• Anonym (Fusk)

Deklarationsfusk

Hej

Nu är det deklarationstider. Nu till min fråga.

Min arbetsplats ligger c:a 4 mil från mig men jag startar mitt arbete bara 5 km hemifrån med bil från företaget (Budbil) Funderar på om jag ska ljuga och dra av resor ( 8 mil om dagen) o få tillbaka skatt som jag inte har rätt till.

Vet att man inte får göra så här (Inte massa gap nu) men undrar hur stor chans det är att man "åker dit" och konsekvenserna isåfall ?

Om skatteverket bara kollar vart jag bor,var arbetsgivaren har sin adress och avstånd borde jag klara mig men tacksam för tips även om det är "omoraliskt"

• Svar på tråden Deklarationsfusk
  • Anonym (LaserDude)

Jag har gång på gång gjort avdrag för arbetsplats hemma. Det är svårt att få det. Jag fick det i 7 år. Sedan fick jag avslag. Inget mer hände.

• Anonym (...)

Jag är arbetsgivare. När man lämnar kontrolluppgift till skatteverket för de anställda så lämnar man även ut tjänsteplatsens adress. Så i ditt fall kanske din arbetsgivare lämnar din plats som är 5km hemifrån till skatteverket? Jag skulle gissa det.

Vet även att skatteverket hämtat ut miltalen från besiktningen mellan två år för bilar, för att enkelt se om avdragen verkar stämma med miltalen på bilen.

Så det är lätt att kolla för dem med automatiska system, så risken att man blir påkommen är ganska stor.

Skattetillägg på 30% är väl standard om man gjort det med uppsåt (som i detta fall).

Jag tycker det är skit att betala så mycket skatt som jag jag, så jag stör mig ganska mycket på folk som fuskar med skatt eller fuskar med bidrag.

• Anonym (Trix)

Går det att åka kollektivt till din arbetsplats?

Du måste vinna minst 2 timmar per dag på att ta bilen mot att åka kollektivt för att du öht ska få avdrag.

• Anonym (Anders)
    Anonym (Kör på.) skrev 2019-03-27 17:06:24 följande:

Staten rövknullar oss ändå med skatt på moms och ännu mer skatt..

Vad får vi för det?? Ingenting...

Sjukvården raseras..

Stora dagisgrupper.

Stora skolgrupper.

En LSS som inte finns.

Påtvingad skatt på tvinnehav oavsett om du har tv lr ej.

Högre skatter och avgifter än faktiskt elförbrukning

Äldreomsorg som sparas in...

Som sagt... Kan du bluffa och rövknulla tillbaka så gör det...

Flytta!
  • Anonym (Fusk)
    Anonym (...) skrev 2019-03-27 19:34:10 följande:

Jag är arbetsgivare. När man lämnar kontrolluppgift till skatteverket för de anställda så lämnar man även ut tjänsteplatsens adress. Så i ditt fall kanske din arbetsgivare lämnar din plats som är 5km hemifrån till skatteverket? Jag skulle gissa det.

Vet även att skatteverket hämtat ut miltalen från besiktningen mellan två år för bilar, för att enkelt se om avdragen verkar stämma med miltalen på bilen.

Så det är lätt att kolla för dem med automatiska system, så risken att man blir påkommen är ganska stor.

Skattetillägg på 30% är väl standard om man gjort det med uppsåt (som i detta fall).

Jag tycker det är skit att betala så mycket skatt som jag jag, så jag stör mig ganska mycket på folk som fuskar med skatt eller fuskar med bidrag.

Förstår att arbetsgivaren lämnar ut tjänsteplatsens adress men den borde ju jag också se på deklaration ? Där står ju min arbetsgivares namn och adress
  • Anonym (...)
    Anonym (Fusk) skrev 2019-03-28 09:18:54 följande:

Förstår att arbetsgivaren lämnar ut tjänsteplatsens adress men den borde ju jag också se på deklaration ? Där står ju min arbetsgivares namn och adress

På din deklaration ser du arbetsgivarens adress, typiskt den adress som huvudkontoret har.

Jag har aldrig sett tjänsteställe på min privata deklaration, men måste ange tjänsteställe för varje enskild anställd jag har när jag deklarerar deras löner.
  • Anonym (123)

Man får inget straff för att man tar upp ett utlägg man faktiskt haft, även om avdraget inte går igenom.

• Anonym (...)
    Anonym (123) skrev 2019-03-28 13:02:39 följande:

Man får inget straff för att man tar upp ett utlägg man faktiskt haft, även om avdraget inte går igenom.

Fast i det här fallet så här han ju inte haft 4 mil resa enkel väg till jobbet, så det är ju rätt solklart fall. Han har ju inte haft det utlägget.

Dessutom måste man ju vara öppen med avdraget för att slippa påslaget. Jag kan ju dra av 20 000kr för min privata semesterresa under "övriga avdrag", om jag upplyser med en kommentar att avdraget är en semesterresa så får jag inget skattetillägg om de granskar avdraget (vilket de garanterat gör). Om jag däremot bara gör avdraget utan att lämna info om det, och avdraget är felaktigt (som i detta fall), så är man nästan garanterad att bli straffad med påslaget.
  • Anonym (123)
    Anonym (...) skrev 2019-03-28 13:49:25 följande:
    Fast i det här fallet så här han ju inte haft 4 mil resa enkel väg till jobbet, så det är ju rätt solklart fall. Han har ju inte haft det utlägget.

Dessutom måste man ju vara öppen med avdraget för att slippa påslaget. Jag kan ju dra av 20 000kr för min privata semesterresa under "övriga avdrag", om jag upplyser med en kommentar att avdraget är en semesterresa så får jag inget skattetillägg om de granskar avdraget (vilket de garanterat gör). Om jag däremot bara gör avdraget utan att lämna info om det, och avdraget är felaktigt (som i detta fall), så är man nästan garanterad att bli straffad med påslaget.
    Jag vet. Detta var bara en allmän kommentar, om att man får lov att yrka avdrag för kostnader man faktiskt haft och kan bevisa.
  • Magnefico

Jag blev kollad förra året för just reseavdrag. Då pendlade jag 20 mil om dagen. Fick avdrag p.g.a. jag saknade kanske 10% av dieselkvittona. Dock ingen straffavgift.

• Anonym (?)

Jag tror dom har bättre koll än du tror..

Sedan undrar jag om dom inte har gps i budbilarna? Min man har ett arbete där han har företagsbil och dom är stenhårda. Alla anställda måste ha gps, det är alltså något som kommer från skatteverket och inte från chefen, och svänger han in på affären som ligger efter vägen så måste han skriva upp hur många meter extra det blev. Nu är inte han typens om fuskar, men även om han hade velat så hade det varit helt omöjligt.

• Anonym (Micke)
    Anonym (...) skrev 2019-03-27 19:34:10 följande:

Jag har inte ens bil och får avdrag för resor pga att jag uppfyller kraven.
    Dom har frågat en gång för 10 år sedan och jag angav att jag kör min pappas bil.
  • Bananböjaren

Hur länge har du arbetat med samma arbete? Om du inte sökt ersättning tidigare år kan dom kolla upp det ifall du nu söker trots att du har samma arbete och hemadress. Annars så är nog chansen nära noll att du skulle "bli fast". Dom vet ju inte var din budbil står parkerad.

• Anonym (LaserDude)
    Bananböjaren skrev 2019-03-29 10:43:22 följande:

Hur länge har du arbetat med samma arbete? Om du inte sökt ersättning tidigare år kan dom kolla upp det ifall du nu söker trots att du har samma arbete och hemadress. Annars så är nog chansen nära noll att du skulle "bli fast". Dom vet ju inte var din budbil står parkerad.

Skatteverket hämtar inte ut ett SKIT...De ber dig att dokummentera om de misstänker att du skarvar. Kan du inte då visa kvitto osv kommer de inte att godkänna avdraget. Där slutar det.
  • Anonym (?)
    Bananböjaren skrev 2019-03-29 10:43:22 följande:

Dom vet ju inte var din budbil står parkerad.

Om firmabilen har gps installerad så har dom stenkoll.
  • Bananböjaren
    Anonym (?) skrev 2019-04-01 12:59:07 följande:
    ha ha, ge dig.
  • Anonym (?)
    Bananböjaren skrev 2019-04-01 19:20:55 följande:
    ha ha, ge dig.
    Vad är det som är så roligt?
  • Anonym (123)
    Anonym (?) skrev 2019-04-01 12:59:07 följande:
    Vem har stenkoll? Hans arbetsgivare ja, men arbetsgivaren vet ju inte hur den anställde deklarerar. Skatteverket har ingen stenkoll på någons gps. De har ingen koll alls. 
Svar på tråden Deklarationsfusk