• Anonym (G)

Bara magar och ben

Såååå, hur resonerar ni kring era barns klädsel? Nu står vi plötsligt inför att två av döttrarna vill ha magtröjor, ?cold shoulders?, korta shorts/kjolar och jag inser att vi föräldrar resonerar väldigt olika gällande detta.

Flickorna i fråga är 7 och 10.

Är ni okej med sådan klädsel? Är det skillnad på hemma och i skolan?

• Svar på tråden Bara magar och ben
  • EnglandsSvenskan

Min yngsta dotter är 12 och får inte ha magtröja, cold shoulders har hon aldrig efterfrågat. Hon är ingen kjoltjej heller men shorts kan hon ha rätt korta, så som alla shorts ser ut i butikerna för tillfället. 

I skolan har hon uniform där allt är knälångt och långärmat ibland kortärmat på varma dagar. Skulle kännas jätteskruvat att låta henne gå ut med magen bar och kort kjol. Det skulle inte hennes 16 åriga syster få göra heller. 

• syntharen

Nu har jag bara en dotter som endast är 11 veckor så kan ju vara så att jag ändrar mig längre fram men hon kommer få ha bar mage och sk cold shoulders och korta shorts och korta kjolar. Däremot ska det endast bäras om det är varmt ute. Dvs inte en kall vinterdag. I skolan tycker jag också man har på sig lite mer täckande kläder, pojke som flicka, eftersom det är som en arbetsplats och som vuxen kan man inte heller ha på sig vad som helst när man jobbar. På fritiden får man göra som man vill. Mina två söner får t.ex inte ha linne på skolan/förskolan.

Varför skulle ens dotter inte få bära dom kläder hon vill? Vad är anledningen? Vad gör en bar mage? Varför ska hon inte få ha kort kjol?

• cosinus

Har en tjej på högstadiet och en på lågstadiet.

Nu har det slumpat sig så att den på högstadiet inte alls gillar modet med bara magar, håliga jeans, korta shorts och annat så där har jag inte behövt ta ställning.

Lillasyster på lågstadiet däremot vill gärna ha.

Regeln är enkel. Tröjorna ska nå ner till byxlinningen med typ 2 cm marginal när hon står rakt upp och ner. Annars är det linne under som gäller. Det vägrar hon så då blir det att den typen av tröjor inte köps. Sen är det givetvis så att en del av hennes tröjor visar magen om hon lyfter händerna ovanför huvudet men det känner jag är ok. Samma dotter föredrar boxertrosor med lite ben och där ska givetvis shortsen vara minst så långa att trosor inte syns.

Bara axlar har jag inget stort problem med, det hade hon på avslutningen i åk 1. Är bara vädret sånt att hon lika gärna hade kunnat ha ett linne så lägger jag mig inte i om det är ett hål för tröjan över axeln.

• Anonym (Emma)

Hemma är väl en sak, men jag tycker inte att man kan ha vad som helst i skolan (gäller både pojkar och flickor). Då har man inte magtröja och kort kort. Tröjor med cold shoulders har jag inte ens reflekterat över, då de ändå brukar ha en ärm. Ser inget problem med såna.

• Alexi

HUR motiverar ni att man inte har kort magtröja tex i skolan.

Dvs hur förklarar ni, vad är argumenten?

(10-åring här hemma som häromdagen i affären berättade för mig att det ju är inne nu med korta magtröjor...)

• EnglandsSvenskan
    Alexi skrev 2019-04-09 14:45:49 följande:

(10-åring här hemma som häromdagen i affären berättade för mig att det ju är inne nu med korta magtröjor...)

Hmm, jag motiverar nog inte direkt. Det har inte varit något problem i vårt hem att inte gå ut och visa magen. Snart är modet förbi och något nytt, förhoppningsvis mer påklätt, kommer att vara det som gäller. 

Det kanske är annorlunda i Sverige men här i England är det främst barnen från de fattigare delarna av stan som normalt sett går runt i mjukiskläder som har de kortaste kjolarna/shortsen och magtröjor plus massor med smink och tatuerade ögonbryn som gör att det ser ut som de har ett par sniglar i pannan. (Jäklar vad gammal och mossig jag låter nu, det är jag faktiskt inte). Det är i alla fall inte en stil som går hem hos någon i min familj. 
  • Anonym (jadu)

Jag vill säga att med leggings/cykelbyxor/strumpbyxor (ogenomskinliga) under så är korta kjolar och shorts OK. Ska det vara bara ben vill jag att fingertopparna når fållen när hen står rakt.

"Hål på axlarna" har jag inte egentligen problem med, jag jämför det med att ha linne+"singoalla"-top.

En top/tröja tycker jag ska täcka navel när hen står rakt.

• EnglandsSvenskan
    Anonym (jadu) skrev 2019-04-09 15:05:18 följande:

Jag vill säga att med leggings/cykelbyxor/strumpbyxor (ogenomskinliga) under så är korta kjolar och shorts OK. Ska det vara bara ben vill jag att fingertopparna når fållen när hen står rakt.

"Hål på axlarna" har jag inte egentligen problem med, jag jämför det med att ha linne+"singoalla"-top.

En top/tröja tycker jag ska täcka navel när hen står rakt.

Håller med i det du säger även om min dotter har rätt korta shorts på semester och sådant. Inte uppseendeväckande korta men hon har väldigt långa ben så alla shorts ser korta ut. Dock inte i skolan så klart. 
  • Anonym (jadu)
    EnglandsSvenskan skrev 2019-04-09 15:12:33 följande:
    Håller med i det du säger även om min dotter har rätt korta shorts på semester och sådant. Inte uppseendeväckande korta men hon har väldigt långa ben så alla shorts ser korta ut. Dock inte i skolan så klart. 
    Jo, semester är ju lite annorlunda. Kidsen kan gärna springa omkring hela dagarna i baddräkt på landet, det gör mig inget. Men det hade jag aldrig accepterat som utstyrsel på lektionstid. Solig
  • Anonym (Tonårsdöttrar)

Har förklarat att man framför budskap i hur man klär sig.

Har man en urringad tröja bör man ha mer döljande kläder i övrigt.

Dessutom när deras pappa pyntat sig med glitterfärg, avklippta gamla jeans och ?magtröja? så har budskapet trillat ned.

• cosinus

För lågstadiebarn så tycker jag inte man behöver motivera så rackarns noga.

Jag tycker att tröjor ska täcka magen, räcker rätt långt.

Jag är noga med att säga att det är mina åsikter, inget generellt och att andra föräldrar gör andra val. Börjar man säga att det är fel eller andra föräldrar gör fel bäddar man bara för tjafs i skolan.

Så man säger vad man anser, och därmed är reglerna så här och ja, andra barn får för att deras föräldrar tänker på ett annat sätt.

Med äldre barn kan man börja diskutera vilka signaler som sända ut och så vidare. Men jag tycker det är överkurs på lågstadiet.

Alexi skrev 2019-04-09 14:45:49 följande:

• Anonym (Lez)
    EnglandsSvenskan skrev 2019-04-09 15:01:31 följande:

Hmm, jag motiverar nog inte direkt. Det har inte varit något problem i vårt hem att inte gå ut och visa magen. Snart är modet förbi och något nytt, förhoppningsvis mer påklätt, kommer att vara det som gäller. 

Det kanske är annorlunda i Sverige men här i England är det främst barnen från de fattigare delarna av stan som normalt sett går runt i mjukiskläder som har de kortaste kjolarna/shortsen och magtröjor plus massor med smink och tatuerade ögonbryn som gör att det ser ut som de har ett par sniglar i pannan. (Jäklar vad gammal och mossig jag låter nu, det är jag faktiskt inte). Det är i alla fall inte en stil som går hem hos någon i min familj. 

Jag börjar tycka mig se sånt mer och mer i Sverige också. Att de med föräldrar med lägre utbildningsnivå låter sina barn gå klädda och sminkade på ett annat sätt än föräldrar med högre utbildningsnivå.
Svar på tråden Bara magar och ben