• Anonym (Sprakprojekt.nu)

Söderslang / södersnack

Är det någon som vet varför det s k södersnacket någon gång uppstod i de södra delarna av Stockholm? Arbetarfenomen och sociolekter är ju en teori men det förklarar ju inte varför arbetarområden i övriga landet inte körde med ett sådant snack. Snacket ifråga blev ju så spritt så att det används i vårt dagliga språk, överallt i landet. Vanliga ord är t ex dagis (för daghem) och godis (för godsaker).

• Svar på tråden Söderslang / södersnack
  • Anonym (Projekt språk)
    sextiotalist skrev 2019-04-09 07:02:39 följande:

Läser du vad jag och andra skriver?

Södersnacket är på utdöende. Få kan detta numera, men är fortfarande en Stockholmsdiakekt, av fler.

Anser du även att andra dialekter, som är utdöende, inte är en dialekt som tillhör området?

Så än en gång, läs mina drömmars stad av Fogelström, så kommer du möta riktigt södersnack.

Jag har tagit del av Södersnacket i många former, film, böcker m m, så du behöver inte lära upp mig nåt mer. Tycker att varianten är precis lika mycket stockholmska som den som talas i t ex Vasastaden (som för övrigt är en äldre variant så den ursprungliga Stockholmskan var en variant av Uppländska. Allt övrigt är bara lösryckta påståenden.
  • Anonym (Projekt språk)
    Aniiee skrev 2019-04-09 11:46:10 följande:

Alla sociolekter som pratas i Stockholm är Stockholmska. Precis som alla sociolekter i Småland är småländska. Men söderklyket är det ingen som språkar längre.

Det är sant. Däremot talas det fortfarande varianter av det på Söder, som måhända saknar slanget men ändå har varianter som skiljer sig en del från den stockholmska som talas på t ex Lidingö (tänker på utdragna vokaler, inte lika stora diftonger, det gamla e-ljudet där övriga landet säger ä, som i greset och kleder). Varianter som Sextiotalisten inte vill kännas vid trots att hon sa i ett tidigare inlägg att hon är från just Söder.
  • Anonym (Projekt språk)
    louisa83 skrev 2019-04-09 12:55:45 följande:

Jag har vuxit upp på söder och tycker också att det här ämnet är intressant. De flesta pratar ju inte så längre, men någon gång då och då har jag faktiskt stött på några som pratar så. Gemensamt för dem har varit att de har vuxit upp på söder i en arbetarfamilj, och jobbar fortfarande inom ett "arbetaryrke" eller vad man ska säga. Som bilmekaniker, fabrik och liknande. Alla var män. Det är också känt inom lingvistiken att män är de som talar med bredare dialekt än kvinnor. Jag har märkt samma sak med Stockholmskans e-ljud för ord som stavas med ä (t.ex leesa istället för läsa). Förr talade man mycket mer så, nu har det närmat sig rikssvenskan mer. De som fortfarande pratar så är oftast äldre som växt upp i Stockholmsområdet. Kul när man kollar på gamla filmer tycker jag, tänker alltid på deras dialekt då (som Vi på Saltkråkan t.ex). I allmänhet så närmar sig dialekter varandra eftersom vi reser och flyttar mer nuförtiden. Förståeligt men samtidigt lite trist. Samhällsskillnaderna är heller inte lika stora nu som då, man behöver inte visa sin klasstillhörighet på samma sätt (som söderkisarna). Vad gäller Söder så känner jag nostalgi varje gång jag hör gammal söderslang (även fast jag inte är så gammal) just för att jag saknar söder som det var. Söder har en beundransvärd arbetarhistoria, som alltid haft känsla och ett pulserande kreativt hjärta. De senaste åren har detta ersatts av rika människor utifrån (sorry men det är så jag ser det). Alla människor har bytts ut. Jag känner aldrig igen någon när jag går på gatan där längre. Studenter och arbetare skulle aldrig kunna ha råd att köpa eller ens hyra en lägenhet där. Jag tycker Söder aldrig har varit så tyst som det är nu. Det har förlorat allt det som det en gång var.

Ja, det är nästan lite som Göteborg faktiskt. Men jag tycker ändå att dialekterna är på frammarsch igen, åtminstone utanför 08-området. Även Södersnacket finns det historiska och kulturella argument för att bevara.

Dock tråkigt att kvinnor i mindre utsträckning talar dialekt än män som du nämnde, vilket jag också har läst.
  • sextiotalist
    Anonym (Projekt språk) skrev 2019-04-10 00:22:41 följande:

Det är sant. Däremot talas det fortfarande varianter av det på Söder, som måhända saknar slanget men ändå har varianter som skiljer sig en del från den stockholmska som talas på t ex Lidingö (tänker på utdragna vokaler, inte lika stora diftonger, det gamla e-ljudet där övriga landet säger ä, som i greset och kleder). Varianter som Sextiotalisten inte vill kännas vid trots att hon sa i ett tidigare inlägg att hon är från just Söder.

Va!!

Jag skrev att södersnack är på utdöende. Inte att det finns olika dialekter inom stockholmskan.Språket ändrar sig, nya ord kommer in, andra försvinner. Däremot är inte allt slang från södersnack. Det finns ord som är typiskt göteborgskt som man möter långt utanför Göteborg. T.ex tyken.

Vissa ord är generationsbundna, andra ord är dialektala. Även andra dialekter påverkas av invandringen, både i Malmö och Göteborg finns områden där språket påverkas av t.ex arabiska.
  • Houdini
    Anonym (Projekt språk) skrev 2019-04-09 06:44:21 följande:

Har han umgåtts med Söderkisar då eller hur kan han ha lagt till med en sådan variant?

Han tyckte väl att det lät bättre än den lite utvattnade dialekt som pratades i Solna/Sundbyberg.

Han la sig till med den är han började bli känd.

Han var jämnårig med min pappa och rörde sig i ungefär samma gäng. Och pappa pratar inte så och har berättat att JW inte pratade så innan han vann en talangtävling på Lorry.

Jag är född och uppvuxen i Sundbyberg och vet ingen som pratar som JW. Inte i den äldre generationen heller.

Det var redan på farsans tid inte "fint" att prata med söderslang, det visade ju direkt vilken samhällsklass du tillhörde.

Men det men dialekter och så. Min ex-svärfar var från Limhamn uppvuxen i sk arbetarhem gick fasen inte att förstå honom i början jag lärde känna honom.

Min nuvarande svärfar också malmöit men från tjänstemannahem pratar helt annorlunda skånska.

Det var ju samma i Stockholm, Göteborg och Malmö olika dialekter beroende var i staden du växte upp och vilken samhällsklass du tillhörde.
  • Aniiee
    Anonym (Projekt språk) skrev 2019-04-10 00:22:41 följande:
    Varje gång du skriver något så undrar jag lite vad du svarar på.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Projekt språk)
    sextiotalist skrev 2019-04-10 06:16:15 följande:

Va!!

Jag skrev att södersnack är på utdöende. Inte att det finns olika dialekter inom stockholmskan.Språket ändrar sig, nya ord kommer in, andra försvinner. Däremot är inte allt slang från södersnack. Det finns ord som är typiskt göteborgskt som man möter långt utanför Göteborg. T.ex tyken.

Vissa ord är generationsbundna, andra ord är dialektala. Även andra dialekter påverkas av invandringen, både i Malmö och Göteborg finns områden där språket påverkas av t.ex arabiska.

Framförallt i Stockholm, va? Ingen annan stad har så många invånare som är födda i annat land eller har föräldrar som är det.

Absolut är ord som tyken allmänt förekommande, men långt fler av den sortens ord har Stockholm som sitt ursprung.

F ö noterade du inte det att dagis och godis visst var gammalt Stockholmsslang.
  • Anonym (Projekt språk)
    Houdini skrev 2019-04-10 06:44:57 följande:

Han tyckte väl att det lät bättre än den lite utvattnade dialekt som pratades i Solna/Sundbyberg.

Han la sig till med den är han började bli känd.

Han var jämnårig med min pappa och rörde sig i ungefär samma gäng. Och pappa pratar inte så och har berättat att JW inte pratade så innan han vann en talangtävling på Lorry.

Jag är född och uppvuxen i Sundbyberg och vet ingen som pratar som JW. Inte i den äldre generationen heller.

Det var redan på farsans tid inte "fint" att prata med söderslang, det visade ju direkt vilken samhällsklass du tillhörde.

Men det men dialekter och så. Min ex-svärfar var från Limhamn uppvuxen i sk arbetarhem gick fasen inte att förstå honom i början jag lärde känna honom.

Min nuvarande svärfar också malmöit men från tjänstemannahem pratar helt annorlunda skånska.

Det var ju samma i Stockholm, Göteborg och Malmö olika dialekter beroende var i staden du växte upp och vilken samhällsklass du tillhörde.

Okej. Lustigt att man såg Solna-Stockholmskan som urvattnad redan då. Tycker att den är ganska specifik idag, men är inte heller från Sthlm.

Ja, Malmö-skånskan kan vara svårbegriplig för det ovana örat. Den variant som talas i Helsingborg är finare tycker jag.
  • Anonym (Projekt språk)
    Aniiee skrev 2019-04-10 12:30:24 följande:

Varje gång du skriver något så undrar jag lite vad du svarar på.

Okej? Lust att säga något konkret om tråden istället?
  • sextiotalist
    Anonym (Projekt språk) skrev 2019-04-10 12:42:30 följande:

Framförallt i Stockholm, va? Ingen annan stad har så många invånare som är födda i annat land eller har föräldrar som är det.

Absolut är ord som tyken allmänt förekommande, men långt fler av den sortens ord har Stockholm som sitt ursprung.

F ö noterade du inte det att dagis och godis visst var gammalt Stockholmsslang.

Ja, just de orden är inte typiskt Stockholmskt, utan en generationsfråga.

De orden har inget med södersnack att göra
  • Anonym (Projekt språk)
    sextiotalist skrev 2019-04-10 13:06:46 följande:

Ja, just de orden är inte typiskt Stockholmskt, utan en generationsfråga.

De orden har inget med södersnack att göra

Men de är från Stockholm, det var det som var poängen.
  • Anonym (Godis)
    Anonym (Sprakprojekt.nu) skrev 2019-04-07 05:38:37 följande:

Är det någon som vet varför det s k södersnacket någon gång uppstod i de södra delarna av Stockholm? Arbetarfenomen och sociolekter är ju en teori men det förklarar ju inte varför arbetarområden i övriga landet inte körde med ett sådant snack. Snacket ifråga blev ju så spritt så att det används i vårt dagliga språk, överallt i landet. Vanliga ord är t ex dagis (för daghem) och godis (för godsaker).

Just dagis och godis, poppis, kondis och mitt namn Cattis är typiska latiniserade diminutiv. De kommer ursprungligen från 1800-talets studentliv, så de har inte så mycket med just stockholmska att göra. Jfr Ackis = Akademiska sjukhuset (i Uppsala, studentstad), Teknis (KTH).
  • sextiotalist
    Anonym (Projekt språk) skrev 2019-04-10 14:33:00 följande:
    Men de är från Stockholm, det var det som var poängen.
    Men det håller jag inte med om, du vet inte om de har sitt ursprung i Stockholm eller Göteborg eller Uppsala eller Lund, du tror att det har sitt ursprung i Stockholm eftersom du har hört att man säger daghem och godsaker (främst bland äldre) där du kommer ifrån.
    Jag hörde, framför allt godis (eftersom dagis inte var något man pratade om förrän mina jämnåriga fick barn), redan i början av 70-talet på västkusten, men har hört både godsaker och daghem även i Stockholm, främst då äldre generationen.
    Lite OT, så sa man daghem när jag var liten (OK mellanstadiet då), min lillebror gick på det nyöppnade daghemmet i den förorten vi flyttade till. Detta var i slutet av 60-talet. Stockholm
  • Anonym (Projekt språk)
    Anonym (Godis) skrev 2019-04-10 14:36:17 följande:

Just dagis och godis, poppis, kondis och mitt namn Cattis är typiska latiniserade diminutiv. De kommer ursprungligen från 1800-talets studentliv, så de har inte så mycket med just stockholmska att göra. Jfr Ackis = Akademiska sjukhuset (i Uppsala, studentstad), Teknis (KTH).

Var uppkom de då och varför?
  • Anonym (Projekt språk)
    sextiotalist skrev 2019-04-10 14:43:44 följande:

Men det håller jag inte med om, du vet inte om de har sitt ursprung i Stockholm eller Göteborg eller Uppsala eller Lund, du tror att det har sitt ursprung i Stockholm eftersom du har hört att man säger daghem och godsaker (främst bland äldre) där du kommer ifrån.

Jag hörde, framför allt godis (eftersom dagis inte var något man pratade om förrän mina jämnåriga fick barn), redan i början av 70-talet på västkusten, men har hört både godsaker och daghem även i Stockholm, främst då äldre generationen.

Lite OT, så sa man daghem när jag var liten (OK mellanstadiet då), min lillebror gick på det nyöppnade daghemmet i den förorten vi flyttade till. Detta var i slutet av 60-talet. Stockholm

Jo, jag förstår att du försöker komma till allt beror på och att det inte finns någon logik i någonting. Vägrar dock erkänna att det inte skulle finnas en förklaring till (ja, i stort sett alla) språkliga fenomen. Vi får väl enas om att vara oense helt enkelt.
  • sextiotalist
    Anonym (Projekt språk) skrev 2019-04-10 14:48:34 följande:
    Var uppkom de då och varför?
    Räcker det inte med det Godis svarade. Det har med all sannolikhet uppkommit i de akademiska kretsarna
  • sextiotalist
    Anonym (Projekt språk) skrev 2019-04-10 14:51:16 följande:
    Jo, jag förstår att du försöker komma till allt beror på och att det inte finns någon logik i någonting. Vägrar dock erkänna att det inte skulle finnas en förklaring till (ja, i stort sett alla) språkliga fenomen. Vi får väl enas om att vara oense helt enkelt.
    Det är ju det som är så roligt med språk. Att det inte alltid finns en synlig logisk förklaring till vissa ords uppkomst. Vissa ord kan uppstått när någon började leka med ett ord. Tom Astrid Lindgren har i sina böcker skapat en del ord (som Pippi t,ex använde).
    Om man frånser från nya ord, inlånade ord (från arabiska, som vi gjort länge, romani, finska, engelska, tyska, franska och latin) så är det nog en del lek med ord som skapat nya ord.
    Speciellt bland akademiska kretsar så är det nog inte ovanligt.
    Förkortningar av etablerade fenomen (som t.ex daghem) är inte heller något som härör till Stockholmskan, utan det hittar man nog i alla dialekter. Tänkt t.ex Bamba i Göteborg (en totalt ologisk förkortning egentligen). Nu har dessutom förskolan fått en, i mina öron vidrig och ful, förkortning. Föris, jag får rysningar i hela kroppen.
    Men än en gång,. jag tycker du ska läsa böcker från arbetarförfattare i Stockholm, t.ex Fogelström, där möter man det riktiga södersnacket, som är (OK var då) fantasifullt och en blandning av påhittade ord, dialektala ord från inflyttade från bondlandet.
  • Anonym (Projekt språk)
    sextiotalist skrev 2019-04-10 15:27:27 följande:

Räcker det inte med det Godis svarade. Det har med all sannolikhet uppkommit i de akademiska kretsarna

Kan säkert vara så, men lite ologiskt m t p att slang och förkortningar är/var vanligare i arbetarkretsar.
  • Anonym (Projekt språk)
    sextiotalist skrev 2019-04-10 15:35:43 följande:

Det är ju det som är så roligt med språk. Att det inte alltid finns en synlig logisk förklaring till vissa ords uppkomst. Vissa ord kan uppstått när någon började leka med ett ord. Tom Astrid Lindgren har i sina böcker skapat en del ord (som Pippi t,ex använde).

Om man frånser från nya ord, inlånade ord (från arabiska, som vi gjort länge, romani, finska, engelska, tyska, franska och latin) så är det nog en del lek med ord som skapat nya ord.

Speciellt bland akademiska kretsar så är det nog inte ovanligt.

Förkortningar av etablerade fenomen (som t.ex daghem) är inte heller något som härör till Stockholmskan, utan det hittar man nog i alla dialekter. Tänkt t.ex Bamba i Göteborg (en totalt ologisk förkortning egentligen). Nu har dessutom förskolan fått en, i mina öron vidrig och ful, förkortning. Föris, jag får rysningar i hela kroppen.

Men än en gång,. jag tycker du ska läsa böcker från arbetarförfattare i Stockholm, t.ex Fogelström, där möter man det riktiga södersnacket, som är (OK var då) fantasifullt och en blandning av påhittade ord, dialektala ord från inflyttade från bondlandet.

Bamba är väl hur logisk som helst? Barnmatsbespisning (som det härrör ur) är betydligt längre och naturligtvis mer svåruttalat, framförallt för de yngre. Och jo, mycket slang är ifrån Stockholm, det är inget jag hittat på utan stöds av allsköns språkvetare. Föris använder vi här nere också, men då i betydelsen förfest, förladd (obs, har inget med knark att göra) förekommer också. De flesta ord har urpsrung i andra språk, ja, vilket gör det väldigt logiskt om man ser till ordens urpsrung och användande osv, så köper inte alls att det mesta bara är påhittat för skojs skull. Tycker snarare DET är det fina med vårt språk. Hur mycket har t ex serbokroatiskan förändrats de senaste århundradena? Att orden daghem och dagis används överallt har natuligtvis med Stockholms språkliga och kulturella dominans att göra, även detta understöds av forskare.

Nej, återigen, tips om böcker in absurdum håller inte, utan jag tycker det är synd att du har den här stilen att *så här är det, punkt slut* i de flesta inlägg du gör i de trådar du skriver i. Verkligheten är sällan svart och vit och ganska ofta är saker öppna för tolkningar.
Svar på tråden Söderslang / södersnack