• Tue 9 Apr 2019 21:58
    3101 visningar
    14 svar
    14
    3101

    Din bästa mjölkfria efterrätt att bjuda barn på?

    Hjälp mig

    Vi ska bjuda hem en familj på mat och sonen där är mjölk allergisk - jag vill så gärna bjuda på en god efterrätt... men jag har noll koll på vad som är enkelt men gott o mjölkfritt.

    Ge mig tips och era bästa recept!

  • Svar på tråden Din bästa mjölkfria efterrätt att bjuda barn på?
  • Tue 9 Apr 2019 22:04
    #1

    Hemmagjorda lakritsmaränger och hallonsorbet? Kan det vara något?

  • Tue 9 Apr 2019 22:06
    #2

    Kladdkaka under förutsättning att du tar mjölkfritt margarin istället för smör. Går ju ocksp att variera i oändlighet med massa god mjölkfri choklad i, polkagris, nötter, annat godis! Och mjölkfri visp alt grädde för de som tål bredvid, samt hallon! Funkar alltid bra med barn också.

  • Tue 9 Apr 2019 22:07
    #3

    Du kan baka nästan vad som helst. Smulpaj, kladdkaka, bullar osv. Bara byt ut smör, mjölk osv mot mjölkfria alternativ. Finns god mjölkfri vaniljsås att ha till, eller mjölkfri glass.

    Vispgrädde bör du kanske undvika om du är ovan. Annars är allt pretty much the same.

  • Tue 9 Apr 2019 22:09
    #4
    Pyssilullan skrev 2019-04-09 21:58:31 följande:

    Hjälp mig

    Vi ska bjuda hem en familj på mat och sonen där är mjölk allergisk - jag vill så gärna bjuda på en god efterrätt... men jag har noll koll på vad som är enkelt men gott o mjölkfritt.

    Ge mig tips och era bästa recept!


    Lagar mjölkfritt ofta och mitt bästa tips är pannacotta, jag brukar göra En egen hallonsås och toppa med eller färsk passionsfrukt. Byt ut mjölk och grädde mot havremjölk och soyagrädde. Men det är ju såklart en smaksak, jag gillar pannacotta och tycker den mjölkfria smakar lika gott som vanlig :) viktigt att ha vaniljstång och inte bara vanillinsocker som vissa recept säger.
  • Tue 9 Apr 2019 22:28
    #5

    Vi gör oftast fruktsallad, och så risglass till det (Choice heter den). Enkelt och går att variera hur mycket som helst med att byta ut frukten.

    Kladdkaka bakat av mjölkfritt margarin. Glass och hallon till.

  • Wed 10 Apr 2019 11:07
    #6

    TACK för tips, jag vill göra det så enkelt som möjligt, och nu ska vi istället åka hem till dom men ta Med efterrätt så glass känns ej aktuellt.
    Men jag fastnade för PAJ, blir en mjölkfri paj bra? Finns vaniljsås utan mjölkprotein?
    Några bra recept?
    Eller något annat som ni tycket är Superenkelt och gott som jag borde göra?

  • Thu 11 Apr 2019 00:01
    #7

    Jag skulle gjort kladdkaka eller sockerkaka/muffins men det är mest för att det är grejer jag är van vid att baka och kan garantera bra resultat

  • Thu 11 Apr 2019 02:52
    #8

    Istället för att titta på mjölkfritt så titta på veganska alternativ. De innehåller inget med mjölk.

    Så vad vill du göra och sedan kan du ändre receptet till veganskt alternativ.

  • Sonnet
    Thu 11 Apr 2019 09:52
    #9

    Kladdkaka är ju superlätt. Jag gör den alltid med matolja istället för smör. Hur gott som helst.

  • Tue 12 Dec 2023 17:09
    #11

    Jag har rätt nyligen haft en liten gäst som inte tål mjölkproteiner. Efterrätten var en marängsviss på hembakade maränger med Oatly havrevisp i st f grädde, skivad banan och Escoffiers utmärkta chokladsås:  koka ihop lika delar kakao, vatten och strösocker till såsen är smidig och glansig. Jag hade 1,5 dl av varje ingrediens. En del dekorerade  svissen, resten i skål att skeda upp om man önskade mer chokladsås. Såsen har kraftig chokladsmak. Vill man midra den kan en del av vattnet bytas mot oatlygrädden. Rostade mandelflagor på toppen.
    Det var en populär dessert!

  • Tue 12 Dec 2023 18:09
    #12

    Chokladpudding kokt på kokosmjölk. 
    Vispa ihop 1 ägg, 3 dl kokosmjölk+3 dl vatten, 5 msk maizena majsstärkelse, 3 msk socker och 3 msk kakao. Sjud under omröring tills krämen tjocknar. Ta av från värmen. Vispa i 1,5 tsk vaniljsocker. Häll upp i vattensköljd form och kyl.

    Man kan göra på ospädd kokosmjölk men den blir väldigt mäktig

  • Tue 12 Dec 2023 21:12
    #13

    Tänk bara på att läsa noga på förpackningarna vad det innehåller. Även tex sorbetglass som man tänker är mjölkfritt kan innehålla mjölkprotein.

  • Tue 12 Dec 2023 21:49
    #14
    Linkan92 skrev 2019-04-09 22:06:43 följande:

    Kladdkaka under förutsättning att du tar mjölkfritt margarin istället för smör. Går ju ocksp att variera i oändlighet med massa god mjölkfri choklad i, polkagris, nötter, annat godis! Och mjölkfri visp alt grädde för de som tål bredvid, samt hallon! Funkar alltid bra med barn också.


    Man kan också byta ut smör mot rapsolja (100 gram smält smör = 1 dl olja). Blir absolut ingen skillnad i smak eller konsistens. 


    Jag skulle också ha kört på kladdkaka. Enkelt och uppskattas av nästan alla. 

Svar på tråden Din bästa mjölkfria efterrätt att bjuda barn på?