• washo

Varför skaffar ni barn?

Jag undrar varför folk skaffar barn?
    Man umgås ju knappast med sina barn nu för tiden.
    Det vanliga är att barn går på dagis 8-12 timmar om dagen vilket är fruktansvärd i sig. Man kommer hem vid 16-17 tiden med barnet och då har man ca 2 timmar på sig att förberedda äta diska och sedan natta barnen. Förhoppningsvis blir det lite lek med barnen. Så går veckan mot sitt slut.
    På Helgerna ska det vara fullspäckat med aktiviteter eller själv lek.
    I båda fall är föräldrarna frånvarande.
    I bästa fall blir det lite lek.
    Och självklart massa skäll och uppfostran med allt vad det innebär.

Vid 18 års ålder är barnen så otrygga att de vill flytta ut och föräldrarna pustar ut och kallar det självständighet. 

• Svar på tråden Varför skaffar ni barn?
  • sextiotalist
    washo skrev 2019-04-11 16:26:01 följande:
    haha vadå ta det lugnt
    Jag är lugn som en filbunke 

https://www.viforaldrar.se/barn-2-5-ar/5-saker-ditt-barn-behover-fran-dig/
    D
    u verkar inte gilla att läsa men läs gärna hela.
    Speciellt punkt fyra som jag gärna klistrar här till dig  

4. Att ni har roligt tillsammans

Malin Broberg: ?Barn- och föräldrarelationen är ömsesidig. Barnet behöver känna att ?du kan njuta av att vara tillsammans med mig och jag njuter av att vara tillsammans med dig?. Och föräldrar ­behöver känna och förstå hur viktiga de är för sina barn. Att de inte är ­utbytbara.

Att ha roligt med varandra är grunden till det kitt vi har ihop, vi och våra barn. Det handlar inte om stora saker som att gå på ­Liseberg. Det handlar om att hitta ­stunder i vardagen för att till ­exempel leka tittut, läsa en bok, bygga lego eller spela boll på ett ­roligt sätt. Att känna att man är nära, helst en stund varje dag. Att känna att relationen i grunden bygger på glädje över att vara ­tillsammans.

Goda stunder tillsammans är bra på flera sätt. Till exempel ­minskar det antalet konflikter.?

Det står inte lek, utan att man skapar en relation och har roligt. sedan tog hon exempel på att det är det lilla som räknas. Inte ett ord att leka, utan har roligt tillsammans. Det kan man ha på många sätt
  • sextiotalist
    washo skrev 2019-04-11 15:19:21 följande:
    Det du skriver om är ju också en variant av lek t.ex skogen men var du närvarande i skogen med honom?
    För barn är det mesta lek om föräldrarna är närvarande på barnets villkor. 
    Är man på en lekplats t.ex och inte ser barnet och istället glor i telefonen hela tiden, ja då är man inte närvarande och det skapar inga goda relationer.

Seriöst hur kan en 3åring tycka museum är roligt framför en lekpark med gungor rutschkanor eller rita, måla sparka boll m.m.??? 
    Ett museum med närvarande föräldrar kan absolut vara en komplement lek men knappast kan den ersätta det små barn tycker om. 
    Jag tror mest att det var ni vuxna som ville besöka museum eller shoppa på stan men intalade er om att barnet gillar det. Det heter självbedrägeri :)

Jag har absolut inte pratat om att man ska vara hemmafru.
    Ja, en tre-åring kan älska ett museum och även vetenskap. Sonen föredrog att se på tekniska program framför Bollibompa och hans favoritmuseum var det tekniska museet i Stockholm (och han var inte det enda barnet som tyckte om att vara där), Vasamuseet, Naturhistoriska var också två favoriter.

• washo
    sextiotalist skrev 2019-04-11 16:39:56 följande:
    Det står inte lek, utan att man skapar en relation och har roligt. sedan tog hon exempel på att det är det lilla som räknas. Inte ett ord att leka, utan har roligt tillsammans. Det kan man ha på många sätt
    Menar du allvar?
    Ser du inte ordet leka? 

Här får du ett utdrag ur texten maestro :

till ­exempel leka tittut

• sextiotalist
    washo skrev 2019-04-11 16:48:36 följande:
    Menar du allvar?
    Ser du inte ordet leka? 

Här får du ett utdrag ur texten maestro :

till ­exempel leka tittut
    Hon tog exempel på roliga saker som man kan göra, OK, leka tittut, men hon skrev aldrig att man skulle LEKA med barnen, utan att man skulle ha det roligt med barnen.
  • washo
    sextiotalist skrev 2019-04-11 16:57:03 följande:
    Hon tog exempel på roliga saker som man kan göra, OK, leka tittut, men hon skrev aldrig att man skulle LEKA med barnen, utan att man skulle ha det roligt med barnen.
    herre gud ha roligt med barnen leka umgås gemensamtid ...you name it 
  • washo
    sextiotalist skrev 2019-04-11 16:43:33 följande:
    Ja, en tre-åring kan älska ett museum och även vetenskap. Sonen föredrog att se på tekniska program framför Bollibompa och hans favoritmuseum var det tekniska museet i Stockholm (och han var inte det enda barnet som tyckte om att vara där), Vasamuseet, Naturhistoriska var också två favoriter.
    Då har du väldigt unik 3 åring som älskar museum eller så uppfostrar du honom till lillgammal :) det sistnämnda finns det gott om
  • sextiotalist
    washo skrev 2019-04-11 17:07:33 följande:

Då har du väldigt unik 3 åring som älskar museum eller så uppfostrar du honom till lillgammal :) det sistnämnda finns det gott om

Tja, det var alltid många barn som var där och verkade ha roligt.

Visst påverkas barn av ens intressen. Men hans intresse för teknik har kommit av sig självt och han kunde leka, men det gjorde han med sina kompisar. Vi föräldrar gav annat till honom. Tydligen har det varit starka minnen. För han när han pratar om sin uppväxt så är det skogspromenaderna och museibesöken han pratar om, inte besöken på lekland eller så. Han säger att han är glad att vi har gett honom detta.
  • GGN
    Postman skrev 2019-04-10 20:32:16 följande:

Hur menar du?

Du gav ju med dig. Du bestämmer över dina spermier.
  • Postman
    GGN skrev 2019-04-11 19:11:58 följande:
    Du gav ju med dig. Du bestämmer över dina spermier.
    Ja jag brydde mig inte. För mig har skaffa barn aldrig varit något viktigt.
  • GGN
    Postman skrev 2019-04-11 19:15:38 följande:

Ja jag brydde mig inte. För mig har skaffa barn aldrig varit något viktigt.

Nej, men påstå då inte att du inte fick vara med och bestämma.
Svar på tråden Varför skaffar ni barn?