• Anonym (Cola)

dricka Coca Cola. Ammar, farligt?

Jag dricker ganska stora mängder Coca Cola varje dag (typ en liter om dagen) och ammar. Är det farligt för min bebis?

• Svar på tråden dricka Coca Cola. Ammar, farligt?
  • lövet2

Nej, men din baby kan få problem med ont i magen. Många spädbarn sover också väldigt dåligt när mamman dricker Coca Cola. Koffeinet och kolsyran i kombination är inget vidare för ammade barn.

• Anonym (beroende)

Det är ju varken bra för dig eller ditt barn med så mycket cola varje dag. Jag har ingen aning om hur sockret och koffeinet påverkar mjölken, men rekommendationerna kring socker och koffein är ju ungefär desamma för ammande som för gravida, och vi tjockisar ska ju hålla oss på ett lågt socker- och koffeinintag. Socker för oss och för barnet och koffein främst för barnet.

Jag har själv varit beroende av Coca cola och vet precis hur svårt det är att sluta, eller för den delen trappa ner. Men jag skulle rekommendera dig att försöka minska ditt intag. Mitt bekymmer var att det alltid fanns cola i kylen, lättillgängligt. Mitt första steg var att begränsa mig till en burk om dagen för att sedan trappa ner ytterligare genom en burk varannan dag, var tredje osv. Klarade inte "cold turkey", så det här var det bästa sättet för mig. Det fick därför bara stå max en burk cola i kylen, resten skulle vara gömda. Annars är det så lätt att ursäkta sig med "bara en till..."

• Anonym (Nej)

Precis du har ett beroende du överför på barnet. Ja det är ett problem

• legomum

Du får ju tänka på att kvaliten på mjölken speglas i vad du äter och dricker.

• Anonym (Qwerty)
    lövet2 skrev 2019-04-16 13:07:38 följande:

Nej, men din baby kan få problem med ont i magen. Många spädbarn sover också väldigt dåligt när mamman dricker Coca Cola. Koffeinet och kolsyran i kombination är inget vidare för ammade barn.

Nyfiken fråga, hur förs kolsyran vidare till modersmjölken? Blir det typ som soda streamad mjölk då eller?
  • Anonym (Fosfat)

Coca cola är förmodligen världens sämsta dryck och då menar jag inte ur socker- och koffeinsynpunkt utan ur fosfatsynpunkt. Just Coca cola innehåller enorma mängder fosfat (fosfor) och det skyndar på hjärt-/kärlsjukdom och snabbar på åldrandet. Andra coladrycker innehåller inte lika mycket fosfat. Den som är mån om sin hälsa på lite längre sikt bör på fullt allvar avstå från Coca Cola.

• Tow2Mater
    Anonym (Fosfat) skrev 2019-04-16 19:08:26 följande:

Coca cola är förmodligen världens sämsta dryck och då menar jag inte ur socker- och koffeinsynpunkt utan ur fosfatsynpunkt. Just Coca cola innehåller enorma mängder fosfat (fosfor) och det skyndar på hjärt-/kärlsjukdom och snabbar på åldrandet. Andra coladrycker innehåller inte lika mycket fosfat. Den som är mån om sin hälsa på lite längre sikt bör på fullt allvar avstå från Coca Cola.

"Kött, kyckling, fisk, nötter och frön samt hela sädeskorn innehåller mycket fosfor."
    kurera.se/fosfor-p/
    Hoppas du inte äter nåt av det.
  • lövet2
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-04-16 18:53:03 följande:
    Nyfiken fråga, hur förs kolsyran vidare till modersmjölken? Blir det typ som soda streamad mjölk då eller?
    Ingen aning om hur det där fungerar i teorin. I praktiken kan jag och många andra mammor intyga, att kolsyrade drycker ger spädbarn magknip. En klunk märks inte, men en halvliter märks absolut. Mina barn har inte klarat mer än ett litet glas.
  • Anonym (Fosfat)
    Tow2Mater skrev 2019-04-16 21:13:31 följande:

"Kött, kyckling, fisk, nötter och frön samt hela sädeskorn innehåller mycket fosfor."

kurera.se/fosfor-p/

Hoppas du inte äter nåt av det.

Du har rätt. Det saknas matvaror i din lista tex mjölkprodukter. Dock måste du läsa på bättre. Det oorganiska fosfatet som finns i Coca cola (och andra mer artificiella produkter) tas upp av kroppen i otroligt mycket större grad än fosfatet i de produkter du listat. Det är därför oorganiskt fosfat är mycket farligare. Helt utan fosfat kan vi människor inte leva då det är en viktig del i vår energiomsättning (ingår i ATP, adenosintrifosfat, viktig länk i cellernas funktion). Det oorganiska fosfatet bör vi dock undvika då det är associerat med sjukdom och snabbt åldrande. Du får helt enkelt läsa på! Kurera.se erbjuder inte ngn spjutspetskompetens gällande fosfat.
Svar på tråden dricka Coca Cola. Ammar, farligt?