• Blivande SuperMorsa

    Sjukskriven pga gravidbesvär

    Hej!

    Jo jag läste att man får sjukpenning som vanligt om man blir sjuk under graviditeten. Men om man tex är supertrött, har foglossning eller andra graviditetsbesvär så får man.inte sjukpenning eftersom graviditetens besvär ej är en "sjukdom".

    Jag undrar vilken ersättning man får om man ändå sjukskriver sig för tex foglossning? Vad har jag för pengar då? Jag kan ingenting om detta. Jag är livrädd att stå utan pengar alls om jag inte kan gå till jobbet för att jag har foglossning.

    Ni som vet kan väl upplysa mig?????????

  • Svar på tråden Sjukskriven pga gravidbesvär
  • Värphönan
    Snöoväder skrev 2019-04-02 20:21:25 följande:

    Någon som vet hur det funkar om man har ett arbete som kräver mycket kroppsligt arbete? Jag kommer få hoppa av mina studier och då gå tillbaka till arbetet, men den dagen studierna inte funkar kommer heller inte mitt jobb att göra det. Hur gör man i en sådan sits?

    Nu vet jag för det första inte hur allt kommer gå eller hur jag kommer må. Men ni som varit i liknande vad gör man om jag hamnar i den sitsen?


    Är i samma sits, har ett fysiskt arbete som kommer vara näst intill omöjligt för mig att jobba med det jag gör i slutet av graviditeten. Jag kommer inte kunna ta mig in i mitt fordon (liten traktor) med en större mage. Och det kommer vara för påfrestande fysiskt med alla lyft och tunga moment. 


    Är lite nervös över hur det ska gå men har ganska långt kvar så kommer förhoppningsvis lista ut det påvägen. 

  • Alltidväntarmanpånåt

    Hej.

    Jag är nu gravid i vecka 35 med mitt tredje barn. Har varit sjukskriven och fått sjukpenning i alla tre graviditeter utan problem. FK har inte ens ifrågasatt. Jag har ett kontorsjobb och anledningarna till sjukskrivning har varit illamående (fram till v 12 i alla tre) och foglossning (från ca vecka 30 med de två senaste). Jag har för tio år sedan jobbat på just FK med sjukskrivningar. Det va ungefär då som myndigheten gick från resonemanget att graviditet inte är en sjukdom till att graviditetsbesvär faktiskt påverkar arbetsförmågan. Innan FK ens har rätt att göra ett avslag så måste de kommunicera till dig att de tänker göra det. Då har du två veckor på dig att inkomma med något som kan påverka deras beslut. De måste även be läkaren att komplettera läkarintyget om läkaren varit otydlig i sin bedömning. Oroa dig inte. Det kommer högst sannolikt inte att vara något problem:)

  • Sasu

    Jag har Havandeskapspenning, vilket du kan få om du har ett tungt eller riskfyllt arbete. Jobbar på ett LSS boende med mycket psykossjukdomar så har ju ett tungt arbete samt ett riskfyllt arbete.


    Så om du har ett tungt eller riskfyllt arbete så kan du ju be din chef skriva ett utlåtande som beskriver din arbetssituation, samt att de kan också kryssa i på detta utlåtande att du är förbjuden att arbeta efter ett visst datum. Du skickar sedan in detta till försäkringskassan, tar ca 30 dagar för att få svar :)


    Lite info;


    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/graviditetspenning


     


     

  • Sasu
    Omstart2019 skrev 2019-04-02 20:51:24 följande:

    Vid tungt arbete kan du beviljas graviditetspenning fr o m 60 dagar före BF (om arbetsgivaren inte kan ge dig lättare arbetsuppgifter). Innan det är 60 dagar kvar så behöver du ha ett medicinskt besvär som godkänns för sjukskrivning, för att få ersättning.

    Själv är jag sjukskriven på 50% för foglossning och sen får jag graviditetspenning fram till BF, eftersom jag har ett fysiskt tungt arbete.


    Jag fick Graviditetspenning från och med 8 April (BF 9Juli) så 3 månader innan, men som jag skrev i mitt svar tidigare så har jag ett jobb med mycket Psykossjukdomar, så blev beviljad graviditetspenning till den 28 Juni.
  • Ninjara
    Snöoväder skrev 2019-04-02 20:21:25 följande:

    Någon som vet hur det funkar om man har ett arbete som kräver mycket kroppsligt arbete? Jag kommer få hoppa av mina studier och då gå tillbaka till arbetet, men den dagen studierna inte funkar kommer heller inte mitt jobb att göra det. Hur gör man i en sådan sits?

    Nu vet jag för det första inte hur allt kommer gå eller hur jag kommer må. Men ni som varit i liknande vad gör man om jag hamnar i den sitsen?


    Värphönan skrev 2019-04-02 22:30:28 följande:

    Är i samma sits, har ett fysiskt arbete som kommer vara näst intill omöjligt för mig att jobba med det jag gör i slutet av graviditeten. Jag kommer inte kunna ta mig in i mitt fordon (liten traktor) med en större mage. Och det kommer vara för påfrestande fysiskt med alla lyft och tunga moment. 


    Är lite nervös över hur det ska gå men har ganska långt kvar så kommer förhoppningsvis lista ut det påvägen. 


    Det Omstart säger stämmer men man bör göra en risk analys som tittar på riskerna med jobbet och bedömer hur graviditet och jobb går i hop så ni inte får för många kilon och bära eller lyfta samt att stötar och vibrationer kan vara en faktor. Även ljud (tror det var över 120 db) kan vara en riskfaktor.

    Har själv varit sjukskriven sen februari med foglossning och sen gick jag över till graviditetspenning. Är lastbilschaufför.
  • Ninjara
    Sasu skrev 2019-05-11 19:38:00 följande:
    Jag fick Graviditetspenning från och med 8 April (BF 9Juli) så 3 månader innan, men som jag skrev i mitt svar tidigare så har jag ett jobb med mycket Psykossjukdomar, så blev beviljad graviditetspenning till den 28 Juni.
    Jo har man som du tillräckligt stora riskfaktorer kan man bli förbjuden att jobba och då får man gravidpenning från betydligt tidigare en om man "bara" har tungt arbete.
  • Omstart2019
    Sasu skrev 2019-05-11 19:38:00 följande:

    Jag fick Graviditetspenning från och med 8 April (BF 9Juli) så 3 månader innan, men som jag skrev i mitt svar tidigare så har jag ett jobb med mycket Psykossjukdomar, så blev beviljad graviditetspenning till den 28 Juni.


    Då tror jag det räknas som riskfyllt arbete, och det kan man säkert få graviditetspenning för tidigare i graviditeten beroende på typ av risker. Men just fysiskt krävande arbetsuppgifter är 60 dagar före som gäller.
    2007, 2010, och BF 190610
  • fjanten

    Jag är sjukskriven just nu p.g.a. illamående (från mitt flexibla kontorsjobb). 100 %. Beviljades på några dagar från FKs sida.

    Inte alls så att man måste ha ett extremt krävande arbete eller att alla graviditetsrelaterade besvär/sjukdomar nekas av FK.

  • Kullan90
    Omstart2019 skrev 2019-04-02 20:51:24 följande:

    Vid tungt arbete kan du beviljas graviditetspenning fr o m 60 dagar före BF (om arbetsgivaren inte kan ge dig lättare arbetsuppgifter). Innan det är 60 dagar kvar så behöver du ha ett medicinskt besvär som godkänns för sjukskrivning, för att få ersättning.

    Själv är jag sjukskriven på 50% för foglossning och sen får jag graviditetspenning fram till BF, eftersom jag har ett fysiskt tungt arbete.


    Får man fråga vad du jobbar med? Verkar vara otydligt vad FK klassar som fysiskt tungt arbete. Jag tex jobbar i butik där man står och går hela dagarna, lyfter tunga kartonger med varor, tar emot stora leveranser, böjer sig i lådor o klättrar på stege.
  • 2barnsmorsan
    Kullan90 skrev 2019-05-17 08:07:04 följande:

    Får man fråga vad du jobbar med? Verkar vara otydligt vad FK klassar som fysiskt tungt arbete. Jag tex jobbar i butik där man står och går hela dagarna, lyfter tunga kartonger med varor, tar emot stora leveranser, böjer sig i lådor o klättrar på stege.


    Det lär krävas betydligt mer än att arbetet kräver stå, gå, böja sig och lyfta. För det gör man ju på väldigt många arbeten. Inom vården, barnomsorg, restaurang, butik.

    Förutsatt att det är en normal graviditet och du inte har någon medicinsk begränsning mot ansträngning. Däremot om man har foglossning eller som jag hade vid min ena graviditet, blödningar pga lågt sittande moderkaka, eller någon annan orsak till att man inte får göra ansträngande saker, så får man ju striktare begränsningar mot ansträngning och då får man i regel igenom sjukpenning på den typen av vanliga arbeten.

    Jag vet väldigt få som har fått havandeskapspenning utan att själva vara sjuka på något sätt av sin graviditet har jobbat nära utåtagerande människor, tex inom psykiatrin.

    Vissa har också blivit omplacerade, vilket ju är det första steget. Men kanske inte möjligt på alla arbetsplatser.
  • Omstart2019

    Jag jobbar i frukt- & gröntavdelningen i en mataffär på heltid, och det låter ju inte helt likt det du gör. Men tyvärr så handlar det väl även om hur man lyckas förmedla svårigheterna till handläggaren på försäkringskassan, och hur just den handläggaren bedömer situationen.


    2007, 2010, och BF 190610
  • Omstart2019
    Kullan90 skrev 2019-05-17 08:07:04 följande:

    Får man fråga vad du jobbar med? Verkar vara otydligt vad FK klassar som fysiskt tungt arbete. Jag tex jobbar i butik där man står och går hela dagarna, lyfter tunga kartonger med varor, tar emot stora leveranser, böjer sig i lådor o klättrar på stege.


    Glömde citera ditt inlägg som jag svarade på, se här ovan. Sen glömde jag säga att jag redan då fått en del problem med foglossning, kanske det bidrog till beslutet.
    2007, 2010, och BF 190610
  • 2barnsmorsan
    Kullan90 skrev 2019-05-17 08:07:04 följande:

    Får man fråga vad du jobbar med? Verkar vara otydligt vad FK klassar som fysiskt tungt arbete. Jag tex jobbar i butik där man står och går hela dagarna, lyfter tunga kartonger med varor, tar emot stora leveranser, böjer sig i lådor o klättrar på stege.


    Mitt inlägg blev lite fel på slutet det skulle stå att de som jag vet har fått havandeskaps penning utan att ha några besvär av sin graviditet har arbetat nära utåtagerande människor, de har alltså riskerat att utsättas för direkt våld.

    Sen vet jag iof många som fått havandeskapspenning för vanliga arbeten om de haft foglossning tex....
Svar på tråden Sjukskriven pga gravidbesvär