Anonym (Projekt språk) skrev 2019-04-10 14:51:16 följande:
Jo, jag förstår att du försöker komma till allt beror på och att det inte finns någon logik i någonting. Vägrar dock erkänna att det inte skulle finnas en förklaring till (ja, i stort sett alla) språkliga fenomen. Vi får väl enas om att vara oense helt enkelt.
Det är ju det som är så roligt med språk. Att det inte alltid finns en synlig logisk förklaring till vissa ords uppkomst. Vissa ord kan uppstått när någon började leka med ett ord. Tom Astrid Lindgren har i sina böcker skapat en del ord (som Pippi t,ex använde).
Om man frånser från nya ord, inlånade ord (från arabiska, som vi gjort länge, romani, finska, engelska, tyska, franska och latin) så är det nog en del lek med ord som skapat nya ord.
Speciellt bland akademiska kretsar så är det nog inte ovanligt.
Förkortningar av etablerade fenomen (som t.ex daghem) är inte heller något som härör till Stockholmskan, utan det hittar man nog i alla dialekter. Tänkt t.ex Bamba i Göteborg (en totalt ologisk förkortning egentligen). Nu har dessutom förskolan fått en, i mina öron vidrig och ful, förkortning. Föris, jag får rysningar i hela kroppen.
Men än en gång,. jag tycker du ska läsa böcker från arbetarförfattare i Stockholm, t.ex Fogelström, där möter man det riktiga södersnacket, som är (OK var då) fantasifullt och en blandning av påhittade ord, dialektala ord från inflyttade från bondlandet.