• Anonym (Vittne)

    Barnmisshandel: kunskap och erfarenhet av den rättsliga processen tack!!

    Jag blev av en slump vittne till hur en förälder slog sitt barn i förskoleåldern. Händelsen är polisanmäld och anmäld till soc. Känner inte personerna själv men kunde pga andra omständigheter identifiera dem så det är känt vilka det är.

    Jag undrar om någon kan berätta om hur processen kommer se ut nu. Det var en misshandel som var relativt lindrig (känns fel att säga det för det var HEMSKT, men menar att det troligtvis inte gav fysiska skador). Hur troligt är det att det går till rättegång? Vad är troligt att soc gör?

    Det fanns mängder av vittnen på plats men jag gissar pga hur de förhöll sig att ingen annan kommer vittna förutom jag.

    Har svårt att släppa detta.

  • Svar på tråden Barnmisshandel: kunskap och erfarenhet av den rättsliga processen tack!!
  • Kjell2

    Nu antar jag att du pratat med polisen och de vet vem du är

    Det är två processer parallellt nu.

    1) Polis/åklagare försöker utreda vad som hänt, om något brott begåtts och om det går att få någon fälld för brottet

    2) Soc utredera om det finns någon fara för barnet och i så fall, hur det ska åtgärdas.

    Även om processerna går hand-i-hand kan de komma fram till helt olika åtgärder.

    För din del kan det handla att du blir kallad till förhör hos polisen. Anser polisen sen att ett brott har begåtts och  att åtal bör väckas kan du bli kallad att vittna i domstol. Domstolen dömer sen och utdelar eventuellt straff till förövaren.

    Soc kommer kan också i sin utredning prata med dig och övriga inblandade. beroende på vad som händer kan olika åtgärder vidtas för att säkerställa att barnet inte i framtiden far illa.

  • Anonym (Vittne)

    Tack för svar. Ja, polis och soc vet vem jag är. Polisen har förhört mig i samband med anmälan.

    Jag undrar lite kring detta, hur vanligt är det att det blir någon rättegång?

  • Kjell2
    Anonym (Vittne) skrev 2019-03-29 13:10:55 följande:

    Tack för svar. Ja, polis och soc vet vem jag är. Polisen har förhört mig i samband med anmälan.

    Jag undrar lite kring detta, hur vanligt är det att det blir någon rättegång?


    Går inte att svara på. Är bevisläget bra och brottet ringa kan det i bland bara bli ett strafföreläggande, inget du märker. Kan även bli rättegång utan att du blir kallad som vittne.  För en utomståden kan det ibland ses som ett solklart fall men kan ändå anses svårt att få en fällande dom så åtalet läggs ner.

    I vissa fall lägger åklagaren ner, vilket rent processrättslig är en gråzon, om det är tyligt att det är en mindre engångsförsele och en åtgärdsplan finns via soc.


  • Anonym (Vittne)

    Tack för att du tog dig tid att svara. Jag förstår att det är svårt att säga något om sannolikheten.

  • Anonym (Jag)

    Jag undrar detsamma. Då mitt ena barn blev utsatt. Och där det fanns vittnen.

    I detta fallet har den misshandlande föräldern hållit undan barn jättelänge ifrån mig nu.

    Soc gör utredning. Och ingenting får jag höra av dom?

    Jag har förstått iallafall att den förälder som misshandlat, har lyckats prata bort allting. Och tagit på sig en " offerkofta" då denne påstår att vittnena var otäcka.

    Jag hoppas alla myndigheter ser igenom det snart..

  • Anonym (Ingrep)

    Min egna erfarenhet är att även om det finns vittnen så verkar denna typ av anmälningar läggas ned, vilket jag blev varse om för några år sedan.

    Vi var och handlade när vi såg en utländsk pappa slå sin lilla dotter med flera lavetter över ansiktet. Ingen ingrep, förutom jag, något jag ångrar så här i efterhand.

    Jag gick mellan. Han exploderade och vevade en lavett mot mitt ansikte parerade och drämde till honom rakt över hakan. Han bröt den olyckligtvis.

    Fler personer vittnade att de såg honom misshandla sitt barn. Flera personer såg honom slå mig först. Jag blev dömd för misshandel. Alla åtal mot mannen lades ned. Vad socialen kom fram till vet jag inte, men har sett honom med barnen i samma affär efteråt, så kan inte ha hänt något i det ärendet heller.

    En erfarenhet rikare, om än en dyr historia där jag lärde mig att i Sverige, där är det bäst att man håller sig i skinnet och ser på.

  • Kjell2
    Anonym (Ingrep) skrev 2019-04-16 12:14:41 följande:

    Min egna erfarenhet är att även om det finns vittnen så verkar denna typ av anmälningar läggas ned, vilket jag blev varse om för några år sedan.

    Vi var och handlade när vi såg en utländsk pappa slå sin lilla dotter med flera lavetter över ansiktet. Ingen ingrep, förutom jag, något jag ångrar så här i efterhand.

    Jag gick mellan. Han exploderade och vevade en lavett mot mitt ansikte parerade och drämde till honom rakt över hakan. Han bröt den olyckligtvis.

    Fler personer vittnade att de såg honom misshandla sitt barn. Flera personer såg honom slå mig först. Jag blev dömd för misshandel. Alla åtal mot mannen lades ned. Vad socialen kom fram till vet jag inte, men har sett honom med barnen i samma affär efteråt, så kan inte ha hänt något i det ärendet heller.

    En erfarenhet rikare, om än en dyr historia där jag lärde mig att i Sverige, där är det bäst att man håller sig i skinnet och ser på.


    Intressant, överklagade du till Hovrätten? Spontant tycker jag inte det är helt orimligt att du blev dömd.

    Har du ett målsnummer och tingsrätt, skulle gärna vilja läsa domen.


Svar på tråden Barnmisshandel: kunskap och erfarenhet av den rättsliga processen tack!!