sommaren. Bor i en liten kommun & ska även söka andra städer även om de blir svårt med förskolan osv <3

  • Kjell2

    Ang A-kassa och varsel, ta hjälp av facket.

    Som leg ssk borde det vara noll problem att hitta nytt jobb. Är du riktigt desperat får du väl ta ett usk-jobb under sommaren. Men hela vården verkar skrika efter sommarvikarier

    Är du beredd att flytta borde det vara helt problemfritt att få jobb.

  • tezz0

    Hej,


    Du gör ju helt rätt i att redan börja söka jobb. Steg nummer ett avklarat! Du kan inte mer än att söka så många jobb du kan och hoppas på det bästa på den fronten. Får du sen napp är det ju bara super. För eller senare får du ett jobb!


    Får du inget jobb i sommar eller under en period så har du ju en del a-kassa. Utefter det får man försöka anpassa sina utgifter så gott det går. Kanske kan du försöka dra ner lite på maten om du inte redan gör det. Finns det andra "onödiga" utgifter som du kan plocka bort? Kan du kanske få hjälp av pappan med lite extra pengar under den perioden som du kanske inte har jobb? 


    Finns det kanske möjlighet för dig att få jobb inom hemtjänst? Jag vet att det finns många som söker folk lite varstans...


    Jag förstår att det måste vara superjobbig för dig om du samtidigt jobbar mot ångest/panikattacker. Du måste vara rädd om dig själv. Du kan inte mer än att göra ditt bästa och det låter som att du redan gör det! Jag lovar, du kommer att hitta ett jobb. 


    Lycka till! ...och du...du fixar det här :)


     

  • nnnnnnnn

    Det brukar skrikas efter sjuksköterskor under sommaren!
    Fortsätt att söka jobb till hösten/sommaren + anmäl dej till någon uthyrningstjänst + ansök om sommarjobb på alla större sjukhus/vårdcentraler/äldreboenden osv. du kan tänka dej att arbeta på. Du kommer att få napp!

  • lisalinn

    Tack för stödet <3 Jag bara gråter & gråter på jobbet men försöker vara stark hemma för barnen <3

    Har pengar sparat så får ta av dem. Försöker se över möjligheter till att hitta annan inkomst än a-kassa om jag inte skulle få jobb men verkar inte finnas ..

  • Fliselisan

    Prova bemanningsfirma? Sök sommarjobb också, vården brukar ha svårt att hitta folk till sommaren. Säg att du ställer upp som timmis om det inte finns några längre vik. Får du timmar på flera ställen så har du ju sommaren löst och fått in en fot så du har chans till jobb efter sommaren.

    Lycka till!

Svar på tråden Hjälp .. uppsagd :(