• Anonym (Surt)

    Får soc utelämna detaljer i anmälan?

    Har en stalker som gör flertalet orosanmälningar anonymt mot mig på falska grunder.

    Jag har sagt att jag vill gå vidare med en polisanmälan nu för förtal och begärde ut anmälningarna som kommit in.

    Soctanten råkade försäga sig ett flertal saker vid mötet sist som inte stod i anmälan..

    Kan socialen välja att mörka vissa delar för mig i en anmälan verkligen?

  • Svar på tråden Får soc utelämna detaljer i anmälan?
  • Anonym (NixPix)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2019-04-11 21:38:35 följande:

    Du har som part rätt att ta del av anmälan i sin helhet som den registrerats. Enda undantaget är om det finns grund att sekretesbeelägga del i anmälan som rör tredje part. Om något har belagts med sekretess så får du också ett beslut med vid utlämnandet som du har möjlighet att överklaga.


    Helt rätt
  • Anonym (NixPix)
    phillipha skrev 2019-04-11 20:21:17 följande:
    Vi måste visst följa förundersökningssekretessen om en anmälan lett till att vi polisanmält annars riskerar vi ju förundersökningen. Detta innebär att vi ex berättar att vi får in en anmälan om oro för barnet som hand ar om våld utan att gå in på detaljer även fast det kanske står att barnet berättat väldigt detaljerat om våld.

    Däremot får vi såklart inte hitta på, lägga till eller dra ifrån information från en anmälan eller annan handling. Det händer att man gör en sekretessprövning när vårdnadshavare begär ut handlingar men det händer nästan uteslutande i fall där det är LVU.
    Det är inte helt lätt att se vad du försöker säga, men försöker du påstå att det är ok att undanhålla information utan att först ha gjort en sekretessprövning?
  • phillipha
    Anonym (NixPix) skrev 2019-04-11 23:30:59 följande:

    Det är inte helt lätt att se vad du försöker säga, men försöker du påstå att det är ok att undanhålla information utan att först ha gjort en sekretessprövning?


    Är polisen inblandad är ju allt sekretess. Vad är det du inte förstår?
  • Anonym (NixPix)
    phillipha skrev 2019-04-12 07:36:37 följande:
    Är polisen inblandad är ju allt sekretess. Vad är det du inte förstår?
    Jag hoppas verkligen att du inte arbetar inom socialförvaltningen.

    Vi har någonting som heter Svensk författningssamling det kanske du har hört någon gång och i konstitutionen återfinns legalitetsprincipen.

    Tala då om på vilket sätt som du menar att tåg ordningen är när det gäller frågan om att undanhålla information.  
  • phillipha
    Anonym (NixPix) skrev 2019-04-12 08:35:39 följande:

    Jag hoppas verkligen att du inte arbetar inom socialförvaltningen.

    Vi har någonting som heter Svensk författningssamling det kanske du har hört någon gång och i konstitutionen återfinns legalitetsprincipen.

    Tala då om på vilket sätt som du menar att tåg ordningen är när det gäller frågan om att undanhålla information.  


    Men på riktigt, vad är det du inte förstår? Vi (för jo, jag jobbar inom socialttjänsten) får inte lämna ut information som faller under förundersökningssekretess. Detta skulle ju kunna äventyra polisens hela arbete. Vi försöker i möjligaste mån att inte kontakta vårdnadshavarna alls innan barnen blivit förhöra av polis men ibland måste vi (främstom polisen inte kan gå in i rimlig tid). För att göra dig till viljes så kan man säga att vi "sekretessprövar" informationen varje gång detta sker men resultatet är detsamma, vi får inte lämna ut information som kan hindra polisens arbete.
  • Anonym (NixPix)
    phillipha skrev 2019-04-12 10:32:20 följande:
    Men på riktigt, vad är det du inte förstår? Vi (för jo, jag jobbar inom socialttjänsten) får inte lämna ut information som faller under förundersökningssekretess. Detta skulle ju kunna äventyra polisens hela arbete. Vi försöker i möjligaste mån att inte kontakta vårdnadshavarna alls innan barnen blivit förhöra av polis men ibland måste vi (främstom polisen inte kan gå in i rimlig tid). För att göra dig till viljes så kan man säga att vi "sekretessprövar" informationen varje gång detta sker men resultatet är detsamma, vi får inte lämna ut information som kan hindra polisens arbete.
    Du skriver i tidigare inlägg att det ÄR förundersökningssekretess i och med att Ni gör en anmälan till polisen och så är inte fallet utan beslut om förundersökningssekretess är inte ett beslut som ligger på socialtjänsten utan det är ett beslut som ligger på polis/åklagare och kan göras först efter det att det finns beslut om att inleda en förundersökning och inte vid tillfället när socialtjänsten beslutat att göra en anmälan till polisen.

    OFL 18 kap §1
  • Anonym (NixPix)
    phillipha skrev 2019-04-12 10:32:20 följande:
    Men på riktigt, vad är det du inte förstår? Vi (för jo, jag jobbar inom socialttjänsten) får inte lämna ut information som faller under förundersökningssekretess. Detta skulle ju kunna äventyra polisens hela arbete. Vi försöker i möjligaste mån att inte kontakta vårdnadshavarna alls innan barnen blivit förhöra av polis men ibland måste vi (främstom polisen inte kan gå in i rimlig tid). För att göra dig till viljes så kan man säga att vi "sekretessprövar" informationen varje gång detta sker men resultatet är detsamma, vi får inte lämna ut information som kan hindra polisens arbete.
    Om det nu är så att ni gör en sekretessprövning vilket är det som ni är ålagda att göra då ni i annat fall obönhörligen måste lämnat ut informationen. Det vore intressant att höra vilken grund ni då brukar använda samt vilket lagrum som ni hänvisar som stöd för beslutet.
  • Anonym (MC)
    Anonym (NixPix) skrev 2019-04-10 16:46:57 följande:

    Har socialsekreteraren ambitionen att följa svensklag så är svaret ett rungande NEJ men nu har det visat sig att många som arbetar inom socialförvaltning inte anser att de behöver rätta sig efter lagen utan kan skriva en egen lagbok som passar dem bättre.


    Kanske om folk såg över sina egna beteenden istället för att klaga på 'soctanter' så skulle deras problem kanske inte finnas, men det är alltid lättare att skylla på andra än att ta eget ansvar..
  • Anonym (Nej)
    Anonym (NixPix) skrev 2019-04-12 11:43:48 följande:

    Du skriver i tidigare inlägg att det ÄR förundersökningssekretess i och med att Ni gör en anmälan till polisen och så är inte fallet utan beslut om förundersökningssekretess är inte ett beslut som ligger på socialtjänsten utan det är ett beslut som ligger på polis/åklagare och kan göras först efter det att det finns beslut om att inleda en förundersökning och inte vid tillfället när socialtjänsten beslutat att göra en anmälan till polisen.

    OFL 18 kap §1


    Ha, bra där. Det verkar stämma att man skiter i lagar på soc (eller inte kan dom)
  • Anonym (NixPix)
    Anonym (MC) skrev 2019-04-12 17:20:11 följande:
    Kanske om folk såg över sina egna beteenden istället för att klaga på 'soctanter' så skulle deras problem kanske inte finnas, men det är alltid lättare att skylla på andra än att ta eget ansvar..
    Att anse att företrädare för en Svensk myndighet bör hålla åtminstone en basal nivå när det gäller att följa lagar och förordningar är inget som jag klassar som att "klaga på 'soctanter'" men där kanske vi tycker olika 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (MC) skrev 2019-04-12 17:20:11 följande:

    Kanske om folk såg över sina egna beteenden istället för att klaga på 'soctanter' så skulle deras problem kanske inte finnas, men det är alltid lättare att skylla på andra än att ta eget ansvar..


    Men personal på en sådan myndighet har i högsta grad ett eget ansvar för att arbeta professionellt!

    Tycker du att det är ok med övervåld och korruption/kriminalitet hos polisen också, speciellt mot oskyldiga i allmänheten?

    Sen begriper du väl att dom måste gå igenom varenda orosanmälan dom får in, inte ens hälften av dom beror på att föräldrarna har gjort fel utan kan vara gjorda av någon galning i grannskapet, som någon slags hämnd, ett missförstånd osv. Det spelar ju ingen roll, dom är skyldiga att göra en förhandsbedömning ändå och prata med föräldrarna det handlar om.
  • Anonym (Surt)

    Kommer nästa fråga, fick häromdagen hem beslutsunderlagen om nerlagd utredning utan insats som vanligt. Fick en kopia var för båda barnen. Mina barn har varsin pappa och i ena utredningen har dom råkat skriva fel namn. Alltså exempelvis ?xx har stadigvarande kontakt med barnet och bor inte längre hemma? och i andra utredningen som andra pappan får så har dom ändrat eller något för där står exakt samma mening men dom har bytt ut till andra pappans namn alltså ?yy har stadigvarande kontakt med barner och bor inte längre hemma?. Alltså får det verkligen gå till såhär? Sån grov miss. Ena pappan (min sambo) undrade varför de stod att han inte bodde hemma längre!

  • Anonym (Surt)

    Kommer nästa fråga, fick häromdagen hem beslutsunderlagen om nerlagd utredning utan insats som vanligt. Fick en kopia var för båda barnen. Mina barn har varsin pappa och i ena utredningen har dom råkat skriva fel namn. Alltså exempelvis ?xx har stadigvarande kontakt med barnet och bor inte längre hemma? och i andra utredningen som andra pappan får så har dom ändrat eller något för där står exakt samma mening men dom har bytt ut till andra pappans namn alltså ?yy har stadigvarande kontakt med barner och bor inte längre hemma?. Alltså får det verkligen gå till såhär? Sån grov miss. Ena pappan (min sambo) undrade varför de stod att han inte bodde hemma längre!

  • Anonym (NixPix)
    Anonym (Surt) skrev 2019-04-13 19:36:59 följande:

    Kommer nästa fråga, fick häromdagen hem beslutsunderlagen om nerlagd utredning utan insats som vanligt. Fick en kopia var för båda barnen. Mina barn har varsin pappa och i ena utredningen har dom råkat skriva fel namn. Alltså exempelvis ?xx har stadigvarande kontakt med barnet och bor inte längre hemma? och i andra utredningen som andra pappan får så har dom ändrat eller något för där står exakt samma mening men dom har bytt ut till andra pappans namn alltså ?yy har stadigvarande kontakt med barner och bor inte längre hemma?. Alltså får det verkligen gå till såhär? Sån grov miss. Ena pappan (min sambo) undrade varför de stod att han inte bodde hemma längre!


    Visar tyvärr på den många gånger låga kvalitén i det utförda arbetet, det går säkert att hitta förklaringar som hög arbetsbelastning etc. men jag undrar om detta skulle vara godtagbara förklaringar för ex. en kirurg i det fall patienter skadas eller till och med dödas.
  • Anonym (Heja!)
    Anonym (NixPix) skrev 2019-04-13 19:50:40 följande:

    Visar tyvärr på den många gånger låga kvalitén i det utförda arbetet, det går säkert att hitta förklaringar som hög arbetsbelastning etc. men jag undrar om detta skulle vara godtagbara förklaringar för ex. en kirurg i det fall patienter skadas eller till och med dödas.


    Undrar varför anonym "phillipha" inte har skrivit mer i tråden? Det behövs fler som dig som kan lära dessa juridiskt lågutbildade komunanställda vad som verkligen gäller. Det är fortfarande en förskräckligt låg kompetens trots att det från högre ort har ställts krav på åtgärder och kompetensutveckling bland de anställda i landets socialkontor under många år.
  • Anonym (NixPix)
    Anonym (Heja!) skrev 2019-04-13 20:14:40 följande:
    Undrar varför anonym "phillipha" inte har skrivit mer i tråden? Det behövs fler som dig som kan lära dessa juridiskt lågutbildade komunanställda vad som verkligen gäller. Det är fortfarande en förskräckligt låg kompetens trots att det från högre ort har ställts krav på åtgärder och kompetensutveckling bland de anställda i landets socialkontor under många år.
    Haveriet är tyvärr gigantiskt och förnekelsen till och med ännu större

    www.dagensjuridik.se/2015/09/da-far-socialsekreterarnas-makt-och-bristande-kunskap-om-reglerna-katastrofala-foljder

    "Då får socialsekreterarnas makt och bristande kunskap om reglerna katastrofala följder"

    Någon gång ibland uppmärksammas missförhållanden inom socialtjänsten i media. Vi jurister som jobbar med ärenden som rör tvångsomhändertaganden av barn ser dessa missförhållanden på daglig basis.

    Nyligen uppmärksammades fallet med två pojkar som hade blivit omplacerade 75 gånger i olika familjehem inom loppet av några år. När man tvångsomhändertar barn och placerar dem i samhällsvård förutsätter detta att barnen ska ha det bättre i samhällsvården.

    Dessa pojkar (unga män idag) har inte haft det bättre i statens vård. Tyvärr är inte detta en isolerad händelse. Många barn som tvångsomhändertas tvingas flytta många gånger under sin placering, som många gånger varar hela deras uppväxt. Resultaten vi ser är förödande. Barnen har inte haft det bra. Många har, utöver alla flyttar, utsatts för misshandel, psykiska övergrepp, sexuella övergrepp och känner inget människovärde.

    De lever inget ordnat liv i vuxen ålder. Vissa har tagit livet av sig. Och i vissa fall har barn dött under sin placering i familjehem - som i fallet Donia Hassan. Man utreder inte familjehem noggrant. Man påstår att man gör det, men ändå blir många barn utsatta för hemska saker i dessa utredda hem. När man som ombud önskar få ut familjehemsutredningar får man ett nej. Man får då överklaga beslutet och i vissa fall får man ut utredningarna men då är den mesta informationen sekretessbelagd. 

    Läs vidare via länken
  • Anonym (soc)

    Nej det kan dom inte. Dom måste berätta alla detaljer för dig. 

  • Anonym (soc)
    Anonym (Surt) skrev 2019-04-13 19:50:35 följande:

    Kommer nästa fråga, fick häromdagen hem beslutsunderlagen om nerlagd utredning utan insats som vanligt. Fick en kopia var för båda barnen. Mina barn har varsin pappa och i ena utredningen har dom råkat skriva fel namn. Alltså exempelvis ?xx har stadigvarande kontakt med barnet och bor inte längre hemma? och i andra utredningen som andra pappan får så har dom ändrat eller något för där står exakt samma mening men dom har bytt ut till andra pappans namn alltså ?yy har stadigvarande kontakt med barner och bor inte längre hemma?. Alltså får det verkligen gå till såhär? Sån grov miss. Ena pappan (min sambo) undrade varför de stod att han inte bodde hemma längre!


    Du kan be dom rätta uppgifterna. 
Svar på tråden Får soc utelämna detaljer i anmälan?