• washo

Varför skaffar ni barn?

Jag undrar varför folk skaffar barn?
    Man umgås ju knappast med sina barn nu för tiden.
    Det vanliga är att barn går på dagis 8-12 timmar om dagen vilket är fruktansvärd i sig. Man kommer hem vid 16-17 tiden med barnet och då har man ca 2 timmar på sig att förberedda äta diska och sedan natta barnen. Förhoppningsvis blir det lite lek med barnen. Så går veckan mot sitt slut.
    På Helgerna ska det vara fullspäckat med aktiviteter eller själv lek.
    I båda fall är föräldrarna frånvarande.
    I bästa fall blir det lite lek.
    Och självklart massa skäll och uppfostran med allt vad det innebär.

Vid 18 års ålder är barnen så otrygga att de vill flytta ut och föräldrarna pustar ut och kallar det självständighet. 

• Svar på tråden Varför skaffar ni barn?
  • Postman
    GGN skrev 2019-04-11 19:23:15 följande:
    Nej, men påstå då inte att du inte fick vara med och bestämma.
    jodå, det var hustrun som bestämde det 
  • GGN
    Postman skrev 2019-04-11 19:47:34 följande:

jodå, det var hustrun som bestämde det 

Nej...
  • Mrs Moneybags
    washo skrev 2019-04-11 17:07:33 följande:
    Då har du väldigt unik 3 åring som älskar museum eller så uppfostrar du honom till lillgammal :) det sistnämnda finns det gott om
    Gå på valfritt museum vilken helg som helst. Det formligen vimlar av treåringar och andra små nyfikna barn där. Vad är det som säger att små barn inte skulle vara intresserade av att lära sig om natur och kultur, vetenskap mm på sin egen nivå? Det finns många utställningar som riktar sig till barn. Jag var på Operan med min son när han var 4. Hur kul som helst! Barnopera, då. 

Du verkar ha väldigt snäva regler för hur man får umgås med sitt eget barn. Tur att de flesta barn har föräldrar som följer sina egna intressen och tankar om vad ett barn kan göra. 
  • sextiotalist
    Mrs Moneybags skrev 2019-04-12 10:44:19 följande:
    Gå på valfritt museum vilken helg som helst. Det formligen vimlar av treåringar och andra små nyfikna barn där. Vad är det som säger att små barn inte skulle vara intresserade av att lära sig om natur och kultur, vetenskap mm på sin egen nivå? Det finns många utställningar som riktar sig till barn. Jag var på Operan med min son när han var 4. Hur kul som helst! Barnopera, då. 

Du verkar ha väldigt snäva regler för hur man får umgås med sitt eget barn. Tur att de flesta barn har föräldrar som följer sina egna intressen och tankar om vad ett barn kan göra. 
    Jag misstänker att de som har ett stort hundintresse har med sina barn på de aktiviteter som rör hundar, hästägare har med sina barn i stallet, motorintresserade tar med sina barn dit.
    Trädgårdsintresserade gräver i jorden med sina barn.
    De som gillar att resa tar sina barn med på resor, de som är kulturintresserade gör sådant med sina barn.
    Det viktigaste är ju att man får en relation med sina barn och gör trevliga (och roliga saker med sina barn).
    Barn kan ju tom tycka det är roligt att sortera tvätt med mamma eller pappa, vika handdukar, plocka ur diskmaskinen, dammsuga etc.
    Föräldrar behöver inte LEKA med sina barn, men de behöver vara med sina barn.
  • washo
    sextiotalist skrev 2019-04-12 10:54:47 följande:
    Jag misstänker att de som har ett stort hundintresse har med sina barn på de aktiviteter som rör hundar, hästägare har med sina barn i stallet, motorintresserade tar med sina barn dit.
    Trädgårdsintresserade gräver i jorden med sina barn.
    De som gillar att resa tar sina barn med på resor, de som är kulturintresserade gör sådant med sina barn.
    Det viktigaste är ju att man får en relation med sina barn och gör trevliga (och roliga saker med sina barn).
    Barn kan ju tom tycka det är roligt att sortera tvätt med mamma eller pappa, vika handdukar, plocka ur diskmaskinen, dammsuga etc.
    Föräldrar behöver inte LEKA med sina barn, men de behöver vara med sina barn.
    Allt lek ska vara på barnens villkor!
    Inte på vuxnas villkor!
  • Mrs Moneybags
    washo skrev 2019-04-12 10:57:13 följande:
    Inte på vuxnas villkor!
    Hahaha! Men om man som mamma inte leker med barnet då.... Skrattande

Då får de leka på sina villkor med någon annan. Vilket av barn 1 och barn 2:s villkor ska gälla...???  

Du har verkligen snurrat in dig i detta. 
  • sextiotalist
    washo skrev 2019-04-12 10:57:13 följande:
    Inte på vuxnas villkor!
    Skämtar du. Som förälder är man första hand förälder, med ansvaret att vägleda ens barn in i vuxenvärlden. Att ge barnen redskap så de kan bli trygga vuxna. Vår uppgift är inte att vara lekkamrater åt våra barn.
    Barn leker med sina lekkamrater på deras villkor, vi föräldrar vägleder våra barn (och nej, det innebär inte tråkiga sysslor och skäll)
  • atelje

Vi valde att ha barnet hemma tills 3 innan det ens blev tal om förskola. sedan har vi gått ned i tid och jag kan jobba hemifrån.
    Vi gillar vårt barn. Så oss går det ingen nöd på.

Men jag håller med om ditt inlägg.
    Mång skaffar kids för att de SKA dvs det förväntas av samhället, eller för att man inte har något riktigt jobb och vill leva lite på bidrag ett tag.

• washo
    Mrs Moneybags skrev 2019-04-12 11:09:37 följande:
    Hahaha! Men om man som mamma inte leker med barnet då.... Skrattande

Då får de leka på sina villkor med någon annan. Vilket av barn 1 och barn 2:s villkor ska gälla...???  

Du har verkligen snurrat in dig i detta. 
    Då är man en dålig mamma 
Svar på tråden Varför skaffar ni barn?