• Bonuspappa1

    Mamma med förlossningsdepression

    För två månader sedan fick vi vårt första gemensamma barn. Mamman har en på 6 år från ett tidigare förhållande.

    Efter ungefär en vecka efter förlossningen drabbas mamman av pts (posttraumatisk stressymptom), dagligt tal förlossningsdepression. Hennes psykolog har gett henne råden att vila mycket, bara göra det som känns roligt, avsätta en bestämd tid i veckan då hon ska ha egentid och den får inte ändras, äta varierad mat på bestämda tider.

    För att hon ska kunna följa rekommendationerna utför jag alla hushållssysslor, flaskmatar bebisen samt hämtar/lämnar på förskolan, matar bebisen alla de gånger han vill ha mat på nätterna för att mamman ska få sova. Tyvärr så sover hon inte på nätterna utan ligger bara och lyssnar på honom när han sover eller när jag matat honom.

    Nu när det snart gått två månader börjar jag känna mej sliten och orkeslös. Att aldrig få sova en hel eller större del av en natt, att inte kunna sova på dagarna eller få någon hjälp/stöttning av mamman tar ut sin rätt.

    Jag blir lätt irriterad på mamman, oengagerad, trött och tycker inte att något är roligt.

    Vad ska jag göra? Är det så här det är att vara förälder ihop med en förälder med pts?

    Har pratat med mamman om att det här inte funkar. Att hon måste få hjälp med att kunna sova på nätterna så hon inte sover bort hela dagarna utan att vi då kan hjälpas åt med sysslorna men då var det jag som inte förstod sjukdomen.

    Jag behöver råd för snart orkar inte jag längre men måste ändå orka för bebisen har ingen annan än mej.

  • Svar på tråden Mamma med förlossningsdepression
  • Bonuspappa1

    Tack för era svar.

    Pyret013: Att PTSD och förlossningsdepression inte var samma låg utanför min vetskap, därav mitt felaktiga påstående.

    Något KBT har jag inte hörts nämnas, enbart det jag berättade om tidigare. Har själv tyckt att psykologens rekommendationer är konstiga för att komma ur detta. Kan jag begära att få vara med vid en av deras träffar?

    Mitt förtroende för denna tydligen unga psykolog är inte stort men har förlitat mej på att hon kan sitt jobb.

    Annanellelee: I dagens samhälle är alla så otroligt upptagna med sina egna liv att någon tid för andra är obefintlig. Barnets farmor är här och stöttar så mycket hon kan och orkar, mammans familj frågar bara hur hon mår och sen är det bra så.

    Storasyskonets pappa bor 10 mil bort med sin nya familj. Utan att gå in i detalj så kan jag i stora drag säga att även om jag har svårt att få tid till storasyskonet så blir han bättre omhändertagen och sedd här än hos pappa.

    För att förkorta beskrivningen av situationen så utelämnade jag mycket. Vad gäller mat, städ tvätt etc så ligger jag redan på en låg accepterad nivå. Får ibland höra ?F*n så skitigt det är här hemma, vi måste städa.? Vi i den meningen är jag. För att slippa höra sådant så försöker jag hålla allt på en jämn låg nivå, men jag förstår din tanke och den var bra.

    Tänker ofta på alla ensamstående och att de klarar av det. Däremot behöver de aldrig ta hand om ett vuxet barn som jag måste. Att veta att vi kunde/borde vara två som hjälps åt knäcker psyket och allt praktiskt knäcker orken.

    Jag är nog inte ensam om att stå vid skötbordet vissa nätter, gråtandes och fundera på hur f*n jag ska orka.

    Åter igen, tack Pyret013 och Annanellelee för era svar i tråden. All hjälp just nu är värt mer än guld.

  • Bonuspappa1
    Alexi skrev 2019-04-09 09:06:17 följande:

    Ni borde boka ett möte på Bvc och se till att verkligen diskutera behandlingen och hur ni ska komma framåt. Är psykologen via Bvc?

    PTSD är en svår diagnos för de som varit utsatta för svåra trauma. Förlossningsdepression bör vara lättare att behandla. Men hon borde ju kunna medicinera, antidepressiva och eller sömnmedel av något slag. 


    Hennes psykolog är via BVC och svårt trauma var vi med om förra året då vår nyfödda dog efter tre dagar på grund av sjukvårdens slarv.

    Sa till henne idag att hon måste se till att börja sova på nätterna, annars kommer hon aldrig in i vanliga rutiner igen.
Svar på tråden Mamma med förlossningsdepression